Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، مهدی صفری در زمینه فعال سازی ابعاد مختلف همکاری‌های اقتصادی با کشورهای پیرامونی خصوصا در حوزه کمیسون های مشترک اقتصادی فی‌مابین افزود: در راستای سیاست دولت سیزدهم در زمینه همکاری با کشورهای همسایه در سه ماه گذشته علاوه بر بحث کریدور، تجارت و صدور خدمات فنی و مهندسی، یکی از مسائل مهم بحث کمیسیون های مشترک بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صفری اظهار داشت: در این مدت شاهد برگزاری نشست‌های کمیسیون‌ مشترک با برخی از کشورها بودیم که در ماه گذشته سه کمیسیون و در ماه جاری نیز سه کمیسیون مشترک دیگر برگزار شد، از جمله کمیسیون مشترک با عمان که نتایج بسیار خوبی در زمینه همکاری‌های مالی، تجارت، صادرات و واردات و خدمات فنی و مهندسی به همراه داشت و دو کمیسیون دیگر نیز با ازبکستان و قزاقستان تشکیل شده است.

وی خاطر نشان کرد: قزاقستان کشور بسیار استراتژیکی برای ما است به ویژه اینکه در مسیر ریل قطاری است که از چین به ازبکستان، ترکمنستان و از طریق ایران به سمت ترکیه می رود. ما در حال کار کردن بر روی این بحث هستیم تا با یک مسیر گمرک سبز کالاهای ترانزیت از مسیر ایران جریان پیدا کند.

 معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تاکید کرد: در کمیسیون مشترک با قزاقستان حدود 54 نفر در سطح معاونان نخست وزیر، سه وزیر و چند معاون وزیر شرکت کرده اند. میزبان آنها وزارت جهاد کشاورزی بوده است و اسناد بسیار مهمی را امضاء کرده اند. امیدواریم بتوانیم در مورد سوآپ نفت که کار بسیار مثبتی بوده است و متاسفانه چند سالی قطع شده است به نتیجه برسیم.

صفری تصریح کرد: امیدواریم در زمینه همکاری های تجاری و صدور خدمات مهندسی بتوانیم طرح‌های بزرگی را با کشور قزاقستان داشته باشیم مطمئن هستم پس از این کمیسیون مشترک، ما رشد بسیار خوبی را در زمینه تجارت خواهیم داشت. الان تقریبا رقم تجارت ما با قزاقستان حدود یک میلیارد است که می تواند به زودی به دو الی سه میلیارد برسد.

وی ادامه داد: در جلسات برگزار شده در اتاق بازرگانی، خوشبختانه معاون نخست وزیر طرف مقابل و وزیر کشاورزی ما شرکت کردند. تجار قزاقی با تجار ایرانی جلسات دو به دو داشتند تا مسائل مربوطه را هماهنگ کنند.

 معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: در خصوص ازبکستان هم هیأتی حدود ۶۰ نفره در سطح معاون نخست‌وزیر ازبکستان برای شرکت در این نشست به ایران آمدند که طرف مقابل آن وزارت صمت بود و توافقنامه‌های بسیار خوبی امضا کردند. مهمتر از همه، توافقنامه مربوط به مسائل سرمایه گذاری است.

صفری افزود: ازبکستان در منطقه آسیای مرکزی کشوری است که بیشترین جمعیت را دارد.  جمعیت این کشور از قزاقستان با مساحت 2.7 میلیون کیلومتر مربع، بیشتر است. ترانزیت، صادرات- واردات، محصولات نفتی و ... می‌تواند از طریق مسیر ریلی شکل بگیرد و مهمتر از همه این‌که این کشورها در خشکی محصور هستند و به دریا راه ندارند، بنابراین در حال حاضر در چاربهار و بندرعباس زمین گرفته‌اند که بتوانند انبارهای خود را ایجاد کنند تا مسیر کریدور شمال - جنوب را شکل دهند.

وی اظهار داشت: در این 4 ماهه، بیش از شش کمیسیون مشترک برگزار شده است و به زودی کمیسیون مشترک آذربایجان و پاکستان را خواهیم داشت.

 معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: مباحثی که گفته می شود به این معناست که وزارت امور خارجه درگیر این مسائل است و رویکرد دیپلماسی اقتصادی را در پیش گرفته است.  توافقات بسیار خوبی در مورد کریدور دریایی به بوشهر، شمال، ترکیه، کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی شکل گرفته است. در زمینه بنادر همکاری های خوبی انجام شده است.

برچسب‌ها ازبکستان ترکمنستان قزاقستان آسیای مرکزی وزارت امور خارجه عمان دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ازبکستان ترکمنستان قزاقستان ازبکستان ترکمنستان قزاقستان آسیای مرکزی وزارت امور خارجه عمان دولت سیزدهم دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کمیسیون مشترک بسیار خوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۲۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، اخیرا گمرک ایران در گزارشی آمار عملکرد ۱۰۰ وارد کننده اصلی کشور طی سال ۱۴۰۲ را با جزئیات تهیه کرده است. شرکت های بازرگانی دولتی ایران، آوا تجارت صبا، پشتیبانی امور دام و ماهیدشت کرمانشاه، خودروسازی مدیران، وزارت دفاع، پاک دیده، کرمان موتور، کوروش موتور، اکسون، غذایی کوروش، ذوب اهن، بهمن موتور، صبا پیشرو، طبیعت، ایران خودرو دیزل، داریا همراه پایتخت، فولاد مبارکه، کروز، سایپا و آرین موتور در صدر این لیست قرار دارند.

در این لیست واردات شرکت بازرگانی دولتی حدود ۴۲ درصد و کالای ترخیص شده شرکت پشتیبانی امور دام ۵۳ درصد کاهش یافته است. اما واردات شرکت ماهیدشت کرمانشاه حدود ۱۱۲ درصد و ترخیص اقلام مرتبط با وزارت دفاع ۱۲۳ درصد افزایش یافته است. واردات شرکت فولاد مبارکه تقریبا نصف شده اما ترخیص اقلام مرتبط با شرکت خدمات حمایت کشاورزی ۵۲درصد زیاد شده است.

در فهرست برترین های واردات ۱۴۰۲ واردات شرکت توسعه کشت و صنعت اکسون ۲۳۶ درصد افزایش یافته است.

چندی قبل بانک مرکزی هم اعلام کرده بود؛ جزییات ارز تخصیص یافته و تامین شده برای شرکت های مختلف را منتشر خواهد کرد. جزئیات این فهرست می تواند تا حدودی وضعیت اولویت دهی تخصیص ارز به شرکت ها و بنگاه های اقتصادی را شفاف کند و از این طریق می توان یک برآورد اولیه از میزان ارز دولتی و نیمایی تخصیص یافته به این شرکت ها در دست داشت.

کد خبر 847365 برچسب‌ها ارز - بازار داخلی خبر مهم وزارت دفاع بانک مرکزی

دیگر خبرها

  • سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به ریاض
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است
  • معاون استاندار قم بر افزایش مبادلات تجاری با روسیه تاکید کرد
  • ایران و زیمباوه با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند
  • معاون فنی مهمترین گمرک کشور منصوب شد
  • مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • اجرای طرح‌های اقتصادی باید از مسیر دانشگاه بگذرد
  • رشد ۶۵ درصدی ترانزیت مبدأ در مرز باشماق
  • این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد