Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@02:26:55 GMT

جنگلی که جور بی‌تدبیری‌ها را می‌کشد

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۳۴۵۸۷

جنگلی که جور بی‌تدبیری‌ها را می‌کشد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری معیشت جنگل‌نشینان و روستائیان به منابع‌طبیعی گره خورده است، این افراد برای تامین کوچکترین نیازهای خود از جمله سوخت، غذا، تامین معیشت و ... وابستگی شدیدی به جنگل و مرتع دارند، این مسئله موجب می‌شود که جنگل‌نشینان تبر به دست بگیرند و تیشه بر ریشه درختانی بزنند که هر کدام از آن‌ها کوله‌باری از تاریخ بر دوش می‌کشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا؛ در سالیان اخیر اقدامات متعددی برای جلوگیری از قطع درختان و تامین معیشت پایدار جنگل‌نشینان صورت گرفته است، یکی از این اقدامات برای کاهش وابستگی جنگل‌نشینان به جنگل، توزیع آبگرمکن‌های خورشیدی، تانکر نفت، پنل خورشیدی و سیلندر گاز است، اما به‌نظر می‌رسد این اقدامات نتوانسته از شیب تند تخریب جنگل‌ها و مراتع کم کند.

بخشی اعظمی از جنگل‌های بلوط زاگرس در چهارمحال و بختیاری واقع شده است، درختان بلوط یک ثروت عظمیم برای منابع‌طبیعی محسوب می‌شود و حفظ و حراست از این گونه جنگلی از اهمیت بالایی برخوردار است، اما شاهدیم که سودجویان اقدام به قطع درختان بلوط و قاچاق چوب و زغال می‌کنند و عملا جرایم در نظر گرفته شده برای متخلفان بازدارندگی آن‌چنانی ندارد.

تهیه غذا، گرمایش منزل، تهیه آب گرم برای شست‌وشو و استحمام و روشنایی از جمله مواردی است که عموما جنگل‌نشینان برای رفع این نیاز اقدام به قطع درختان جنگلی می‌کنند، اما موضوع دیگری که باعث می‌شود، این قشر اقدام به قطع درختان کنند، کسب درآمد است.

اگر نتوانیم معیشت پایداری برای جنگل‌نشینان ایجاد کنیم، قطعا در حفظ و حراست از جنگل‌ها و مراتع موفق نخواهیم شد، زیرا در این شرایط اقتصادی و نبود منبع درآمدی پایدار، اقدامات حفاظتی در جنگل‌ها برای جلوگیری از قاچاق چوب و زغال چندان موثر واقع نخواهد شد.

صرف اهدای یک آبگرمکن خورشیدی نمی‌توان جلوی قطع درختان و تهیه زغال را گرفت

محسن امانی- رئیس اداره حفاظت و حمایت از منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه توزیع آبگرمکن‌های خورشیدی در استان از سال ۹۱ آغاز شد، اظهار کرد: این آبگرمکن‌ها از اعتبارات داخلی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خریداری شد.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون بالغ بر ۷۰۰ آبگرمکن خورشیدی توسط اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری توزیع شده است، گفت: این آبگرمکن‌های خورشیدی عموما در شهرستان‌های لردگان، کوهرنگ، اردل، کیار و بروجن توزیع شده است.

امانی افزود: آبگرمکن‌های خورشیدی با هدف کاهش قطع درختان جنگلی در راستای تامین آب گرم برای استحمام و شست‌وشو به جای استفاده از آبگرمکن‌های سنتی و با سوخت چوب های جنگلی توزیع می‌شود.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اینکه استفاده از این تکنولوژی دسترسی به این آبگرمکن‌ها در مناطق جنگل‌نشین متقاضیان بسیاری دارد، افزود: قیمت تمام شده هر آبگرمکن حدودا ۱۲ میلیون تومان است.

وی با تاکید بر اینکه صرف اهدای یک آبگرمکن خورشیدی نمی‌توان جلوی قطع درختان و تهیه زغال را گرفت، یادآور شد: قطع درختان دربرخی مناطق به یک مسئله تجاری برای کسب درآمد سودجویان و قاچاقچیان تبدیل شده است.

امانی بیان کرد: انجام اقدامات لازم در راستای ایجاد معیشت پایدار روستائیان با رویکرد اشتغال زایی می تواند تاثیر بسزایی در کاهش قطع درختان داشته باشد.

هزینه گزاف برای توزیع آبگرمکن‌های خورشیدی سود چندانی برای حفاظت از جنگل‌ها نداشته است

یکی از کنشگران محیط‌زیست در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تاثیر توزیع آبگرمن‌های خورشیدی در کاهش قطع درختان به‌صورت میدانی مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: بیش‌ترین آبگرمکن‌های خورشیدی در شهرستان‌های کوهرنگ و لردگان توزیع شده است، باوجود اینکه در برخی مناطق بین ۸۰ درصد اهالی آبگرمکن توزیع شده، اما هم‌چنان متقاضی برای دریافت وجود دارد.

وی بیان کرد: احساس می‌شد با توزیع آبگرمکن خورشیدی، تانکر سوخت، سیلندز گاز و پنل خورشیدی شاهد کاهش قطع درختان و تهیه زغال در مناطق جنگل‌نشین باشیم، تصریح کرد: اما اگر گذری به این مناطق داشته باشیم با انبوهی از هیزم در اطراف منازل مواجه می‌شویم که عموما این چوب‌ها یا به‌عنوان بخشی از نیاز گرمایشی و پخت و پز در طول سال مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا در کوره‌های خانگی به زغال تبدیل می‌شود.

