Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدجواد اشرفی روز چهارشنبه اظهار داشت : در روزهای اخیر نشستی با سازمان آب و برق خوزستان و میراث فرهنگی برگزار و مسیر جایگزین برای عبور خط لوله طرح آبرسانی غدیر پیشنهاد شده که به نظر می‌رسد بهترین گزینه باشد، سازمان آب و برق نیز پذیرفته است مطالعات این طرح را انجام دهد.

وی با بیان اینکه زمانی برای انجام مطالعات از سوی سازمان آب و برق اعلام نشده افزود: مسئولان این سازمان اعلام کرده‌اند که پیشنهاد مسیر جایگزین را بررسی و در صورت امکان اجرا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اشرفی درباره درخواست سازمان آب و برق خوزستان به شورای عالی محیط زیست گفت: موافقت و صدور مجوز برای اجرای پروژه‌ها در پارک‌های ملی فقط در اختیار شورای عالی محیط زیست است، اما در صورت اجرای مسیر جایگزین که خارج از محدوده پارک ملی است، درخواست از این شورا منتفی خواهد شد.

وی همچنین توضیح داد: مسیر اولیه عبور خط آبرسانی غدیر با محدوده میراث فرهنگی برخورد داشت به همین دلیل کارفرمای طرح (سازمان آب و برق خوزستان) تصمیم گرفت خط لوله را از پارک ملی کرخه عبور دهد که با ممانعت اداره کل حفاظت محیط زیست مواجه شد.

اشرفی علت مخالفت اداره کل حفاظت محیط زیست با عبور خط لوله غدیر از پارک ملی کرخه را ارزش زیستگاهی این پارک ملی عنوان کرد.

تصمیم سازمان آب و برق خوزستان برای عبور خط لوله طرح آبرسانی غدیر از پارک ملی کرخه و استقرار ماشین‌آلات این طرح در مرز پارک ملی، در روزهای اخیر با اعتراض فعالان محیط زیست روبرو شده است. تعدادی از دوستداران محیط زیست نیز جمعه گذشته تجمع اعتراضی در محل عبور خط لوله برگزار کردند.

محمد الوندی رییس پارک ملی کرخه پیش از این به ایرنا گفته بود: عبور لوله‌های طرح آبرسانی غدیر از پارک ملی کرخه تخریب ۱۱ هکتار از اراضی این پارک را به دنبال خواهد داشت و طبق برآوردها یک هزار اصله درخت و نهال و بوته نابود می‌شود.

به گفته وی، عرض منطقه‌ای که قصد است آن را حفاری و لوله‌گذاری کنند، بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ متر است و با توجه به پوشش گیاهی انبوه به آن منطقه خسارت بالایی وارد خواهد کرد. از سوی دیگر با توجه به اینکه می‌خواهند با این لوله‌گذاری، یک مسیر دائمی ایجاد کنند که همیشه شرایط تعمیر و نگهداری و نگهبانی داشته باشد، این مساله امنیت منطقه را برای حضور حیات وحش و پرندگان مختل می‌کند و گردشگری بی‌ضابطه و بریدن درختان را افزایش می‌دهد.

پارک ملی کرخه در شوش در غرب خوزستان، پس از یافتن آخرین بازمانده‌های گوزن زرد در دهه ۱۳۳۰ ابتدا به عنوان پارک وحش و سپس در سال ۱۳۴۹ به عنوان پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تبدیل شد، سپس در سال ۱۳۸۹ به پارک ملی ارتقا یافت.

پارک ملی کرخه یکی از ۲ زیستگاه اصلی گونه در معرض خطر انقراض گوزن زرد به شمار می‌آید که اکنون در مسیر طرح آبرسانی غدیر قرار گرفتهاست.

طرح آبرسانی غدیر با هدف تامین پایدار آب شرب برای شهرهای مرکزی، جنوبی و غربی خوزستان (شامل ۲۶ شهر و یک هزار و ۶۰۸ روستا) که پیش از این از کارون تامین می‌شدند، طراحی شده و از ابتدا نیز بدون داشتن مجوزهای محیط زیست و میراث فرهنگی کار خود را آغاز کرده است.

این طرح آبرسانی ۳۰ محوطه تاریخی و چهار منطقه حفاظت شده محیط زیست در خوزستان (شامل منطقه چهل پا در اندیمشک، میشداغ در دشت آزادگان، کرخه در شوش و تالاب بین المللی شادگان) را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

46

کد خبر 1605888

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان خوزستان اهواز سازمان آب و برق خوزستان طرح آبرسانی غدیر پارک ملی کرخه مسیر جایگزین عبور خط لوله محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۶۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۳۳ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در کرخه

ایسنا/خوزستان دادستان عمومی و انقلاب کرخه از کشف و ضبط ۳۳ هزار لیتر سوخت گازوئیل قاچاق در این شهرستان خبر داد.

امین ملکشاهی با بیان این خبر گفت: پس از دریافت گزارشی مبنی بر فعالیت یک گروه سازمان‌یافته قاچاق سوخت، دستور قضایی برای بررسی موضوع و دستگیری متهمان صادر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از دادگستری کل خوزستان، وی افزود: بر همین اساس ماموران پس از سوختگیری خودروی مورد نظر، آن را توقیف و دو سرنشین آن را بازداشت کردند و هر دو با قرار متناسب روانه زندان شدند.

ملکشاهی گفت: در راستای مبارزه با قاچاق سوخت، از سال گذشته تاکنون چهار محموله گازوئیل قاچاق در این شهرستان کشف و ضبط شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • جریمه 350 میلیون تومانی باشگاه استقلال خوزستان
  • رای کمیته انضباطی به برگزاری دیدار استقلال ملاثانی - فجر
  • پاکسازی مسیر کوهنوردی درکه با حضور دوستداران محیط زیست
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • کشف بیش از ۳۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در کرخه
  • کشف ۳۳ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در کرخه
  • رایزنی با محیط زیست برای فعالیت کارخانه آسفالت در شرق تهران
  • کشف ۳۳ هزار لیتر سوخت قاچاق در کرخه
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله