Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ‌ اراک؛ چگونه بفهمم عادت بازی‌های ویدیویی فرزندم مشکل‌ساز نباشد؟ چگونه می‌توانم عادت بازی‌های ویدیویی فرزندم را کنترل کنم؟چه نوع محدودیت‌هایی را برای بازی تعیین کنم؟ اینها سوالاتی که این روزها ذهن اکثر والدین را به خود مشغول کرده است. 

اکثریت قریب به اتفاق کودکان و نوجوانان به بازی‌های ویدیویی می‌پردازند، اگرچه بسیاری از کودکان، رعایت اعتدال در انجام این گونه بازی‌ها را رعایت می‌کنند، ولی برخی دیگر از آنها بدون توجه به عواقب خطرناک بازی‌های ویدئویی به صورت وسواسی به آن می‌پردازند و والدین زمانی نگران فرزند خود می‌شوند که کودک به علت زمان طولانی که به این بازی‌های پرداخته است از تکالیف خود غفلت کرده و یا تمام شب را بیدار می‌ماند و آنقدر خسته است که نمی‌تواند روز بعد برای رفتن به مدرسه بیدار شود و یا اینکه در برخی موارد، فرزند خانواده به ندرت با دیگران معاشرت می‌کند و تمام وقت آزاد خود را صرف بازی‌های ویدیویی می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعیین و اعمال محدودیت در بازی‌ها

شکوه یارمحمدی، روانشناس مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان مرکزی در این رابطه به خبرنگار فارس می‌گوید: والدین کودک باید بیشترین حرف را در تعیین محدودیت‌های مناسب برای بازی‌های آنان داشته باشند، زیرا داشتن دستورالعمل‌های واضح و منسجم در رابطه با بازی‌های ویدیویی، از گرایش و استفاده بیش از حد آنها از بازی‌های ویدئویی جلوگیری می‌کند.

 

وی با بیان اینکه دو سوم از کودکان و نوجوانان در رفتارشان نشان می‌دهند که والدین آنها هیچ قانونی برای زمان استفاده فرزندشان از رسانه ندارند، می‌افزاید: انجام بازی فقط باید پس از انجام سایر مسئولیت‌های کودک در آن روز انجام شود، این مسئولیت‌ها باید شامل تکالیف و کارهای خانه باشد، قبل از اینکه به کودکان اجازه بازی داده شود، حتماً باید کیفیت و کامل بودن تکالیف و کارهای خانه  بررسی شود.

این روانشناس می‌افزاید: والدین باید در نظر داشته باشند که انجام بازی‌های ویدیویی برای فرزند باید امتیازی باشد که او به دست می‌آورد و بازی کردن یک حق مسلم نیست!

 

والدین باید در نظر داشته باشند که انجام بازی‌های ویدیویی برای فرزند باید امتیازی باشد که او به دست می‌آورد و بازی کردن یک حق مسلم نیست

یارمحمدی تصریح می‌کند: محدودیت‌های واضحی باید برای بازی‌ها قائل شد، در پژوهش اخیر روانشناسی، پیشنهاد شده است که زمان اختصاص داده شده برای بازی کودک باید کمتر از ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روزهای رفتن به مدرسه و ۲ ساعت یا کمتر در روزهای غیر مدرسه باشد.

وی می‌افزاید: در این پژوهش حتی محدودیت‌های کمتر از یک ساعت برای استفاده از هر گونه رسانه در طول روز برای کودکان زیر ۶ سال توصیه شده و والدین تشویق می‌شوند تا زمان مناسبی را برای بازی‌های ویدیویی و سایر رسانه‌های الکترونیکی برای کودکان بالای ۶ سال تعیین کنند و آنها صرف نظر از محدودیت‌هایی که فکر می‌کنند برای فرزندشان مناسب است باید در نظر داشته باشند که در برخی از روزهای هفته نباید کودکشان به بازی‌های ویدئویی بپردازد و بسیار مهم است که والدین اطمینان حاصل کنند که فرزند آنها به غیر از تلویزیون وبازی‌های ویدئویی به دیگر فعالیت‌ها نیز توجه دارد و از آن لذت می‌برد.

این روانشناس با اشاره به اینکه در طراحی قوانین باید یک چارچوب زمانی معقول برای ارزیابی مجدد در نظر  گرفته شود، اظهار می‌کند:والدین می‌توانند برنامه خود را برای یک یا 2 ماه دنبال کرده و سپس آن را مجددا ارزیابی کنند، چرا که ایجاد یک تغییر موقت منجر به بازدهی بیشتر از تغییر دائمی خواهد شد، ممکن است والدین به این نتیجه برسند که طرح اولیه خیلی محدود کننده است، اگر فرزند به آن پایبند است و هیچ مشکلی در رعایت قوانین و اجرای آن نداشته می توان بعد از چند ماه آن را کمی آرام و ملایم‌تر لحاظ کرد، اما به یاد داشت که از بین بردن محدودیت‌ها، آسان‌تر از تشدید آنها است.

یارمحمدی می‌گوید: باید یک پیامد واقع بینانه برای شکستن قوانین تعیین شود، نتیجه نقض قوانین باید قابل اجرا و بلافاصله قابل اجرا باشد، والدین نباید به فرزند 14 ساله خود بگویید که اگر هفته آینده قوانین را زیر پا بگذارد، نمی‌تواند در 18 سالگی مجوز رانندگی بگیرد، یک گزینه معقول‌تر، ممنوعیت کامل بازی (یا به طور کلی استفاده از هر وسیله رسانه ای) برای چند روز یا هفته در صورت عدم رعایت قوانین است.

 

 

 والدین یک خردسال، این حق و مسئولیت را دارند که اگر از نحوه استفاده کودک در انتخاب بازی‌های ویدئویی مطمئن نیست مستقیماً از او بپرسد

وی بیان می‌کند:  والدین باید مطمئن شوند که کودک کدام بازی‌ها را می‌شناسد و تایید می ‌کند، به عنوان والدین یک خردسال، این حق و مسئولیت را دارند که اگر از نحوه استفاده کودک در انتخاب بازی‌های ویدئویی مطمئن نیست مستقیماً از او بپرسد و یا تاریخچه استفاده او از اینترنت را بررسی کند و در مورد بازی‌های مورد علاقه او اطلاعات کسب کند.

این روانشناس با بیان اینکه باید علاوه بر تنظیم قوانین در مورد زمان بازی، قوانین مربوط به انواع بازی‌های مجاز را نیز در نظر گرفته شود، ادامه می‌دهد: والدین باید از خرید و استفاده از بازی‌هایی که با خشونت شدید یا محتوای نامناسب برای کودک است، جلوگیری کند.

یارمحمدی همچنین می‌گوید: والدین یابد هنگامی که قوانین را تعیین کردند، به طور مداوم آنها را نظارت و اعمال کنند، وقتی خسته یا حواس پرت هستند نمی‌توانند به فرزندشان اجازه دهند قوانین را تغییر دهند، اگر روزی فرزند احساس بیماری کند یا تکلیفی نداشته باشد، نمی‌توانند قوانین را به گونه‌ای متفاوت اعمال کنند، باید با برنامه‌ای که پیشنهاد می‌کنند احساس راحتی کنند و متعهد، مایل و قادر به انجام آن باشند و اگر هر دو نفر والدین به علت مشاغل و مسئولیت‌هایشان درگیری شدیدی دارند،  هر دو باید با تعیین زمان مناسبت، بر زمان بازی و قوانین پیرامون بازی‌های فرزندشان نظارت داشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه والدین باید دیگر فعالیت‌های تفریحی را شناسایی کنند، می‌گوید: برای تغییر رفتار فرزندان در خصوص بازی‌های ویدئویی، جایگزینی این بازی‌ها با سایر فعالیت های تفریحی بسیار مهم است،کودک بیش از اندازه به بازی‌های ویدئویی می‌پردازد زیرا آن را سرگرم کننده می‌داند و در آن مهارت دارد و این گونه فعالیت‌ها را می‌توان تقریباً در هر زمان و با برنامه‌ریزی یا تلاش کمی انجام داد، در حالی که بسیاری از دستگاه‌ها برای فعالیت‌های دیگر استفاده می‌شوند ولی بازی ویدئویی فقط با یک کلیک و صرف زمانی بسیار اندک فاصله دارد.

 

 برای کمک به آنها در پر کردن اوقات فراغت  لازم است، مشارکت فعالانه او را در سایر فعالیت‌های تفریحی پرورش داد

این روانشناس بیان می‌کند: هنگامی که فرزند کار دیگری برای انجام دادن نداشته باشد، بازی‌ها همیشه برای پر کردن زمان وجود دارند، برای کمک به آنها در پر کردن اوقات فراغت  لازم است، مشارکت فعالانه او را در سایر فعالیت‌های تفریحی پرورش داد و به یاد داشت فعالیت‌هایی را در نظر بگیریم که سایر اعضای خانواده می‌توانند با فرزندشان انجام دهند و باید این جایگزینی فعالیت‌ها، در روزهای هفته و در زمان‌هایی از روز باشد که کودک در آن زمان، بیشتر به بازی‌های ویدیویی می‌پردازد.

یارمحمدی با بیان اینکه برای فعالیت‌های غیر بازی، انگیزش مثبت ارائه دهیم، می‌گوید: زمانی که کودک درگیر فعالیت‌هایی است که مربوط به بازی نیست، به او پاداش بدهیم، این پاداش‌ها می‌توانند ملموس و شامل کالاها، خدمات یا حتی پول نقد و یا ناملموس مانند تمجید کلامی یا توجه ساده به کودک باشد.

 

وی تصریح می‌کند: می‌توانیم زمان‌های بازی را با فعالیت‌های تفریحی با ارزش جایگزین کنیم و این فعالیت‌ها می‌توانند به عنوان پاداشی برای بازی نکردن نیز عمل کنند، اگر کودک در سطحی بازی می‌کند که باعث آسیب می‌شود، به احتمال زیاد یکی از پیامدهای نامطلوب آن بدتر شدن رابطه با او بوده است، تقویت مثبت برای فعالیت‌های غیربازی یکی از راه‌های بهبود این رابطه است و این می‌تواند برای کودک نیز مفید باشد. 