وی افزود: تبدیل چوب درختان بلوط به زغال در برخی مناطق جنگلی برای تامین معیشت جنگل‌نشینان عمومیت پیدا کرده است، عموما جنگل‌نشینان به‌علت برخی مشکلات قانونی توان و امکان دامداری و کشاورزی در مناطق جنگلی را ندارند، بنابراین برای تامین معیشت دست به قطع درختان و تهیه زغال می‌زنند.

این کنشگر محیط‌زیستی با بیان اینکه با بازنگری قوانین بازدارنده در حوزه قاچاق چوب زغال می‌توان از قاچاق این محصولات به سایر استان‌ها جلوگیری به‌عمل آورد، توضیح داد: در غیراینصورت نمی‌توان گفت توزیع آبگرمکن خورشیدی، تانکر نفت، پنل خورشیدی و سیلندر گاز در کاهش قطع درختان بسیار موثر بوده است.

این کنشگر با اشاره به اینکه طبق بررسی‌های صورت گرفته حدود ۴۰ درصد آبگرمکن‌های خورشیدی توزیعی در مناطق جنگل‌نشین از کار افتاده‌اند، بیان کرد: این آبگرمکن‌ها به‌صورت رایگان و بدون اخذ هیچ تعهدی در اختیار جنگل‌نشینان قرار گرفته است، برخی از افراد اقدام به فروش این آبگرمکن‌ها در سایه نبود نظارت کرده‌اند، عملا این هزینه گزاف سود چندانی برای حفاظت از جنگل‌ها نداشته است.

وی تاکید کرد: به‌ نظر می‌رسد چنانچه هزینه‌ای که صرف خرید آبگرمکن‌های خورشیدی شده است‌، در راستای توجه بیشتر به پتانسیل های طبیعی مناطق جنگلی صرف ایجاد اشتغال پایدار در جنگل ها و مراتع  صرف ایجاد اشتغال پایدار برای جنگل‌نشینان (جنگل‌کاری اقتصادی ، توجه به کشت گیاهان دارویی و ...) می‌شد، قطعا شاهد کاهش قطع درختان برای درآمدزایی بودیم.

این کنشکر فعال در حوزه منابع‌طبیعی با بیان اینکه الگوهای خوبی برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و جنگل‌نشین در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، گفت: باید برای حفظ جنگل‌ها و مراتع به سمت معیشت پایدار این قشر حرکت کنیم، عموم قطع درختان توسط مردم بومی برای کسب درآمد انجام می‌شود.

وی توضیح داد: در بحث معیشت پایدار برای جنگل‌نشینان باید بحث آمایش سرزمین مورد توجه جدی قرار بگیرد، نمی‌توان برای تمامی مناطق یک نسخه واحد در نظر بگیریم، هر منطقه شرایط خاص خود را دارد و باید بر اساس نیاز اهالی برنامه‌ریزی کنیم.

این کنشگر محیط‌زیست تشکیل تعاونی‌های فراگیر در مناطق روستایی، عشایری و جنگل‌نشین را یک راهکار مطمئن برای معیشت پایدار مردم این مناطق دانست و بیان کرد: باید همه مردم از فعالیت‌ها سود ببرند تا شاهد مشارکت مردم در حفظ جنگل‌ها باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری قطع درختان جنگل بلوط منابع طبيعي منابع طبیعی و آبخیزداری قطع درختان و تهیه زغال آبگرمکن های خورشیدی چهارمحال و بختیاری آبگرمکن خورشیدی کاهش قطع درختان جنگل ها و مراتع آبگرمکن ها توزیع آبگرمکن مناطق جنگل قطع درختان معیشت پایدار جنگل نشینان تامین معیشت جنگل ها جنگل نشین توزیع شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۴۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب سازه‌های بتونی غیر مجاز و آزاد سازی سواحل شهرستان نور

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ساری اعلام کرد: براساس دستور دادستان محترم پیرو اخطار شفاهی دوم اردیبهشت ماه و برداشت سازه‌های متحرک مورخ پنجم اردیبهشت در خصوص ساماندهی سواحل حوزه شهرستان نور در حریم ۶۰ متری و اراضی مستحدثه ملی توسط کارشناسان اداره در امور ساحل، نیروی یگان حفاظت، نیرو‌های حفاظتی سرجنگلبانی رستم رود با همراهی نیروی محترم انتظامی و شهرداری ایزدشهر با حضور در اراضی ساحلی نسبت تخریب و جمع آوری سازه‌های بتونی غیر مجاز اقدام و اعاده به وضع سابق نمودند.

مرحله دوم آزاد سازی و تخریب سازه‌های بتونی غیر مجاز از درب دوم پارک جنگلی تا ساحل امیر آباد بصورت کامل تخریب و به وضع سابق برگردانده شد و طی روز‌های آتی در مرحله سوم تا حوزه شهرستان محمودآباد بطور کامل طبق دستور دادستان محترم انجام بپذیرد.

هموطنان گرامی می توانند در صورت مشاهده وقوع هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی (چلم، خزه، سرخس و...) تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ در میان بگذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • دستگیری یک قاچاقچی چوب در سوادکوه
  • تخریب سازه‌های بتونی غیر مجاز و آزاد سازی سواحل نور
  • تخریب سازه‌های بتونی غیر مجاز و آزاد سازی سواحل شهرستان نور
  • تخریب ساختمان‌ در منطقه جنگلی توسکستان گرگان
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در فلارد
  • برخی بی تدبیری‌ها باعث استمرار مشکلات کارگران می‌شود
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • نمایندگی تهران پکیج بوتان کجاست؟
  • رفع تصرف و خلع ید ۱۰۲۹۷ مترمربع اراضی ملی در شهرستان ساری
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران