Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@09:44:13 GMT

لزوم عرضه شیشه جام در بورس کالا

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۳۶۰۳۴

لزوم عرضه شیشه جام در بورس کالا

ایسنا/زنجان معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صمت استان زنجان گفت: برای تعادل‌بخشی قیمت، عرضه شیشه جام در بورس کالا الزامی شده است.

امیرعلی مسیبی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به لزوم عرضه شیشه جام در بورس کالا، اظهار کرد: بر اساس قانون در ابتدا شیشه جام باید در بورس کالا عرضه شده و پس از آن وارد بازار عرضه به مصرف‌کننده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: عرضه‌کنندگان خرد شیشه‌ جام نیز موظف به ثبت کالا و انبارهای نگه‌داری آن در سامانه جامع تجارت هستند؛ به عبارت دیگر خرید و فروش شیشه جام از تولید تا مصرف نهایی قابل رصد شده است.

این مسئول ادامه داد: با افزایش قیمت شیشه جام در کشورهای همسایه، صادرات این محصول افزایش یافته و این موضوع باعث افزایش قیمت شیشه در داخل کشور شد که الزام به عرضه در بورس برای تعادل‌بخشی به قیمت این محصول بوده است.

مسیبی در رابطه با سامانه جامع تجارت، تصریح کرد: به استناد مصوبه کارگروه تنظیم بازار و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور در راستای شفافیت در انجام معاملات و نیز رصد دقیق و سیستماتیک کالا علی‌الخصوص کالاهای اساسی، همه واحدهای تولیدی، اصناف و شرکت‌های پخش مکلف به ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت شدند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صمت استان زنجان خاطرنشان کرد: در صورت انجام نشدن این تکلیف قانونی، علاوه‌ بر نبود امکان عرضه کالا، با متخلفان بر اساس نوع تخلف تحت عنوان عرضه خارج از شبکه و احتکار، در چارچوب قوانین تعزیرات حکومتی، نظام صنفی و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخورد قانونی انجام می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی سامانه جامع تجارت زنجان شیشه جام بورس کالا شیشه جام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۶۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخایر شکلات جهان در خطر است

ایتنا - شاید بد نباشد که عاشقان شکلات هرچه ظرف در خانه دارند، پر از شکلات کنند، چون دانشمندان دریافته‌اند بیماری ویرانگری که درختان کاکائو در غرب آفریقا را گرفتار کرده است، احتمالا می‌تواند عرضه شکلات در سراسر جهان را به مخاطره بیندازد.
به آخرالزمان شکلات‌ها رسیده‌ایم؟

شاید بد نباشد که عاشقان شکلات هرچه ظرف در خانه دارند، پر از شکلات کنند، چون دانشمندان دریافته‌اند بیماری ویرانگری که درختان کاکائو در غرب آفریقا را گرفتار کرده است، احتمالا می‌تواند عرضه شکلات در سراسر جهان را به مخاطره بیندازد.

بنیتو چن‌ــ‌چارپنتیر، استاد ریاضیات دانشگاه تگزاس در آرلینگتون، و نویسنده این پژوهش دلسردکننده که به‌تازگی در مجله «پلاس وان» (PLOS One) منتشر شد، می‌گوید: «این بیماری ویروس تهدید واقعی برای عرضه جهانی شکلات است.»

این بیماری که به «بیماری ویروسی ساقه متورم کاکائو» (cacao swollen shoot virus disease) معروف است، از طریق چند گونه شپشک آردآلود، نوعی آفت گیاهی، که از محصول شکلات تغذیه می‌کنند، گسترش می‌یابد.

پس از آلوده شدن گیاه با این آفت، طیف وسیعی از علائم می‌توانند ظاهر شود. از جمله تورم ساقه‌ها و ریشه‌ها، ظاهر‌شدن رگبرگ‌های قرمز روی برگ‌های تازه‌جوانه‌زده و و گرد و کوچک‌شدن غلاف کاکائو.

به گزارش نیویورک پست، دانشمندان «جهانی‌ شدن، تغییرات اقلیمی، تشدید کشاورزی و کاهش انعطاف‌پذیری در سیستم تولید» را از جمله عوامل دخیل در این بیماری می‌دانند.

طبق تخمین کارشناسان، بیماری ویروسی ساقه متورم کاکائو، کاهش ۱۵ تا ۲۵ درصدی برداشت در غنا را به دنبال داشته است که پس از همسایه‌اش، ساحل عاج، دومین تولید‌کننده بزرگ این ماده غذایی به شمار می‌رود. بیش از نیمی از شکلات‌‌های جهان از این دو کشور تامین می‌شوند.

چن چارپنتیر ابراز تاسف کرد و گفت: «غنا در سال‌های اخیر بیش از ۲۵۴ میلیون درخت کاکائو از دست داده است.»

به گفته این دانشمند، متاسفانه مبارزه با این طاعون نبردی دشوار بوده است. شپشک‌های آردآلود در مقابل آفت‌کش‌ها مقاومت بسیاری دارند و کشاورزان را مجبور می‌کنند تا برای پیشگیری از گسترش آفت، گیاهان آلوده را از بین ببرند، درختان مقاوم در برابر بیماری را پرورش دهند یا اینکه به گیاهان واکسن بیماری ویروسی ساقه متورم تزریق کنند.

با این حال، این واکسن‌ها گران‌قیمت‌اند و باری را بر دوش کشاورزان کم‌درآمد وارد می‌کنند و همچنین منجر به بازده کمتر کاکائو می‌شوند که عملاً شکست هدف برداشت‌شان را به دنبال خواهد داشت.

البته این آفت تنها تهدید تجارت جهانی کاکائو نیست. کارخانه‌های شکلات‌سازی در ساحل عاج و غنا فعالیت‌شان را متوقف کرده یا ظرفیت‌های عرضه را کاهش داده‌اند، زیرا توانایی خرید دانه‌ را ندارند. همین مساله باعث شد که قیمت کاکائو در سال گذشته بیش از دو برابر شود و از چندین رکود قیمت در تاریخ فروش این محصول، پیشی بگیرد.  

دیگر خبرها

  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • ذخایر شکلات جهان در خطر است
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، این مقاله را بخوانید
  • بررسی معاملات بورس کالا
  • احتمال کاهش عرضه لپ تاپ؛ بازار راکد و متقاضی بلاتکلیف است
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، بخوانید
  • قیمت محصولات ایرانخودرو پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳/ ارزان‌ترین محصول ایرانخودرو؛ ۶۵۰ میلیون