Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@19:23:10 GMT

نمایندگان مجلس به دنبال توافق نکردن هستند؟

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۳۰۶۶۱

تضمین حقوقی یا عملیاتی؟ مساله مجلس کدام است؟ مکانیسم ماشه و تعهد شفاهی تحریم‌هایی که باید لغو شود ابتدا آمریکا تحریم‌ها را لغو کند پلیس بدی که پلیس بد نیست

اقتصاد آنلاین_موسی حسن‌وند؛ سید محسن دهنوی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در نشست علنی یکشنبه اول اسفند، بیانیه‌ای از جانب بیش از ۲۵۰ نفر از نمایندگان درخصوص مذاکرات ایران خطاب به رییس جمهور قرایت کرد که نکات عجیبی در خود داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بیانیه در چند مورد تاکید داشت که به نظر می‌رسید برای اتفاق نیفتادن نوشته شده است. نکاتی که اگر دولت بر آنها پافشاری کند به این زودی توافقی در کار نخواهد بود.

اگر هم از آنها بگذرد، باعث وهن مجلس است. حال پرسش اینجاست که چرا مجلس چنین بازی باخت باختی برای خود تعریف کرده است؟

تضمین حقوقی یا عملیاتی؟ مساله مجلس کدام است؟

در بیانیه‌‎ای که دیروز در صحن علنی مجلس قرایت شد، نمایندگان مجلس یازدهم از دولت خواستند، تضمین عدم خروج از برجام را از آمریکا بگیرد. البته این نکته‌ای است که همه ناظران بر آن تکیه دارند، اما بحث بر سر تضمینی است که آمریکا باید ارایه دهد.

چون واضح است که هیچ رییس جمهوری نمی‌تواند رییس دولت بعدی را مجبور به پذیرش تعهدات خود کند. علاوه بر اینکه حتی اگر رییس جمهور آمریکا این تضمین را ارایه دهد و حتی اگر کنگره آن را تبدیل به قانون کند، نفر بعدی به سادگی با یک دستور اجرایی می‌تواند همه تحریم‌های ایران را ذیل مسایل دیگر بازگرداند. 

مکانیسم ماشه و تعهد شفاهی

یکی از دغدغه‌های ایران در برجام، اسنپ‌بک بود که در ایران به "مکانیسم ماشه" تعبیر شد. یعنی هر کدام از طرفین حاضر در برجام، پس از طی مراحل کوتاهی می‌تواند کلیه تحریم‌‎های شورای امنیت را که بر ایران بار شده بود بازگرداند.

این مکانیسم در برجام پیش‌بینی شد، چون طرف‌های غربی تصور می‌کردند ایران از برجام خارج خواهد شد و این مساله نوعی تضمین عدم خروج ایران از برجام بود. حالا مجلس از دولت خواسته "آمریکا و سایر کشورهای طرف برجام تعهد بدهند که از مکانیسم ماشه استفاده نخواهند کرد."

طبعا اگر این مکانیسم در برجام و احیای برجام پیش‌بینی شده باشد، طرفین می‌توانند از آن استفاده کنند، اگر هم بنا بر حذف این مکانیسم از برجام است که نیاز به مذاکراتی در همین راستا خواهد داشت. تازه اگر بر فرض که طرفین به این موضوع تعهد دادند و مثل خروج از برجام زیر تعهد خود زدند، امکان ایران برای مقابله چیست؟ به نظر می‌رسد این موضوع هم عملیاتی نباشد.

تحریم‌هایی که باید لغو شود

شکی نیست که هر تحریمی علیه ملت ایران، از هیچگونه ارزش حقوقی برخوردار نیست و جز ضعیف‌تر کردن طبقه متوسط و امکان برخوردهای خشن داخل کشور، اثر دیگری ندارد. اما منطقا هر تحریمی که علیه ایران وضع شده، باید در محل مناسب خود لغو شود.

حالا مجلس نشینان خواسته‌اند "آمریکا و سه کشور اروپایی باید تعهد دهند که تحریم‌های هسته‌ای، تروریسم، موشکی،  حقوق بشر، آیسا، کاتسا و U-Turn علیه ملت ایران را لغو کند.

