Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا خانلری گفت: ایران از نظر اقتصادی نیز بازار گسترده و غنی در منطقه دارد که اگر بتواند در دیپلماسی خارجه درست عمل کرده و مبادلات اقتصادی را تا جای ممکن گسترش دهد اساسا نیازی به روابط اقتصادی به غرب نخواهیم داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا خانلری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین، در رابطه با سفر رییس جمهور به قطر بعداز ۱۰ سال اظهار کرد: دولت اصلاحات در دوره یازدهم و دوازدهم تمام قوای خود را عملا بر پایه تعامل با جهان غرب پایه‌گذاری کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: روحانی به عنوان نماینده دولت حتی پیش از پیروزی در انتخابات ۹۲ در سخنانش مطرح کرده بود که باید آمریکا را به عنوان کدخدای دهکده جهانی بپذیریم و در جهت جلب رضایت آن تلاش کنیم که این نگاه و رویکرد دیپلماسی خارجی در نقطه مقابل انقلاب و باورهای حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بود.   عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین بیان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم باور بر اینکه کشورهای منطقه هم می‌توانند طرف معاملات سیاسی و اقتصادی قرار گیرند وجود نداشت لذا همین نگاه موجب سردی رابطه با کشورهای منطقه از جمله قطر بود.
  خانلری ابراز کرد: رییس جمهور دولت سیزدهم نگاهی متفاوت با دو دولت گذشته در رابطه با مسائل جهانی و داخلی دارد به طوری که پیش از پیروزی در انتخابات نیز اظهار کرد که بنا دارد در کنار روابط بین‌المللی و دیپلماسی فراگیر با سراسر جهان؛ ارتباط با دولت‌های منطقه را در اولویت قرار دهد.
  وی ابراز کرد: آقای رییسی بعد از تشکیل کابینه دولت سیزدهم، فردی را به عنوان وزیر خارجه برگزید که به ارتباط با کشورهای منطقه باور داشته باشد که عبدللهیان، وزیر وقت امور خارجه نیز همکاری همه‌جانبه با کشورهای منطقه را در اولویت می‌داند.
  کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: قطر مانند ایران در اتحادیه‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله اپک، جنبش عدم تعهدها و سازمان همکاری‌های اسلامی عضویت دارد که همین اشتراک موجب ارتباط‌‌‌ گیری موثرتری خواهد شد.

کشورهای منطقه بستر اقتصاد خوبی برای ایران است
  خانلری تصریح کرد: یکی دیگر از عواملی که در گذشته نتوانستیم با قطر رابطه داشته باشیم عربستان بود چون مدتی قطر هم پیمان جدی سعودی‌ها به شمار می‌رفت در حالیکه سعودی‌ها همواره با ایران مشکل داشتند و همین عامل موجب فاصله گرفتن از قطر می‌شد.
  وی ادامه داد: کشورهای منطقه، کشورهای اسلامی هستند که از جهت موقعیت جغرافیایی در همسایگی ایران قرار دارند لذا اگر بخواهیم خواسته بنیانگذار فقیه جمهوری اسلامی و مردم مسلمان ایران را در نظر بگیریم، شایسته است که ارتباط با کشورهای اسلامی در اولویت قرار دهیم.
  عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اذعان کرد: ایران از نظر اقتصادی نیز بازار گسترده و غنی در منطقه دارد که اگر بتواند در دیپلماسی درست عمل کرده و مبادلات اقتصادی را تا جای ممکن گسترش دهد اساسا نیازی به روابط اقتصادی به غرب، چین و روسیه نخواهیم داشت.
  خانلری عنوان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا نیز انزوای منطقه‌ای نبود و با توجه گستردگی مناطق موجود در منطقه و بازار گسترده‌ای که وجود دارد، می‌توانیم اکثر نیازهای اقتصادی را در مبادلات صادرات و واردات با کشورهای منطقه پوشش دهیم به طوریکه در مذاکرات و نشست‌ها و مبادلاتی که با غرب خواهیم داشت دست پرتری داشته باشیم.
  وی تصریح کرد: اگر غرب و اروپا احساس کنند که ایران از نظر نسبی خودکفایی لازم را دارد، در مبادلات و مذاکرات اقتصادی مجبور به معامله برد- برد خواهد بود.

