Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک ربیع الله قربانی پیش از ظهر امروز در حاشیه جلسه شورای سیاستگذاری حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان مرکزی با اشاره به اینکه حسب قانون می‌بایست کاربری اراضی واقع در حریم شهرها مشخص گردد و این امر در شهر اراک مغفول مانده است، اظهار داشت: در این زمینه مقرر شد کارگروهی به ریاست مدیر کل دفتر فنی استانداری و با حضور روسای و مدیران کل جهاد کشاورزی،منابع طبیعی و آبخیزداری، امور اراضی جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و اوقاف تشکیل گردد و پس از تبیین وظایف و مسئولیتهای دستگاه‌های متولی امر، اقدامات مناسب صورت گیرد و نتیجه کار به شورا گزارش شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در خصوص روستاها همین مسئله موجب شده که برخی افراد سودجو بخواهند ساخت و سازهای غیرمجاز در اطراف روستاها را به طرح هادی روستا الحاق کنند که شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی با بازنگری طرح هادی روستای خانه میران جهت الحاق ساخت و سازهای غیر مجاز به این طرح مخالفت نموده تا از این طریق از ایجاد انگیزه بیشتر جهت ایجاد مستحدثات غیر مجاز دیگر جلوگیری گردد.

قربانی تصریح کرد: در این جلسه تاکید شد که نیروی انتظامی در راستای انجام وظایف ذاتی خود همکاری بیشتر و بهتری با دستگاه ها و ادارات جهت قلع و قمع بناهای غیرمجاز و اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی داشته باشد.

وی با اشاره به این موضوع که صدور آرای موقوفی تعقیب و برائت در محاکم دلیلی برای عدم صدور دستور قلع و قمع مستحدثات غیر مجاز توسط کمیسیون ماده ۹۹ نیست، گفت: این کمیسیون مکلف است علیرغم صدور این احکام حسب مورد نسبت به طرح موضوع در کمیسیون و صدور رای مقتضی و اتخاذ تصمیم قانونی اقدام به عمل آورد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با مهم دانستن نظارت کامل دستگاه‌های متولی حفاظت از اراضی دولتی و کاربری کشاورزی تاکید کرد: این دستگاه ها باید با افزایش کمی و کیفی گشت های نظارتی از هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز و تغییر کاربری اراضی در بدو امر جلوگیری نموده و مانع از ادامه کار متخلفین شوند.

وی ادامه داد: در خصوص پلاک ثبتی اراضی نظم آباد نیز مصوب شد، اداره کل منابع طبیعی در اسرع وقت پاسخ استعلامات را ارائه نماید و سند صادره توسط کارشناسان اداره کل ثبت اسناد و املاک استان مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز ضمن اصلاحات لازم جهت صدور سند مالکیت قطعات جامانده، آن اراضی به دولت بازگردد از تضییع حقوق بیت‌المال جلوگیری به عمل آید.

قربانی عنوان کرد: در بحث اراضی روستای قانیاروق متصرفینی با هماهنگی هیئت امنای روستا و بدون مجوز قانونی در دو بخش اراضی ملی جمعاً به میزان ۶۱۶ هکتار اقدام به ساخت و ساز بنا و احداث ۶۰۰ ویلا خارج از طرح هادی روستا نمودند و متعاقباً ساخت و سازهای غیرمجاز به طرح هادی الحاق شده است که در این زمینه بنیاد مسکن موظف شد ظرف یک هفته نسبت به مطالبه حقوق بیت المال اقدام نمایند و دستگاه های خدمات رسان تا زمان پرداخت حقوق بیت‌المال، ارائه هرگونه انشعابات جدید آب، برق و تلفن به ساکنین را معلق نماید.

دبیر شورای سیاستگذاری حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: به لحاظ اهمیت بالای موضوعات تحت رسیدگی در کمیسیون موضوع قانون رفع تداخلات اراضی اختلافی بالاخص در مواردی که از اراضی ملی کسر و به مستثنیات افزوده می شود به دلیل اینکه امکان سوء استفاده افراد سودجو از رانت اطلاعاتی متصور است مصوبه ای در شورا تصویب شد تا مطابق آن اولاً هرگونه ادعای داشتن نفوذ و اعتبار در نزد مراجع دولتی از ناحیه هر فردی فوراً به دادستان مرکز استان اعلام جرم گردد و ثانیاً جهت پیشگیری وضعی و انتظامی به نحو مقتضی از اطلاعات کمیسیون حفاظت به عمل آید و در راستای پیشگیری فرهنگی اطلاع رسانی توسط اعضای شورای اسلامی روستا انجام گردد.

انتهای پیام

منبع: فارس

کلیدواژه: تغییر کاربری اراضی دادستان اراک ساخت و ساز غیر مجاز حقوق بیت المال کاربری اراضی منابع طبیعی اراضی ملی طرح هادی غیر مجاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۷۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: با ورود دستگاه قضایی بیش از دو هزار و 100 هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان در سال گذشته که مورد تعرض و تصرف عده ای افراد سودجو قرار گرفته بود با اقدامات قانونی رفع تصرف شد.

 ناصر عتباتی افزود: اقدامات قانونی که در این خصوص صورت گرفت شامل رفع تصرف بیش از ۳۴۹ هکتار در اجرای تبصره ماده ۵۵ و بدون ارجاع به محاکم، قلع و قم ۱۸۲ فقره در مساحتی بالغ بر ۱۵۹ هکتار، اجرای احکام خلع ید در یکهزار و ۱۳۷ فقره به مساحت بیش از یکهزار و ۲۴۷ هکتار بود.

عتباتی، همچنین به اقدامات صیانتی در مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغی در سال گذشته نیز پرداخت و گفت: دستگاه قضایی استان پارسال به منظور مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغها با تشکیل قرارگاه پیشگیری از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی در استان و شهرستانها با محوریت سازمان جهادکشاورزی استان، دو هزار و ۶۸۶ مورد تغییرکاربری غیر مجاز در سطح استان به مساحت بیش از ۸۲ هکتار را شناسایی و در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها به تعداد ۸۰۲ مورد به مساحت بیش از ۱۵ هکتار و اجرای احکام قطعی محاکم کیفری به تعداد ۲۱۳ مورد به مساحت بیش از شش هکتار به تعداد یکهزار و ۱۵ مورد قلع و قمع مستحدثات از تغییر کاربری در این اراضی جلوگیری کرد.

رئیس کل دادگستری استان ، همچنین با اشاره به رفع تصرفات غیر مجاز اراضی ساحلی، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار طبیعی گفت: در سال گذشته بیش از ۶۵ هکتار از تصرفات غیر مجاز اراضی ساحلی، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار طبیعی استان رفع تصرف شد.

 

 

دیگر خبرها

  • حفاظت و حراست از اراضی ملی اولویت دستگاه‌های متولی باشد
  • صدوراخطار توقف عملیات برای ۱۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در تنگستان
  • رفع تصرف ۴۶۰۰ هکتار از اراضی ملی سیستان و بلوچستان
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل
  • رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • برای جلوگیری به موقع از تغییر کاربری نیاز به کمک مردم داریم + ویدئو
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی در استان آذربایجان غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی، در سال ۱۴۰۲ با ورود دستگاه قضایی آذربایجان غربی