Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سروستان، نیات و اهداف مشارکت کنندگان در اردوهای جهادی، خدمت به مردم و کسب رضایت خداوند است و همین است که تفاوت کار جهادی، با کار غیرجهادی را متفاوت می‌کند چرا که آنان با امیدآفرینی در جامعه و حضور در مناطق محروم و کم برخوردار، موجب دلگرمی مردم می شوند.

گروه‌ پزشکی-درمانی ابن سینا، مانند همه گروه های جهادی دیگر، در هیاهوی زندگی روزمره ما، بدون چشمداشت مادی، در بین مردم حاضر می شوند و هر آنچه از دستشان برمی‌آید برای زدودن گرد محرومیت از چهره شهرها و روستاها، انجام می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعضای گروه جهادی که بدون سر و صدا و برای خدمت به مردم، از نقاط مختلف استان به شهرستان سروستان آمده اند تحت عنوان گروه جهادگر ابن سینا، در پاییز امسال به مدت 6 روز به فعالیت های درمانی و خدمات پزشکی در شهرستان سروستان پرداختند و دعای خیر مردم سروستان بابت خدمات ارزشمندشان بدرقه راهشان شد.

گروه جهادی ابن سینا که عضوی از گروه جهادی شهید نامجو (شهید شاخص شهرستان جهرم) و زیرمجموعه حوزه بقیه الله در شهرستان جهرم می‌باشد، یک گروه جهادی چند منظوره است که در مباحث مختلفی مثل، پزشکی، عمرانی، خدماتی، اجتماعی، قرآنی و آموزشی فعالیت می کنند.

از سرهنگ مجتبی علی پناه، در خصوص نحوه شروع فعالیت گروه جهادی ابن سینا پرسیدم که این‌گونه توضیح داد: از سال ۹۴ استارت کار تشکیل گروه جهادی را زدیم ولی سال ۹۵ به صورت سازمان دهی شده شروع به کار کردیم، تا اینکه سال 99 با منتقل شدنم از جهرم به سروستان، چون خودم مسئول قسمت پزشکی گروه بودم این قسمت را از گروه جهادی شهید نامجو جدا کردم و در یک گروه جهادی سلامت تحت عنوان، گروه ابن سینا ، به صورت مجزا شروع به کار کردیم.

وی از شروع اولین برنامه های گروه گفت و توضیح داد: در ابتدا بیمارستان صحرایی راه اندازی و با 6 پزشک متخصص و یک پزشک عمومی، اولین برنامه را در یکی از روستاهای جهرم شروع کردیم اما با نظمی که داشتیم و با تحقیقاتی که انجام دادیم، گروه پزشکی گسترش پیدا کرد و در حال حاضر ما با  120 پزشک به ارائه خدمت مشغول هستیم.

جانشین فرمانده ناحیه سپاه سروستان، با بیان اینکه پزشکانی از شهرستان های مختلف فارس در این کار خداپسندانه همکاری می کنند، افزود: گروه ابن سینا  در همه بخش ها متخصص دارد، گروه 110 پزشک متخصص و 10 پزشک عمومی دارد، مثلا 5 متخصص چشم پزشک، 5 متخصص زنان، 6 پزشک داخلی، 5 پزشک اطفال، متخصص غدد، دندانپزشک، متخصص بیماری های عفونی، گوش حلق و بینی، متخصص ارتوپدی و  رادیولوژی و ... فعالیت می کنند.

کرونا، نوع خدمات‌دهی ما را تغییر داد؛ راه‌اندازی نخستین بیمارستان جهادی مجازی

وی گفت: با شیوع همه گیری کرونا، نوع فعالیت های ما نیز تغییر پیدا کرد، چون در برنامه خدمت رسانی ما، مردم تجمع می‌کردم مجبور بودیم نوع برنامه را عوض کنیم و برای اولین بار در سطح کشور بیمارستان اردوی جهادی مجازی را راه‌اندازی کردیم.

سرهنگ علی پناه ادامه داد: بیمارستان مجازی را با ۴۰ پزشک استارت زدیم که 45 روز به طول کشید و فکر نمی‌کردیم که اینقدر با استقبال رو به رو بشویم، چون از سرتاسر کشور مراجعه کننده داشتیم و روزانه 250 نفر را  مجازی ویزیت میکردیم.

مسئول گروه جهادی ابن سینا با بیان اینکه متقاضی درمان از کشور کویت عمان و قطر نیز داشتیم عنوان کرد: در این برنامه، یک فرم به بیماران ارائه میشد که 40 گزینه داشت، با تکمیل این فرم از طریق اپراتور، پزشکان متخصص با بیماران ارتباط برقرار می‌کردند و آنها را ویزیت کرده و نسخه مجازی می نوشتند.

فرمانده حوزه مقاومت بسیج بقیه الله (عج) افزود: چون پایگاه مجازی ما در شهرستان جهرم مستقر بود، این فرصت برای بیماران جهرمی فراهم شده بود که با دادن کد به داروخانه‌های شهرستان، بیماران می‌توانستند از خدمات بیمه ای برای خرید دارو استفاده کنند ولی سایر بیماران از شهرهای دیگر داروها را به صورت آزاد و از روی نسخه الکترونیکی دریافت می‌کردند.

بعد از گذشت دو سال، هنوز هم از پزشکان ما در خواست کمک دارند

وی با اشاره به اینکه هنوز هم بعد از دو سال از شهرهای مختلف ایران تماس می‌گیرند و کمک می خواهند، ادامه داد: با استقبال زیادی که از بیمارستان مجازی ما صورت گرفته بود، بیشتر از 45 روز نتوانستیم ادامه بدهیم، چون حتی تصور هم نمی‌کردیم که با این حجم از کار رو به رو شویم و چون شماره های تماس اپراتور در کل ایران منتشر شده بود، هنوز هم هستند افرادی که تماس می گیرند و از ما درخواست کمک دارند.

از او در مورد کارهای گروه جهادی در سروستان بپرسیدم که جواب داد: سال ۱۴۰۰ تصمیم گرفتیم در آبان ماه، سه مرحله اردوی جهادی سلامت در شهرستان سروستان برگزار کنیم که سه روز جمعه پشت سر هم  را برای این کار در نظر گرفتیم و به خاطر شرایط کرونایی و جلوگیری از تجمع، 40 پزشکی را تقسیم کرده، یعنی هر جمعه ۱2 تا ۱3 پزشک عمومی و متخصص داشتیم و حدود هر سری بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ نفر را ویزیت کردیم.

مسئول گروه جهادی ابن سینا گفت: با استقبالی که صورت گرفت و رضایت مردم را در پی داشت، مردم سروستان درخواست دادند دوباره این برنامه را اجرایی کنیم و ما در آذرماه، مجدداً سه جمعه پیاپی با حدود ۴۵ پزشکی یعنی در هر نوبت بین ۱۲ تا ۱۷ پزشک شروع کردیم و از ساعت 7 صبح تا ۳ بعد از ظهر مردم را ویزیت کرده و تقریباً در این مرحله ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر از مردم ویزیت شدند.

تشخیص به موقع بیماری‌های افراد، توسط پزشکان گروه

علی پناه ادامه داد: در قسمت های سونوگرافی، رادیولوژی، چشم پزشکی و قلب، فوق‌العاده بیماران داشتیم که نیازمند بودن و در چند مورد، متخصصان ما  توانستند بیماری‌هایی را تشخیص دهند که خود اشخاص، از ابتلا به آن بیماری اطلاعی نداشتند، مثل بیماری‌های اچ آی وی و سرطان خون که به موقع تشخیص داده شد.

وی افزود: در طول این اردو، تیم پزشکی گروه جهادی ما، به دستگاه های پیشرفته پزشکی نیز مجهز بودند مثل، دستگاه اکو، دستگاه معاینه چشم، دستگاه سونوگرافی و...که همراه خود داشتیم یا جایی مستقر می شدیم که به این وسایل دسترسی داشته باشیم.

