Web Analytics Made Easy - Statcounter

 خبرگزاری آریا-بر اساس آمارهای رسمیِ همه‌گیری کرونا، آمریکا همچنان با بیش از 80.2 میلیون مبتلا و بیش از 963 هزار قربانی در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا،مجموع آمار مبتلایان به کووید-19 در جهان تاکنون به 428 میلیون و 285 هزار و 196 نفر رسیده، مرگ پنج میلیون و 925 هزار و 485 نفر بر اثر این بیماری تأیید شده و 356 میلیون و 343 هزار و 87 نفر از مبتلایان نیز تاکنون بهبود یافته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هند نیز هم اکنون با آمار بیش از 42.8 میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی به لحاظ میزان ابتلا قرار گرفته و آمار مبتلایان به کووید-19 در برزیل هم از 28.3 میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است.
برزیل با بیش از 645 هزار جان باخته پس از ایالات متحده، دومین رکورددار تعداد قربانیان کووید 19 در جهان محسوب می شود و هند با بیش از 512 هزار قربانی، سومین کشور به لحاظ ثبت بالاترین آمار مرگ و میر کرونایی در این فهرست جهانی است.
روسیه نیز با گذشتن از آمار 347 هزار قربانی تاکنون بالاترین مرگ و میر کرونایی را در بین کشورهای اروپایی داشته و در جهان نیز چهارمین کشور با بالاترین نرخ فوتی‌های این بیماری است.
فرانسه همچنین با ثبت بیش از 22.4 میلیون مبتلا هم اکنون رکورددار ابتلا در قاره سبز و چهارمین کشور با بیشترین آمار بیمار کرونایی در جهان است.
همچنین ایران نیز با مجموع شش میلیون و 983 هزار و 635 ابتلا و 135 هزار و 499 مورد فوت ناشی از بیماری کووید-19 در حال حاضر در رتبه دوازدهم در بین کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا قرار دارد.
 پس از ایالات متحده، هند و برزیل تاکنون در فرانسه، انگلیس، روسیه، آلمان، ترکیه، ایتالیا، اسپانیا، آرژانتین، ایران، هلند، کلمبیا، لهستان، مکزیک، اندونزی، اوکراین، ژاپن، آفریقای جنوبی، فیلیپین، رژیم صهیونیستی، جمهوری چک، بلژیک، پرو، مالزی، کانادا، پرتغال و استرالیا نیز بیش از سه میلیون مبتلا ثبت شده‌ است.
روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-19 که تاکنون در 224 کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.

مدیرعامل مدرنا: همه گیری کرونا به زودی به پایان می‌رسد
 محققان معتقدند به نظر می‌رسد پاندمی کووید 19 به زودی به پایان می‌رسد، و سویه اومیکرون می‌تواند آخرین موضع پاندمی باشد.
«استفان بانسل» متخصص بیماری‌های عفونی و مدیرعامل شرکت مدرنا، می‌گوید: معتقدم سویه بعدی ویروس پس از اومیکرون، به اندازه سویه های قلبی، عفونی و مقاوم به واکسن و خطرناک نخواهد بود. وی در ادامه افزود: به احتمال 80 درصد، با تکامل اومیکرون یا تکامل کروناویروس، ما شاهد ویروس‌های بدخیم کمتر و کمتری باشیم.
به گزارش دیلی میل، «استفان بانسل» متخصص بیماری‌های عفونی و مدیرعامل شرکت مدرنا، می‌گوید: معتقدم سویه بعدی ویروس پس از اومیکرون، به اندازه سویه های قلبی، عفونی و مقاوم به واکسن و خطرناک نخواهد بود.
وی در ادامه افزود: به احتمال 80 درصد، با تکامل اومیکرون یا تکامل کروناویروس، ما شاهد ویروس‌های بدخیم کمتر و کمتری باشیم.
سویه جدید اولین بار توسط مقامات آفریقای جنوبی در اواخر نوامبر کشف شد و به سرعت جهان را در برگرفت. این امر باعث شد تا موارد ابتلاء به کووید در بسیاری از کشورهای غربی افزایش یابد.
با این حال، روند نزولی این سویه سریع اتفاق می‌افتد و به سرعت فروکش می‌کند.
کارشناسان امیدوارند که نرخ بالای انتقال پذیری عفونت همراه با ماهیت نسبتاً خفیف آن، پایان پاندمی را به زودی نشان دهد.
این سویه افراد بسیاری را مبتلا کرد که اکنون بخش بزرگی از جمعیت جهان در برابر آن مصونیت طبیعی دارند. از طرفی، تعداد فزاینده افراد واکسینه شده می‌تواند به این پاندمی پایان دهد.
برخی کارشناسان بر این باورند که مرحله پاندمی کووید تا پایان سال به پایان می‌رسد و انسان‌ها می‌توانند مانند آنفلوانزا در کنار ویروس زندگی کنند

