Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@06:27:32 GMT

الزامات اقتصادی پس از توافق در وین

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۳۷۳۰۸

الزامات اقتصادی پس از توافق در وین

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، جهانگیر حاجی‌زاده از فعالان حوزه اجتماعی در هرمزگان در یادداشتی ذیل عنوان « منابع حاصل از توافق وین صرف اقدامات توسعه‌ای شود» آورده:

از مجموعه اظهارات برآمده از اضلاع مختلف حاضر در مذاکرات وین این چنین بر می‌آید که مسیر رسیدن به توافق کوتاه شده و مذاکره کنندگان کشورمان در مراحل نهایی رسیدن به توافق با طرفین 5+1 هستند و این نشانه‌های خوبی برای اقتصاد کشورمان بشمار می‌رود که پاره‌ای از تأثیرات خود را به طور آنی و پاره‌ای دیگر را به صورت تدریجی بر اقتصاد کشور به طور مثبت بر جای خواهد نهاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این که مذاکره‌کنندگان ایرانی در این دوره از مذاکرات با عزمی جدی و بر پایه عزت ملی در آن حضور یافته و حاضر به حضور آمریکایی‌ها در ترکیب مذاکره‌کنندگان اصلی نشدند، یک سوی موفقیت و ارتقای تراز دیپلماسی ملی ما در مواجهه با آمریکای شیطان صفتی است که در طول تمامی سال‌های بعد از انقلاب اسلامی هیچگاه دشمنی خود با ملت آزاده ایران را کنار نگذاشته است، شد و از سوی دیگر جامعه جهانی نیز با نگاه به این مذاکرات، مدل جدیدی از عزت طلبی یک ملت در برابر قدرت‌ها را به نظاره نشست که آمریکای عهد شکن را پشت درب مذاکرات قرار داد تا بداند خروج یک سویه از یک توافق بین المللی، اقدامی ناشایست است که تبعات خود را دارد.

حالا اما دولت آیت الله رییسی در اولین سال از آغاز خویش در مسیر یک توفیق اقتصادی بزرگ قرار گرفته و آن دستیابی به منابع ارزی ایران در خارج از کشور است که در سایه مذاکرات وین بدست آمده و می‌تواند جان تازه‌ای بر اقتصاد کشور بشمار می‌رود. 

اما نگاهی به رفتار دولت گذشته در بهره‌مندی از منابع حاصل از توافق برجام نشان می‌دهد که این دولت باید برخی الزامات را در استفاده از منابع حاصل از مذاکرات در نظر بگیرد.

1- دولت باید از هزینه‌کرد ریالی منابع ارزی خودداری کرده و بخش قابل توجهی از منابع ارزی را پشتوانه پول ملی قرار داده و ارزش ریال را ارتقا بخشد.

2- دولت باید مراقب باشد تا برخی با فضاسازی‌های کاذب، عطش خرید ارز در جامعه به منظور تحریک بانک مرکزی به تزریق منابع ارزی بیشتر به بازار را ایجاد نکنند.

3- برخی پروژه‌های مهم توسعه‌ای در کشور نیازمند تزریق اعتبار است و اگر تصمیم بر تزریق پاره‌ای از این منابع به اقتصاد کشور وجود دارد، باید صرف چنین پروژه‌های مهمی شود. به عنوان نمونه برقی ساختن خطوط ریلی کشور، بهبود وضعیت راهها و دوبانده سازی آنها، رونق بخش مسکن و ... که خود جهش در اشتغال را نیز بدنبال خواهد داشت، از جمله اولویت‌ها بشمار می‌روند.