 فرمانده حوزه مقاومت بسیج بقیه الله (عج) بیان کرد: در کنار آزمایش تست کرونا، آزمایشگاه فوری نیز راه اندازی کرده بودیم که حتی جواب آزمایش های که معمولا در بیمارستان ها با یکی دو روز تاخیر به دست بیمار می رسید را فورا به دست پزشک متخصص می رساندیم.

سرهنگ علی پناه گفت: در این دو دوره اردوی جهادی، 5 عمل جراحی انجام شد که چهار عمل سرپایی بود و ما حتی در مواردی داشتیم که یکی از اتباع، عمل غده تیروئید خود را به خاطر هزینه عمل و بیمارستان، به تعویق انداخته بود ولی با متوجه شدن این موضوع، توسط دکتر جراح گروه  عمل صورت گرفت و آن فرد بهبودی یافت.

برنامه‌ریزی و شناسایی افراد نیازمند، قبل از شروع اردوی جهادی

وی با توضیح اینکه روند کار گروه جهادی ابن سینا به این صورت است که از یک ماه قبل برنامه‌ریزی می‌کنیم و فرم های ارجاع را به دست مردم می رسانیم، اظهار داشت: قبل از شروع اردو، جلساتی را با مراکز بهداشت در شهرستان‌ها و بهورز روستاها برگزار می‌کنیم و طبق سامانه ‌سیب، بیماران را مشخص می کنیم و با توجه به آشنایی که با حوزه های معاونت داریم از یک ماه قبل این نیازمندان شناسایی می شوند البته، ۷۰ درصد از بیماران به این صورت شناسایی می شوند و حدود 30 درصد به صورت آزاد همان روز  ویزیت می شوند.

مسئول گروه جهادی ابن سینا ادامه داد: همه سعی ما بر این است که بیمار نیازمندی ناراضی از برنامه اردو خارج نشود، برای همین این 30 درصد را به صورت آزاد در نظر گرفته ایم که اگر جایی احیاناً پارتی‌بازی شده، یا فردی، فرم به دستش نرسیده و یا از قلم افتاده بود، ما بتوانیم او را تحت پوشش قرار بدهیم که هیچ‌کس ناراضی از برنامه خارج نشود.

5 ایستگاه متفاوت، برای پیشبرد آسان‌تر ویزیت بیماران

علی پناه با بیان اینکه در این طرح، بیماران از 5 ایستگاه عبور می کنند توضیح داد: ما کاغذی طراحی کرده ایم با ۵ ایستگاه که ایستگاه اول، پایش نام داره که همه مردم پایش می‌شود قند خون  و چربی و اضافه وزن، تست کرونا و ... گرفته می شود، دومین ایستگاه مشاوره است برای افرادی که به مشاوره درمانی نیاز دارند چون ما این احساس را داریم که وقتی اعلام می شود بیمارستان رایگان است، برخی افراد خود به خود، احساس مریض بودند دارند و ما برای سرعت در روند کار پزشکان در این ایستگاه مشاوره داریم.

وی ادامه داد: ایستگاه سوم ایستگاه آموزش هست که آموزش های متفاوتی را به افراد ارائه می دهیم، مثلا آموزش به زنان خانه‌دار، آقایونی که شغل های آزاد دارند و یا آموزش به افراد برای کنترل فشار و قند خون، کنترل بیماری ها و پیشگیری از ابتلا شدن به برخی بیماری و ... است.

فرمانده حوزه مقاومت بسیج بقیه الله (عج) با اشاره به اینکه ایستگاه چهارم عمومی است و همه مراجعه می‌کنندگان بدون استثنا توسط پزشکان عمومی ویزیت می‌شوند گفت: در صورت نیاز افراد مراجعه می‌کنند به ایستگاه پنجم که ایستگاه تخصصی است و بیماران تحت معاینه و درمان زیر نظر پزشک متخصص قرار می‌گیرند.

امیدبخشی به مردم در کنار درمان جسم

علی پناه اظهار داشت: در کنار مقوله درمان، برنامه های دیگه ای هم داریم مثل برنامه امیدبخشی به مردم، بالا بردن عمق و  نفوذ انقلاب اسلامی در جامعه و در کنار اینها از دانشجویان پزشکی نیز استفاده می‌کنیم و در آغاز هر برنامه درخواست می‌کنیم از دانشگاه علوم پزشکی که ۱۰ دانشجوی علوم پزشکی در کنار متخصص ما، قرار گیرند و ضمن کمک و یادگیری، به نوعی با فضای اردوهای جهادی آشنا شوند.