تست کرونا در هنگ کنگ الزامی شد
هنگ کنگ تست کووید-19 را برای همه مردم الزامی می کند.
 مقامات هنگ‌کنگ روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کردند: تمام جمعیت 7.5 میلیون نفری در ماه مارس تحت آزمایش کووید-19 قرار می گیرند زیرا بدترین مورد از شیوع بیماری ناشی از گسترش سویه اُمیکرون در این منطقه در حال رخ دادن است.
"کری لام"، مدیر اجرایی هنگ کنگ گفت: در ماه مارس تمامی جمعیت سه بار تحت آزمایش کووید-19 قرار خواهند گرفت. همچنین ظرفیت آزمایش به یک میلیون در روز یا بیشتر افزایش خواهد یافت.
وی افزود: از آنجاییکه حدود هفت میلیون نفر جمعیت داریم، انجام تست ها حدود هفت روز طول می کشد.
به گزارش ژاپن تودی، از 15 فوریه تاکنون روزانه حدود 5000 مورد جدید ابتلا به کووید-19 در هنگ کنگ گزارش شده است که این موارد ابتلا، نظام سلامت را تهدید می کند. همچنین از زمان آغاز موج فعلی بیماری از ابتدای سال، نزدیک به 54 هزار مورد ابتلا و 145 مورد فوت ثبت شده است.

احتمال بروز موج جدید کرونا در ماه‎های آینده
با کاهش موج امیکرون گمانه زنی درباره موج بعدی کرونا تشدید شده است.
کارشناسان بهداشتی می‌گویند احتمالا در 6 تا 8 ماه آینده موج دیگری از شیوع کرونا وجود خواهد داشت.
به گزارش پایگاه «مینت»، اگرچه زیر سویه «BA.2» سویه «امیکرون» قابلیت سرایت بالاتری دارد، اما موج جدید ابتلا را در پی نخواهد داشت؛ چرا که سویه مذکور نمی‌تواند بهبود یافتگان از سویه «امیکرون» را هدف قرار دهد.
این پیش بینی در حالی صورت می‌گیرد که زیر سویه «BA.2» در پی فروکش کردن ابتلا و مرگ و میر ناشی از سویه «امیکرون» به سرعت در حال گسترش است.
به گفته کارشناسان، موج بعدی شیوع کرونا احتمالا 6 تا 8 ماه آینده رخ خواهد دارد.
دلیل چنین پیش بینی، امکان ویژگی فرار و مقاومت سویه‌های احتمالی بعدی در برابر واکسن‎هاست.
بیماری کرونا تاکنون در جهان جان حدود شش میلیون نفر را گرفته و ابتلای بیش از 426 میلیون نفر را رقم زده است.
 
