Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خوزستان معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به وظایف آموزشی این سازمان از رویکرد تحویل این وظایف به بخش خصوصی خبر داد.

علی‌حسین شهریور در آیین معارفه و تکریم مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان که امروز (۴ اسفندماه) برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان خوشبختانه در حوزه مهارت‌آموزی  عملکرد بسیار خوبی داشته است و در سازمان فنی و حرفه‌ای به استان خوزستان توجه ویژه‌ای وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، وی افزود: سازمان فنی و حرفه‌ای کشور ماموریت تربیت نیروی انسانی ماهر برای ورود به بازار کار را دارد و این وظیفه را در دو بخش حاکمیتی و تصدی‌گری انجام می‌دهد که در این خصوص اولین کار تدوین استانداردهای آموزش شغلی است که این موضوع را متحول کردیم.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: برای افزایش جذابیت آموزش و استقبال بخش خصوصی و صنایع از آن، استانداردها به استانداردهای شایستگی تبدیل شد؛ یعنی قبلا یک شغل بود که برای آن به عنوان مثال دوره آموزشی ۹۰۰ ساعته قرار داده می‌شد اما اکنون تبدیل به دوره استاندارد شایستگی شده است و در آن، هر ۱۰ استاندارد ۳۰ ساعته تبدیل به یک شغل می‌شود  و هر سه تا چهار شغل تبدیل به حرفه می‌شود. این تغییرات در دوره جدید انجام شده و منجر به رونق بخش خصوصی می‌شود.

وی افزود: کار دومی که باید انجام دهیم آموزش است و رویکرد جدید سازمان این است که این وظیفه را به بخش خصوصی محول کنیم. نماد این حرکت، اعطای مجوز سه روزه به افرادی است که وارد این حوزه می‌شوند. در کمتر از سه ماه بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ مجوز آموزشگاه آزاد در کشور صادر شده است پس محدودیتی برای استفاده از بخش خصوصی وجود ندارد.

شهریور گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای بیش از ۶۴۰ مرکز دولتی و حدود ۵ هزار و ۸۰۰ کارگاه دارد که اگر دولت اکنون نیز همه آن‌ها را به روزرسانی کند تا پنج سال دیگر با توجه به رشد بالای تکنولوژی قابل استفاده مجدد نیستند پس باید این فرصت را به بخش خصوصی داد. تا پایان سال ۲۰۲۵، ۹۷ میلیون شغل جدید به وجود خواهد آمد اما بخش خصوصی چقدر خود را آماده کرده است؟

وی خاطرنشان کرد: وظیفه سوم سازمان، سنجش مهارت و برگزار آزمون‌ها است که از ابتدای ۱۴۰۱ برنامه جدیدی در این خصوص داریم. بنا بر آن ۶ هزار و ۱۰۰ نفر در فاز اول برای آزمون‌گری ثبت‌نام کرده‌اند و آزمون‌گر حرفه‌ای خواهد شد و برای هر آزمون، دو آزمون‌گر از بخش خصوصی و دولتی پیش‌بینی شده است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: استان خوزستان استانی بی‌نظیر است؛ رتبه اول نفت و گاز، رتبه دوم صنایع، یک‌سوم آب‌های جاری کشور، دسترسی به آب‌های آزاد و مهمتر از همه شبکه منظم حمل و نقل از ویژگی‌های بی‌نظیر خوزستان هستند و مهمتر از همه، وجود مردم خونگرم و سخت‌کوش در این استان است اما اقتصاد استان خوزستان تشنه نیروی کار ماهر است.

وی بیان کرد: نمی‌توان بدون مهارت‌آموزی در اقتصاد کشور و استان، رونق ایجاد کرد پس مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده اداره‌کل فنی و حرفه‌ای خوزستان است که خوشبختانه عملکرد نشان داده که این اداره‌کل، موثر عمل کرده است.

شهریور گفت: ۵ درصد آموزشگاه‌های فعال کشور در خوزستان مستقر هستند و ۶.۵ درصد کارگاه‌های فعال نیز در خوزستان قرار دارند و در سال ۹۹ حدود ۱۴ هزار گواهی‌نامه مهارت صادر شد. همه باید کمک کنیم که از ظرفیت مهارت‌آموزی استان خوزستان استفاده شود. دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای به مهارت‌آموزی دارد زیرا اعتقاد داریم که مهارت‌آموزی دستاورد اجتماعی، اقتصاد، فرهنگی دارد و بهترین خدمتی که می‌توان به مرم ارائه کرد، در این حوزه است.

