Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:28:30 GMT

برگزاری هفته فرهنگی ایران در لبنان

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۴۸۹۴۸

برگزاری هفته فرهنگی ایران در لبنان

برگزاری چند میزگرد و هم‌اندیشی در موضوعات علمی، هنری، و همچنین برگزاری نمایشگاه بزرگ صنایع دستی و هنرهای ایرانی به همراه پخش فیلم‌های ایرانی و شب موسیقی ایران از جمله برنامه‌های این رویداد فرهنگی است.

به گزارش امروز (پنجشنبه) رایزنی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، مراسم افتتاحیه هفته فرهنگی ایران در این کشور با حضور "محمد مهدی اسماعیلی"، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و "محمد المرتضی"، وزیر فرهنگ لبنان و با اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری "بردیا کیارس"، روز دوشنبه هفته آینده (۹ اسفند) در سالن آمفی جمعیت هنرهای لبنان (رسالات) در بیروت افتتاح می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرای مشترک نوازندگان ایرانی و لبنانی از جمله برنامه های مراسم افتتاحیه این برنامه فرهنگی خواهد بود. نوزاندگان ایرانی و لبنانی در اجرای مشترک خود چند قطعه فارسی و عربی را اجرا خواهند کرد.

در چارچوب این رویداد فرهنگی که به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان و مرکز فرهنگی رسالات برگزار خواهد شد، وزرای فرهنگ دو کشور به منظور تعمیق روابط فرهنگی دو کشور ایران و لبنان دیدار و گفت ‌وگو خواهند کرد.

برگزاری نشست هم‌اندیشی در موضوعات علمی، هنری، نمایشگاه صنایع دستی، هنرهای تجسمی، کتب هنری و گردشگری، عکس و کاریکاتور، کارگاه تخصصی فیلم به همراه پخش فیلم‌های ایرانی، شب موسیقی ایران از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این هفته فرهنگی است.

علاوه بر این، در طول روزهای برگزاری هفته فرهنگی ایران در لبنان، ده ها هنرمند از هنرمندان کشورمان برای اجرای برنامه‌های هنری مختلف به لبنان سفر کرده اند. این هنرمندان منتخب کشورمان، به همت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، برای شرکت در این هفته‌ی فرهنگی به لبنان اعزام شده‌اند.

برگزاری نمایشگاه با حضور هنرمندان و طراحان صنایع دستی از جمله خوشنویسی، کاریکاتور، عکاسی، گلدوزی، میناکاری، معرق کاری، گلیم بافی و قالیبافی از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این هفته‌ فرهنگی است که در مراکز مختلف فرهنگی لبنان برگزار خواهد شد.

در چارچوب برنامه های این هفته، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برنامه های مختلفی با عنوان "روزهای فرهنگی فجر" برگزار خواهد کرد.

برگزاری نمایشگاه‌های علمی تخصصی، با هدف معرفی پیشرفت‌ها و دستاوردهای ایران اسلامی، عرضه‌ کتاب‌های متنوع، برگزاری کارگاه‌های هنرهای تجسمی، برگزاری میزگردهای ادبی، برگزاری کنفرانس گفتگوهای بینادینی و اکران چند فیلم سینمایی ایرانی از جمله فیلم "رد خون" از مهمترین برنامه‌های رایزنی فرهنگی کشورمان برای این هفته‌ فرهنگی است.

همچنین شماری از هنرمندان، شاعران و نویسندگان ایرانی - لبنانی در این برنامه‌های فرهنگی که در چارچوب توسعه تعاملات فرهنگی دو کشور، با هدف معرفی غنای فرهنگی ایران در لبنان و منطقه حضور خواهند داشت.

برگزاری شب شعر، با حضور و شعرخوانی شاعرانی از ایران، لبنان و فلسطین از دیگر برنامه های این هفته فرهنگی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه قرار است در روزهای حضور در لبنان، از مناطق مختلف این کشور بازدید و با تعدادی از مقامات ارشد لبنانی دیدار خواهند کرد.

هفته فرهنگی ایران در لبنان از تاریخ ۹ تا ۱۴ اسفند به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت و با همکاری وزارت فرهنگ لبنان، جمعیت لبنانی هنر "رسالات"، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می شود.

برچسب‌ها محمد مهدی اسماعیلی جمهوری اسلامی ایران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لبنان بیروت پروندهٔ خبری فجر انقلاب؛ ۴۳ سال ایستادگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمد مهدی اسماعیلی جمهوری اسلامی ایران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی محمد مهدی اسماعیلی جمهوری اسلامی ایران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لبنان بیروت فرهنگی ایران در لبنان هفته فرهنگی ایران جمهوری اسلامی ایران جمله برنامه رایزنی فرهنگی فرهنگ و ارشاد ارشاد اسلامی وزارت فرهنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۸۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو

توجه ویژه دولت جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط فرهنگی و طرح مسئله غزه به‌عنوان بی‌سابقه‌ترین نسل‌کشی تاریخ از محورهای مهم اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین روز از ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوهای فرهنگی در باکو بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی بامداد سه‌شنبه _یازدهم فرودین_ به منظور شرکت در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها عازم باکو شد، اجلاسی که پس از پنج سال بار دیگر نمایندگان فرهنگی کشورها و نهادهای بین‌المللی مختلف در جهان را گرد هم آورد تا پیرامون مهم‌ترین مسائل مشترک از حوزه فرهنگ گرفته تا مساله تروریسم را به بحث و تبادل نظر بنشینند.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین آغاز این مجمع اظهار کرد: اولویت دولت جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط فرهنگی، توجه ویژه به همسایگان و کشورهای نزدیک و ایجاد ارتباطات متعادل و متوازن با قاره‌های آسیا و آفریقا و سایر مناطق جهان است، همچنین تعامل و گسترش روابط از طریق مشارکت در فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی از جمله اولویت‌های ما است و معتقدیم نقش سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات، درگیری‌ها و سو تفاهمات بین دولت‌ها، بسیار تأثیرگذار است.

وی افزود: رژیم کودک‌کش و نژادپرست بیش از ۷۶ سال است رسماً نسل کشی مسلمانان فلسطینی را در دستور کار قرار داده است و در هفت ماه اخیر ده‌ها هزار کودک و زن بی‌گناه غزه به خاک و خون کشیده شده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: انفعال بی‌سابقه سازمان‌های جهانی و منطقه‌ای مایه شرمساری است؛ اقلیتی صهیونیست همه اصول اخلاقی را زیر پا گذاشته و با پشتیبانی آمریکا هر جنایتی را انجام می‌دهد.

اسماعیلی همچنین امروز (چهارشنبه) همچنین در حاشیه مجمع، دیدارهای مهمی با همتایان و نمایندگان و مقامات فرهنگی بین‌المللی کشورهای مختلف حاضر در این اجلاس داشت؛ وی ضمن دیدار با حاجی فایق نبی اف رئیس اداره مسلمانان گرجستان (GBMI)، در پنل تخصصی گفت‌وگو برای صلح و امنیت جهانی و گفت‌وگوهای مذهبی با حضور نمایندگان ادیان مختلف حضور یافت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با «آنار کریم اف» همتای آذربایجانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد؛ آمادگی برای برگزاری نشست مشترک سینماگران ایرانی و آذربایجانی از محورهای مهم مطرح شده از سوی وزیر فرهنگ کشورمان در این دیدار بود.

وی در این دیدار گفت: اشتراکات زیاد فرهنگی، تاریخی و تمدنی با آذربایجان داریم و به همین خاطر یک ایرانی در آذربایجان و یک آذربایجانی در ایران احساس غربت نمی‌کند.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران در درگیری‌های اخیر تاکید بر حقانیت برادران آذربایجانی بود؛ تمایل داریم تفاهم‌نامه جامع فرهنگی بین دو کشور مجدد امضا شود.

اسماعیلی در عین حال گفت: مرزهای آبی و دریایی مشترک و طولانی با کشور آذربایجان داریم و پیشنهاد می‌کنم تبادلات فرهنگی در شهرهای مرزی ایجاد شود.

وی همچنین اعلام کرد: ایران آمادگی دارد بین نویسندگان و سینماگران دو کشور نشست مشترک سینمایی برگزار کند.

وزیر فرهنگ افزود: در تلاش هستیم تا اولین جشنواره فیلم‌های سینمایی کشورهای حاشیه خزر را برگزار کنیم در همین زمینه از شما و سینماگران شما دعوت می‌کنیم تا در این جشنواره حضور داشته باشید.

اسماعیلی امروز همچنین در پیامی در شبکه ایکس نوشت: ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها که از امروز در باکو، پایتخت آذربایجان، آغاز می‌شود، تحت تأثیر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه قرار دارد.

وی افزود: «گفت‌وگو» بدون پاسداشت کرامت انسان‌ها که از حقوق اولیه است، معنا ندارد و نمی‌توان از «فرهنگ» سخن گفت، بدون اینکه جانیان صهیونیست را مهار کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: امروزه قدرت رسانه‌ها و ظرفیت فرهنگ‌ها باید در خدمت آسایش بشریت و آرامش انسان‌ها قرار گیرد؛ برپایه این باور، در سخنرانی «ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی» در باکو، ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای ترویج فرهنگ صلح از طریق همکاری‌های جامعِ بین فرهنگی با همه کشورها را ارائه کردم.

وی نوشت: همچنین به اولویت ایران برای توسعه روابط فرهنگی با همسایگان اشاره کردم و گفتم ایجاد ارتباطات متعادل و متوازن با کشورهای قاره آسیا و آفریقا از راهبردهای ماست.

وزیر فرهنگ تاکید کرد: ما معتقدیم که باید با تغییر شیوه‌های مشارکت، اثرگذاری سازمان‌های بین‌المللی را ارتقا داد و آن‌ها را از انفعال خارج کرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 749900

دیگر خبرها

  • اسماعیلی با سفیر ایران در باکو دیدار کرد
  • وزیر فرهنگ و ارشاد با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد
  • دیدار وزیر فرهنگ در سفارت ایران در آذربایجان
  • رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ارمنستان چه می‌کند؟
  • گسترش فرهنگ علمی و دینی به همت شهید مطهری
  • از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • کارگران عامل مهم توسعه اقتصادی کشور هستند
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!