Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: تفاهم اولیه با کشور چین انجام شده است و رقمی بالغ بر دو میلیارد دلار برای کل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی ایلام و خوزستان یا بخشی از این طریق فاینانس تامین می شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدجواد صالحی نژاد مدیرعامل موسسه جهاد نصر امروز در نشست خبری، اظهار کرد: طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در مناطق خوزستان و ایلام در دو فاز تعریف شد تا اراضی این منطقه اماده بهره برداری کشاورزی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در فاز اول با اعتباری بالغ بر 1.5 میلیارد دلار تعریف شد که در این مرحله 295 هزار هکتار از اراضی مورد بهره برداری قرار گرفت.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر ادامه داد: فاز دوم این طرح نیز درحال انجام بررسی و مطالعه است که امیدواریم ظرف مدت 5 سال درصورت تامین اعتبار مورد بهره برداری گیرد.

صالحی نژاد تصریح کرد: در فاز یک این طرح اکنون 280 هزار هکتار به زیر کشت رفته است که از این رقم سطح زیر کشت 3.5 میلیون تن محصول کشاورزی در سال پایه 97-98 تولید شد.

وی تاکید کرد: امیدواریم با اجرای فاز دوم این طرح نیز 9.5 میلیون تن محصولات کشاورزی کشور اضافه شود. همچنین 1.5 میلیارد مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب داشته باشیم.

این مقام مسئول اظهار داشت: پیش بینی می شود در فاز دوم این طرح برای 300 هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شود که در فاز یک این طرح برای 160 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد شد و 121 پیمان کار 40 شرکت مهندسی و 23 شرکت تولیدکننده و تامین کننده امکانات و تجهیزات مورد نیز حضور داشتند.

صالحی نژاد اظهار داشت: براساس اطلاعات اخیر به دست آمده از وضعیت تولید در فاز یک این طرح در سال 1400-1401 ، 290 هزار هکتار زیر کشت رفته است.

وی در پاسخ به خبرگزاری تسنیم گفت: در دشت خوزستان گندم جو و محصولات زراعی دیگری کاشته شده است همچنین امکان کشت چغندرقند نیز پیش بینی شده است. هرچند که در مناطقی نیز برنج هم به صورت محدود کاشته شده است.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر اظهار داشت: درشمال این منطقه نیز یعنی در دزفول، اندیمشک و بخش هایی از بهبهان محصولات باغی کشت شده است.

برآورد 75 هزارمیلیاردتومانی فاز 2 طرح 500 هزار هکتاری مقام معظم رهبری

صالحی نژاد تاکید کرد: برآورد اعتبار این طرح در فاز دوم حدود 40 هزار میلیارد تومان برای اجرای شبکه های فرعی و حدود 35 هزار میلیارد تومان برای اجرای شبکه های اصلی مورد نیاز است که این رقم براساس نرخ سال 1400 تعیین شده و ممکن است براساس تورم این رقم درسالهای اینده تغییر کند.

وی اضافه کرد: در مجموع پیش بینی می شود حدود 75 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای شبکه های اصلی و فرعی مورد نیاز برای اجرا در فاز دو این طرح پیش بینی شده است.

این مقام مسئول گفت: موسسه جهاد نصر امادگی دارد درصورت تامین اعتبار سالانه 50 هزار هکتار از این طرح ملی را اجرا کند

صالحی نژاد گفت: پروژه دیگری نیز برای مهار و تنظیم آب های خروجی در دستور کار است که براین اساس 227 هزار هکتار در سه حوزه ابریز غرب کشور ایلام کرمانشاه اذربایجان غربی و ارس تنظیم شده است.

وی تاکید کرد: 150 پروژه در این ارتباط تعریف شده است  و امیدواریم براین اساس بتوانیم آب مورد نیاز کشاورزی را تامین کنیم.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر در پاسخ به سوالی درباره نحوه همکاری سازمان تعاون روستایی در طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استانهای ایلام و خوزستان، گفت: این سازمان در نحوه استفاده بهینه از آب و خاک و ایجاد بهره وری و ایجاد تشکلهای کشاورزی مشارکت دارد و این یک درصد از اعتبارات طرح در اختیار این سازمان قرار می گیرد.

صالحی نژاد در پاسخ به اینکه چقدر این طرح را موفق می دانید گفت تولید 3.5 میلیون تن محصول کشاورزی و ایجاد اشتغال پایدار از جمله نشانه های موفقیت این طرح است، گفت: همچنین دستگاه های نظارتی نیز براین طرح ملی و بزرگ نظارت دارند و برای فاز دوم ان نیز برناهم ریزی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز در باره این طرح بیان داشتند که در شرایط تحریم کار بزرگ انجام شده است.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره نحوه تدوین اعتبار این پروژه در فاز دوم، گفت: پیش بینی می شود بتوانیم از طریق فاینانس تهاتر سرمایه گذاری بخش خصوصی و امضای تفاهم نامه اعتبار مورد نیاز این طرح را تامین کنیم و در صدد ان هستیم که در صورت امکان تمام منابع مورد نیاز را از صندوق توسعه ملی برداشت نکنیم.

