Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-وزیر خارجه سعودی ، روند مذاکرات و آنچه او آن را ممانعت از ساخت بمب اتم دانست، به موفقیت نمی‌انجامد مگر آنکه غربی‌ها، ریاض را در این پروسه مشارکت دهند.
به گزارش خبرگزاری آریا ،وزیر امور خارجه عربستان سعودی با نسخه‌پیچی برای مذاکرات رفع‌ تحریم‌ها در وین، می‌گوید که این روند و آنچه او آن را ممانعت از ساخت بمب اتم دانست، به موفقیت نمی‌انجامد مگر آنکه غربی‌ها، ریاض را در این پروسه مشارکت دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در بخشی از مصاحبه خود با خبرگزاری آلمان به سوالاتی درباره مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پاسخ داد.
بنا بر گزارش پایگاه خبری «الخلیج اونلاین» به نقل از خبرگزاری آلمان (DPA)، وزیر امور خارجه عربستان که کشورش در تلاش برای توسعه توانمندی‌های اتمی خود است، در این خصوص گفته: «ایران امکانات ساخت بمب اتمی داشته باشد، این شاید سبب شود برخی کشورهای دیگر همین راه را بپیمایند.

عربستان از فشارهای آمریکا به ایران استقبال کرده است
همچنین عربستان اعلام کرد که این کشور از تلاش های آمریکا در راستای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای حمایت می‌کند.
به گزارش العربیه، نشست شورای وزیران سعودی روز (سه شنبه) به ریاست سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور برگزار شد.
وزیران سعودی در این نشست از تلاش های دولت آمریکا در راستای آنچه "ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای" خوانده شده، حمایت کردند.
در این نشست همچنین تاکید شد: عربستان خواستار از بین بردن ریشه‌های تنش‌زایی در منطقه است و بر لزوم همکاری مشترک برای مقابله با فعالیت های تخریبی "بازوهای ایران در منطقه" تاکید دارد.
 وبگاه کاخ سفید نیز اخیرا با انتشار بیانیه‌ای از گفت‌وگوی جو بایدن رئیس جمهور این کشور با ملک سلمان بن عبدالعزیز، شاه عربستان سعودی خبر داده و نوشت: آن دو درباره تحولات منطقه و مسائلی که در برگیرنده نگرانی‌های دوجانبه است، از جمله  حملات حوثی‌ها به اهداف غیرنظامی در عربستان سعودی گفت‌وگو کردند.

ریاض: توافق هسته‌ای باید نقطه آغازی برای حل تمام مشکلات منطقه باشد
به گزارش روزنامه الشرق، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در نشست خبری مشترک با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست وزارتی شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: در صورت دستیابی به توافق هسته ای این توافق باید نقطه آغازی برای حل تمام مشکلات منطقه باشد و برنامه هسته ای ایران ‌و امنیت منطقه را شامل شود.
فیصل بن فرحان که ریاست هیات شورای همکاری خلیج فارس در این نشست را برعهده دارد تاکید کرد: اتحادیه اروپا نقش مهمی را ایفا می کند و در مذاکرات وین حضور دارد و امیدواریم که این اتحادیه در راستای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه نقش ایفا کند و منطقه خلیج(فارس) بخشی از مذاکرات باشد.
از سوی دیگر بورل در پاسخ به سوالی گفت: من شخصا مسئول هماهنگی مذاکرات میان ایران و جامعه بین المللی هستم تا ایران به یک کشور هسته‌ای تبدیل نشود و مساله هسته ای یک مساله بسیار مهم برای امنیت منطقه است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه این اتحادیه قصد دارد نماینده ای به کشورهای خلیج (فارس) بفرستد ،تاکید کرد: مسائل امنیتی منطقه و خاورمیانه برای ما بسیار مهم است و این اهمیت تنها به خاطر ایران نیست.

