Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@20:44:09 GMT

رزق حلال، پشت چراغ قرمز

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۲۹۷۲۷

رزق حلال، پشت چراغ قرمز

خبرگزاری مهر- سمیه فیروزفر: پیرمرد را هر از چندی سر چهارراه می‌بینمش، چند هفته قبل پشت چراغ‌قرمز منتظر بودم که لنگ‌لنگان نزدیک شد، روزنامه می‌فروشد، دست بردم سمت کیف پولم ببینم اسکناس دارم یا نه که رسید کنار پنجره ماشین، کیف را باز کردم، فقط یک تراول درونش بود. گفت: "دخترم خرد ندارم باقی شو بدم" و راهش را کشید و رفت سراغ ماشین بعدی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌اندازه چشم برهم زدنی از ذهنم گذشت که "عیب نداره بذار تراول و بهش بدم ولی هم‌زمان در ذهنم چرخید فعلاً که حقوق نگرفته‌ام و دست‌پر نیستم، پس بی‌خیال فردا می‌خرم" در همین خیال بودم که صدای مرد موتوری که کنار ماشینم بود را شنیدم: "خانم بگذر از پول بده بره، پیرمرده" در لحظه پیرمرد را صدا زدم، برگشت! تراول را دادم و یک روزنامه گرفتم. گفت: "گفتم که خرد ندارم" گفتم: "عیب نداره فدای سرتون". گفت: " پس حلال کن‌ها، من دوتا دختر دارم ها! " گفتم: "حلالِ باباجان نوش جونت اصلاً پول شما بود توی کیف من، رسید دست صاحبش".

از مرد موتورسوار که تلنگر به‌جایی زده بود تشکر کردم چراغ سبز شد و حرکت کردم.

دیروز دوباره سر چهارراه دیدمش، دست بردم سمت کیفم دیدم دقیقاً یک تراول پنجاهی دارم، صدایش کردم یک روزنامه گرفتم. گفتم: " باباجان این پول شما چرا همش تو کیف منه؟!" خندید. گفت: "حلال کن‌ها من دوتا دختر دارم‌ها! " خندیدم روزنامه را گرفتم. چراغ سبز شد و من راه افتادم و پیرمرد رفت دنبال روزی حلالش لابلای ماشین‌ها.

رفتار پیرمرد ذهنم را درگیر می کند. یک پیرمرد لنگ، با همان پای معیوب صبح تا شب پشت چراغ‌قرمز در سرمای زمستان بین ماشین‌ها می‌چرخد و وقتی چند هزار تومان بیشتر از حقش را دریافت می‌کند، نگران لقمه حلالی می‌شود که باید بر سر سفره دخترانش ببرد. برخی اما در پوستین بره فرورفته و بر مسند مدیریت و قدرت تکیه زده‌اند و میلیارد، میلیارد از رانت و اختلاس به جیب می‌زنند بی‌آنکه نگران تأثیر لقمه حرام بر دنیا و آخرت فرزندانشان باشند.

امام جعفر صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند: کَسْبُ الحَرامِ یَبینُ فی الذُّرِّیَّةِ. درآمد حرام و نامشروع، اثر آن در نسل و اولاد ظاهر می‌شود. (وسائل، ج ١٢، ص ٥٣)

مولانا اباعبدلله نیز خباثت و رذالت معاندینش در کربلا را محصول حرام‌خواری معرفی می‌کند؛ آنجا که عمربن سعد سپاهیان خود را برای جنگ با ایشان آماده کرد و از هر سو آن حضرت را در محاصره گرفت، امام (ع) به‌سوی دشمن بیرون آمد و آن‌ها را به سکوت دعوت کرد، اما خاموش نشدند، خطاب به آن‌ها فرمود: وای بر شما! شما را چه زیان که به من گوش دهید و گفتار مرا که به راه راست فرامی‌خوانم بشنوید… ولی به سخنان من گوش نمی‌دهید؛ زیرا شکم‌هایتان از حرام پرشده و بر دل‌هایتان مُهر غفلت خورده است… خَتَمَ اللَّهُ عَلَی قُلُوبِهِمْ وَعَلَی سَمْعِهِمْ وَعَلَی أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ (آیه ۷ سوره بقره)

پس نه عجب که در عصری که پدران لقمه حرام حاصل از رانت و اختلاس بر سر سفره می‌آورند، هرروز خبری جدید و دردناک در مورد فساد مالی و اخلاقی فرزندانشان بشنویم. الهی لا تکلنی الی نفسی طرفه عین ابداً.

