Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-تولید دستگاه سی تی اسکن داخلی، ایران را در زمره معدود کشور‌های دارای این فناوری قرار داد که با تولید آن 10 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور رقم خورد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سی‌تی‌اسکن یکی از ابزار‌های کاربردی و نسبتا نوین در تصویربرداری پزشکی است که برای بررسی آسیب‌ها و بیماری‌های اندام‌های درونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روش به واسطه کاربری‌های فراوان و کمک‌های شایان توجهی که به بهبود روند تشخیص و درمان می‌انجامد، به بخشی جدایی‌ناپذیر از مراحل تشخیص انواع بیماری تبدیل شده است.
به رغم اهمیت بالای این محصول تا پیش از این، برای بومی‌سازی آن تلاشی صورت نگرفته بود. ارزبری بالا، خدمات پس از فروش ضعیف و محدود شدن مراکز درمانی، تنها گوشه‌ای از مشکلاتی هستند که در حوزه سلامت و اقتصاد مبتنی بر آن به چشم می‌آید؛ بنابراین حمایت از بومی‌سازی این محصول، در دستور کار مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری قرار گرفت.
نخستین چالش در مسیر تولید دستگاه سی‌تی‌اسکن پزشکی، مکانیک پیچیده، دوار و دقیق این دستگاه در عین انتقال برق با ولتاژ بالا همراه با داده است. همچنین چالش‌هایی نظیر تولید برق ولتاژ بالای مورد نیاز، تولید اشعه ایکس مناسب، کنترل دستگاه با حساسیت فراوان، تصویربرداری و خوانش اطلاعات و پردازش تصویر، از دیگر چالش‌های قابل ذکر در این زمینه است.
دستگاه سی‌تی ‎اسکن ایران‌ساخت هم‌اکنون در شرف رسیدن به مرحله بهره برداری است که این مهم با طی شدن امور مربوط به مجوزها، طی دو تا سه سال آینده عملیاتی خواهد شد. با تولید این دستگاه، 10 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور رقم خورد و 30 نفر نیز به شکل مستقیم مشغول به کار شدند.
شرکت بهیار صنعت سپاهان درصدد است با همکاری شرکت‌های فعال و متخصص دیگر در این زمینه، تولید انبوه این دستگاه را راه اندازی کند تا علاوه بر تامین نیاز داخل، کشور را از واردات سی‌تی ‎اسکن بی‌نیاز کند.
دستگاه سی‌تی‎ اسکن بومی، نمونه داخلی دیگری ندارد و در تولید آن، از فناوری بالایی استفاده شده است. تولید این دستگاه سبب شد تا ایران در زمره کمتر از 10 کشوری قرار گیرد که به فناوری تولید این دستگاه استراتژیک دست یافته است.
تولید دستگاه سی‌تی‌اسکن پزشکی با هدف بومی‌سازی تجهیزات پزشکی تشخیصی، با حمایت‌های مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری در مسیر تولید قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: صرفه جویی ارزی دستگاه سی تی سی تی اسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۹۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی دستگاه CT اسکن در بیمارستان ۱۷ شهریور رشت

دکتر محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: CT اسکن مرکز آموزشی درمانی ۱۷ شهریور رشت با همکاری و مشارکت گروه مپنا در نیمه دوم فروردین امسال راه اندازی شده و بهره برداری از آن، سطح ارائه خدمات درمانی را در این مرکز تخصصی و فوق تخصصی ارتقا داده و موجب افزایش رضایت مندی مردم و دریافت کنندگان خدمت شده است.

او افزود: پیش از راه اندازی CT اسکن در بیمارستان ۱۷ شهریور رشت، بیماران مرکز به ناچار باید به مراکز آموزشی درمانی مستقر در شهر ارجاع می‌شدند که این مسئله علاوه بر معطلی و طولانی کردن روند درمان، خطراتی را متوجه بیماران و کار را بر کادر درمان در دیگر مراکز آموزشی درمانی مرکز استان مضاعف می‌کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: از ابتدای راه اندازی آزمایشی CT اسکن این مرکز تاکنون بیش از ۴۰ بیمار خدمات تصویربرداری مورد نیاز را دریافت کرده اند؛ این در حالی است که این بخش هنوز به صورت رسمی افتتاح نشده و یقینا در آینده نه چندان دور نیاز بسیاری از مراکز درمانی را نیز پاسخ خواهد داد.

به گفته دکتر آشوبی، در حال حاضر قیمت دستگاه CT اسکن ۱۶ اسلایس در بازار حدود ۱۳ میلیارد تومان است و دانشگاه علوم پزشکی گیلان تنها یک میلیارد تومان برای آماده کردن فضا و تجهیزات هزینه کرده است.

او تصریح کرد: نصب و راه اندازی دستگاه CT اسکن ۱۶ اسلایس در مرکز آموزشی درمانی ۱۷ شهریور رشت به عنوان یک مرکز تخصصی و فوق تخصصی درمان کودکان در استان گیلان، یکی از جلوه‌های برون‌سپاری و بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی در تهیه و ارائه بسته‌های خدمتی سلامت به مردم است که علاوه بر خدمت با کیفیت و ارزان، هزینه تمام شده برای دولت را نیز کاهش می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • حفظ منابع آبی نیازمند ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی است
  • صرفه‌جویی ۴۰۰ مگاواتی برق با اصلاح روشنایی معابر
  • کمتر از ۳۰ درصد مخازن سد‌های خراسان‌شمالی آب دارد/ضرورت صرفه جویی درتابستان
  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • اتصال جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس به سرزمین اصلی
  • شگفت‌زدگی خارجی‌ها از دستگاه ایرانی درمان سرطان
  • صرفه‌جویی جالب به سبک کمیته داوران!
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • راه اندازی دستگاه CT اسکن در بیمارستان ۱۷ شهریور رشت
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان