Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ آنچه در حوزه فضای شهری قزوین به چشم می‌خورد، یک مبلمان ضعیف شهری است؛ به طوری که هیچ تناسب بصری و کاربردی بین مبلمان شهری در ۲ نقطه مختلف دیده نمی‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازقزوین،مبلمان شهری به 4 گروه خیابانی، پارکی، ترافیکی، سازه‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی دسته‌بندی می‌شود گه طراحی آنها از جمله موارد حساس در زیبایی شهری و هویت بخشی به آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال آنچه در حوزه فضای شهری قزوین به چشم می‌خورد، یک تصویر شترگاوپلنگ از مقوله مبلمان شهری را به دست می‌دهد؛ به طوری که هیچ تناسب بصری و کاربردی بین مبلمان شهری در 2 نقطه مختلف دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد مبلمان شهری در قزوین صرفاً با رویکرد اجرایی و پیمانکاری و عاری از نگاه‌های هنری و هویتی ساخته، جانمایی و نصب می‌شوند. به همین خاطر در خصوص مشکلات مبلمان شهری قزوین و ویژگی‌هایی که باید در آنها لحاظ شود، نظرات تنی‌چند از کارشناسان رشته طراحی صنعتی به عنوان تنها رشته متخصص در حوزه مبلمان شهری را در این رابطه جویا شدیم.

لزوم وجود هویت یکسان

یک کارشناس ارشد طراحی صنعتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه مهمترین مشکل در صندلی‌های شهری قزوین عدم همگونی لازم بین آنهاست، گفت: اینکه هر دسته مبلمان شهری، یک شکل متفاوت دارند، چندان جالب نیست و این گونه مبلمان باید از نظر هماهنگی با بافت شهری و موقعیتی که در آن قرار می‌گیرند، هویت یکسانی داشته باشند. حداقل در یک پارک باید نیمکت‌هایی ببینیم که از نظر شکلی هم‌خانواده باشند و این مورد از الزامات طراحی مبلمان شهری محسوب می‌شود.

حبیب‌الله امین‌وند با اشاره به ضرورت جانمایی درست صندلی‌های شهری، افزود: همیشه باید به این مسئله توجه داشت که یک صندلی شهری باید کجا قرار بگیرد تا جلوه مناسب‌تری داشته باشد. صندلی‌های شهری باید جاهایی نصب شوند که منظر مناسبی داشته و از 2 جنبه همخوانی بصری با محیط پیرامونی و فضایی که خود می‌سازند، می‌توانند برای رهگذران آرامش‌بخش و دلنشین باشند.

وی ادامه داد: متأسفانه در برخی موارد مبلمان شهری را جاهایی نصب می‌کنند که خطرساز است و نوع نصب آنها می‌تواند عوارضی را ایجاد کند و اگر کودک یا نابینایی به آنها برخورد کند، آسیب جدی می‌بیند.

نواقص ارگونومیکی مبلمان شهری در قزوین

این طرح مبلمان شهری با ذکر اینکه معایب ارگونومیکی و کم توجهی به سلامت شهروندی، یکی دیگر از مشکلات جدی مبلمان شهری است، گفت: به لحاظ ابعاد و اندازه‌هایی که باید در آثار مبلمان شهری رعایت می‌شود، گاهی می‌بینیم که این استانداردها رعایت می‌شود و گاهی می‌بینیم که خلاف آن اتفاق می‌افتد.

امین‌وند اضافه کرد: کسانی که در امر طراحی و ساخت مبلمان شهری فعالیت دارند، حتماً باید از استانداردهای ارگونومیکی و ابعاد آنتروپومتریک جامعه هدف اطلاع داشته باشند، وگرنه با یک طراحی غیرعلمی موجبات آسیب‌های جسمی زیادی را برای شهروندان فراهم می‌کنند.

وی دلیل رعایت نشدن استانداردهای ساخت در مبلمان شهری نصب شده در شهر قزوین را عدم استفاده از طراحان و تولید کنندگان کاربلد دانست و تصریح کرد: این معضل 2 بعد دارد که بعد نخست آن به طراحی یک اثر مبلمان شهری توسط یک طراح ناوارد برمی‌گردد و بعد دوم به سازنده غیرمتخصص آن مربوط می‌شود که علاوه بر بی اطلاع بودن از استانداردهای ارگونومیکی و ساختی، توانایی پیاده سازی این استانداردها را در ساخت مبلمان شهری ندارد.

عدم رعایت نکات فنی در ساخت مبلمان شهری

دیگر کارشناس ارشد طراحی صنعتی جنس، شکل و رنگ صندلی شهری را 3 ویژگی مهم آن عنوان کرد و گفت: این 3 ویژگی که به نوعی در هم تنیده شده‌اند و به طور مثال نمی‌توان از یک سطح نشیمن با مقطع مستطیلی در یک فضای بیرونی استفاده کرد، چرا که باریدن باران باعث جمع شدن آب روی آن و در ادامه پوسیدگی و زنگ‌زدگی آن خواهد شد.