تفاهم اولیه با چین برای فاینانس پروژه 550 هزارهکتاری خوزستان و ایلام

صالحی نژاد در پاسخ به سوال دیگر خبرگزاری تسنیم، گفت: تفاهمات اولیه با چین برای اجرای این طرح صورت گرفته است و امکان دارد کشورهای دیگر دوست نیز در این طرح مشارکت داشته باشند

وی افزود: براین اساس این امکان وجود دارد که کل طرح بالغ بر 2 میلیارد دلار یا بخشی از آن توسط فاینانس تامین شود.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر در پاسخ به اینکه ایا مشارکت چین در این پروژه براساس معاهده 25 ساله ایران و چین صورت گرفته است گفت: ممکن است این طرح براساس این معاهده باشد اما هنوز اطلاعات دقیقی در این رابطه نداریم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدیرعامل موسسه جهاد نصر هزار هکتاری صالحی نژاد هزار هکتار برای اجرای مقام معظم مورد نیاز پیش بینی فاز دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۹۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور

ابوالفتح مرادی در نشست خبری با اشاره به برگزاری یازدهمین تور رسانه‌ای در مرکز تحقیقات و منابع طبیعی استان فارس، به دستاورد‌های یکساله این سازمان پرداخت و گفت: سازمان تات مغز متفکر وزارت جهاد کشاورزی است و وظیفه پشتیبانی، حمایت علمی و فنی از وزارتخانه، تولید دانش فنی برای افزایش تولید در کشور را برعهده دارد.

او با بیان اینکه مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس به عنوان یکی از بازوان پرتوان و قوی یک واحد استانی سازمان تات نقش تولید دانش و حمایت علمی و فنی از بخش کشاورزی استان را برعهده دارد، افزود: این حمایت و تولید دانش فنی و پشتیبانی علمی با انجام طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی کشاورزی است که مشکلات بخش کشاورزی احصاء و راه‌کار‌هایی را برای حل آن ارائه می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس با یادآوری اینکه در سال گذشته تعداد پروژه‌های تحقیقاتی در دست اجرای این مرکز ۲۵۸ مورد بوده که ۱۱۴ مورد هم خاتمه یافته داشتیم، بیان کرد: اگر به عمر ۶۵ ساله مرکز تحقیقات استان فارس بازگردیم در این مدت بالغ بر ۴۵۰۰ پروژه تحقیقاتی توسط پژوهشگران این مرکز انجام که نتایج آن به بخش کشاورزی و اجرا منتقل شده است.

مرادی به قبل و اوایل بعد از انقلاب اسلامی گریزی زد و گفت: در آن زمان ارقام گندم ۲ تا ۳ تن در هکتار بود، اما با فعالیت ۳۴ مرکز تحقیقات استانی و با اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و معرفی ارقام گیاهی مناسب؛ امروز تولید گندم در هر هکتار به بالای ۱۰ تن رسیده است که با تلاش سازمان مجموعه تات بوده است.

او همچنین با تصریح بر اینکه مرکز فارس بزرگترین مرکز استانی سازمان تات در بیش از ۸۰ درصد معرفی ارقام در حوزه گندم نقش و مشارکت فعال داشته است، یادآور شد که به همت این مرکز در یکسال گذشته ۹ جلد کتاب به زبان‌های انگلیسی و فارسی نگارش و به چاپ رسیده است.

مرادی در ادامه اعلام کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس دارای ۱۱ ایستگاه و چهار پایگاه تحقیقاتی و ۲ هنرستان کشاورزی فعال در شهرستان‌های شیراز و علی آباد را دارد؛ همچنین ۳۳۰ نفر نیرو باِلغ بر ۱۰۰ مدرک دکتری و مدرک فوق لیسانس داریم.

او تعداد مقالات علمی چاپ شده در سال گذشته را ۱۷۲ مقاله اعلام کرد و افزود: تعداد ۸۵ مقاله یا تعداد نیمی از آن در مجلات کیو وای به چاپ رسیده‌اند.

مرادی اصلاح ارقام گیاهی را از دیگر فعالیت‌های مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس دانست و توضیح داد: از منظر طرح‌های تحقیقاتی برای حل مشکلات بخش کشاورزی بعضی از این پروژه‌ها در حوزه به نژادی محصولات کشاورزی است که در واقع همکاران ما در سال گذشته در اصلاح ۱۹ ارقام گیاهی مشارکت داشتند. گفتنی است که اصلاح و معرفی ارقام گیاهی یک فرآیند طولانی ۱۲ تا ۱۵ ساله است تا آن رقم گیاهی به جامعه معرفی شود.

