Web Analytics Made Easy - Statcounter

 خبرگزاری آریا-رسانه آمریکایی آکسیوس در گزارشی همزمان با بحران اوکراین و نیز مذاکرات ایران و گروه 1+4 در وین نوشت که نشانه‌ای از اینکه این دو رویداد بر یکدیگر تاثیر مستقیم داشته باشند، وجود ندارد.
به گزارش  خبرگزاری آریا به نقل ازتارنمای آمریکایی- صهیونیستی آکسیوس چهارشنبه شب افزود: در حالی که مذاکرات وین زیر سایه بحران اوکراین ادامه دارد، هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه دو رویداد بر یکدیگر تأثیر مستقیم داشته باشند، وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
این رسانه آمریکایی ادامه داد، یک مقام ارشد دولت بایدن روز چهارشنبه اعلام کرد که آمریکا و ایران نزدیک به بازگشت به برجام هستند، اما چندین "مساله دشوار" حل نشده باقی مانده‌ است. 
آکسیوس نوشت: به نظر می‌رسد هیچ یک از طرفین حاضر به مصالحه بیشتر در مورد خطوط قرمز خود نیستند، و این مقام آمریکایی گفت که نتیجه مذاکرات هنوز می‌تواند بدون توافق باشد. 
این مقام ارشد آمریکایی گفت که اظهاراتی مبنی بر اینکه ممکن است ظرف چند روز یک توافق بدست آید «گمانه ‌زنی‌های بسیار زود هنگام» است. 
آکسیوس بدون اشاره به نام این مقام آمریکایی و در راستای سیاست‌های هراس افکنی واشنگتن از پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب برجام برای فشار بر تهران در میز مذاکرات مدعی شد: با توجه به سرعت پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و تاثیر آن‌ها بر دوام برجام، زمان بسیار کمی برای حل مسائل موجود باقی مانده است و تا زمانی که به این موضوعات رسیدگی نشود، توافقی وجود ندارد. 
این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد، پیشرفت قابل توجهی صورت گرفته و ما نزدیک به یک توافق احتمالی هستیم اما تعداد زیادی از مسائل مهم همچنان حل نشده باقی مانده‌ است.
 ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا عصر چهارشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در واشنگتن در تداوم سیاست هراس از پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران و بکارگیری تاکتیک ضرب‌الاجل‌های ساختگی برای فشار بر ایران در میز مذاکره ادعا کرد با توجه به سرعت پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، زمان بسیار کمی برای رسیدن به توافق و حل این مسایل باقی مانده است. 
این مقام وزارت خارجه آمریکا ادامه داد اگرچه ما درحال کاهش مسائل (مورد اختلاف) در مذاکرات هستیم اما تا زمانی که در مورد همه مسائل توافق نشود، توافقی بوجود نمی‌آید. 
  
 پیش بینی صهیونیست ها: جنگ اوکراین به سود ایران در وین تمام می‌شود
به گزارش العربی الجدید،محافل سیاسی اسرائیلی گمانه زنی کردند که وقوع جنگ میان اوکراین و روسیه به امضای توافق هسته‌ای بدتری میان ایران و غرب منجر شود. 
روزنامه « اسرائیل هیوم» نوشت که وقوع جنگ در شرق اروپا توجه جامعه بین المللی به پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات وین را کاهش خواهد داد. این محافل افزودند که در سایه غیاب تمایل و توانایی آمریکا برای مدیریت مذاکرات وین و پیگیری جنگ در شرق اروپا این جنگ باعث ارائه امتیازهای بیشتر به ایرانی‌ها خواهد شد. این محافل به این مسئله اشاره کردند که انتقادات از عملکرد دولت آمریکا در مذاکرات وین به اسرائیل محدود نمی‌شود بلکه رهبران دو حزب جمهوری خواه و دمکرات نیز از رویکرد بایدن در قبال تهران انتقاد می‌کنند. این محافل هچنین نسبت به نامه‌ای که هفته گذشته 33 سناتور جمهوری خواه و دموکرات به رئیس جمهور جو بایدن ارسال کردند و در آن از وی خواستند تحریم‌های ایران را لغو نکند، ابراز خوش بینی کردند. این روزنامه  از یک مسئول سیاسی اسرائیلی نقل قول کرد که این نامه تهدیدی برای ایرانی‌ها به شمار می‌رود با این مضمون که نباید روی دولت کنونی آمریکا حساب کنند زیرا در صورت تغییر دولت در واشنگتن ممکن است آمریکا دوباره از توافق خارج شود
در همین راستا افرایم عنبار، رئیس مرکز پژوهشی امنیت و راهبرد اورشلیم که دارای رویکردهای راستگراست گفت که رفتار آمریکا در رویارویی روسیه – اوکراین ضعف این کشور را نشان داده است. وی هشدار داد نشانه‌های ضعف آمریکا بر اوضاع منطقه‌ای در خاورمیانه تاثیر خواهد گذاشت. عنبار در تحلیلی که روزنامه «اسرائیل هیوم» منتشر کرد به این مسئله اشاره کرد که ضعف آمریکا این کشور را به سمت دستیابی به توافقی راحت برای ایران سوق خواهد داد و این کشور و گروه های وابسته به تهران در منطقه را به هدف قرار دادن متحدان آمریکا در منطقه تشویق خواهد کرد. این پژوهشگر اسرائیلی بعید ندانست که پیروزی روسیه در اروپا به شعله ور شدن منطقه خاورمیانه منجر شود. به باور او تحولات کنونی اوکراین بر این مسئله دلالت دارد که ارائه تضمین‌های بین المللی فایده بخش نیست و اشاره کرد که روسیه به اوکراین با وجود یادداشت تفاهم بوداپست، امضا شده توسط این کشور و انگلیس و آمریکا در سال 1994، حمله خواهد کرد. وی تاکید کرد بحران کنونی در شرق اروپا بر این مسئله دلالت دارد که تمام کشورها تنها باید به خود اتکا کنند.

