Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-30@02:17:56 GMT

روند کاهشی رشد نقدینگی و پایه پولی در دی‏

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۳۵۰۶۶

روند کاهشی رشد نقدینگی و پایه پولی در دی‏

بانک مرکزی در گزارشی، اطلاعات مربوط به تحولات اقتصاد کلان دی‌ماه را منتشر کرد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بانک مرکزی آمار‌های پولی کشور را به‌روز کرد. گزارش تحولات کلان اقتصاد در دی‌ماه نشان می‌دهد رشد نقطه‌به‌نقطه نقدینگی روند کاهشی خود در ماه‌های اخیر را حفظ کرده و به سطح ۸/ ۳۹درصد رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین آمار‌های مربوط به رشد ماهانه نقدینگی حاکی از آن است که در دی‌ماه نقدینگی یکی از پایین‌ترین رشد‌ها طی دو سال اخیر را به ثبت رسانده است.

بانک مرکزی در گزارشی، اطلاعات مربوط به تحولات اقتصاد کلان دی‌ماه را منتشر کرد. این گزارش که به بررسی تغییرات و روند شاخص‌های اقتصاد کلان می‌پردازد و با هدف شفاف‌سازی فضای اقتصادی کشور برای برنامه‌ریزان و فعالان اقتصادی کشور منتشر می‌شود. گزارش دی‌ماه حاکی از آن است که حجم نقدینگی در اولین ماه زمستان سال جاری از ۴۵۰۰هزار میلیارد تومان عبور کرد و نسبت به آغاز سال جاری ۵/ ۲۹درصد افزایش یافت. از سوی دیگر رشد پایه پولی اندکی نسبت ماه قبل کاهش را تجربه کرد و با افزایش ۵/ ۳۵درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به سطح ۵۶۸هزار میلیارد تومان رسید.

آمار‌ها نشان می‌دهد روند کاهشی سرعت رشد نقدینگی که از انتهای تابستان آغاز شده است در دی ماه ادامه یافته و این شاخص به زیر سطح ۴۰درصد وارد شده است. همچنین رشد ماهانه نقدینگی در اولین ماه زمستان به سطح ۷/ ۱درصدی رسید که از ابتدای سال۹۸ بی‌سابقه است. کاهش انتظارات تورمی و تصمیم سیاستگذار اقتصادی به کنترل ترازنامه شبکه بانکی کشور دو دلیل عمده این کاهش به شمار می‌رود؛ موضوعی که خود را در کاهش نرخ تورم ماه‌های اخیر منعکس کرده است. انتظار می‌رود که در صورت تداوم این وضعیت شاهد کاهش بیشتر نرخ تورم در ماه‌های آتی باشیم. همچنین این گزارش رقم ارز ترجیحی اختصاص‌یافته به کالا‌های منتخب را در ۱۰ماه ابتدایی امسال ۴/ ۱۳میلیارد دلار اعلام کرده است.


تصویر اقتصاد در دی


بانک مرکزی طی سیاستی که از مرداد ماه سال گذشه در دستور کار خود قرار داده است، هر ماه گزارش تحولات اقتصاد کلان و آمار‌های پولی را منتشر می‌کند. این گزارش از آن جهت که چشم‌انداز متغیر‌های پولی را بررسی می‌کند و می‌تواند در فعالیت بنگاه‌ها و تصمیمات کنشگران بازار مبنا قرار بگیرد، حائز اهمیت است. مهم‌ترین نکته گزارش دی‌ماه بانک مرکزی، ادامه یافتن روند کاهشی سرعت رشد نقدینگی در آغاز زمستان است. روندی که در چندماه اخیر خود را در کاهش نرخ تورم متوسط دوازده‌ماهه، نقطه به نقطه و ماهانه شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی منعکس کرده است.


آمار پولی در آغاز زمستان


گزارش منتشرشده از سوی روابط عمومی بانک مرکزی نشان می‌دهد نقدینگی که با ثبت رشد نقطه به نقطه ۸/ ۳۹درصد، در دی‌ماه، از سطح ۴۵۰۰هزار میلیارد تومان عبور کرده است. این اولین‌بار در ۵ماه گذشته است که سطح رشد نقطه به نقطه نقدینگی پایین‌تر از ۴۰درصد ثبت می‌شود. علاوه براین رشد ۶ماهه نقدینگی ۸/ ۱۷درصد و رشد ماهانه آن ۷/ ۱درصد به ثبت رسیده است. باید توجه داشت رشد ماهانه ۷/ ۱درصدی نقدینگی در دی‌ماه، با چشم‌پوشی از فروردین‌ماه سال جاری، پایین‌ترین رشد ثبت‌شده از ابتدای سال ۹۸ به حساب می‌آید. گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که سطح نقدینگی از ابتدای سال جاری تا انتهای دی‌ماه ۵/ ۲۹درصد رشد را تجربه کرده است. بانک مرکزی در اطلاعیه خود متذکر شده است که که ۴/ ۲واحد درصد از رشد نقدینگی در ۱۰ماه منتهی به دی‌ماه ۱۴۰۰ مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مهر اقتصاد به اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک سپه، به واسطه ادغام بانک‌های متعلق به نیرو‌های مسلح در بانک سپه است و اثری بر متغیر‌های واقعی اقتصاد ندارد. علاوه بر این ۶/ ۲واحد درصد از رشد نقطه به نقطه نقدینگی مربوط به افزایش پوشش آماری مذکور بوده است. به عبارت دیگر در صورت عدم لحاظ پوشش آماری مربوط به ادغام برخی بانک‌ها در بانک سپه، رشد نقدینگی در پایان دی‌ماه ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال۱۳۹۹ معادل ۱/ ۲۷درصد و در ۱۲ماه منتهی به دی‌ماه ۱۴۰۰ معادل ۲/ ۳۷درصد ثبت می‌شد.


وضعیت پایه پولی در دی‌ماه


بخش دیگری از گزارش منتشرشده از سوی بانک مرکزی به تشریح وضعیت مربوط به پایه پولی پرداخته است. بر این اساس در دی‌ماه سطح پایه پولی به حدود ۵۶۸هزار میلیارد تومان رسیده است. این سطح نقدینگی حاکی از آن است که در ۱۲ماه منتهی به دی‌ماه پایه پولی شاهد رشد ۵/ ۳۵درصدی بوده است. این درحالی است که رشد نقطه به نقطه این شاخص در مردادماه ۱/ ۴۲درصد به ثبت رسیده بود. همچنین پایه پولی در اولین ماه زمستان رشدی ۸/ ۲۳درصد نسبت به ابتدای امسال داشته است.


علت افت شاخص‌های پولی


پایه پولی و نقدینگی دو شاخص عمده اقتصادی هستند که در شکل‌دهی به انتظارات کارشناسان و فعالان اقتصادی نقش بسزایی دارد؛ چراکه تغییرات آن‌ها با تورم ماه‌های آتی رابطه تنگاتنگی دارد. برهمین اساس کاهش سرعت رشد نقدینگی و پایه پولی در ماه‌های اخیر نشان از کاهش انتظارات تورمی در میان فعالیت اقتصادی دارد؛ موضوعی که خود را در آمار‌های مربوط به تورم دی‌ماه منعکس کرده است. از سوی دیگر تصمیم سیاستگذار برای کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها برای کنترل رشد نقدینگی، در این کاهش سرعت رشد آمار‌های پولی موثر است. از طرف دیگر باید توجه داشت کاهش انتظارات تورمی تا حدی مربوط به خبر‌های مثبت مربوط به مذاکرات و احتمال افزایش درآمد‌های نفتی است. باید توجه داشت که چنین وضعیتی می‌تواند عنوان یک فرصت برای اصلاحات مهم‌تر تلقی شود.


تورم دی ماه


پیش از این در گزارشی آمار‌های تورم اعلام‌شده از سوی مرکز آمار را تشریح کردیم. براساس گزارش بانک مرکزی، در دی‌ماه ۱۴۰۰ روند چندماه اخیر ادامه یافته است و نرخ تورم متوسط دوازده‌ماهه، نقطه به نقطه و ماهانه شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی با کاهش همراه بودند. در این ماه کلیه زیرگروه‌های اصلی شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی به استثنای زیرگروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با کاهش در تورم ماهانه نسبت به ماه گذشته همراه بودند. با وجود کاهش قابل‌توجه تورم ماهانه ارزش اجاری مسکن طی سه ماه اخیر، زیرگروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها به واسطه ضریب اهمیت بالای آن در شاخص بهای مصرف‌کننده، همچنان سهم عمده را در تورم ماهانه دی‌ماه به خود اختصاص داد. در زیرگروه اختصاصی کالا، عمده کاهش تورم ماهانه را کالا‌های بادوام که نوسانات قیمت آن‌ها همبستگی بالایی با نوسانات بازار ارز دارد، تجربه کردند.


اقدامات بانک مرکزی در دی‌ماه


بانک مرکزی در انتهای این گزارش بخشی از اقدامات خود در دی‌ماه را اعلام کرده است. بر این اساس برای مدیریت نقدینگی بازار بین‌بانکی، بانک مرکزی چهار مرتبه به انجام عملیات بازار باز مبادرت ورزیده است که با اتخاذ موضع انبساطی در مجموع بیش از ۲۹۵هزار میلیارد تومان در قالب توافق بازخرید با سررسید‌های هفت روزه به به بازار بین بانکی تزریق کرده که مانده این توافق‌های بازخرید در پایان دی‌ماه معادل ۷۸هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین در دی‌ماه، بانک‌ها به اعتبارگیری قاعده‌مند با نرخ بهره ۲۲درصد اقدام کردند که طی ۱۶روز بیش از ۷هزار میلیارد تومان اعتبار به آن‌ها پرداخت شد.

در بخش دیگری دیگری از این گزارش به حجم ارز‌های ترجیحی پرداخت‌شده از سوی بانک مرکزی نیز اشاره شده است؛ مساله‌ای که با وجود مطرح شدن حذف آن در بودجه سال آینده، همچنان بلاتکلیف مانده و تصمیم نهایی درباره آن گرفته نشده است. براساس آمار اعلام‌شده در گزارش بانک مرکزی، در ۱۰ماه ابتدایی سال جاری حدود ۴/ ۱۳میلیارد دلار ارز با نرخ ترجی به واردات برخی کالا‌ها اختصاص یافته است. این کالا‌ها شامل کالا‌های اساسی، دارو، تجهیزات پزشکی و نیز واکسن کرونا می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نقدینگی پایه پولی شفاف سازی حاکی از آن رشد نقطه به نقطه میلیارد تومان بانک مرکزی پایه پولی تورم ماهانه رشد نقدینگی اقتصاد کلان دی ماه ۱۴۰۰ رشد ماهانه روند کاهشی شده از سوی شاخص بهای دی ماه سال جاری نرخ تورم تورم ماه سرعت رشد آمار ها بانک ها کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۵۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت بانک مرکزی با عرضه 500 یورو به زئران حج 1403

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست شورای برنامه ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت برگزار شد، در این نشست رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به روند مطلوب فرآیند امور اجرایی اخذ روادید زائران حج 1403 اعلام کرد که رقم طلب برای 74 هزار زائرحج پیش رو تاکنون اخذ شده است.  

سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت عملیات ثبت نام در استان‌ها را نزدیک به اتمام دانست و افزود: دریافت رقم طلب بیش از ده هزار نفر دیگر هم درحال انجام است و بدنبال آن اخذ روادید صورت خواهد گرفت.

نصرالله فرهمند مدیرعامل موسسه فرهنگی «عمره سعادت» که اجرای عملیات عمره را برعهده دارد درباره برنامه ریزی اعزام عمره گزاران ایرانی به سرزمین وحی قبل و بعد از عملیات حج گزارش داد و گفت: هماهنگی با هواپیمایی دراین خصوص انجام شده است و انتظار می رود که پس از عملیات حج 1403 با توجه به زیر ساخت های پیش بینی شده از بیست ایستگاه پروازی زائران به دو فرودگاه مدینه و جده منتقل شوند.

در ادامه این جلسه طاهر درودی معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر درباره هماهنگی ها و اقدامات انجام شده برای ارائه خدمات پزشکی و درمانی به عمره گزاران و زائران حج پیش رو و انتقال داروها و تجهیزات مورد نیاز در حج 1403 گزارش داد و ایمان شمسایی معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان حج اعلام کرد که با موافقت بانک مرکزی هر یک از زئران حج 1403 می توانند مبلغ 500 یورو به نرخی که این بانک اعلام خواهد کرد از شعب بانک عاملی که در سراسر کشورمعرفی می شود دریافت کنند.

وی افزود: این مبلغ درسهمیه سفر هوایی سالانه افرادی که به خارج از کشور مسافرت می‌کنند، محاسبه نخواهد شد.

پایان بخش این جلسه گزارش مهران فرشید مدیرکل دفتر طرح و برنامه و فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی سازمان حج در خصوص سامانه جامع حج، عمره و عتبات بود و نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت بر لزوم اخذ و توجه به نظرات تمامی دست اندرکاران مرتبط با این حوزه ها در تدوین نهایی سامانه مذکور تاکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال
  • موافقت بانک مرکزی با عرضه 500 یورو به زئران حج 1403
  • ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار
  • استمرار روند کاهشی تورم، رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل و مراقبت جدی است
  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور
  • مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد
  • احتمال بازگشت دلار به کانال ۶۱ هزارتومانی
  • آمادگی بانک‌ها برای استفاده از برات الکترونیکی
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • بازار دلار سرد‌تر می‌شود؟