او، ۶ رقم گندم نان را بامداد، سپهر، پریان، دامون، ماهان، بارین و سه رقم جو را متین، نگین و گلچین و ۳ رقم ذرت را علوفه ای، مختار، بهار، کوهین و دور قم چغندرقند یلدا و زیبا و یک رقم گریت فروت به نام مانا را معرفی کرد و با طرح این پرسش که چرا ما باید فرآیند ارقام گیاهی را دائما انجام دهیم، بیان کرد: ارقام گیاهی موجود عمر مفید ۵ تا ۶ ساله دارند که بعد از طغیان بیماری‌ها، خشکی و ... پتانسیل عملکرد را ازدست می‌دهند لذا باید جایگزین شود و نیاز غذایی جامعه را تامین کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه جمعیت دنیا دائم در حال افزایش است و شهروندان نیاز به تغذیه بیشتری دارد، گفت: در حال حاضر ۲۲۰ میلیون هکتار گندم از اراضی دنیا تحت کشت گندم است که این محصول را تولید می‌کنند و حدود ۱۹۰ تا ۱۸۰ میلیون تن به بازار‌های جهانی عرضه می‌شود و کشور ایران نیز سالانه بین ۱۲ تا ۱۴ میلیون تن گندم نیاز دارد که برای مصرف نان و تولید ماکارونی نیاز است.

مرادی در ادامه با اشاره به فناوری‌های روز دنیا ما هم به مشابه بایستی ارقام مقاوم‌تر و بروزتری را به جامعه معرفی کنیم تا پاسخگوی نیاز غذایی در حال رشد باشیم، گفت: با معرفی یک رقم گندم مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده برای بخش کشاورزی ایجاد می‌کند و در استان فارس با توجه به سطح زیرکشت ۲۸۷ هزار هکتاری گندم آبی در استان حدود ۱۴۳ هزارتن افزایش محصول خواهد داشت که ۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان ارزش افزوده به بخش کشاورزی می‌تواند ایجاد کند. این عدد می‌تواند موجب جلوگیری از ۲۵۰ میلیون دلار ارز سالانه به خارج کشور می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت تولید هسته‌های بذری، بیان کرد: اگر یکسال تولید این هسته‌ها متوقف شود، تولید محصولات و امنیت غذایی جامعه برای پنج سال با مشکل مواجه می‌شود.

 او گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی فارس در سال گذشته رتبه نخست کشور را در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور کسب کرد و رکورد تولید این هسته‌های راهبردی که تامین کننده امنیت غذایی کشور و پایداری تولید است در دولت مردمی شکسته شد؛ با فعالیت ۳۴ مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی در سطح کشور ۳۰ درصد تولید هسته‌های بذری را تنها استان فارس تولید می‌کند که در سال ۱۴۰۱ میزان تولید هسته‌های بذری ۱۰۷ تن بود، اما در سال ۱۴۰۲ این میزان تولید ۲۲۶ تن برای ۷۰ رقم گیاهی بود.

مرادی اظهارکرد: این ۲۲۶ تن هسته بذری؛ پتانسیل تولید ۵۵۰ هزار تن بذر گواهی شده را دارد و این میزان ۸ میلیون تن دانه گندم، جو و تریتیکاله را دارد و نیاز ۲۷ شرکت تولید کننده استان به علاوه اینکه به ۱۶ استان دیگر ارسال می‌شود و از نظر اقتصادی نیز این امر می‌تواند سالانه از خروج ۲ میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری کند.

او با بیان اینکه در خرداد سال ۱۴۰۱ ستاد الگوی کشت استان فارس با محوریت مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس با همکاری اتاق بازرگانی و صنایع معادن استان، اداره کل هواشناسی و سازمان‌های دیگر شکل گرفت، گفت: در این ستاد، الگوی کشت سه دشت نمدان، اقلید و داریون تهیه و دشت‌هایی از جمله ارسنجان، قره باغ و فیروزآباد را دست اجرا دارند. این الگوی کشت در این ۳ دشت به طور متوسط موجب ۳۵ درصد صرفه جویی یا ۱۳۴ مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس در ادامه به برگزاری ۱۹۰ دوره آموزشی برای ۲۸۰۰ نفر از کارکنان ازمان جهاد کشاورزی و دستگاه‌های تابع وابسته اشاره کرد و گفت: آموزش‌های رسمی با هدف تربیت نسل آینده کشاورزی است.

مرادی در پایان به ارتقاء ۱۳ پله‌ای این مرکز در جشنواره شهید رجایی برای اولین بار در عمر ۶۵ ساله خود اشاره کرد و گفت: همچنین رتبه در سال ۱۴۰۲ این مرکز به رتبه ۲۳ رسیده است. همچنین در بین ۳۴ مرکز فارس به عنوان مرکز برتر در حوزه پژوهش و فناوری انتخاب شدیم.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس از حمایت و استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان توسط این مرکز سخن گفت و اعلام کرد: سال گذشته ۶ نفر از محققان این مرکز به عنوان محققان برتر ملی در موسسات مادر انتخاب شدند که برای اولین بار بوده است. همچنین اعضای هیات علمی این مرکز تحقیقات طی ۲ سال گذشته موفق به ثبت ۲ اختراع شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی بارندگی اخیر به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی شهرستان راور
  • ۵۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی
  • ۵۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی خراسان جنوبی
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی/ ۱۰۱ رشته قنات آسیب دیدند
  • بیش از 543 میلیارد تومان برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • تولید هسته‌های اولیه بذر غلات گامی برای تحقق شعار سال
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور
  • امضا تفاهم نامه همکاری میان جهاد کشاورزی و شرکت‌های دانش بنیان