کد خبر 5430902

منبع: مهر

کلیدواژه: آسیبهای اجتماعی اختلاس رانتخواری شهرداری تهران آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش ترافیک موتور سیکلت شورای شهر تهران میراث فرهنگی گردشگری کمیته امداد امام خمینی پلیس راهور غلامحسین محسنی اژه ای سانحه تصادف قوه قضاییه آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۹۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با قرارگاه نور جواب دشمن را می‌دهیم / ادعای حقوق بشر غربی‌ها دیدنی است

جانشین فرمانده فراجا گفت: دشمنان می‌خواهند جامعه را به سمت تباهی ببرند و ما به عنوان بازوی حکومت نمی‌توانیم ساکت بنشینیم و باید شرایط را مدیریت کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سردار قاسم رضایی در حاشیه مراسم گرامیداشت روز معلم و تجلیل از استادان، مدرسان و گروه‌های علمی فراجا با اشاره به اجرای طرح نور برای مقابله با کشف حجاب از سوی انتظامی کشور اظهار کرد: اجرای طرح نور، جزو اجرای فروع دین نیست و این مسئله نیز دستور خدا است؛ وقتی آقا می‌فرمایند حرام شرعی و سیاسی است یعنی حرام شرعی پای خود افراد است، اما در حرام سیاسی، یعنی ما مسئول هستیم.

وی افزود: دشمنان می‌خواهند جامعه را به سمت تباهی ببرند و ما به عنوان بازوی حکومت نمی‌توانیم ساکت بنشینیم و باید شرایط را مدیریت کنیم، بر اساس مستندسازی‌های آماده شده، افراد هدایت شده و باندی، با مأموران پلیس رفتار نامناسب می‌کنند.

جانشین فرماندهی کل انتظامی کشور ادامه داد: انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود، وقتی دهه ۴۰ امام فریاد زد که علما به داد اخلاق و دین برسید، همین مسئله را می‌گفتند؛ این همه شهید دادیم و همه ما مدیون آنها هستیم، همه شهدا برای همین اهداف رفته‌اند و انقلاب امروز نباید سمت دیگری برود.

سردار رضایی تصریح کرد: سواد یعنی فهم، برخی می‌گویند وکیل و دکتر هستند، اما اظهارات بی‌سوادانه دارند و متوجه نمی‌شوند که جنگ کجا است و جامعه به کدام سمت می‌رود، تشدید اقدامات قبلی در یک چهارچوب در حال حرکت و این کار جهادی و انقلابی است.

وی اضافه کرد: جنگ‌های امروز در کشور از جنگ با عراق و تجزیه طلبان نیز بیشتر اهمیت دارد و حساس‌تر است، ما با قرارگاه نور جواب خود را به دشمن می‌دهیم و این مسئله حتی از جنگ نیز حساس‌تر است.

جانشین فرماندهی کل انتظامی کشور ادامه داد: تهاجم‌های فرهنگی بسیار پراهمیت و مخرب‌تر هستند، به عنوان مثال اگر بمبی در جایی منفجر شود اثرات آن در همان منطقه می‌ماند، اما اثرات این رفتارها بسیار تخریب‌گر است، این موارد غیرت مرد و نجابت زن را تخریب می‌کند، اما امروزه رنگ و لعاب دیگری دارد، برخی افراد با این رفتارها، معانی حقوق شهروندی را لکه دارد می‌کنند و خواسته الهی و وظیفه فراجا است که باید این بی‌حرمتی ها مقابله کند.

سردار رضایی با تاکید بر اینکه مسئله تکلیف الهی است، گفت: ثواب این مسئله بیشتر از هشت سال جنگ است، زیرا جسارت و اعتقاد بالاتری می‌خواهد و باید در تربیت نیرو نیز این مسائل مورد توجه قرار گیرد، در موضوع عفاف و حجاب، سی و چند دستگاه مسئولیت دارند، اما هیچ‌کدام بصیرت و شجاعت لازم را در این زمینه ندارند و ما پای کار هستیم.

وی با اشاره به رفتار دولت آمریکا با دانشجویان مدافع غزه در این کشور افزود: ادعای حقوق بشر غربی‌ها، این روزها در دانشگاه‌های آمریکا دیدنی است که چگونه با دانشجویان خود رفتار می‌کنند.

کد خبر 749689

دیگر خبرها

  • مجری صداوسیما: اصلاح طلبی نطفه‌اش حرام است و اصولگرایی لقمه‌اش!
  • جسد پیرمرد ۷۵ ساله نهبندانی در تالاب کجی نهبندان کشف شد
  • تصاویـر متفاوت‌ترین بازسازی صحنه قتل؛ جنایت پیرمرد در وسط طبیعت بکر!
  • با قرارگاه نور جواب دشمن را می‌دهیم / ادعای حقوق بشر غربی‌ها دیدنی است
  • همخوانی توهین‌آمیز هواداران بایرن مونیخ و رئال مادرید؛ بارسلونای حرام‌زاده! / فیلم
  • همخوانی توهین‌آمیز هواداران بایرن مونیخ و رئال مادرید؛ بارسلونای حرام‌زاده!
  • تاکید ماموستا رستمی بر توجه به معیشت و زندگی کارگران
  • سفر به دبی با عوارض خروج از کشور رایگان
  • جشنواره عدالت و رسانه برگزار می‌شود/ سند تحول قضائیه حلال مشکلات عدلیه
  • پلیس علت اکثرتصادف‌های رانندگان ایرانی را فاش کرد