دولت گذشته با خطای استراتژیک، روابط منطقه‌ای ایران را تخریب کرد
  عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) بیان کرد: غربی‌ها در دولت‌های گذشته تصور می‌کردند که ایران مجبور به معامله با آن‌ها است اما مقام معظم رهبری بارها اشاره کردند که غرب باید این نگاه غلط را کنار بگذارد که گمان می‌برد تمام جهان در دست اوست چون ایران با ارتباط با کشورهای منطقه نیازهایش را برطرف‌ می‌کند.
  کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: اگر غرب بداند ایران می‌تواند با کشورهای منطقه از نظر کمی و کیفی، روابط محکم و گسترده‌ای داشته باشد قطعا نگاه سلطه‌طبی، زیاده‌خواهی و زور گویی خود را کم خواهد کرد چون می‌داند که ایران هم قدرت قابل ملاحظه‌ای دارد اما متاسفانه در گذشته به دلیل خطای استراتژیکی که صورت می‌گرفت، فشار را حداکثری می‌کردند.

وی در پایان گفت: همانطور که دیدیم که غرب نتوانست به اهدافش برسد چون مقاومت‌هایی که ایران در راستای اهدافش داشت و مقاومت‌هایی که در کشورهای منطقه مانند لبنان و سوریه صورت گرفت، به آن‌ها ثابت کرد که با سلطه‌طلبی نمی‌توانند به اهدافشان برسند اما اگر احساس کنند مقاومتی در مقابلشان نیست فشار را حداکثری خواهند کرد تا ایران را به زانو درآورند که هیچ‌گاه عملیاتی نخواهد شد.
  انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: کشورهای منطقه بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۸۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است

معاون اول رئیس جمهور گفت: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، محمد مخبر عصر امروز (شنبه) در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در دیدار «کنستانتینیو چیونگا» معاون رییس جمهور زیمباوه با اشاره به ظرفیت های بسیار زیاد دو کشور برای تأمین و گسترش همکاری های فی مابین افزود: تعاملات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است.

معاون اول رئیس جمهور تبادلات علمی و دانشجویی، توسعه حمل و نقل و حل مسائل مالی و بانکی برای تسهیل روابط بخش خصوصی دو کشور را از دیگر زمینه های همکاری های ایران و زیمباوه برشمرد و تأکید کرد: دو کشور باید با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند و نیاز به ارز کشور سوم که دشمن مشترک دو ملت نیز می باشد، وجود ندارد و در این راستا باید برنامه مشترک و جامع ده ساله همکاری های دو کشور تهیه و پیگیری و همچنین تفاهم نامه ها و قراردادهای امضاء شده هر چه سریع تر اجرایی و عملیاتی شود.

کنستانتینو چیونگا معاون رییس جمهور زیمباوه نیز با اشاره به توسعه روابط دیپلماتیک دو کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد: ایران و زیمباوه در یک مسیر حرکت می کنند و با وجود جدایی و مسیر طولانی جغرافیایی ، اهداف مشترک بسیار زیادی در برابر نظام سلطه دارند.

وی همچنین با محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و تسلیت شهادت سرداران سپاه در این حمله تأکید کرد: تحریم های گسترده کشورهای غربی برای از بین بردن استقلال ایران و زیمباوه بوده است اما دو کشور می توانند با تعمیق روابط خود تحریم های دشمنان دو ملت را خنثی کنند.

وی همچنین با تأکید بر اجرای 12 تفاهم نامه امضاء شده بین ایران و زیمباوه در دولت سیزدهم تصریح کرد: پیشرفت های شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی جمهوری اسلامی بسیار چشمگیر بوده است و به دنبال تقویت زیرساخت های همکاری دو جانبه براساس راهبرد برد-برد و بهره گیری از ظرفیت های ایران در زمینه های معدنی، انرژی، سلامت، پزشکی، کشاورزی، آبیاری مدرن و امنیت غذایی هستیم.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • روز خلیج فارس نماد استقلال، هویت ملی و استکبار ستیزی ملت ایران است
  • وزیر دفاع ایران با کدام مقام نظامی خارجی دیدار کرد؟ +جزئیات
  • ضرورت اقدامات عملی برای توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی
  • اعلام آمادگی وزارت دفاع برای همکاری با زیمباوه
  • جنگ‌افروزی دشمنان در منطقه برای تسلط بر خلیج فارس است
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • ظرفیت‌های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط» عراق مهیا است
  • ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است
  • مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است