رایزنی وزیر خارجه سعودی با بورل درخصوص آخرین تحولات در مذاکرات وین
وزیر خارجه عربستان پیش از این در کنفرانس امنیتی مونیخ، با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در زمینه آخرین تحولات در زمینه مذاکرات رفع تحریم‌های ایران گفت‌وگو کرده بود.
به گزارش وبگاه «عرب نیوز» «فیصل بین فرحان» وزیر امور خارجه عربستان با «جوزپ ‌بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهر مونیخ درباره آخرین تحولات در زمینه توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز شنبه از احتمال برگزاری دور پنجم مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفته بود که عربستان سعودی، منتظر دور پنجم مذاکرات با ایران است، هر چند تا کنون، هیچ پیشرفت بنیادینی در روند مذاکرات صورت نگرفته است.
وی بدون اشاره به عدم آمادگی ریاض برای برداشتن گامهای عملی به منظور رسیدن به توافق با تهران، ابراز امیدواری کرد که ایران تمایل جدی داشته باشد تا بتواند روش کاری جدیدی برای رسیدن به توافق پیدا کند.
وزیر خارجه سعودی که کشورش همچنان در حال ادامه جنگ علیه مردم یمن است، گفت که ریاض همچنان به حمایت از دولت مستعفی یمن ادامه خواهد داد و تلاش خواهد کرد که جنبش انصارالله را برای آتش‌بس اقناع کند.
وزیر امور خارجه ایران نیز در دیدار همتای عراقی در مونیخ ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تداوم گفت‌وگوها با عربستان تصریح کرد، این امر بیش از همه به اراده طرف مقابل بستگی دارد.
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران نیز ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تداوم گفت‌وگوها با عربستان تصریح کرد: این امر بیش از همه به اراده طرف مقابل بستگی دارد.
تاکنون چهار دور مذاکره بین ایران و عربستان در بغداد برگزار شده و ایران آمادگی خود را برای برگزاری دور پنجم مذاکرات با عربستان اعلام کرده است.

گفت‌ وگوی وزیران خارجه عربستان و آمریکا درباره مذاکرات وین
وزیران خارجه عربستان سعودی و آمریکا نیز هفته گذشته در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ درباره مذاکرات وین گفت‌ وگو کرده بودند.
فیصل بن فرحان و آنتونی بلینکن در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ باهم دیدار کردند و به بحث و تبادل نظر درباره برنامه اتمی ایران و مذاکرات بین المللی صورت گرفته در این خصوص پرداختند.
بر اساس این گزارش، دو طرف همچنین در خصوص بحران یمن و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی گفت وگو کردند.
این گزارش می‌افزاید، همکاری‌های دوجانبه و راه‌های تقویت این همکاری ها و نیز موضوعات منطقه‌ای و تلاش‌های صورت گرفته برای امنیت و ثبات در خاورمیانه از دیگر محورهای گفت وگوی وزیران خارجه عربستان سعودی و آمریکا بوده است.
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز شنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای ادعا کرد بلینکن با همتای فرانسوی‌اش در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار و درباره برجام و بحران اوکراین با یکدیگر گفت‌ وگو کردند.
دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از ششم دی‌ماه آغاز شده و اکنون به مرحله‌ای رسیده است که نتیجه گفت‌ وگوها صرفا به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی بستگی دارد. اگر طرف‌های غربی تصمیمات لازمی را که به آن آگاه هستند، اتخاذ کنند، می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرده و ظرف چند روز به توافق نهایی دست یافت.
هیات ایرانی بر اساس اصول و دستورالعمل‌ها پیشنهادات و خواسته‌های روشن خود در موضوعات باقی‌مانده را روی میز قرار داده و اکنون توپ کاملا در زمین طرف‌های غربی است.

