Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - سرهنگ عباس بایرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در مراسم اختتامیه بیست و سومین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت، گفت: تمام راهبرد‌های سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در موضوعات تخصصی براساس نگاه کارشناسی متخصصان است.

او از تشکیل ۹ شورای تخصصی ادبی در این سازمان خبر داد و گفت: معتقدیم این شورا‌ها قابل گسترش است تا بتوانیم در مسائل مختلف حوزه‌های ادبی از کمک متخصصین و کارشناسان درجه یک استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: توجه به‌نظر کارشناسان در گذشته در دستور کار بوده است، اما از اواخر سال ۱۳۹۹ این راهبرد را جدی‌تر پیش گرفتیم و بر این اساس، موضوعات مربوط به فراخوان کنگره شعر دفاع مقدس توسط متخصصین تعیین شد.

سرهنگ بایرامی گفت: یکی از اهداف کنگره گسترش موضوع دفاع مقدس در بین جماعت ادبی کشور بود که آن را دنبال کردیم تا بتوانیم جامعه مخاطب بیشتری را از میان جوانان داشته باشیم. معطوف کردن نگاه جوانان به سمت شعر و ادبیات مهم است چراکه استفاده از ظرفیت آن‌ها موثر است.

این مدیر فرهنگی به تعطیلی دانشگاه‌ها بخاطر کرونا اشاره کرد و گفت: ارتباط‌گیری با رشته‌های ادبی در دانشگاه‌ها یکی از اهداف ما در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس طی سال‌های گذشته بود که طی دو سال گذشته با مانع کرونا روبرو بود و هدف ما دراین مسئله بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاهی در گسترش ادبیات دفاع مقدس است.

او به تلاش برای برگزاری بین‌المللی کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت اشاره کرد.

این مقام مسئول گفت: به‌نظر می‌رسد با تحولاتی که در منطقه صورت گرفته و فضایی که در کشور‌های اطراف‌مان همچون سوریه، یمن، لبنان، بحرین، افغانستان، پاکستان و بخش‌هایی از هند و دیگر کشور‌ها شاهد هستیم این ظرفیت ادبی در حوزه شعر وجود داشته باشد که بتوانیم کنگره را بین‌المللی برگزار کنیم. در این مسیر سال گذشته فعالیت‌هایی صورت دادیم، اما بیشتر آثاری که به‌دستمان رسید مربوط به شاعران داخلی با رویکرد بین‌المللی بود. به‌نظر می‌رسد سال آینده بتوانیم ظرفیت‌های مختلف فرهنگی بین‌المللی را از طریق شاعران کشور‌های مختلف فعال کنیم.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: بازنمایی کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت و خروجی مثبت کنگره مسئله‌ی مهمی بود که سعی کردیم بازنمایی عمومی در سطح جامعه داشته باشد و در این مسیر تاکید داشتیم برنامه‌های استانی کنگره دنبال شود، چراکه محافل شعر سال گذشته در کشورمان کم فروغ شده بود در حالی که شعر زبان زنده و نشاط است و ادبیات می‌تواند جامعه را به سمت جلو حرکت دهد لذا در این مسیر ۳۰ استان کشور را مشغول برگزاری کنگره کردیم.

بایرامی گفت: قرار گرفتن شاعران جوان و پیشکسوت در این مسیر ثمرات خوبی داشت و در هر استان توانستیم یک کتاب شعر را به چاپ برسانیم و در سطح ملی اشعار منتخب استانی توسط هیئت داوران به داوری گذاشته شد که تبدیل به یک خروجی کتاب خوب خواهد شد.