 پرونده اوکراین از مذاکرات وین جدا نیست
به گزارش نشنال ،بدون شک بین این دو بحران جدی در جهان همپوشانی وجود دارد. اگر تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین پیچیده شود، فضای مثبت امروز در مورد ایران نیز شاید از بین برود. 
 هدف از مذاکرات وین احیای برجام است، ولی این مساله را نمی توان به صورت مجزا در نظر گرفت، زیرا پیامدهای آن بر هر گونه مذاکرات آمریکایی – اروپایی و اروپایی – روسی که در حال حاضر بر حل و فصل بحران اوکراین متمرکز شده است، تاثیر گذار خواهد بود.
اوکراین که بخشی از امپراتوری روسیه بود، به دنبال پیوستن به ناتو است که یک اتحاد امنیتی غربی به رهبری امریکا محسوب می شود و بیش از هفت دهه قبل، به عنوان سنگری در برابر بلوک کمونیستی به رهبری شوروی ایجاد شد. 
مسکو از نفوذ فزاینده ناتو پس از جنگ سرد در اروپای شرقی می هراسد و قصد دارد آن را در مسیر خود متوقف کند. بنابراین، اولویت فوری غرب دستیابی به توافقی با روسیه است که ساختار امنیتی اروپا را برای سال‌های آینده تعیین خواهد کرد.
در حالی که دیپلمات‌ها در تلاش هستند تا در این جبهه به مصالحه دست یابند، این احساس نیز وجود دارد که مذاکرات وین باید تا پایان فوریه به نتیجه‌ای – مثبت یا منفی – برسد. این خوش‌بینی وجود دارد که می‌توان به توافقی رسید که روابط ایران با غرب را به سمت مثبت تغییر دهد. حتی گزارش هایی مبنی بر دیدارهای مستقیم محرمانه میان آمریکا و ایران منتشر شده است.
برلین به رهبری اولاف شولتز، نقش مهمی در تلاش برای حل و فصل مسائل اوکراین و ایران ایفا می کند. روس‌ها آلمان را به علل زیادی، از جمله عزم آلمان برای تضمین تداوم عرضه گاز روسیه به اروپا، دارای نقش مهم می‌دانند. ایرانی‌ها نیز به آلمان  که رهبر تلاش اروپا برای تحت فشار گذاشتن دولت بایدن و دادن امتیازات بیشتر به ایران در ازای احیای برجام است، نگاه مثبتی دارند.
در همین حال، بایدن و پوتین در مورد بحران اوکراین گفت وگوی تلفنی داشته اند و به نظر می رسد فعالیت های دیپلماتیک حداقل تا پایان بازی های المپیک زمستانی پکن درجریان خواهد بود. مسکو به حمایت چین در مقابله با غرب نیاز دارد. ایران نیز به‌عنوان شریک راهبردی روسیه، برای تنش‌زدایی و کاهش تنش آماده می‌شود. 
دور هشتم مذاکرات به مراحل پایانی خود رسیده است. ایران و اروپا خوشبین به نظر می رسند و صحبت هایی وجود دارد که دولت بایدن می تواند با لغو 90 درصد از تحریم های آمریکا علیه ایران، به ویژه در مورد فروش نفت و گاز موافقت کند. 
یکی دیگر از موارد چالش برانگیز، اصرار امریکا برای دسترسی به برنامه هسته ای تهران است. ایران می‌گوید که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این موضوع دسترسی دارد. از دیگر پیشنهادها می توان به حفظ تحریم ها علیه برنامه هسته ای برای مدت محدود، مثلاً برای حدود شش ماه، اشاره کرد.
روسیه مشتاق لغو تحریم‌ها بر صادرات و واردات ایران به ویژه در مورد خرید تسلیحات است. ایران همچنین از حمایت چین برخوردار است و دو طرف به تجارت محدود نفت مشغولند. 
اروپایی‌ها نیز با در نظر گرفتن میزان سود کسب‌وکارهای خود از پیوستن ایران به اقتصاد جهانی، مشتاق رسیدن به توافق هستند. به نظر می رسد آنها از رفتار ایران در خاورمیانه از جمله صدور انقلاب به جهان عرب نگرانی ندارند و در واقع، همچنان – بدون شواهد – بر این باورند که برجام رفتار منطقه‌ای ایران را تعدیل می‌کند.
تمایل بایدن برای احیای توافقی که خود نیز در زمان معاونت باراک اوباما در آن نقش داشت، ممکن است با مخالفت کنگره آمریکا مواجه و باعث رأی‌گیری درباره آن شود. 
در این میان نباید نقش اسرائیل را نیز در این گفت وگوها دست کم گرفت. به نظر می رسد دولت بایدن به دنبال تضمین های امنیتی برای متحد راهبردی خود در خاورمیانه است. آیا ضمانت‌های امنیتی برای اسرائیل که موضوع داخلی در آمریکاست، می‌تواند راه را برای یک توافق هموار کند؟
روسیه به دنبال ایفای نقش واسطه در این میان است و معتقد است اهرم های خود را بر اسرائیل دارد، زیرا دو کشور از روابط اقتصادی گسترده ای برخوردار و دارای اهداف راهبردی در سوریه هستند. 
بدون شک بین این دو بحران جدی در جهان همپوشانی وجود دارد. اگر تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین پیچیده شود، فضای مثبت امروز در مورد ایران نیز شاید از بین برود. 
آیا صدراعظم آلمان که یک هفته پس از سفر امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه به مسکو به روسیه رفت، می تواند یک پیروزی دیپلماتیک را رقم بزند؟ این مساله به این بستگی دارد که جو بایدن چقدر مایل است در مورد ایران امتیاز دهد و به همان اندازه، آقای پوتین چقدر آماده است در مورد اوکراین تسلیم شود.

