Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ضمن تشریح سیاست‌های دیپلماسی هماسایگی در دولت سیزدهم، گفت: در راستای سیاست دولت سیزدهم در زمینه همکاری با کشورهای همسایه در سه ماه گذشته، علاوه بر بحث کریدور، تجارت و صدور خدمات فنی و مهندسی، یکی از مسائل مهم، بحث کمیسیون‌های مشترک بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این مدت شاهد برگزاری نشست‌های کمیسیون‌ مشترک با برخی از کشورها بودیم که در ماه گذشته، سه کمیسیون و در ماه جاری نیز سه کمیسیون مشترک از جمله کمیسیون مشترک با عمان که نتایج بسیار خوبی در زمینه همکاری‌های مالی، تجارت، صادرات و واردات و خدمات فنی و مهندسی به همراه داشت و دو کمیسیون دیگر نیز با ازبکستان و قزاقستان تشکیل شده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه تصریح کرد: قزاقستان کشور بسیار استراتژیکی برای ما است، به ویژه اینکه در مسیر ریل قطاری است که از چین به ازبکستان، ترکمنستان و از طریق ایران به سمت ترکیه می‌رود، ما در حال کار کردن بر روی این بحث هستیم تا با یک مسیر گمرک سبز کالاهای ترانزیت از مسیر ایران جریان پیدا کند.

صفری ادامه داد: در کمیسیون مشترک با قزاقستان حدود ۵۴ نفر در سطح معاونان نخست‌وزیر، سه وزیر و چند معاون وزیر شرکت کرده‌اند. میزبان آن‌ها وزارت جهاد کشاورزی بوده است و اسناد بسیار مهمی را امضاء کردند، امیدواریم بتوانیم در مورد سوآپ نفت که کار بسیار مثبتی بوده است و متأسفانه چند سالی قطع شده است، به نتیجه برسیم.

وی گفت: همچنین امیدواریم در زمینه همکاری‌های تجاری و صدور خدمات مهندسی، بتوانیم طرح‌های بزرگی را با کشور قزاقستان داشته باشیم، من مطمئن هستم بعد از این کمیسیون مشترک، ما رشد بسیار خوبی را در زمینه تجارت خواهیم داشت، الآن تقریبا رقم تجارت ما با قزاقستان حدود یک میلیارد است که می‌تواند به زودی به دو تا سه میلیارد برسد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه اظهار کرد: در جلسات برگزار شده در اتاق بازرگانی، خوشبختانه معاون نخست‌وزیر طرف مقابل و وزیر کشاورزی ما شرکت کردند، تجار قزاقی با تجار ایرانی جلسات دو به دو داشتند تا مسائل مربوطه را هماهنگ کنند.

صفری افزود:در خصوص ازبکستان هم هیئتی ۶۰ نفره در سطح معاون نخست‌وزیر ازبکستان برای شرکت در این نشست به ایران آمدند که طرف مقابل آن وزارت صمت بود و توافق‌نامه‌های بسیار خوبی امضا کردند، مهمتر از همه، توافق‌نامه مربوط به مسائل سرمایه‌گذاری است.

وی افزود: ازبکستان در منطقه آسیای مرکزی کشوری است که بیشترین جمعیت را دارد. جمعیت این کشور از قزاقستان با مساحت ۲.۷ میلیون کیلومتر مربع، بیشتر است. ترانزیت، صادرات - واردات، محصولات نفتی و ... می‌تواند از طریق مسیر ریلی شکل بگیرد و مهمتر از همه اینکه این کشورها در خشکی محصور هستند و به دریا راه ندارند، بنابراین در حال حاضر در چاربهار و بندرعباس زمین گرفته‌اند که بتوانند انبارهای خود را ایجاد کنند تا مسیر کریدور شمال - جنوب را شکل دهند.

این عضو ارشد هیئت مذاکره‌کننده کشورمان در وین، گفت: در این چهار ماهه، بیش از شش کمیسیون مشترک برگزار شده است و به زودی کمیسیون مشترک آذربایجان و پاکستان را خواهیم داشت.

صفری افزود: مباحثی که گفته می‌شود به این معناست که وزارت امور خارجه درگیر این مسائل است و رویکرد دیپلماسی اقتصادی را در پیش گرفته است. توافقات بسیار خوبی در مورد کریدور دریایی به بوشهر، شمال، ترکیه، کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی شکل گرفته است، در زمینه بنادر همکاری‌های خوبی انجام شده است.

وی گفت: در خصوص سفر رئیس‌جمهور به قطر نیز بحث‌های مهمی شکل گرفت، به خصوص بحث گردشگری برای جام جهانی، همچنین وزرای گردشگری و راه و ترابری و برخی دیگر از وزرا همراه رئیس‌جمهور بودند و در زمینه گردشگری مذاکراتی شد تا در زمان حضور طرفدارهای تیم‌ها در قطر بتوانند به شیراز و اصفهان نیز سفر کنند، هواپیمای کشوری نیز گفته است که توافقات خوبی کرده تا بتواند پروازهای زیادی به کیش و قشم و استان‌های دیگر انجام دهد، امیدواریم ما بتوانیم از این فرصت استفاده کرده و روابط اقتصادی خودمان را با قطر به چند برابر برسانیم.

کد خبر 5432075 محمد مهاجرانی

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت امور خارجه ایران ترکمنستان قطر آسیای مرکزی شیراز وین کمیسیون مشترک ترکیه عمان ازبکستان مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه 1401 لایحه بودجه صحن مجلس حسین امیرعبداللهیان حسین امیر عبداللهیان ایران سیدابراهیم رئیسی حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی کنفرانس امنیتی مونیخ محمد باقر قالیباف ایالات متحده امریکا مذاکرات وین دیپلماسی اقتصادی کمیسیون مشترک امور خارجه بسیار خوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۲۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد

وزارت امور خارجه ترکیه از به تعویق افتادن سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به آمریکا که قرار بود در ۹ ماه مه برگزار شود، خبر داد.

بنابر گزارش آناتولی، بر اساس اظهارات اونجو کچالی، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه سفر اردوغان به دلیل تناقض در برنامه‌های دیپلماتیک به تعویق افتاد.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که این دیدار در فرصتی دیگر برای هر دو طرف مشخص خواهد شد. کچالی در ادامه بر ادامه گفتگو‌های سطح بالا میان ترکیه و آمریکا تاکید کرد.

اردوغان و بایدن از زمان روی کار آمدن رئیس جمهوری دموکرات آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱، چندین بار در کنفرانس‌های بین المللی ملاقات کرده و تلفنی صحبت کرده‌اند.

روابط واشنگتن و آنکارا به دلیل اختلاف نظرها بر سر پاره‌ای از موضوعات، مدت‌هاست متشنج است.

اگرچه این اختلافات از زمانی که آنکارا درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو را در اوایل سال جاری تصویب کرد، کمتر شد، اما همچنان اختلافات بر سر سوریه، روسیه و جنگ در غزه ادامه دارد.

این تعویق چند روز پس از آن صورت می گیرد که اردوغان اخیرا میزبان اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در استانبول بود و این دیدار خشم رژیم صهیونیستی و متحدان آن را برانگیخته بود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد
  • نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • وزیر خارجه بحرین با بشار اسد دیدار کرد
  • سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به ریاض
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • هیولای کنکور را با افتخار برپا کردیم!/دیپلماسی را نادیده نگیریم/كريدور عراق-اردوغان- اروپا
  • انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد
  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد