Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - هاجر تقی زاده گفت: در موارد ابتلا به نوع شدید کرونا که وضعیت مادر وخیم است، کرونا می تواند باعث ایجاد دردهای زودرس زایمانی خود به خود شود و یا اینکه گاهی به علت حال وخیم مادر مبتلا، پزشک برای بهبودی در وضعیت مادر، مجبور به القای زایمان زودرس شود.

او گفت: ابتلای مادران باردار به کرونا، ترس از عوارض بیماری کرونا بر جنین، نگرانی و اضطراب از مبتلاشدن نوزاد به کرونا در بدود تولد، نگرانی مادران از واکسن‌زدن در دوران بارداری و اینکه کدام واکسن مناسب برای مادران باردار بوده  ذهن بسیاری از بیمارانی که به متخصص زنان و زایمان مراجعه می‌کنند را درگیر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقی زاده گفت: واکسیناسیون مادران باردار عارضه‌ای برای جنین به وجود نمی‌آورد و واکسن سینوفارم،‌ گزینه‌ای مطمئن و بدون عارضه برای مادران باردار است.

پزشک متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: واکسیناسیون نقش بسیار زیادی در کاهش عوارض برای مادر و جنین دارد و اینکه ابتلا به کرونا در دوران بارداری سقط جنین یا مرده‌زایی جنین را افزایش می‌دهد، فرضیه‌ای اشتباه است.

او گفت: بسیاری از مادران این پرسش را دارند که اگر در سه ماه اول بارداری مبتلا به کرونا شدیم آیا بیماری بر جنین اثر می‌گذارد و ناهنجاری‌هایی را به‌ وجود می آورد که طبق‌ مطالعات تاکنون ناهنجاری‌های جنینی بر اثر کرونا دیده نشده است اما در مورد اُمیکرون که به تازگی شاهد شیوع آن هستیم باید منتظر نتایج مطالعات آماری جدید باشیم.

تقی زاده گفت: ویروس کرونا کم‌تر از یک درصد در خون پخش می‌شود و بیشتر مطالعات و تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده، این نتیجه را به دست آورده اند که ویروس کرونا از خون مادر به خون جنین منتقل نمی‌شود و ویروس از جفت رد نمی‌شود و ایجاد ناهنجاری برای جنین ندارد.

پزشک متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: انتقال کرونا در رحم مادر به نوزاد وجود ندارد و اغلب نوزادانی که به کرونا مبتلا می‌شوند به خاطر داشتن تماس با مادر و همراهانی است که مبتلا به کرونا هستند و در ابتدای تولد از نوزادان مادران مبتلا به کرونا تست کرونا گرفته می‌شود و اگر تست نوزاد منفی شد، جداسازی مادر و نوزاد انجام می شود.

او گفت: مادر می‌تواند با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و شستن دست‌ها به نوزاد خود شیر دهد و بعد از شیردهی لازم است که جداسازی مادر و نوزاد صورت گیرد.

تقی زاده گفت: برای جداسازی اگر نوزاد در بیمارستان باشد در دستگاه انکوباتور قرار داده می‌شود و اگر نوزاد در منزل است باید فاصله نوزاد و مادر تا ۲ متر رعایت شود و نقش واکسیناسیون در مادران باردار بسیار با اهمیت است و تاثیر بسزایی در ایمنی مادر و نوزاد دارد.

پزشک متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: مادران باردار باید واکسن کرونا بزنند که بر اساس تحقیقات انجام شده تا کنون هیچ عارضه‌ای از واکسن برای جنین مشاهده نشده و بر اساس شیوه‌نامه‌های بهداشتی کشورمان، واکسن مورد تایید برای زنان باردار، واکسن سینوفارم است و مادران می‌توانند از بدو بارداری و در همان ابتدای سه ماه اول بارداری یا از هفته ۱۲ بارداری برای واکسن مراجعه کنند.

او گفت: اگر خانمی قبل از بارداری دز اول واکسن، سینوفارم زده است و بعد باردار شده، می‌تواند بعداز ۲۸ روز از دز اول، دز دوم واکسن  سینوفارم را تزریق کند و اگر واکسن برکت یا بهارات قبل از بارداری زده شده و مادر الان متوجه بارداری خود شده است، و باید دز دوم واکسن را سینوفارم تزریق کند.

