رنج و رنگ، تصویر سال جشنواره ملی فیلم تصویر
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۴۷۱۷۷
باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - مستند «رنج و رنگ» گفت: مستند رنج و رنگ در ۱۳ دقیقه پیشینه تاریخ و فرآیند تار و پود تا تولید فرش دستباف هنر ناملموس جهانی، دیار نخستینهای جهان را معرفی میکند.
جشن تصویر سال به اعتقاد مطبوعات و رسانهها بزرگترین گردهمایی تصویری در ایران است که در گذشته از دی سال ۷۱ تا ۸۱ در قالب ماهنامه تصویر توسط سیفالله صمدیان بهعنوان صاحب امتیاز و سردبیر و با همکاری زندهیاد مرتضی ممیز و محمود کلاری بهعنوان نشریه تخصصی هنرهای تصویری در ایران راهاندازی شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محمد سجاد آقاجانی گفت: مستند «رنج و رنگ» در سال ۱۴۰۰ (۲۰۲۱) توانست به جشنوارههای میکیدو نیویورک، وراکروز مکزیک، گیمپو کره جنوبی، نیوآرک نیویورک و سانتاندر کلمبیا راه یابد و در جشنواره گیمپو کره جنوبی بهترین مستند و در جشنواره وراکروز یکی از سه اثر برتر شناخته شود.
نوزدهمین دوره جشنواره فیلم تصویر از ششم تا بیست و ششم اسفند مثل دورههای گذشته در فضاهای نمایشگاهی خانه هنرمندان پذیرای هنرمندان عکاس، فیلمساز، طراح گرافیک و کاریکاتوریست است.
جشنواره فیلم تصویر، همزمان با نمایشگاه تصویر سال، در سالنهای بتهوون و ناصری خانه هنرمندان ایران نیز برگزار میشود.
مستند «رنج و رنگ» به تهیهکنندگی گروه هنر مستقل، دستیار کارگردانی و برنامه ریز محمد معین پور موسوی، مشاوره هنری و مدیر فیلمبرداری علی بنایی، صدابرداری سارا عابدی و محمد حسین عسگری، سرمایهگذاری ابوالفضل عباسی درئی، پوستر بینالمللی به طراحی حمید کرمی گزیانی و طراحی داخلی پوستر حسین آقامیری تولید شده است.
انتهای پیام/م
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: مستندسازی جشنواره فیلم رنج و رنگ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۷۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
به گزارش خبرگزاری مهر، دهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» اختصاص دارد.
فیلم تئاتر «عروسی خون» (محصول ۱۹۸۱ اسپانیا/ ۶۷ دقیقه) به کارگردانی کارلوس سائورا بر مبنای نمایشنامهای نوشته فدریکو گارسیا لورکا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید.
پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و محمودرضا حبیبی (منتقد تئاتر) برگزار میشود.
در رابطه با خلاصه داستان این نمایش آمده است: «در استودیوی رقص «آنتونیو گادس» (گادس)، اعضای گروه در حال گریم و آماده شدن برای اجرای برنامه هستند. پس از آنکه گادس بهعنوان رقصنده اصلی و طراح رقص توضیحاتی به اعضا میدهد، اجرای «عروسی خون» آغاز میشود: لئوناردو (گادس) دلباخته زنی (هویوس) در آستانه ازدواج است. پس از یک صحنه پُرتنش در مراسم عروسی، همه متوجه میشوند که عروس نیز دلباخته لئوناردو است. عروس و داماد (خیمهنز) سوار بر اسب مراسم را ترک میکنند و لئوناردو نیز آنان را تعقیب میکند. ۲ مرد در نزاعی خونین، با چاقو یکدیگر را از پا در میآورند و عروس تنها و مغموم کنار ۲ جسد میگرید.»
سائورا پس از ساختن چند فیلم متأثر از اینگمار برگمان، با «عروسی خون» به دوره جدید و پویای فیلمسازیاش گام میگذارد. حاصل کار، فیلمی خاص است که بدون تردید یکی از بهترین آثار سینمای اسپانیا در دهه ۱۹۸۰ است. ایده ساخت یک نمایشنامه مشهور فولکلوریک در سالنی خالی از تماشاگر از سوی گادس و تبدیل شدن آن به مایه و داستان اصلی سائورا، از آن رویکردهای درخشان و جریانساز پستمدرنیستی است که دنیای متن و بیرون از متن را با هم درمیآمیزد.
بهرغم بومی بودنِ دستمایه و حتی اجرا که درک جزییات رقصها و موسیقی آیینی فلامنکو را تنها برای اسپانیاییها ممکن میکند، فیلم از چنان زبان نمایشی برخوردار است که هر تماشاگری را با خود همراه میکند. کارِ سائورا، از سوی دیگر، تنها ضبط و عرضه این بالههای باشکوه نیست بلکه او با دوربینش، تأویلی از «عروسی خون» ارایه میدهد. با «عروسی خون»، سائورا ژانر موزیکال را وارد عرصهای تازه و غیر آمریکایی میکند.
کد خبر 6095577 سید امیر شایان حقیقی