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: بازی کودکان قانون خانه بازی های ویدیویی تاثیر بازی بر کودکان روش تربیت فرزندان فعالیت های تفریحی بازی های ویدئویی بازی های ویدیویی داشته باشند محدودیت ها برای فرزند فعالیت ها برای کودک برای بازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۰۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالیات بر سوداگری برای کند کردن تیغ سوداگران است/گام بلند مجلس برای هزینه دار کردن فعالیت های سوداگرانه و دلالی

به گزارش «نماینده»، دکتر محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۹ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش دستور خود با گرامیداشت ۹ اردیبهشت ماه روز شوراها با بیان اینکه قدردان زحمات عزیزانی هستیم که در شورای شهر و روستا مشغول فعالیت هستند، گفت: پایه و اساس شورا که مورد تاکید در آموزه های دین مبین اسلام و در قانون اساسی است استفاده از ظرفیت های نخبگان محلی برای جلب مشارکت مردم در حل مشکلات است.

وی ادامه داد: شورا در ذات خود یعنی مخالفت با تصدی گری، دوری از نگاه از بالا به پایین در جوامع محلی و پرهیز از انحصار قدرت و تصمیم گیری در یک نقطه. امیدوارم شوراها بتوانند با اصلاح مداوم خود، مشارکت مردم در حل مشکلات و پیشرفت کشور را که در شعار امسال نیز مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است تسهیل کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه مجلس یازدهم سرانجام طرح اخذ مالیات بر سوداگری و سفته بازی را به مراحل پایانی تصویب رسانده است، گفت: مجلس گام بلندی برای هزینه دار کردن فعالیت های سوداگرانه و دلالی برداشته است؛ آن چیزی که مجلس تصویب کرد و این روزها در حال رفع اشکالات شورای محترم نگهبان بر آن است اخذ مالیات از سوداگران و دلالان است که در بازارهای چهارگانه دست به احتکار می زنند و از عرضه آن ها به بازار خودداری می کنند تا سودهای بیشتری نصیبشان شود.

دکتر قالیباف ادامه داد: جمعیتی کوچک که منافع شخصی خود را علیرغم ضرر اکثریت ۹۹ درصدی مردم بدون هیچ هزینه و محدودیتی دنبال می کنند و هیچ قانونی تا امروز جلودار آن نبوده است؛ این قانون فقط حداکثر یک درصد از افراد جامعه را شامل می شود و آن ها هم کسانی هستند که به قصد دلالی و سوداگری اقدام به خرید و احتکار حجم وسیعی از طلا، ارز، سکه، منزل مسکونی یا خودرو می کنند و خود عامل وارد آوردن فشار به زندگی عموم مردم هستند.

وی افزود: وقتی یک مجموعه بانکی ۳ هزار واحد مسکونی را ساخته و خالی نگه داشته تا با تورم گران شود یا یک سوداگر اقدام به خرید میلیون ها دلار ارز می کند و منابع کشور را به قصد سودهای شخصی کلان حبس می کند باید از طریق مالیات، هزینه سوداگری و سفته بازی خود را شخصا چه فرد حقیقی باشد و چه حقوقی، پرداخت کند. این مالیات در اصل مالیات بر سوداگری و سفته بازی بوده و برای ایجاد آرامش در بازارها و کند کردن تیغ سوداگران است.

رئیس قوه مقننه کشورمان یادآور شد: این قانون به صورت هوشمند و دقیق نوشته شده و به هیچ وجه معاملات طبیعی و نیازهای روزمره مردم را شامل نمی شود. در مجالس گذشته نیز چنین طرح و لایحه ای مطرح بود اما مجلسی شانه، زیر بار مسئولیت تصویب آن نداده بود و مجلس یازدهم با رویکرد انقلابی و بر اساس مصالح قطعی مردم و کشور و بدون توجه به فشارها و تهدیدها، این قانون مهم را همانگونه که قبلا در تابستان ۱۳۹۷ و ۱۳۹۹ وعده داد بود تصویب کرد.

وی افزود: مجلس یازدهم این مصوبه را تا رفع ایرادات شورای محترم نگهبان و تصویب نهایی قانون دنبال خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق
  • پیشنهاد ۵ ساله شدن سقف قراردادهای موقت به دولت رفت
  • منع قانونی برای ادامه حضور شهردار قم وجود ندارد
  • واکنش عرب‌ها به وانت طلایی ایرانی
  • دهم خرداد ماه، انتخابات نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ برگزار می‌شود
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • شروع مسیری هیجان‌انگیز با مهدکودک
  • مالیات بر سوداگری برای کند کردن تیغ سوداگران است/گام بلند مجلس برای هزینه دار کردن فعالیت های سوداگرانه و دلالی
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • کمک داور ویدیویی مانع از کامل شدن بازگشت چلسی در ویلا پارک