مسلم ایراندوست با اشاره به عدم رعایت نکات فنی در ساخت مبلمان شهری قزوین افزود: در زمینه جنس نیمکت‌های شهری باید توجه داشت، مبلمانی که جنس آن فلزی است، این امکان را از یک رهگذر سلب می‌کند که در روزهای سرد و گرم سال یعنی در فصول زمستان و تابستان روی آن بنشیند و برای دقایقی رفع خستگی کند.

وی ادامه داد: همچنین باید در فضای یک پارک بیشتر از نشیمن با جنس چوب استفاده کرد تا از نظر احساسی با محیط طبیعی هماهنگ باشد و این ماده علاوه بر اینکه حس مطلوبی در کاربر خود ایجاد می‌کند، همزمان عایق گرما و سرماست، به طوری که نه در فصل تابستان داغ و نه در فصل زمستان سرد می‌شود و این عامل کلیدی برای انتخاب چوب است.

ناهمخوانی با بافت تاریخی و فرهنگی قزوین

یک کارشناس طراحی صنعتی هم تکراری و کلیشه‌ای بودن فرم‌های به‌کاررفته در مبلمان شهری قزوین را مهمترین ایراد زیبایی شناختی مبلمان شهری قزوین دانست و گفت: چون این‌گونه فرم‌ها به کرات توسط شهروندان و عابران در شهرهای مختلف ایران دیده شده، برای آنها هیچ گونه جذابیتی ندارند و در بیننده ایجاد دلزدگی می‌کنند.

نصیرالدین منظری توکلی با بیان اینکه هیچ خلاقیتی در طراحی مبلمان شهری قزوین دیده می‌شود، اضافه کرد: همچنین باید به مسئله وندالیزم(تخریب‌گری عامدانه) به عنوان عاملی که می‌تواند به طراحی مبلمان شهری پایدار منجر شود، بیش از پیش توجه کرد.

بی‌عدالتی در توزیع مبلمان‌ شهری

این طراح به عدم همگونی مبلمان شهری با بافت فرهنگی قزوین و نوعی بی عدالتی در توزیع مبلمان‌های شهری در شهر قزوین اشاره و بیان کرد: در شهری مانند قزوین مبلمانی استفاده می‌شود که هیچ ربطی به هویت تاریخی و فرهنگی آن ندارد. همچنین متأسفانه شاهد گونه‌ای تبعیض در استفاده از مبلمان شهری در سطح قزوین هستیم.

منظری توکلی ادامه داد: به همین خاطر که بیشتر شاهد حضور این مبلمان‌ها در خیابان‌هایی مانند خیام و سعدی هستیم و در بسیاری از خیابان‌های شهر اثری از آنها نمی‌بینیم و در کل تعداد مبلمان‌های شهری که در قزوین دیده می‌شود، بسیارکم است.

شهروندان بادرودی از نبود مبلمان شهری مناسب گله مند هستندطرح ساماندهی وضعیت مبلمان شهری شیراز چه زمانی کلید می‌خورد؟شهرداری‌های کهگیلویه و بویراحمد به زیباسازی مبلمان شهری بی‌توجه هستند

به گزارش تسنیم، در آستانه فرارسیدن عید نوروز که قزوین می‌تواند از حضور خود در شاهراه ارتباطی استفاده کرده و گردشگر جذب کند، وجود مبلمان شهری زشت و بی‌هویت می‌تواند نقش مهمی در دلزدگی گردشگران و مسافران به استان قزوین داشته باشد و بنابراین شهرداری قزوین و سایر شهرداری‌های استان باید فکری برای ایجاد تحول در این بخش کنند. 

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شورای اسلامی قزوین استانداری قزوین شورای اسلامی قزوین استانداری قزوین مبلمان شهری قزوین ساخت مبلمان شهری مبلمان شهری طراحی صنعتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۴۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

تین نیوز

تصویری از میز و صندلی های فرودگاه جیرفت خبرساز شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، یکی از سوژه های جدید شبکه های اجتماعی در چند روز اخیر، تصویری از میز و صندلی های فرودگاه جیرفت است که از زمین تا آسمان با صندلی های فرودگاه ها توفیر دارد.

همشهری آنلاین نوشت: همانطور که در تصویر هم مشاهده می کنید، این فرودگاه به جای صندلی های فلزی معمول، به مبلمان استیل مجهز شده است! یکی از کاربران فضای مجازی این عکس را منتشر کرده و نوشته: «عاشق صندلی های فرودگاه جیرفت شدم، حس می کنی اومدی خواستگاری!» ما هم فکر می کنیم هرکدام از مسئولان فرودگاه هرچه در خانه داشته آورده و دور هم فرودگاه درست کرده اند! چون هر جور حساب کنی، این مبلمان به این فضا نمی آید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ‌ کتاب «طراحی مدارهای منطقی» در جهاددانشگاهی قزوین منتشر شد
  • خلیج فارس جزو هویت ملی ایران
  • عملیات وعده صادق سپاه هویت و شناسنامه ایران قوی است
  • وقتی می گوئیم چیدمان هوشمندانه داخل خانه دقیقا منظورمان این است!(+تصاویر)
  • فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس
  • تولید و اجرای انواع پارتیشن اداری مدرن
  • فرودگاهی در ایران برای خواستگاری!/ عکس
  • نالشکینه بخشی از هویت شهر بوکان است
  • آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار
  • فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! | ببینید