" نکته‌ای که برای رسیدن به آن احتمالا به سال‌ها مذاکره نیاز است. آمریکا از همان ابتدا هم تحریم‌های هسته‌ای را در برجام "تعلیق" کرد و خبری از "لغو" تحریم نبود. تازه در صورت لغو تحریم‌های هسته‌ای، موضوعیت تحریم‌هایی از قبیل آیسا و کاتسا متفاوت است. تحریم یو-ترن دلاری هم موضوعی بسیار دور از برجام و احتمالا غیرقابل پذیرش در مذاکرات برجام برای آمریکا خواهد بود. موضوع فعلی در وین "لغو تحریم‌های مغایر برجام" که توسط ترامپ وضع شده بوده و احتمالات دیگر نزدیک به صفر خواهد بود.

ابتدا آمریکا تحریم‌ها را لغو کند

نمایندگان مجلس از رییس جمهور خواسته‌اند "ابتدا آمریکا به تعهد خود در لغو تحریم‌ها عمل کند، و بعد از راستی‌آزمایی، ایران به‌سراغ انجام تعهدات خود برود." پرسش اینجاست که با این وجود که دلیلی برای مذاکره نبود و این روزها یک سال از احیای برجام گذشته بود.

مگر نه اینکه از زمان شکست ترامپ در کمپین فشار حداکثری و دعوت به مذاکره بدون پیش‌‌‌شرط، ایران اعلام کرد که تا زمانی که آمریکا تعهدات خود را اجرا نکند، ایران زیر بار تعهداتش نمی‌رود. مگر از زمان روی کار آمدن بایدن، ایران اعلام نکرد که آمریکا به تعهدات خود بازگردد؟ سوال اینجاست که اگر بنا بود کار به این سادگی انجام شود، مذاکره‌کنندگان ایران، ماههای زیادی وقت خود را در هتل کوبورگ هدر نمی‌دادند.

پلیس بدی که پلیس بد نیست

حالا پرسش اینجاست که مجلس به راستی به دنبال چیست؟ کاملا واضح است که اگر مجلس بخواهد تمامی این شروط را اجرایی کند، هیچگاه توافق احیای برجام شکل نخواهد گرفت. چون بسیاری از شروط مطرح شده اساسا داخل اصل برجام هم نیستند و از ابتدا مذاکره نشده‌اند. اگر هم قرار است مجلس نقشی شبیه به جمهوری‌خواهان کنگره (پلیس بد) ایفا کند، بسیار بد این کار را انجام می‌دهد.

چون اولا جمهوری‌خواهان در تقابل با دموکرات‌ها هستند و مجلس یازدهم همسو با دولت است. ثانیا جمهوری‌خواهان، برخلاف اصولگرایان دست بالا در کنگره و دولت ندارند و تهدید آنها بعد از رسیدن به قدرت عملی خواهد شد. از طرف دیگر جمهوری‌خواهان (به دلیل ماهیت متفاوت از دموکرات‌ها) به دنبال پاره کردن هر توافقی با ایران هستند.

اما کدامیک از نمایندگان حاضر است از تریبون مجلس اعلام کند مخالف با هر توافقی با آمریکاست و به محض رسیدن به قدرت توافق را پاره خواهد کرد؟ به نظر می‌رسد در این روزهای حساس بهتر است مجلس به دنبال حمایت از دولت برای رسیدن به توافقی باشد که منافع کشور را تامین کند و ایفای نقش پلیس بد را به دیگران واگذارد.

این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد رییس جمهور نمایندگان مجلس توافق مجلس یازدهم مذاکره‌کنندگان اخبار مرتبط سوال از رئیس‌جمهور از دستورکار مجلس خارج نشده است شفافیت آرای نمایندگان مجلس ۶۶ رای است مردم سوال می کنند چرا با ورود «مجلس انقلابی» سفره آنها کوچک تر شد؟ ​از سرگیری مذاکرات وین در سطح سیاسی از عصر امروز سفارش تسلیحاتی ایران در پی سفر رییسی به روسیه نظر نمایندگان مجلس در خصوص لایحه بودجه۱۴۰۰ ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال والکس نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ آخرین خبر ها نمایندگان مجلس به دنبال توافق نکردن هستند؟ شاهین ۱۰ روز گران نشد! + جدول قیمت کامل (۳ اسفند ۱۴۰۰) پروژه نورد استریم-۲ توسط آلمان تعلیق شد شرکت کویر سلولز از برند هانیز، تولیدکننده پوشک بچه، رونمایی کرد درخواست مسکو از سایر کشورها برای به رسمیت شناختن "لوهانسک و دونتسک" احیای برجام پراید را ارزان می کند؟ + جدول قیمت کامل (۳ اسفند ۱۴۰۰) آمادگی برای مقابله با هجوم جدید ملخ های صحرایی این معجون گیاهی ضد کرونا است غلظت گرد و غبار در خوزستان از مرز بحران گذشت ادامه التهاب در بازار برنج این سرطان مردانه در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد ارزان ترین خودروی ژاپنی بازار چند؟ + جدول قیمت کامل (۳ اسفند ۱۴۰۰) مردان اینگونه از بیماری‌ ها پیشگیری کنند! عربستان میزبان ایرانی ها در لیگ قهرمانان ​ اولیانوف: مذاکرات وین در آستانه عبور از خط پایان توافق با چین برای فاینانس بزرگ ترین طرح کشاورزی کشور استرس با مغز چکار می کند؟ مزایده خودروهای فاقد گارانتی سایپا از ۶ تا ۱۰ اسفندماه دلیل و درمان پف زیر چشم پاسخ صریح همتی به ادعای صالح آبادی قیمت خودروهای هن تنگ + جدول قیمت کامل (۳ اسفند ۱۴۰۰) استفاده ایران و قزاقستان از ارزهای ملی برای تجارت بخش کشاورزی چه زمان قاضی بدون رضایت شوهر، رای به طلاق می دهد؟ اومیکرون در کودکان به این شکل است کنایه آذری جهرمی به تصویب طرح صیانت انجمن پزشکی انگلیس از طرح زندگی با کرونا انتقاد کرد رییسی دستور تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت را صادر کرد خودروی ۳ میلیاردی فولکس + جدول قیمت کامل (۳ اسفند ۱۴۰۰) قیمت سکه دوباره ۱۲ میلیون تومانی می شود؟ / انس جهانی و دلار، سکه را بالا بردند در این قسمت از خانه دارو نگهداری نکنید! حمایت از القایی ها با فشار به معدنی ها منطقی نیست بررسی وضعیت امیری و کارت معافیت پرحاشیه اش باز گذاشتن جامعه به کرونا فضای بیشتری می دهد لحظه تصویب طرح صیانت صندوق های سرمایه گذاری خصوصی: بهترین گزینه برای شرکت هایی مثل سرخابی ها بیش از ۲۸۸ هزار دوز واکسن کرونا تزریق شد سود انباشته شرکت ها معافیت از مالیات به شرط صرف در توسعه تولید ارزان ترین خودروی کیا بالای ۱ میلیارد تومان + جدول قیمت کامل (۳ اسفند ۱۴۰۰) ریزش موها به علت کمبود این ویتامین چه مشاغل مجوز فوری می گیرند؟ مهارت کنترل خشم شما را به اهدافتان می رساند! قیمت نفت به ۱۰۰دلار نزدیک شد تنها مدل ولوو در بازار چند؟ + جدول قیمت کامل (۳ اسفند ۱۴۰۰) شیوع کرونای مسری‌ تر از اومیکرون در این کشور زنگ هشدار سامانه‌های نظارتی برای متخلفان بازار سرمایه آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۱۲/۳) به این دلایل زیاد بخندید! معافیت مالیات بر ارزش افزوده گواهی سپرده‌ کالایی و انتقال آن به گیرنده نهایی کالا، تصویب شد قطع این کارتخوان ها نهایی شد کدام مشاغل وام ۲۰۰ میلیون تومانی می گیرند؟ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: رییس جمهور نمایندگان مجلس توافق مجلس یازدهم مذاکره کنندگان نمایندگان مجلس جدول قیمت کامل جمهوری خواهان مکانیسم ماشه ۳ اسفند ۱۴۰۰ احیای برجام تعهدات خود رییس جمهور تحریم ها پلیس بد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۰۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا

سخنگوی وزارت امور خارجه به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعا‌هایی علیه کشورمان واکنش نشان داد.

به گزارش سایت وزارت امورخارجه، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعا‌هایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشور‌هایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد؛ توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت؛ جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد؛ چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعا‌های مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد؛ اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکرد‌های غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعا‌های آن‌ها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آن‌ها باید زمانی پاسخگوی این ادعا‌ها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

دیگر خبرها

  • روایت پالتیکو از اعمال نفوذ زلنسکی بر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • نمایندگان آمریکایی در سودای تحریم بانک‌های چینی
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • مقام سابق موساد: ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد