Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-27@08:30:45 GMT

روایتی از آخرین پرواز شجاعانه خلبان شهید ارتش

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۳۵۵۶۳

روایتی از آخرین پرواز شجاعانه خلبان شهید ارتش

به گزارش «تابناک»، محمود ترابی‌نژاد متولد اصفهان بود. در سال ۱۳۵۲ با مدرک دیپلم جهت خلبانی بالگرد در هوانیروز استخدام شد. پس از گذراندن دوره‌های آموزش نظامی و یادگیری زبان انگلیسی و فن پرواز، با سمت خلبان بالگرد «شینوک» به خدمت در هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران مشغول شد. نخستین واحد خدمتی او، گردان شینوک پایگاه رزمی پشتیبانی هوانیروز اصفهان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خلبان ترابی نژاد در مدت ۱۰ سال خدمت نظامی از استخدام تا شهادت، یکی از نظامیان برجسته ازنظر صفات اخلاقی و رعایت مقررات نظامی در ارتش بود.

او از خلبانان شاخصی بود که در تمام مأموریت‌های جنگی و مردم یاری، همیشه پیش‌قدم بود. مردم شمال و خطه‌ی خوزستان به‌ خصوص بوشهر و خورموج در روزهای متمادی، پرواز بالگرد این خلبان شجاع و انسان‌دوست هوانیروز را در آذوقه رسانی به مردم مناطق سیل‌زده و نجات مصدومان آن شهرها از میان گرداب‌های سیل دیده بودند. حضور او در مناطق زلزله زنجان و رودبار نیز مشاهده شد که با دل‌وجان، به یاری مصدومین و مجروحین آن واقعه‌ ناگوار می‌شتافت و با پروازهای پی‌درپی آذوقه و مایحتاج به زلزله‌زدگان و آوارگان می‌رساند و زخمی‌های آنها را به بیمارستان‌های شهرهای هم‌جوار منتقل می‌کرد. او از خلبانان متعهد هوانیروز بود که در کنار دیگر خلبانان هوانیروز جان‌نثار پرواز می‌کرد و به یاری و مساعدت هموطنانش در هر نقطه‌ای از ایران که گرفتار شده بودند می‌شتافت.

جبهه‌های جنگ غرب و جنوب نیز به‌کرات پروازهای مخاطره‌آمیز او را در رساندن تدارکات و تجهیزات به نیروها و تخلیه شهدا و مجروحین ناظر بوده‌اند. ترابی نژاد از خلبانانی بود که در ایام آشوب مناطق غرب، بالاترین امدادرسانی سوخت و آذوقه را به مردم محاصره‌شده پاوه و بانه انجام داد و بارها به همین علت مورد تشویق و تقدیر مقامات مملکت و فرماندهان قرار گرفت.

آخرین مأموریت و پرواز این خلبان هوانیروز، حضور و شرکت در عملیات بزرگ خیبر بود. او وظیفه‌ی خطیرش را در شب‌های متوالی با رساندن نیرو و تدارکات به نیروها و رزمندگانی که در داخل هورالهویزه و جزایر مجنون با دشمن می‌جنگیدند با پروازهای شبانه به نحو احسن انجام داد. در آن عملیات، او در کنار دیگر تیزپروازان هوانیروز، اقدام به هلی برن نیرو و مهمات به جزایر مجنون در زیر آتش تیراندازی نیروها و توپخانه و هواپیماهای جنگی دشمن می‌کرد.

آخرین پرواز این خلبان شجاع هوانیروز در نیمه‌شب ۱۵ اسفندماه ۱۳۶۲ بود. او و هم پروازش که از خلبانان بالگرد نیروی هوایی بود در حین آن پرواز که نیرو رسانی از منطقه‌ جفیر به داخل هورالهویزه انجام می‌دادند، هدف موشک هواپیماهای دشمن قرار گرفتند. خلبان ترابی نژاد نهایت تلاش خود را انجام داد که بتواند بالگرد را قبل از فرود و سقوط در خاک دشمن، به داخل ایران پرواز دهد و فرود آورد. در تلاش اول موفق؛ اما در فرود بالگرد، شدت صدمات به بالگرد در حدی بود که قادر به فرود نبود و سقوط کرد. در آن سقوط، خلبان ترابی نژاد و آن خلبان نیروی هوایی و کروچیف ( مهندس پرواز) بالگرد که سروان فنی هوایی بایرام علی یتیم‌زاده نام داشت، به درجه رفیع شهادت نائل شدند. شهید محمود ترابی نژاد با درجه‌ی سرلشکری در آمار شهدای جنگ و هوانیروز منظور شده است. مزار این خلبان شهید هوانیروز در تکیه شهدای اصفهان قرار دارد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین اعتکاف اختلاف روسیه و اوکراین سقوط جنگنده اف 5 دنباس خلبان دفاع مقدس عملیات خیبر مذاکرات وین اعتکاف اختلاف روسیه و اوکراین سقوط جنگنده اف 5 دنباس ترابی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۵۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰۰ سورتی پرواز بالگرد امداد هلال احمر در جنوب سیستان و بلوچستان انجام شد

 سید محمد مهدی سجادی در بازدید از مناطق درگیر سیلاب سیستان و بلوچستان گفت: از ۲۸ فروردین تا چهارم اردیبهشت ماه در پی وقوع سیل در جنوب استان تاکنون به ۵۰ هزار و ۷۱۵ نفر در قالب ۱۱ هزار و ۱۸۶ خانوار آسیب دیده امدادرسانی شده است.

وی افزود: ۵۲۴ امدادگر و نجاتگر هلال احمر در فعالیت‌های امدادی جنوب این استان مشارکت داشته‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان بیان کرد: ۶۸۹ تخته چادر، ۳۳ هزار و ۲۸۷ تخته موکت و پنج هزار و ۹۵۵ تخته پتو به همراه اقلام خوراکی در بین خانواده‌های متأثر از سیل توزیع شده است.

سجادی از هموطنان خواست از تردد و توقف در مسیرها، جاده‌ها و بستر رودخانه‌ ها خودداری کنند و در صورت بروز هرگونه حادثه با شماره ۱۱۲ ندای امداد و نجات تماس بگیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • خلبان نامداری که درخواستِ کم کردن درجه‌اش را داشت! + فیلم
  • شهید شیرودی خلبان تیزپرواز آسمان ایران
  • رکورددار بالاترین پرواز با بالگرد در جهان به روایت آسمان غرب
  • رکوردار بالاترین پرواز با بالگرد در جهان به روایت آسمان غرب
  • هلی کوپتر ایرباس رکورد سرعت را شکست
  • حماسه باشکوهی که شهید شیرودی رقم زد/در حد امکان وامدار تاریخ بودم
  • من خلبان نیستم رسکیومن ارتشم! از سرهنگ بازنشسته هوانیروز  ارتش تا عمو کاووس «نون خ»
  • عکس | بازوبند پهلوانی به فرمانده ناوگروه ۸۶ ارتش اعطا شد
  • شب خاطره خلبانان هوانیروز در حوزه هنری می شود
  • ۲۰۰ سورتی پرواز بالگرد امداد هلال احمر در جنوب سیستان و بلوچستان انجام شد