وی گفت: جالب است بگویم که چند نفر از پزشکانی که با گروه ما همکاری می‌کنند جوانانی هستند که، در زمان نوجوانی عضو گروه بسیج دانش آموزی بودند و زیر نظر خودم فعالیت می‌کردند و بعد از گذران دوره تحصیلی و پزشک شدن،  ارتباط شان را قطع نکرده اند و در اردوهای جهادی، خالصانه در جهت کمک به هموطنان خود تلاش می‌کنند.

 مسئول گروه جهادی ابن سینا، با اشاره به اینکه در میان بیماران افرادی را داشتیم که به بیمارستان های شیراز یا جهرم برای تکمیل درمان ارجاع دادیم افزود: در برخی موارد هم افرادی بودند که برای تهیه دارو نیازمند بودند و ما از طریق مجمع خیرین داروهای مورد نیاز این افراد را تهیه کرده و رایگان در اختیارشان قرار می‌دادیم.

وی ادامه داد: در برخی مواقع افرادی بودند که نیاز به پزشک داشتند ولی توانایی آمدن به محل اسکان اردو  را نداشتند و ما برای این افراد، پزشک سیار در نظر گرفته بودیم که مثلا ساعتی از روز را،  یک یا دو نفر از پزشکان می‌خواستیم که به خانه این عزیزان  برای ویزیت و مداو سربزنند.

به گرمی فشردن دست همکاری خیرین و مسئولین در پرداخت هزینه‌های درمان

علی پناه با بیان اینکه مزیتی که گروه جهادی ما داره این است که ما تمام هزینه‌های گروه‌های جهادی را از خیرین و با کمک نهادها و سازمانهای مختلف و به صورت خیریه ای تامین می‌کنیم، ادامه داد: مثلا تیم اجرایی اردوی جهادی که در سروستان فعالیت کردند به حدود صد نفر می رسیدند که هزینه ایاب و ذهاب، غذای اعضای گروه و وسایل مورد استفاده را با کمک مجمع خیرین سلامت و با حمایت نهاد هایی مثل دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیمارستان شهدای سروستان ، فرمانداری سروستان و حتی فرمانداری جهرم که راننده و ماشین در اختیار تیم ما قرارداد تامین کردیم.

وی افزود: همه مسئولین باید پای کار بیایند چون یک دست صدا ندارد و ما به خاطر نوع ارتباطمان با نهاد ها و ارگان های مختلف توانستیم کمک های آنها را جذب کنیم، مثلا درمانگاه پوستچی شیراز وسایل چشم پزشکی گران قیمت خود را در اختیار ما قرار داد و یا گروه توپ خانه 56 یونس سروستان، سپاه مقاومت، شرکت نفت و گاز و حتی کارخانه نمک سروستان در این امر خدا پسندانه همکاری داشتند.

فرمانده حوزه مقاومت بسیج بقیه الله (عج) خاطرنشان کرد: گروه جهادی ما اهل شوآف و شعار نیست و ما نیازی به مطرح شدن و خودنمایی نمی بینیم  چون معتقدیم کاری که برای رضای خدا انجام میشود اگر خالص باشد خدا می بیند و همین برای ما کافی است و برای ما همه مردم در یک سطح قرار دارند و حتی برای درمان، اتباع خارجی را نیز تحت پوشش خودمان قرار داریم و خوشحالیم که توانسیتم قدم‌هایی برای از بین بردن محرومیت  در مکان های مختلف برداریم.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: شهرستان سروستان محرومیت زدایی پزشکان جهادگر اردوی جهادی پزشک متخصص راه اندازی بیماری ها علی پناه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۱۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام ۳۶۰ گروه جهادی به مناطق هدف خدمت‌رسانی در سیستان و بلوچستان

مدیر سازمان بسیج سازندگی سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان گفت: سیزدهم و چهاردهم اردیبهشت‌، ۳۶۰ گروه جهادی به مناطق هدف خدمت‌رسانی در سطح استان، اعزام شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان و به نقل از روابط عمومی سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان، غلامرضا ملایی اظهار کرد: بسیج سازندگی همواره برای رفع مشکلات مردم در زمینه‌های سازندگی، محرومیت زدایی، مسکن، فرهنگی و در همه بحران‌ها و شرایط در کنار مردم است.