او گفت: هنوز به‌صورت صددرصد به اهداف مورد نظرمان در زمینه شعر دفاع مقدس نرسیده‌ایم و هدف‌گذاری مشخصی در زمینه شعر داریم و همین مسئله یک روند رو به جلو خواهد بود و این سیاست‌گذاری برای سال‌های آینده تمدید خواهد شد.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در خصوص ارتباط کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت با انجمن‌های ادبی گفت: مخالف انحصاری کردن دفاع مقدس در مجموعه‌های حاکمیتی و دولتی هستیم و این مسئله را یک رویکرد اشتباه می‌دانیم و معتقد به حضور همه اقشار و گروه‌ها در این مسیر هستیم و تلاش ما ارتباط‌گیری با انجمن‌ها و محافل ادبی مردمی است. در این راستا با استفاده از ظرفیت‌های وزارت ارشاد ارتباط گیری با این انجمن‌ها تسهیل خواهد شد.
بایرامی بر استفاده از ظرفیت انجمن‌های ادبی در حوزه دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: باید با هنرمندی از انجمن‌هایی که به‌لحاظ موضوعی فعالیتی در زمینه دفاع مقدس ندارند استفاده کنیم. بخشی از فراخوان ما در کنگره شعر دفاع مقدس کاملا آزاد است و تمام علاقمندان می‌توانند شرکت کنند.
وی مهمترین دستاورد کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت را حضور گسترده جوانان دانست و گفت: آمار ما نشان می‌دهد که بیش از ۶۵ درصد از شاعران شرکت‌کننده در این کنگره جوانانی بوده‌اند که برای اولین بار در کنگره شرکت کردند. این نکته قابل توجهی است و نشان می‌دهد گرایش نسل جدید و نسل نو به این مسیر دور نشده است و این یک اتفاق است چرا که بسیاری از شرکت کنندگان به لحاظ سنی انقلاب را درک نکرده‌اند.
دبیر اجرایی کنگره درخصوص آینده این رویداد گفت: چالش این عرصه در آینده که باید از امروز به‌فکر آن باشیم بحث روزمرگی است. اگر ما در کنگره به آمار‌ها متکی شویم و از عمق‌بخشی غفلت کنیم دچار این چالش خواهیم شد. باید از لاک خودمان خارج شویم و به سمتی برویم که بتوانیم کنگره را غنی و قوی کنیم. بایستی وقتی جامعه خودمان و مخاطب جهان را شناختیم برای ارتقاء آن‌ها به لحاظ علمی تلاش کنیم؛ اتفاقی که در حوزه داستان رقم خورده است، ولی درخصوص شعر در ابتدای راه هستیم و امیدواریم با کمک شورای مشورتی و شروع فعالیت‌ها در سازمان ادبیات و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بتوانیم این فعالیت‌ها را در کشور به‌سرانجام برسانیم.
بایرامی ادامه داد: بین‌المللی برگزار کردن کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت و ایجاد دبیرخانه دائمی برای این رویداد و تشکیل شورای راهبردی خلأ‌های موجود در این زمینه را را پر خواهد کرد. طرح و پیشنهاداتی درخصوص دبیرخانه کنگره را مطرح کرده‌ایم که به دنبال اجرایی شدن آن‌ها هستیم.
وی تاکید کرد: تقاضا می‌کنم همه آن‌هایی که دل در گرو انقلاب اسلامی، راه شهدا و ایثارگران و دفاع مقدس و مقاومت و هر استعدادی که در زمینه‌های ادبی وجود دارد با ما ارتباط برقرار کنند و کمک کننده ما باشند تا بتوانیم بهترین‌ها را رقم بزنیم.
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دفاع مقدس کنگره استانی شعر مقاومت رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت دفاع مقدس بین المللی انجمن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۶۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما؛ مجموعه کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس که تا کنون دو جلد از آن به چاپ رسیده عملیات بیت المقدس و رمضان را روایت کرده است.
از تاسیس سپاه پاسداران در اهواز تا عملیات مختلف و ورود به خاک عراق موضوعاتی است که دراین کتاب به آن پرداخته شده است.
جلد اول این کتاب به خاطرات دوران کودکی تا خرداد ۶۱ و جلد دوم کتاب از تیرماه ۶۱ تا اسفنده سال ۶۴ را روایت می‌کند.
خاطرات سال‌های پایانی جنگ به روایت احمد غلامپور در جلد سوم آن منتشر می‌شود

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان
  • محافل فضولی‌خوانی در اردبیل برگزار شود
  • اسامی داوران مرحله استانی اعلام شد/ داورانی از جنس هنر و تجربه
  • برگزاری ششمین نشست تخصصی گردشگری مقاومت در اهواز+فیلم
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود
  • آغاز بیست و نهمین کنگره قرآن کریم در چهارمحال و بختیاری
  • آغاز بیست و نهمین کنگره قرآن کریم مدارس سمپاد چهارمحال و بختیاری
  • برگزاری جایزه داستان و بازآفرینی با رویکرد روایتگری ادبی