وزیر خارجه عربستان: مشتاقانه منتظر مذاکره با ایران هستیم
در حالی که عربستان به شدت نگران مذاکرات هسته ای ایران با غرب است،وزیر خارجه عربستان سعودی در باره مذاکره با ایران اظهار داشته که مشتاقانه منتظر مذاکره با ایران هستیم.
شبکه السومریه نیوز عراق به نقل از « فیصل بن فرحان » وزیر امورخارجه عربستان اضافه کرد: با وجود عدم پیشرفت قابل توجه در دوره‌های قبل ما مشتاقانه منتظر پنجمین دور مذاکرات با ایران هستیم.
این شبکه عراقی با اشاره به اینکه « بن فرحان » این اظهارات را در گفت وگو با خبرگزاری رویترز بیان کرده است، به نقل از وی افزود: ما امیدواریم که ایران تمایل جدی برای ایجاد کار جدید داشته باشد. 
وی افزود: توافق هسته‌ای با ایران باید نقطه شروع و نه نقطه پایان باشد.
السومریه نیوز افزود: « جلیل رحیمی جهان آبادی » نماینده مجلس ایران، چند روز پیش گفته بود که ایران و عربستان به از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌های خود در ریاض و تهران نزدیک شده‌اند.
فیصل بن فرحان در ادامه مدعی شد که برخورداری ایران از توانمندی هسته‌ای «طبیعتا نشانه‌ای بسیار خطرناک خواهد بود».
او ادعا کرد که کشورش اصل مخالفت با تسلیحات اتمی و جنگ‌افزارهای کشتار جمعی را می‌پذیرد. بن فرحان در این خصوص گفت: «ما بر این اصل مُصـرّ هستیم».
این مقام سعودی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: «ما اعتماد نداریم که [برجام] در شکل کنونی خود بتواند جلوی ایران را برای ساخت بمب اتمی بگیرد. ما تمایل شرکایمان برای بازگشت به این مذاکرات را درک می‌کنیم؛ اما بر این باوریم که این مذاکرات بایست فقط آغاز باشد نه پایان خط».
بن فرحان افزود، باید این مذاکرات «فقط یک گام در جهت درست باشد سپس برای مشخص کردن دقیق روند برنامه هسته‌ای و برای بررسی مسائل منطقه‌ای این گام اولیه، اساس قرار داده شود». او ادامه داد: «این، به موفقیت نخواهد انجامید مگر آنکه جامعه بین‌الملل و به طور مشخص کشورهای عضو [طرح جامع اقدام مشترک] ما را در مذاکره با ایران مشارکت دهند».
اظهارات وزیر خارجه ریاض در حالی مطرح می‌شود که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا در یک نشست به میزبانی عربستان سعودی اظهار داشت که آژانس با مصر و عربستان برای کمک به منظور توسعه انرژی هسته‌ای این دو کشور همکاری خواهد کرد.
این اظهارات در حالی بیان شد که «ترکی الفیصل» رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان سعودی، آبان‌ماه، در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» گفته بود که ریاض باید برای دفاع از خود در برابر ایران هر آنچه لازم است، از جمله دستیابی به یک بمب هسته‌ای انجام دهد. الفیصل با طرح این ادعا که ایران به دنبال بمب هسته‌ای است، در این خصوص بیان کرده بود: «پیشتر هم علنا گفتم که ما حتما باید هر آنچه لازم است، انجام دهیم از جمله توسعه یک بمب هسته‌ای تا از خودمان در برابر احتمال ایران هسته‌ای دفاع کنیم».
پس از اظهارات ترکی الفیصل، «عبدالعزیر بن سلمان» وزیر انرژی عربستان سعودی دی‌ماه سال جاری در کنفرانسی در خصوص معادن به ذخایر اورانیوم موجود در این کشور اشاره کرده بود و در عین حال خبر داده بود: «به دنبال توسعه برنامه اتمی خود هستیم و درباره این موضوع واقعا صریح خواهم بود. ما مقادیر زیادی اورانیوم داریم و باید از آن بهره‌برداری کنیم. از شرکاء جهت بهره‌برداری از این ذخایر و توسعه آن با بالاترین درجه شفافیت کمک خواهیم گرفت و برای استفاده کامل از آن به جنبه تجاری خواهیم رسید».
مقامات سعودی در حالی از توسعه برنامه اتمی خود خبر می‌دادند که همزمان ایران را به تلاش برای دستیابی به بمب هسته‌ای متهم می‌کردند. در نوامبر سال 2017 دولت سعودی اعلام کرده بود که طرح ساخت دو رآکتور بزرگ را در دستور کار دارد و کشورهای روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و کره جنوبی طرح‌های خود را برای ریاض ارسال کرده‌اند. پیشتر همچنین گزارش شده بود که کشورهای چین و کره جنوبی در حال ساخت چند رآکتور کوچک در عربستان هستند.
روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» پیش از این به نقل از یک مقام غربی فاش کرده بود که محل تهیه کیک زرد در منطقه دورافتاده «العلا» در شمال غرب عربستان سعودی واقع شده است. این روزنامه آمریکایی به نقل چند مقام غربی گزارش داده بود که عربستان سعودی با کمک چین تأسیساتی برای تولید کیک زرد اورانیوم تأسیس کرده است؛ تأسیساتی که از آن برای سوخت رآکتورهای هسته‌ای استفاده می‌شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ایران عربستان توافق هسته ای آمریکا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وزیر امور خارجه عربستان کنفرانس امنیتی مونیخ خارجه عربستان سعودی وزیر خارجه عربستان اتحادیه اروپا مذاکره با ایران فیصل بن فرحان توافق هسته ای آخرین تحولات مذاکرات رفع مشارکت دهند مذاکرات وین گفت وگو بمب هسته ای بین المللی تحریم ها ساخت بمب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۹۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه اعلام کرد در شرایط حاضر هیچ بستری برای آغاز گفت‌وگوهای صلح بین اوکراین و روسیه وجود ندارد.