وی ضمن گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی سپاه و بسیج و نیز هفته بزرگداشت بسیج سازندگی افزود: اهم برنامه‌های این هفته در دو سطح استانی و شهرستانی، برنامه‌ریزی شده است.

مدیر سازمان بسیج سازندگی سپاه سلمان، گفت: دیدار با امام جمعه، اعزام ۳۶۰ گروه جهادی به مناطق هدف خدمت رسانی و همچنین غبارروبی مزار شهدا، دیدار با خانواده معظم شهدای جهادگر، حضور جهادگران و بسیجیان در نماز جمعه و همچنین برپایی میز خدمت از ویژه برنامه‌های استانی در روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت امسال بود.

وی ادامه داد: ۱۵ اردیبهشت نیز به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع) در سطح استان موکب عزاداری نیز برپا می‌شود.

ملایی از سایر اقدامات این هفته به اهدای فرش سجاده‌ای به مساجد مناطق محروم منطقه سیستان در ۱۵ اردیبهشت ماه اشاره و خاطرنشان کرد: توزیع پانزده هزار بسته معیشتی و تهیه و توزیع ۲۰ سری اقلام و اثاث به منزل محرومان در ۱۶ اردیبهشت در سطح استانی انجام می‌شود.

مدیر سازمان بسیج سازندگی سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان، عیادت از بیماران خاص در ۱۶ اردیبهشت ماه را یکی از برنامه‌های ویژه شهرستان زاهدان اعلام کرد و افزود: اجرای طرح «هر گروه جهادی، یک خدمت بی‌منت» و اهدای خون توسط جهادگران در ۱۷ اردیبهشت گامی دیگر در راستای خدمت‌رسانی به هم نوعان در استان است.

وی ادامه داد: افتتاح ۹۰۹ کارگاه اشتغالزایی، اهدای ۳۱۳ سری جهیزیه به نوعروسان، برگزاری دوره‌های آموزشی و همچنین افتتاح ۱۵ صندوق قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی و مردمیار در سطح استانی و نیز برپایی نمایشگاه اقتصاد مقاومتی در سطح شهرستان زاهدان در ۱۸ اردیبهشت برنامه‌ریزی شده است.

ملایی از سایر فعالیت‌های سازمان بسیج سازندگی در ۱۹ اردیبهشت در سطح استانی به افتتاح ۲۵۰ پروژه محرومیت زدایی شامل ۱۰۰ باب احداث و مرمت مسکن محرومان، ۳۰ مورد گازکشی منازل، ۱۲۰ مورد احداث چشمه سرویس بهداشتی اشاره کرد و گفت: برگزاری کارگاه توانمندسازی جهادگران، تجلیل از جهادگران برتر در ۲۰ اردیبهشت از برنامه‌های مهم و پایانی این هفته است که در شهرستان زاهدان برگزار می‌شود.

کد خبر 750423

دیگر خبرها

  • بازار مکاره سلامت در شبکه‌های اجتماعی/ عدم بازدارندگی قوانین
  • 6100 نفر در قالب گروه‌های جهادی به مناطق محروم آذربایجان‌غربی اعزام شدند
  • گروه‌های جهادی ۱۸۰ برنامه در شاهرود اجرا می‌کنند
  • هر کدملی یک مراقب سلامت دارد/پوشش ۵۵ میلیون نفری پزشک خانواده
  • یک مراقب سلامت برای هر کد ملی
  • اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • به صرف لبخند ؛ اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • اعزام ۳۶۰ گروه جهادی به مناطق هدف خدمت رسانی
  • اعزام ۳۶۰ گروه جهادی به مناطق هدف خدمت‌رسانی در سیستان و بلوچستان