Web Analytics Made Easy - Statcounter

به رسمیت شناخته شدن استقلال لوهانسک و دونتسک در اوکراین از سوی روسیه اقدامی را که مسکو ۱۴ سال پیش در گرجستان انجام داد، به یاد می‌آورد.

به گزارش ایسنا، در سال ۲۰۰۸ روسیه استقلال آبخازیا و اوستیای جنوبی در گرجستان را به رسمیت شناخت. این مناطق جدایی‌طلب وارد جنگ کوتاهی‌ با گرجستان شدند که مسکو در آن دخالت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس گزارش رویترز به رسمیت شناخته شدن مناطق جدایی طلب در گرجستان از سوی روسیه برای توجیه حضور نظامی نامحدود در شوروی سابق بود. آن زمان و طی پنج روز نیروهای روسیه نیروهای ارتش گرجستان را شکست دادند و تهدید به تصرف پایتخت کردند. به ساکنان دو منطقه مذکور تابعیت روسیه داده شد. گرجستان این دو منطقه را تحت اشغال روسیه می‌داند که اولین طرفی بود که استقلال آن را به رسمیت شناخت. همچنین ونزوئلا، نیکاراگوئه، سوریه و نائورو استقلال این منطقه را به رسمیت شناختند. بعد از این اقدام گرجستان روابط دیپلماتیک را با این کشورها قطع کرد.

جغرافیا و ساکنان

بخش بزرگی از اوستیای جنوبی در رشته کوه‌های قفقاز در مساحتی حدود سه هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربع واقع است و حدود ۱۰۰۰ متر بالای سطح دریا قرار دارد. بیشتر اوستیایی‌ها بعد از اینکه به دلیل درگیری مهاجرت کردند در استان‌های جنوبی ساکن هستند. آن‌ها حدود یک سوم ساکنان را قبل از سقوط اتحاد شوروی تشکیل می‌دادند.

اما منطقه آبخازیا در ساحل شرقی دریای سیاه در جنوب رشته کوه‌های قفقاز در مساحتی حدود ۸۶۶۵ کیلومتر مربع قرار دارد. تعداد ساکنان آبخازیا حدود ۲۴۵۰۰۰ نفر است.

چگونه جنبش‌های جدایی طلب آغاز شدند؟

به دنبال اعلام استقلال گرجستان از اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ تعدادی از جنبش‌های جدایی طلب مورد حمایت مسکو کنترل مناطق آبخازیا و اوستیای جنوبی را بعد از درگیری خونینی که تقریباً دو سال طول کشید در دست گرفتند. این دو منطقه حدود ۲۰ درصد از مساحت گرجستان را تشکیل می‌دهند و محل اسکان گروه‌های نژادی اوستیایی و آبخازیایی بودند. گروه‌های جدایی طلب موجود در این دو منطقه برای تقویت حکومت خودگردان تلاش کردند. این جنبش‌های جدایی طلب برای استقلال از سوی مسکو حمایت شدند.

نزاع و به رسمیت شناخته شدن

به رغم اینکه اوستیای جنوبی بر تمایل خود برای استقلال از طریق همه‌پرسی غیر رسمی که در اواخر ۲۰۰۶ برگزار شد، تاکید کرد؛ اما جامعه بین‌المللی آن را به رسمیت نشناخت و همچنان به صورت قانونی بخشی از گرجستان محسوب می‌شود. در اوت ۲۰۰۸ رئیس جمهوری گرجستان نیروهایی را به پایتخت اوستیای جنوبی با هدف سیطره مجدد بر این منطقه اعزام کرد. به دنبال این اقدام روسیه حملات هوایی را به اهداف گرجستان در آبخازیا و اوستیای جنوبی قبل از درگیری با نیروهای زمینی انجام داد. روسیه با تانک‌ها و نیروهایی در هشت اوت وارد گرجستان شد. در طول پنج روز نیروهای روسیه نیروهای گرجستان را مجبور به عقب نشینی کردند. این نزاع منجر به آواره شدن ۳۵ هزار گرجستانی و کشته شدن ۸۵۰ نفر براساس گزارش کمیته مستقل حقیقت یاب اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۹ شد.

تاریخ مجددا تکرار می‌شود

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دوشنبه استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را به عنوان دو جمهوری مستقل به رسمیت شناخت و اسنادی را امضا کرد که براساس آن این دو منطقه دیگر جزو اوکراین نیستند. این اقدام بعد از آن صورت گرفت که رهبران جدایی‌طلب دو منطقه از طریق ویدیو خواهان استقلال شدند و این چیزی است که در سال ۲۰۰۸ در مناطق آبخازیا و اوستیای جنوبی اتفاق افتاد.

جایگاه و ساکنان

مناطق دونتسک و لوهانسک که معروف به اسم منطقه دونباس در شرق اوکراین در نزدیکی مرزهای روسیه واقع است. این منطقه شامل بخش‌هایی از کی‌یف و مناطقی است که جدایی طلبان کنترل آن را بر عهده دارند. بیشتر ساکنان دو منطقه تعدادشان بالغ بر ۳.۶ میلیون نفر است که به دلیل مهاجرت کارگران روسیه بعد از جنگ جهانی دوم به زبان روسی صحبت می‌کنند. در سال‌های اخیر بیش از ۷۲۰ هزار ویزا برای یک پنجم ساکنان منطقه صادر کرده است و این همان کاری است که در سال ۲۰۰۸ در گرجستان نیز انجام داد.

سیطره شورشیان

در سال ۲۰۱۴ جدایی طلبان مورد حمایت روسیه در مناطق دونتسک و لوهانسک کنترل ساختمان‌های دولتی را در دست گرفته و این دو منطقه را دو جمهوری مردمی مستقل اعلام کردند. این اقدام بعد از آن صورت گرفت که روسیه شبه جزیره کریمه در اوکراین را به اراضی خود ملحق کرد. از آن زمان بیش از ۱۴ هزار تن در درگیری‌های منطقه دونباس بین جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه و نیروهای اوکراین کشته شدند. اوکراین و غرب روسیه را به حمایت از جدایی طلبان متهم می‌کنند؛ اما موسکو این مساله را تکذیب می‌کند. بعد از اینکه جدایی طلبان در سال ۲۰۱۴ قدرت را در مناطق دونتسک و لوهانسک در دست گرفتند رأی گیری را برای اعلام استقلال انجام دادند. اخیراً سوریه استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روسيه آبخازیا اوستیای جنوبی اوكراين جمهوری خودخوانده دونتسک آبخازیا و اوستیای جنوبی رسمیت شناخته شدن رسمیت شناخت جدایی طلب دو منطقه جدایی طلبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۱۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا ناقض حقوق بشر شناخته شدند

پنج واحد از ارتش رژیم صهیونیستی به علت حوادث قبل از جنگ غزه، از سوی آمریکل ناقض حقوق بشر شناخته شدند.

به گزارش میزان، طبق گزارش تایمز اسرائیل و بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا پنج واحد از ارتش اسرائیل مسئول «نقض فاحش حقوق بشر» در حوادث بیرون از غزه شناخته شدند.

بر این اساس حوادثی که وزارت خارجه آمریکا به آن اشاره دارد مربوط به کرانه باختری و قبل از تحمیل جنگ رژیم صهیونیستی در غزه است.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این راستا مدعی شده است که چهار واحد از آن‌ها تخلفات را جبران کردند درحالیکه اسرائیل در رابطه با واحد پنجم اطلاعات اضافی ارائه کرده و گفتگو‌ها در اینباره ادامه دارد.

گفتنی است این اظهار نظر درحالی است که آمریکا تصمیم به خودداری از تحریم واحد پنجم به نام نتسح یهودا گرفته است.  

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۵ واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا ناقض حقوق بشر شناخته شدند
  • زیباترین تصاویر از خلیج فارس | ببینید
  • حکم کمیته انضباطی برای تکرار یک دیدار تعیین‌کننده
  • محمود عباس: حمله به رفح بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ فلسطین خواهد بود
  • تاکید ایران و گرجستان بر اهمیت تحکیم صلح و امنیت منطقه
  • تکرار یک اتفاق بعد از ۱۹ سال با حذف سرخابی‌ها
  • بدترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما!
  • کنکور در کمال امنیت و صحت برگزار شد/ تکرار در یک منطقه سیل زده
  • آزمون سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده تکرار می‌شود
  • کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد، اما... |‌ کنکور در این منطقه سیل‌زده تکرار می‌شود؟