وی با اشاره به شکست گفت‌وگوهای مقامات اوکراینی و روس در ماه‌های اولیه جنگ در استانبول ترکیه گفت: دلیل امتناع اوکراین از ادامه مذاکرات در استانبول فشار مستقیم از سوی لندن بود، باقی همه حدس و گمان است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خردادماه پارسال در نشست با رهبران آفریقایی که با هدف میانجی‌گری مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف، به روسیه سفر کرده بودند، برای نخستین بار اسنادی محرمانه را افشا کرد!

پوتین در این نشست فاش کرد که پس از «توافق صلح پارسال بین مسکو و کی‌یف در ترکیه»، نیروهای روسیه از کی‌یف و مناطق تحت کنترل اوکراین خارج شده بودند. وی اضافه کرد که «پس از خروج داوطلبانه نیروهای روسیه به عنوان بخشی از این توافق، کی‌یف از امضای توافق خودداری کرده است.»

به گفته پوتین، مسکو و کی‌یف در بهار ۲۰۲۲ در استانبول به طور ضمنی با پیش‌نویس این توافق که «پیمان بی‌طرفی دائمی و ضمانت‌های امنیتی برای اوکراین» نام داشته، موافقت کرده بودند و پس از آنکه روسیه به تعهدات خود ذیل این توافق عمل کرده و از کی‌یف خارج می‌شود، اوکراین بدعهدی کرده و از امضای توافق خودداری می‌کند.

براساس این سند، انگلیس، چین، روسیه، آمریکا، فرانسه و ترکیه به عنوان ضمانت‌دهندگان ایفای نقش می‌کردند. به باور پوتین، عدم تعهد کی‌یف به این توافق ناشی از «اقدامات و تلاش‌های مخرب غرب» بوده است. رئیس جمهور روسیه به نقل از گزارش نشریه «فارین اِفرز»، خاطرنشان کرد که این تحولات (بدعهدی اوکراین) با سفر بوریس جانسون، نخست وزیر وقت انگلیس به کی‌یف تلاقی داشته و جانسون، طلایه‌دار تلاش‌های غرب برای مانع‌تراشی در مسیر اجرای این توافق بوده است.

به نوشته این نشریه، چند منبع آگاه پیش‌تر درباره تأثیر تلاش‌های جانسون برای متوقف کردن مذاکرات، روشنگری و تأیید کرده بودند که در جریان سفر به کی‌یف، جانسون، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را ترغیب کرده تا مذاکرات با روسیه را به دو دلیل اصلی متوقف کند؛ نخست آنکه «مذاکره با پوتین ممکن نیست» و دوم اینکه «غرب در حال حاضر (در آن برهه) آمادگی پایان جنگ را ندارد.»

کد خبر 6089884

دیگر خبرها

  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