وی افزود: ۵۴ درصد افرادی که مجوز انتخاب رشته در کنکور داشته‌اند، انصراف داده‌اند که نشان‌دهنده این است که افراد می‌دانند ورود به دانشگاه و گرفتن مدرک، شغل و درآمد ایجاد نمی‌کند و بنابراین باید از این موضوع به درستی استفاده کرد.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: مدیریت یک امانت دست افراد است که باید به درستی حفظ شود. مدیریت یک دوی امدادی است و در همه جای دنیا نیز تغییرات مدیریت وجود دارد و اگر نباشد سازمان دچار فرسودگی و رکود می‌شود. از آقای سواعدی که بیش از ۶ سال را در این اداره‌کل وقف مهارت‌آموزی کردند تقدیر می‌کنیم و برای مدیرکل جدید آقای بیت‌مشعلی که برنامه هایی دارند نیز آروزی موفقیت داریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی علمی و آموزشی خوزستان سازمان فنی و حرفه ای فنی و حرفه ای خوزستان استان خوزستان بخش خصوصی معاون پژوهش مهارت آموزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۰۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۲.۵ میلیون شغل در دولت سیزدهم

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور از ایجاد ۲.۵ میلیون شغل و کاهش ۱.۵درصدی نرخ بیکاری از آغاز دولت سیزدهم تاکنون خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم،مهارت و فناوری یکی از عامل های اصلی رشد و توسعه ی اقتصادی پایدار در کشورها به شمار می رود. به همین منظور آموزش های فنی و حرفه ای، نقش مهمی را در افزایش اشتغال مولد، بهبود فضای کسب و کار، استفاده ی بهینه از فرصت ها و افزایش کارایی اقتصاد مقاومتی در درون جامعه بر عهده دارد. بر این پایه سازمان بین المللی کار(I.L.O) آموزش های مهارتی را به عنوان یکی از پایه های اساسی فعالیت خویش قرار داده است و همواره آن را به دیگر کشورها توصیه می کند.

جوانان با فراگیری مهارت های فنی و حرفه ای در واقع نیروی خلاقیت و کاربردی خود را در یک فضای رقابتی در مسیر خدمت به مردم به کار می گیرند. این آموزش های مهارتی زمینه ساز ایجاد حرفه های با ثبات است و از پدید آمدن شغل های کاذب و ناپایدار که توسعه ی همه جانبه ی کشور را هدف قرار می دهد و سبب آسیب های مختلف اجتماعی می شود، جلوگیری به عمل می آورد.

مهرداد عظیمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با ارائه مهمترین خدمات و اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال گذشته، اظهار کرد: امسال در راستای تحقق شعار سال و کمک به صنعت و اقتصاد، ظرفیت مراکز جوار کارگاهی 50 درصد افزایش خواهد یافت.

وی از رشد 33 درصدی حوزه آموزش های فنی و حرفه‌ای و 38 درصدی سنجش صلاحیت حرفه ای در سال گذشته خبر داد و افزود: پارسال واگذاری امر آموزش های فنی و حرفه‌ای به بخش خصوصی هزار و 140 درصد افزایش یافت.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: سال گذشته در حوزه کاهش نرخ بیکاری اتفاق قابل توجهی افتاد و یکی از وعده های دولت در حوزه اشتغال محقق شد، ضمن اینکه صدمات حین کار در سال گذشته 14درصد کاهش یافت.

عظیمی بیان کرد:  یکی از این ظرفیت‌ها، سرمایه نیروی انسانی است و یکی از ماموریت‌های دستگاه‌ها به ویژه رسانه‌ها، معرفی درست توانمندی‌های استان ها است.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور، کارگران را مجاهدان عرصه اقتصادی دانست و یادآور شد: هرچه قدر بخش خصوصی را تقویت و شرایطی را فراهم کنیم و مردم امور اقتصادی را دست بگیرند، موفقیت بیشتری خواهیم داشت.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • امتداد مهارت آموزی با مشارکت فنی و حرفه‌ای در شبکه آموزش سیما
  • چگونه از کلاس خصوصی زبان انگلیسی نتیجه بگیریم؟
  • ارائه بیش ۲۰ میلیون نفرساعت آموزش مهارتی در خوزستان
  • آمار طلاق در دو سال اخیر کاهش یافته است
  • کاهش طلاق در دو سال اخیر/ تدوین دفترچه برای دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی
  • ایجاد ۲.۵ میلیون شغل در دولت سیزدهم
  • قهرمانی تیم خوزستان درمسابقات فوتسال سازمان آمورش فنی و حرفه‌ای کشور
  • تردد روزانه بیش از ۱۰۰۰۰ نفر از مرز مهران
  • پیوند سازمان فنی و حرفه‌ای با مجموعه‌های تحقیقاتی و محله محور
  • مهارت‌آموزی در دسترس‌تر از همیشه در سیستان و بلوچستان