Web Analytics Made Easy - Statcounter

فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران به آخرین وضعیت ابزارهای تامین مالی حوزه مسکن و مستغلات اشاره کرد و گفت: امیدواریم درج صندوق‌های املاک و مستغلات تا پیش از پایان سال در فرابورس انجام شود.

میثم فدایی مدیرعامل فرابورس ایران در نشست «ابزارهای تامین مالی مسکن و مستغلات» با بیان اینکه در سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق املاک و مستغلات به عنوان یکی از ابزارهای تامین مالی این بخش تصویب شد، عنوان کرد: در ادامه با عارضه‌یابی این صندوق‌ها تلاش شد حداکثر ساده ‌سازی و چابکی در این ابزار وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه هیچ مشکلی برای پذیرش این صندوق‌ها در فرابورس نداریم، افزود: در فرابورس پیگیر آن هستیم که پذیره‌نویسی نخستین صندوق املاک و مستغلات انجام شود به نحوی که پایان سال درج این صندوق‌ها در فرابورس صورت گیرد و فقط پذیره‌نویسی آن به سال بعد موکول شود.

فدایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ریسک‌ها و مزایای حوزه مسکن و مستغلات پرداخت و عنوان کرد: ریسک این حوزه به مسائلی چون شرایط اقتصادی، مدت زمان ساخت طولانی، هزینه دسترسی به سرمایه و ... برمی‌گردد.

مدیرعامل فرابورس ایران همچنین در توضیح مزایای این حوزه افزود: مسائلی مانند درآمد حاصل از اجاره، درآمد حاصل از بالا رفتن قیمت، تنوع در سبد دارایی‌ها و... مزایای این بخش را تشکیل می‌دهند.

وی به رابطه بین اقتصاد و حوزه املاک و مستغلات پرداخت و گفت: ارتباط قابل توجهی میان املاک و مستغلات و مخارج مصرف‌کننده وجود دارد و در سبد دارایی مردم بخش عمده املاک است. موضوع دیگر وجود ارتباط مستقیم میان املاک و تولید ناخالص داخلی است. از سوی دیگر نیز بسیاری از وام‌ها به واسطه توثیق املاک بوده و املاک روی نرخ نکول تاثیر گذار است.

فدایی اضافه کرد: در اقتصادهای دنیا همبستگی ۶۰ تا ۹۰ درصدی بین تولید ناخالص داخلی و املاک و مستغلات وجود دارد.

مدیرعامل فرابورس ایران بخش دیگری از صحبت‌هایش را به تشریح ابزارهای مالی مختلف حوزه املاک و مستغلات اختصاص داده و گفت: این ابزارها در دو دسته مبتنی بر بدهی و مبتنی بر سهام و همچنین بازار خصوصی و بازار عمومی دسته‌بندی می‌شوند.

وی در ادامه به بررسی وضعیت صندوق‌های املاک و مستغلات در امریکا پرداخت و افزود: از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۲۰ بازدهی انواع دارایی‌های این حوزه به طور میانگین بالای ۱۰ درصد بوده است.

فدایی تصریح کرد: جایگاه اوراق رهنی در میان دیگر اوراق بهادار امریکا روند رو به رشدی داشته و اکنون در جایگاه سومین اوراق بهادار این کشور به شمار می‌رود که ۱۲ درصد بازار سرمایه این کشور و ۲۲ درصد از بازار بدهی را تشکیل می‌دهد.

مدیرعامل فرابورس ایران چالش‌های مختلف حوزه تامین مالی مسکن ایران را به دو دسته «نظام بانکی» و «بازار سرمایه» تقسیم‌بندی کرده و گفت: به دلیل ریسک‌های سیستماتیک، نظام بانکی تمایل کمی برای تسهیلات‌دهی در بخش املاک را دارد. همچنین ارکان متعدد صندوق‌ها نیز نتوانسته جلب توجه چندانی بکند و این حوزه تعداد صندوق‌های کمی دارد.

وی پنج راهکار را به عنوان توسعه نظام تامین مالی حوزه مسکن تشریح کرده و افزود: توسعه ابزارهای رهنی، اصلاح زیرساخت‌های قانونی، اصلاح سیستم‌های سنتی بانکداری و ثبات در نرخ، راهکارهای این حوزه هستند.

/بازار برچسب ها: فرابورس ، مستغلات ، املاک لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Qnl

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: فرابورس مستغلات املاک مدیرعامل فرابورس ایران املاک و مستغلات تامین مالی صندوق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۵۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن

به گزارش «نماینده»، محمدرضا رضایی کوچی در خصوص طرح ساماندهی املاک مسکونی و تاثیر اجرای ان بر مدیریت بازار اجاره گفـت: ایرادات شورای نگهبان در خصوص طرح ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی در مجلس بررسی و رفع شد امیدواریم با تایید نهایی آن توسط شورای نگهبان و اجرایی شدن آن نظم و انضباطی به بازار اجاره بها مسکن ببخشد.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: در طرح ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی تلاش کردیم پایه و مبنایی برای قیمت‌گذاری واحد های مسکونی تعیین کنیم و نظارت وزارت خانه‌های راه و شهرسازی و صمت را بر بازار پر تلاطم مسکن افزایش دهیم. همچنین به شورای عالی مسکن اجازه دادیم در حوزه قیمت‌گذاری و تعیین سقف مجاز اجاره بها در مناطقی که تورم مسکن به صورت غیر واقعی افزایش پیدا کرده و بیش از 20 درصد باشد، ورود کنند. این طرح ضمن توجه به روش‌های مختلف از جمله پرداخت تسهیلات از مستاجران حمایت کرده و با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده، انگیزه تولیدکنندگان مسکن را نیز افزایش می‌دهد. همچنین موجب افزایش تولید و عرضه واحدهای مسکونی به بازار می‌شود که این خود به کاهش و تعدیل قیمت‌های کمک می‌کند.

رضایی کوچی عنوان کرد: همچنین در طرح مذکور، با ساماندهی سکوهای خرید و فروش مسکن و نیز رتبه بندی دفاتر مشاوران املاک و افزایش نظارت بر آنها و شیوه های مختلف تلاش کردیم مانع درج آگهی های جعلی و قیمت‌گذاری های کاذب شویم. امیدواریم با اجرای دقیق آن بازار پر آشوب اجاره بها مسکن مدیریت شده و به آرامش برسد.

دیگر خبرها

  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • دست باز مستاجران در عقد قرارداد اجاره / با سامانه خودنویس، دیگر نیازی به مراجعه به مشاورین امکان نیست
  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  • بورس همچنان ریزشی؛ سهامداران نگران شدند
  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • نماد سپرده‌گذاری مرکزی در بازار توافقی فرابورس معامله می‌شود
  • اتفاقی که ممکن است در بازار مسکن بیفتد ؛ پیش‌بینی جدید قیمت مسکن در 1403
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است