افزایش ناچیز خطر لخته خون در مغز با تزریق واکسن "آسترازنکا"
گروهی از محققان انگلیسی در مطالعات اخیرشان از افزایش خفیف خطر لخته شدن خون در مغز پس از تزریق واکسن "آسترازنکا" خبر داده‌اند.
به گزارش اس تی دی، یافته‌های دو مطالعه بزرگ که به طور مستقل در بریتانیا انجام شده، از افزایش خفیف خطر ترومبوز درون جمجمه‌ای در برخی از افراد پس از تزریق واکسن کووید-19 شرکت آسترازنکا خبر داده است. بر اساس یافته‌های این دو مطالعه جدید، پس از تزریق واکسن کووید-19 شرکت آسترازنکا(ChAdOx1-S) خطر ترومبوز درون جمجمه‌ای کمی افزایش می‌یابد.
در مقاله اول که توسط "ویلیام وایتلی"(William Whiteley) از دانشگاه "ادینبرو" و همکارانش از مرکز علوم داده BHF بریتانیا انجام شد، محققان سوابق سلامت الکترونیکی 46 میلیون فرد بزرگسال در انگلستان را تجزیه و تحلیل کردند. در مقاله دوم که توسط "استیون کر"(Steven Kerr) از دانشگاه ادینبرو انگلستان و همکارانش انجام شد، محققان از مجموعه داده 11 میلیون فرد بزرگسال در انگلستان، اسکاتلند و ولز استفاده کردند و به بررسی آن پرداختند.
به گفته محققان مواردی از ترومبوز پس از تزریق واکسن کووید-19 شرکت آسترازنکا(ChAdOx1-S) گزارش شده است. با این حال، اندازه‌گیری میزان عوارض وریدی و شریانی رایج از جمله سکته مغزی، انفارکتوس میوکارد، ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریوی، تنها بر اساس موارد گزارش‌ شده، دشوار است.
ترومبوز(thrombosis) به موقعیتی گفته می‌شود که یک لخته در داخل عروق سالم تحت شرایطی خاص ایجاد شود که می‌تواند مانع جریان خون در عروق شود. اگر این لخته یا تکه‌ای از آن در بدن شروع به حرکت کند به آن آمبولی می‌گویند.
در اولین مطالعه، وایتلی و همکارانش سوابق سلامت الکترونیکی 46 میلیون بزرگسال ساکن انگلستان را تجزیه و تحلیل کردند که از این تعداد 21 میلیون نفر در طول بازه زمانی مطالعه یعنی دسامبر 2020 تا مارس 2021 واکسینه شده بودند. در افراد 70 ساله یا بیشتر، خطر ترومبوتیک شریانی و وریدی در 28 روز پس از واکسیناسیون چه با واکسن فایزر BNT162b2 یا ChAdOx1-S آسترازنکا، کمی کمتر بود.
در افراد زیر 70 سال، خطر ترومبوتیک شریانی و وریدی در 28 روز پس از واکسیناسیون قابل مقایسه بود و افزایش اندکی در میزان ترومبوز سیاهرگی درون جمجمه‌ای(ICVT) پس از تزریق واکسن ChAdOx1-S آسترازنکا مشاهده شد اما اثر مشابه این چنینی پس از واکسن BNT162b2 فایزر در آنها مشاهده نشد.
در مطالعه دوم، محققان داده‌های دسامبر 2020 تا ژوئن 2021 بیش از 11 میلیون نفر در انگلستان، اسکاتلند و ولز را بررسی کردند. آنها میزان ترومبوز سینوس وریدی مغزی(CVST) (یک نوع نادر لخته خون در مغز) را در 90 روز قبل از واکسیناسیون و چهار هفته پس از اولین دوز واکسن ChAdOx1-S یا BNT162b2 مقایسه کردند. محققان کمی افزایش خطر برای ترومبوز سینوس وریدی مغزی پس از تزریق واکسن ChAdOx1-S آسترازنکا مشاهده کردند اما این مطالعه هیچ ارتباطی بین واکسن BNT162b2 و ترومبوز سینوس وریدی مغزی پیدا نکرد.
ترومبوز سینوس وریدی مغزی به وجود ترومبوز یا یک لخته خون در سینوس‌های سیاهرگی سخت‌شامه که وظیفه تخلیه خون از مغز را به عهده دارند گفته می‌شود.
محققان هر دو مطالعه هشدار دادند که تعداد کم موارد ترومبوز سینوس وریدی مغزی و سایر انواع ترومبوز، حتی در گروه‌های بزرگ، تخمین دقیق خطرات را دشوار می‌کند. آنها قصد دارند مطالعات دیگری در آینده انجام دهند تا تاثیر واکسن‌های دیگر و همچنین واکسن‌های دوز دوم و تقویت کننده را نیز بررسی کنند.
وایتلی گفت: به دلیل اندازه بسیار بزرگ، این مطالعه تحقیقاتی، نتایج دقیقی را در مورد خطرات حوادث نادری مانند لخته شدن خون و سطوح پایین پلاکتی پس از واکسیناسیون کووید-19 ارائه کرده است. ما توانستیم نشان دهیم که این خطرات فقط در افراد زیر 70 سال با واکسن کووید-19 آکسفورد-آسترازنکا رخ می‌دهد و افزایش خطر نیز بسیار ناچیز است و تنها از هر چند میلیون فرد واکسینه شده در چند فرد دیده می‎شود.
کر گفت: در این تجزیه و تحلیل با استفاده از داده‌های افراد ساکن انگلستان، اسکاتلند و ولز و  با بررسی افراد واکسینه شده توسط واکسن کووید-19 آکسفورد-آسترازنکا ما خطر ابتلا به شکل نادری از لخته شدن خون را در مغز برخی افراد دیدیم اما هیچ خطر اینچنینی در واکسن فایزر مشاهده نکردیم.