جروزالم پست:حمله به اوکراین منجر به یک توافق موقت با ایران می شود
واشنگتن در صورت تشدید بحران اوکراین به سرعت به دنبال حل و فصل مساله هسته ای ایران از طریق یک توافق موقت خواهد بود، که اسراییل به شدت با آن مخالف است.
روزنامه "جروزالم پست" اسراییل به نقل از منبعی دیپلماتیک نوشت این احساس در اورشلیم وجود دارد که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، می‌تواند نحوه برخورد آمریکا با ایران را به شدت تغییر دهد؛ تغییری که به هیچ وجه باب میل اسراییل نخواهد بود.
 این روزنامه اسراییلی به نقل از یک منبع دیپلماتیک اسراییلی مدعی شد "جیک سالیوان"، مشاور امنیت ملی آمریکا به مقامات اسراییل وعده داده که در صورت شکست مذاکرات وین و به منظور متوقف کردن ایران از حرکت به سمت غنی سازی 90 درصدی اورانیوم، ایالات متحده و متحدان غربی آن مکانیزم ماشه (بازگرداندن تحریم های ایران در شورای امنیت) را به سرعت فعال خواهد کرد.
دولت ایالات متحده در سال 2020 و در سال آخر دولت ترامپ، تلاش کرد مکانیزم ماشه را در شورای امنیت علیه ایران فعال کند اما متحدان اروپایی واشنگتن به همراه چین و روسیه با اشاره به اینکه آمریکا پس از خروج از برجام، به لحاظ حقوقی فاقد صلاحیت برای این اقدام است، در کنار آمریکا قرار نگرفتند و این طرح ناکام ماند.
جروزالم پست در ادامه با اشاره به احتمال تشدید بحران اوکراین و حمله احتمالی روسیه به اوکراین، نوشت : اسراییل نگران است که تشدید بحران اوکراین بر پرونده هسته ای ایران تاثیر بگذارد.
این روزنامه به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشت: در اورشلیم این حس وجود دارد که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، می تواند نحوه برخورد آمریکا با ایران را به شدت تغییر دهد.
این اقدام نه تنها توجه آمریکا را از موضوع ایران به بحران اوکراین منحرف می‌ کند، بلکه واشنگتن در این صورت به سرعت به دنبال حل و فصل مساله هسته ای ایران از طریق یک توافق موقت خواهد بود، که اسراییل به شدت با آن مخالف است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ایران آمریکا برجام بایدن اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۹۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰۵ نظامی اوکراینی در یک روز کشته شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه امروز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یگان های «غرب» ارتش روسیه ۳ حمله ارتش را در محور لوهانسک دفع کردند و در این درگیری‌ها ۴۰ نظامی اوکراینی کشته شدند.