تقی زاده گفت: در صورتی که خانمی قبل از بارداری دز اول را واکسن های اسپوتنیک یا آسترازنکا زده است باید ۲ ماه بعد از دز اول، واکسن آسترازنکا دریافت کند و اگر با همان دز اول آسترازنکا دچار عارضه(مانند تشکیل لخته در خون) شده و باید از تزریق‌ مجدد آسترازنکا اجتناب و دز دوم را واکسن سینوفارم تزریق کند.

او گفت: اگر به هر علتی بین تزریق دز اول و دوم و یا دز دوم و سوم واکسن فاصله‌ای افتاد مادران باردار در سریع‌ترین زمان ممکن برای تکمیل واکسیناسیون خود به مراکز منتخب مراجعه کند.

پزشک متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: مادرانی که دارای بیماری‌های خاص، اضافه وزن بالا، سابقه لخته شدن خون، سابقه خونریزی مغزی در کودکی، سابقه سکته مغزی، مادرانی که دارای واریس شدید هستند، مادرانی که کم‌کاری تیروئید دارند  اجازه دریافت واکسن آسترازنکا نداشته باشند و باید واکسن سینوفارم تزریق کنند و در نهایت توصیه پزشکان متخصص برای تزریق واکسن به مادران باردار، در حال حاضر واکسن سینوفارم است.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/ت

     

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی زایمان زودرس واکسن سینوفارم مادران باردار تقی زاده گفت او گفت دز اول دز دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۷۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد فرزندآوری در مادران جوان/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم

به گزارش خبرگزاری مهر، صابر جباری، در بیست و دومین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت، گفت: سال ۱۴۰۱ میزان موالید در سنین ۲۰ تا ۲۴ سال ۱۶.۵۴ درصد بوده که این آمار در سال ۱۴۰۲ به ۱۸.۹۷ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه پس از ابلاغ قانون جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ و اجرایی شدن آن از سال ۱۴۰۱ اتفاقات خوبی در حوزه جمعیت رقم خورده است، افزود: میزان موالید در سنین ۲۰ تا ۲۴ سال در سال های ۱۴۰۰، ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ به ترتیب ۱۷.۰۵، ۱۷.۵ و ۱۸.۰۶ بوده است.

مسئول دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت با بیان اینکه روند میزان موالید در سنین ۲۵ تا ۲۹ سال نیز در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ از عدد ۲۴.۱۲ درصد به ۲۴.۳۹ درصد رسید، اظهار داشت: روند درصد زایمان چهارم نیز از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ از عدد ۵.۱ به ۶.۴۲ درصد رسیده است.

جباری اضافه کرد: روند زایمان پنجم نیز از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ از عدد ۱.۵۹ به عدد ۲.۰۴ رسیده است.

رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در خصوص کاهش چشمگیر روند رشد منفی تعداد ولادت در کشور طی سال گذشته، گفت: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ شاهد کاهش ۱.۶۱ درصدی موالید بودیم که این عدد در سال پیش از آن (۱۴۰۱) ۳.۶۷ درصد بود و نشان دهنده موفقیت برنامه ها در جلوگیری از سرعت روند کاهشی موالید در سال گذشته است.

جباری با بیان اینکه در سال های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب یک میلیون و ۱۱۴ هزار و ۹۰، یک میلیون ۷۵ هزار و ۲۲۴ و یک میلیون و ۵۷ هزار و ۹۵۹ نوازد متولد شدند، یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ کاهش موالید نسبت به سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۷ هزار و ۲۶۵ نفر بود که این عدد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۰ هزار و ۹۶۶ نفر بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین کاهش موالید نسبت به سال قبل در سال ۱۳۹۸ رخ داد، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۸ کاهش موالید نسبت به سال ۹۷ به عدد ۱۷۰ هزار و ۳۵۶ نفر رسید که کاهش ۱۲.۴۷ درصدی را نشان می داد و بیشترین نرخ کاهش از سال ۹۳ تا سال ۱۴۰۲ بوده است.

کد خبر 6093712 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • چرا برخی مادران باردار مُهر می‌خورند؟
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • کمیته امداد تویسرکان از مادران باردار و شیرده حمایت می کند
  • رشد فرزندآوری در مادران جوان/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • احتمال ابتلای مادران باردار به آلرژی در فصل بهار چقدر است؟
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • برای بارداری در سن بالا باید این چکاپ ها را انجام دهید + فیلم
  • نجات جان مادر باردار قمی از مرگ حتمی
  • جزئیات طرح «یسنا» یارانه ویژه مادران باردار + مبلغ و نحوه استعلام