4- طرف‌های مذاکره‌کننده بی‌شک هر کدام انتظار داشتن سهمی از منابع ارزی آزادشده ایران دارند. این انتظار در دور قبل نیز از سوی طرف‌های اروپایی نظیر فرانسه با توافقاتی در حوزه خودروسازی و خرید خودرو و قطعات و ... همراه بود. حال باید با نگاهی فراخ‌تر، هرگونه ارتباط مالی با کشورهای اروپایی و شرقی را منوط به انتقال تکنولوژی و رشد توانمندی داخلی کرد و الا واردکردن خودرو از این کشورها بدون آینده‌نگری در زمینه بومی‌سازی تولید قطعات و انتقال تکنولوژی و ... چیزی جز گرفتاری در آینده نزدیک و وابستگی در دیگر حوزه‌ها، عایدی در بر ندارد.

5- گشایش در زمینه صادرات نفت در کشور نیز نباید ما را باردیگر به نقطه سر خط وابستگی به نفت در اقتصاد کشور بازگرداند. منابع حاصل از فروش نفت خام که بحمدالله در ماه‌های اخیر وضعیت خوبی به خود گرفته است نباید صرف سوءمدیریت‌های داخلی شود بلکه باید به پشتوانه‌ای برای پول ملی ما ، رونق تولید و اشتغال‌زایی در کشور و توسعه میادین نفتی و گازی و افزایش سرمایه‌گذاری‌های ما در حوزه‌های رقابتی بیانجامد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که دولت سیزدهم در مسیر مدیریت مشکلات و رفع موانع موجود در کشور در تلاش برای زدودن کانون‌های فساد و رانت از یک سو و عدم شرطی ساختن اقتصاد به روابط سیاسی است و این مهم تا به نتیجه رسیدن، زمان نیاز دارد ولی در عمل اولین‌ گام‌ها در این مسیر به خوبی شکل گرفته و باید به دولت فرصت داد تا بتواند این فرصت‌ها را به عمل تبدیل کند.

انتهای پیام/ 88055

منبع: فارس

کلیدواژه: توافق هسته ای هرمزگان بندرعباس دولت سیزدهم منابع ارزی منابع حاصل اقتصاد کشور منابع ارزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۷۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین می‌گوید که اوکراین پیش نویس پیمان صلح با روسیه را در سال ۲۰۲۲ تحت فشار انگلیس کنار گذاشت.

به گزارش آر تی، این توافق که می‌توانست چند هفته پس از آغاز جنگ، به مناقشه اوکراین پایان دهد، توسط مذاکره‌کنندگان در استانبول تأیید شد، اما کی‌یف بعداً از مذاکرات خارج شد.

روزنامه آلمانی ولت روز گذشته مدعی شد که مسکو پس از طرح یک چارچوب برای توافق، درخواست‌های دیگری از جمله تبدیل زبان روسی به عنوان دومین زبان رسمی در اوکراین را مطرح کرده و سبب خروج اوکراین از مذاکرات شده است.

با این حال، پسکوف امروز (شنبه) با استناد به اظهارات دیوید آراخامیا، نماینده پارلمان اوکراین که ریاست هیئت کی‌یف در مذاکرات را بر عهده داشت، این ادعا‌ها را رد کرد.

آراخامیا نوامبر گذشته در مصاحبه‌ای با رسانه‌های داخلی اوکراین گفت که بوریس جانسون، نخست وزیر وقت انگلیس در روند صلح مداخله کرده و از اوکراینی‌ها خواسته که «فقط با روسیه بجنگند».

پسکوف تاکید کرد که کی‌یف عملاً این توافق را تحت فشار مستقیم لندن کنار گذاشت و بقیه دلایلی که مطرح می‌شود صرفا حدس و گمان است.

مقامات روسی مناقشه اوکراین را جنگ نیابتی غرب علیه مسکو توصیف کرده‌اند. به گفته مسکو، هدف آنها مهار روسیه و متوقف ساختن توسعه آن به جای حفاظت از منافع مردم اوکراین است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • بوتسوانا درخواست انگلیس برای توافق ضد مهاجرتی را رد کرد
  • دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بود | به انتخابات آمریکا نزدیک شویم ارز صعودی می‌شود
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟
  • هیئتی از مصر وارد اسرائیل شد