در مناطق جنوبی نیز «یگان‌های جنوب» مواضع را در خط مقدم بهبود بخشیدند؛ در درگیری‌ها در این منطقه نیز نزدیک به ۳۹۵ نظامی اوکراینی کشته و یک هویتزر ساخت آمریکا نیز منهدم شد.

یگان‌های مرکز نیز با حمله موشکی و توپخانه‌ای مزدوران خارجی ارتش اوکراین و مقر نیروهای مسلح اوکراینی را در محور دونتسک هدف قرار دادندکه در نتیجه آن ۳۷۰ نظامی اوکراینی کشته شدند.

ساعاتی پیش رسانه‌های روسی اعلام کردند که در پی حمله موشکی ارتش روسیه به محل استقرار مزدوران خارجی ارتش اوکراین در منطقه «میکولایف» دست‌کم ۱۴ نفر کشته و ۸ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

دیروز یکشنبه «سرگئی لِبِدف» هماهنگ‌کننده عملیات‌های مخفی ارتش روسیه در منطقه نیکولایف اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه یک کارخانه کشتی‌سازی و هتلِ محل اقامت مزدوران انگلیسی‌زبان ا رتش اوکراین را هدف قرار دادند.

لِبِدف دراین‌باره گفت: ساکنان میکولایف گزارش دادند که انفجارهایی را در کارخانه ۶۱ و مناطق پیرامون آن شنیده‌اند؛ جایی که تفنگداران دریایی ارتش اوکراین در آن ساکن بودند؛ قایق‌های بدون سرنشین نیز در این منطقه مونتاژ می‌شدند.

وی اشاره نکرد که در این حمله موشکی چند نفر از مزدوران ارتش اوکراین کشته شدند.

وزارت دفاع روسیه روز شنبه نیز در گزارش روزانه خود اعلام کرد که واحدهای بخش غرب نیروهای مسلح روسیه ۹ حمله ارتش اوکراین را دفع کردند. واحدهای یگان جنوب روسیه، دو منطقه جدید در دونتسک را آزاد کردند و موفق به بهبود مواضع خود در این محور شدند.

بنا به گزارش وزارت دفاع روسیه، در درگیری در محور غرب، ارتش اوکراین بیش از ۲۵۵ نظامی خود را از دست داد.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که واحدهای شرق نیروهای مسلح روسیه، با بهبود موضع نظامی خود در این منطقه دو تانک ارتش اوکراین را نیز منهدم کردند. اوکراین حدود ۸۲۵ نیروی نظامی خود را از دست داد.

کد خبر 6092212

دیگر خبرها

  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه/اوکراین ۳۰۰ هزار پهپاد می‌خرد
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین
  • «شویگو» دستور افزایش تولید تسلیحات در روسیه را صادر کرد
  • حمله پهپادی اوکراین به مناطقی در روسیه
  • دیپلمات صهیونیست: دنیا تغییر کرده است/ باید مشخص کنیم در کدام سمت هستیم
  • دیشب بر فراز کریمه چه گذشت؟
  • تغییر مجدد معادلات جنگ اوکراین
  • ۸۰۵ نظامی اوکراینی در یک روز کشته شدند
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