Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، آیت‌الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در سفر به استان گیلان در بهمن ماه و در جلسه شورای اداری استان به صراحت خطاب به بانک‌های فعال در حوزه صنعت گیلان گفت که «این زیبنده نیست کارخانه‌ای در اختیار بانک باشد و خط تولید راکد یا کند باشد، به تمام مدیران بانک‌ها تأکید می‌کنم یا کارخانجات را به درستی نگه دارید یا به بخش خصوصی واگذار کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» (اینجا بخوانید) که این دستور همچنان در گیلان روی زمین مانده است.

ایران‌ پوپلین یکی از کارخانه‌هایی است که مبتلابه همین ماجرا هستند و مدیران بانکی آن از سال گذشته نسبت به تصمیم ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بی‌اعتنا بوده و تنها با چند تغییر جزئی عملاً اتفاق میمونی برای کارخانه و کارگران رقم نزده‌اند تا جایی که یک‌هزار و ۲۰۰ کارگر این شرکت در سال ۷۹ که حدود ۴۰ میلیون مترمربع پارچه تولید می‌کردند اکنون به ۲۷۰ نفر کاهش‌یافته و تولیدات آن نیز به کمتر از ۴۰ درصد زمان گذشته تقلیل یافته است.

ایران پوپلین اگرچه امروز سرپاست اما صدای نفس‌های تنگ آن شنیده می‌شود و شاید بدون استفاده از تنفس مصنوعی هرلحظه ممکن است به کما برود، کارخانه‌ای که تا سال ۷۹ یک هزار و ۲۰۰ کارگر داشت که اکنون با ۲۶۰ کارگر به حیات نیمه‌جان خود ادامه می‌دهد.

طبق  مصوبه ۱۸ تیرماه سال ۹۹  ستاد کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قرار بر این شد که شرکت ایران پوپلین که زیرگروه، گروه توسعه ملی است به فرد دارای اهلیت واگذار شود که عملا نه تنها چنین اتفاقی رخ نداد بلکه شاهد چندباره تغییرات مدیریتی در این کارخانه بودیم.

به نظر می‌رسد در بازدید چندی پیش استاندار گیلان از ایران پوپلین همان درخواست همیشگی افزایش سرمایه در گردش مطرح شد تا بازهم این درخواست غیرمنطقی سایه بر بیتفاوتی بانک‌ها در واگذاری به افراد دارای اهلیت بیفکند.

اخیراً مدیرعامل شرکت ایران پوپلین اقدام به عقد قراردادی به مبلغ هفت میلیارد تومان با یکی از مشتریان مشهدی جهت نوسازی و بهسازی قسمتی از سالن ریسندگی کارخانجات برای راه اندازی قسمت رینگ خط تولیدی قدیمی صنعت ریسندگی در این کارخانه کرده که جدای درستی یا نادرستی این واگذاری بخشی نوع ضمانت داده شده در تنظیم این قرارداد مسئله ای است که باید به آن پاسخ داده شود.

در کنار افزایش بدهی های حامل‌های انرژی، باید توجه داشت مادامی که تکلیف کارخانه ایران پوپلین مشخص نشود همواره بر بدهی تقریبی انباشت سرمایه ۱۳۰ میلیارد تومانی این کارخانه افزوده می‌شود و طبیعی است که این وریه روند واگذاری را سخت‌تر می‌کند.

دریافت عدد تقریبی ۳۵ میلیارد سرمایه در گردش از آبان سال گذشته تاکنون در دوران تصدی گری مدیر عامل فعلی در مقابل هزینه‌های جاری، تغییرات حداقلی و زینتی و در طرف دیگر حضور افرادی در مناصب مدیریتی که سابقه میمونی در مدیریت‌های داخلی صنایع نساجی حتی در همین استان ندارند دغدغه مندان این صنعت را بیش از پیش نگران کرده است.

برخی کارشناسان حوزه صنعت نساجی معتقدند که دریافت‌های پیاپی سرمایه در گردش و بدهکار کردن ایران پوپلین منجر به زیان‌ده شدن شرکت و در نهایت نابودی کارخانه می‌شود.

در همین چند ماه اخیر در کنار فروش فروشگاه منظریه و زمین دو هکتاری واقع در جاده تهران برای پرداخت بدهی ، جابجایی های هدفمند مدیریتی و  دستکاری اعضای هیئت مدیره مطالباتی است که باید شرکت توسعه نگاه پویا که اخیرا نیز دچار تغییر و تحول در اعضای هیئت مدیره خود شده به آن پاسخ دهد؛ هرچند که اخیرا موضوعی تحت عنوان تنظیم مبایعه نامه در دهه ۸۰ برای واگذاری کارخانه مطرح شده که باید دید تا چه میزان این شائبه واقعیت دارد.

حالا ایران پوپلینی مانده که روزگاری تنها تولیدکننده پارچه‌های نظامی بوده و بسیاری از دستگاه‌های آن با تغییراتی جزئی قابلیت تولید پارچه جادری را هم دارند و امروز این خاطرات پرفرازونشیب و پیکر نیمه‌جانش یادگار سهل‌انگاری، بی نظارتی و ترک فعل‌هایی است که نفس‌هایش را به هق‌هق انداخته؛ کارخانه‌ای که باوجود لزوم واگذاری به فرد اهلیت‌دار معلوم نیست چرا بانک متولی، این کارخانه را به بخش خصوصی اهلیت دار واگذار نمی‌کند؟!

انتهای پیام/۳۳۸۹

منبع: فارس

کلیدواژه: ایران پوپلین واگذاری بخش خصوصی اصل 44 ایران پوپلین سرمایه در گردش ایران پوپلین کارخانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۸۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد 

ایسنا/قم استاندار قم گفت: در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران و تسهیل ارائه خدمات به آنان، مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان در سفر هفته آینده آیت‌الله رئیسی به قم افتتاح می‌شود.

سیدمحمد آقامیری امروز، ۱۰ اردیبهشت ماه در حاشیه بازدید از غرفه استان قم در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو ۲۰۲۴ در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اهمیت توجه به موضوع سرمایه‌گذاری در قم از مدیران استان خواست به این مساله اهتمام جدی داشته باشند.

وی افزود: جهش تولید فرمایش و دستوری است که از سوی رهبر فرزانه انقلاب برای ما صادر شده است و باید توجه داشته باشیم که زمینه را برای سرمایه‌گذاری مردم فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: علاوه بر مشارکت مردم، اشتغال‌زایی نکته مهمی است که در بحث سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود؛ هر چقدر نرخ سرمایه‌گذاری را در استان بیشتر کنیم اشتغال‌ هم افزایش خواهد یافت.

آقامیری با اشاره به اینکه افزایش سرمایه‌گذاری باعث افزایش رفاه اجتماعی می‌شود، عنوان کرد: علاوه بر بحث اشتغال‌زایی زمانی‌که سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند درآمد سرانه هم رشد خواهد داشت و باعث افزایش رفاه مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه ما مسئولین دولت سیزدهم به عنوان خادمین مردم حامی سرمایه‌گذاران در استان خواهیم بود، تاکید کرد: مدیریت استان قم به دنبال تسهیل مسیر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای افراد است و ما حامی آنان خواهیم بود.

استاندار قم گفت:‌ منابع بانکی کشور محدود است؛ لذا در این راستا دولت سیزدهم به دنبال ساماندهی سرمایه‌ها و نقدینگی مردم است تا از این ظرفیت نهایت بهره را ببرد.

وی تصریح کرد: سرمایه‌های سردرگم باعث افزایش نرخ تورم می‌شود در صورتی که اگر بتوان این میزان نقدینگی را به سمت تولید سوق داد شاهد کاهش نرخ تورم و گشایش اقتصادی در کشور خواهیم بود.

آقامیری در پایان با اشاره به اهمیت زنجیره ارزش راهبردی در استان‌ها، بیان کرد: زنجیره ارزش راهبردی به این معناست که قیمت تمام شده یک محصول به کمترین میزان خود برسد و این موضوع افزایش صادرات و فروش را دربر خواهد داشت.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • بازدید  رئیس جمهور از کارخانه ایران خودرو دیزل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • تولید متانول سبلان ۶۹درصد افزایش یافت
  • رئیس جمهور هفته آینده به قم سفر می‌کند
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران با سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد دلاری
  • مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد 
  • تولید متانول سبلان ۶۹ درصد افزایش یافت