زیرسویه اُمیکرون شدیدتر از سویه اصلی نیست
سازمان جهانی بهداشت (WHO) در بیانیه ای اعلام کرد: علائم زیرسویه اُمیکرون موسوم به BA.2 شدیدتر از سویه اصلی نیست.
 "ماریا ون کرخوف"، یکی از مقامات ارشد سازمان جهانی بهداشت روز گذشته (سه‌شنبه) گفت: بر اساس نمونه های آزمایشگاهی گرفته شده از افراد در کشورهای مختلف، تفاوتی در شدت بیماری زایی BA.1 (سویه اولیه امیکرون) در مقایسه با زیرسویه BA.2 مشاهده نکردیم.
وی افزود: بنابراین سطح شدت بیماری زایی که به خطر بستری شدن در بیمارستان مربوط می شود، مشابه است و این موضوع واقعا مهم است زیرا در بسیاری از کشورها گردش قابل توجهی از موارد ابتلا به BA.1  و BA.2 وجود دارد.
به گزارش هندوستان تایمز، یافته های کارشناسان سازمان جهانی بهداشت مبنی بر برابر بودن شدت بیماری زایی BA.1  و BA.2 برای کشورهایی مانند دانمارک که انتشار هر دو عامل بیماری زا را به طور گسترده تجربه کرده است، خبر خوبی خواهد بود.

این افراد مجددا به کووید پنهان‌کار مبتلا می‌شوند
 نتایج تحقیقات محققان دانمارکی بیان می‌کند که آلوده شدن به دو زیرسویه امیکرون غیرممکن نیست اما احتمال آن نادر است. محققان معتقدند در عفونت مجدد بار ویروس کمتر می‌شود چون احتمال دارد به دلیل ابتلا به بیماری، ایمنی در فرد ایجاد شده باشد.
به نقل از ایندین نیوز، این مطالعه جدید توسط محققان مرکز عالی بیماری‌های عفونی دانمارک (Statens Serum Institute) انجام شده است و هنوز باید توسط همکاران مورد بررسی قرار گیرد.
محققان گفتند: «ما شواهدی ارائه کردیم که نشان می‌دهد عفونت‌های مجدد با کووید پنهان‌کار (BA.2) نادر است اما می‌تواند کمی پس از عفونت با زیر سویه BA.1 امیکرون رخ دهد».
محققان افزودند: عفونت‌های مجدد بیشتر افراد جوان و واکسینه نشده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و فقط باعث بیماری خفیف می‌شود که هیچ‌کدام به بستری شدن در بیمارستان یا مرگ منجر نمی‌شود.
BA.1  و BA.2 تا 40 جهش متفاوت نشان دادند و در حال حاضر، کووید پنهان‌کار بیش از 88 درصد موارد را در دانمارک تشکیل می‌دهد و این موارد در بریتانیا، آفریقای جنوبی و نروژ صعودی است.
پیش از این، مقامات سازمان بهداشت جهانی گفته بودند که با ظهور سویه‌های ویروس کرونا متاسفانه نمی‌توان از این ویروس در امان بود.
آنان در توضیح علت افزایش احتمال عفونت مجدد گفتند: وقتی به بیماری مبتلا می‌شوید، بدن شما یک دفاع فوری دارد که به آن ایمنی ذاتی یا طبیعی می‌گویند سپس بدن شما آنچه را که ما سلول‌های بی و سلول‌های تی می‌نامیم ایجاد می‌کند. سلول‌های بی ایمونوگلوبولین تولید می‌کنند و شما آن ایمونوگلوبولین‌ها را برای مدت معینی حفظ می‌کنید و میزان آنها بعد از سه تا 6 ماه کاهش می‌یابد.
وقتی میزان این ایمنی‌ حاصل از ایمونوگلوبولین‌ها پایین می‌آیند شما در معرض خطر ابتلا قرار می‌گیرید و می‌گوییم به محافظت از خود ادامه دهید زیرا ایمونوگلوبولین‌های شما پایین آمده و اولین خط دفاعی شما از بین رفته است بنابراین می‌توانید مجددا مبتلا شوید.
سازمان بهداشت جهانی در مورد زیرسویه امیکرون گفت: مطالعات زیادی در حال انجام است که زیرسویه‌های مختلف امیکرون را مقایسه می‌کند تا اطلاع بیشتری در مورد انتقال، شدت و تاثیر واکسن‌ها کسب کنیم.
اکنون در میان همه زیرسویه‌ها، BA.2  بیشتر از BA.1 قابل انتقال است اما از نظر شدت تفاوتی وجود ندارد.
این سازمان خاطرنشان کرد که تمامی سویه‌های دیگر ویروس کرونا ازجمله آلفا، بتا و دلتا همچنان در سطح جهان کاهش می‌یابند زیرا امیکرون آنها را از بین می‌برد. از میان بیش از 400هزار توالی ویروس کووید-19 که در هفته گذشته در بزرگترین پایگاه داده ویروس جهان آپلود شده است، بیش از 98 درصد آنها امیکرون بودند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کرونا واکسن اروپا چین اومیکرون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۰۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد

واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

دکتر عرشی - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مسکن‌ها؛ مهم‌ترین علت بروز سردرد‌های میگرنی!
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور