Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-04@23:37:38 GMT

مرز‌های جغرافیایی اوکراین تغییر خواهد کرد

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۵۲۵۷۳

مرز‌های جغرافیایی اوکراین تغییر خواهد کرد

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، کرمی در گفتگوی ویژه شبکه دو سیما افزود: این توافق‌ها مجموعه‌ای از توافق هاست مثل اتحاد آلمان، عضویت آلمان واحد در سازمان پیمان ناتو، موضوع انحلال پیمان ورشو، خروج نیرو‌های ارتش سرخ از کشور‌های اروپای شرقی و انتخابات آزاد در آن کشورها، برچیده شدن موشک‌های میان برد و کوتاه برد از اروپای شرقی و همچنین آنچه که در نهایت به فروپاشی شوروی انجامید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در ۳۰ سال گذشته کشور‌های غربی روح توافقنامه‌ها را که مبنی بر این بود با خروج ارتش شوروی یک منطق امنیت جمعی بین روسیه و کشور‌های اروپای شرقی حاکم شود، رعایت نکردند، چون شوروی شکست خورد و کشور‌های غربی با روسیه جانشین شوروی به عنوان یک طرف شکست خورده برخورد کردند و البته فروپاشی شوروی نتیجه مجموعه‌ای از اتفاقات داخلی و ناتوانی از تامین هزینه‌های بین المللی به وسیله شوروی بود.

کرمی خاطر نشان کرد: دولتمردان اوکراین باید جایگاه و اهمیت کشورشان را برای روسیه و اروپا به برگ برنده تبدیل می‌کردند.

وی تصریح کرد: دولتمردان اوکراین در برهه‌ای از زمان گرایش شدید به سمت روسیه داشتند و این بار هم به سمت ناتو رفتند البته کشور‌های غربی و ناتو غیرمسئولانه با این موضوع برخورد کردند یعنی اگر قرار بر حمایت نکردن از اوکراین بود چرا دولت اوکراین را در شرایطی قرار دادند که در معرض تجاوز نظامی روسیه قرار گیرد و این مسئولیت ناپذیری امنیتی سرنوشت ملت اوکراین را در این مخمصه قرار داده است.

کرمی گفت: این بحران مرز‌های جغرافیایی اوکراین را تغییر خواهد داد و در بهترین وضع یک کنفدراسیون ضعیفی از اوکراین ایجاد کند همچنین بی طرفی را بر اوکراین تحمیل خواهد کرد و روسیه تلاش می‌کند از این موضوع برای مذاکره درباره بقیه کشور‌های اروپای شرقی مذاکره کند، اما از طرفی دیگر تحریم‌ها برای روسیه بسیار کمرشکن خواهد بود و توسعه آینده روسیه و وضع اقتصادی آن‌ها را به شدت دچار مشکل خواهد کرد.

وی ادامه داد: به نظر می‌آید نظام امنیتی اروپایی که ۳۰ سال گذشته تداوم داشت به پایان خواهد رسید و البته برنده این بحران دولت چین است که به عنوان قدرت در حال ظهور برد اصلی در این بحران را خواهد داشت.

فتح الله کلانتری کارشناس مسائل بین الملل هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: اوکراین یک سوم از موشک‌های شرق یا اتحاد جماهیر شوروی را داشت، اوکراین سومین قدرت اتمی جهان بود که ۱۳۰ موشک بالستیک و حدود هزار و ۷۰۰ کلاهک هسته‌ای و ۳۳ فروند بمب افکن دور پرواز داشت، اما همین اوکراین بر اساس معاهده بوداپست با خواست امریکا و انگلیس در دوران جنگ سرد خلع سلاح شد و این کشور‌ها برای اوکراین یک تضمین امنیتی ایجاد کردند که چنانچه هر کشوری به اوکراین حمله کند امریکا، انگلیس و ناتو از اوکراین حمایت می‌کنند.

وی افزود: امریکا و ناتو هیچ گونه حمایتی از اوکراین نکردند و حمایت‌های آن‌ها در حد تحریم‌ها می‌باشد البته امریکا همین کار را در عراق و لیبی هم انجام داد.

کلانتری ادامه داد: امریکا به دنبال تغییر ژئوپلتیک منطقه و ایجاد یک معماری جدید امنیتی در منطقه است که به گسترش ناتو بینجامد که در این زمینه از اوکراین استفاده می‌کند و برای روس‌ها قابل تحمل نیست.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: به نظرم روسیه تهاجم و تجاوز نظامی نکرده است بلکه روسیه به منظور جلوگیری از یک کودتای امنیتی با محوریت امریکا در ناتو یک عملیات نظامی پیش دستانه را علیه ناتو انجام داده است؛ در ادبیات نظامی وقتی تهدید قریب الوقوع می‌باشد بر اساس اصل ۵۱ منشور سازمان ملل دفاع مشروع در قالب عملیات نظامی پیشدستانه را روسیه در دستور کار خود قرار داد تا بتواند جلوی این کودتای امنیتی و معماری جدید با محوریت ناتو را بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که می‌گفتند در دنیای مذاکره موشک کارآیی ندارد و میدان مختل کننده مذاکره است امروز این بزرگترین درس برای ما می‌باشد که این موشک هاست که در شرایط بحرانی ما را نجات می‌دهد و اگر موشک‌های ۲ هزار کیلومتری و برد دقیق ما نباشد مطمئناً مورد طمع قدرت‌های بزرگ مثل امریکا، انگلیس و ناتو در آینده قرار خواهیم گرفت و این درس عبرتی برای ما می‌باشد که هیچ وقت قدرت نظامی خودمان را وجه المصالحه قرار ندهیم و در مذاکرات هم باید خط قرمز، حفظ قدرت موشکی باشد.

ساسان شاه ویسی کارشناس اقتصاد بین الملل نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه درباره تأثیر این جنگ در بازار‌های بین المللی و امنیت انرژی گفت: دامنه این اتفاقات چند وجه بزرگ پیدا می‌کند اول تغییرات کمی در جذب پذیرش اوراق سرمایه گذاری می‌باشد که موجب تورم می‌شود دوم بازار‌های گندم و غلات است، مهمترین کشش پذیری منطقه گندم و غلات از چهار کشور روسیه، اوکراین، قزاقستان و رومانی می‌باشد که از بنادر دریای سیاه این محصولات را انتقال می‌دهند بنابراین چالشی که در این منطقه به وجود می‌آورد اول در قیمت و بعد در دسترسی امنیت غذایی در بازار‌ها می‌باشد.

وی افزود: موضوع بعدی درباره نفت و گاز طبیعی است تقریباً اروپا حدود ۳۵ درصد از گاز طبیعی و حدود ۲۵ درصد از نفت خود را از روسیه دریافت می‌کند اگر این شرایط دچار چالش شود قابل پیش بینی است که نرخ هزار متر مکعب گاز تا حدود ۲ هزار یورو تغییر داشته باشد یعنی یک تحریک بیش از ۳۵ درصدی در قیمت‌های جهانی برای این فرآورده اتفاق بیفتد.

کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: با اینکه خط لوله نورد استریم یک چالش بزرگ برای آلمان و روسیه پدیدار می‌کند، اما راهگذر اصلی انتقال گاز و انرژی از روسیه به اروپا، اوکراین است بنابراین به نظر می‌رسد توافق عمومی باید صورت بگیرد، چون جایگزین کردن تا یکسال آینده با توجه به شدت مصرف جدیدی که انرژی اروپا نیاز دارد، وجود ندارد و قطعاً با تورم بزرگ جهانی در این حوزه مواجه هستیم.

وی درباره قیمت نفت هم افزود: مهمترین مسأله تحریک کردن طرف عرضه برای بازار‌های امروز است که اصرار به رشد در جذب دارد و تقاضای جدید برای بازار مصرفی؛ بعید نیست نرخ ۱۱۰ و ۱۲۰ دلار را طی یک هفته آینده مورد ارزیابی قرار دهیم، چون نظام‌های دسترسی برای تأمین کنندگی ۳ ماه آینده در حال حاضر وجود ندارد مگر اتفاقاتی که روسیه در بازار‌های جهانی پدیدار کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین اختلاف روسیه و اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین روسیه حمله نظامی اوکراین مرزهای جغرافیایی مذاکرات وین اختلاف روسیه و اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین اروپای شرقی بین الملل بازار ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۲۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت کشور روسیه، زلنسکی را در فهرست افراد تحت‌تعقیب قرار داد

وزارت کشور روسیه ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین را در فهرست افراد تحت‌تعقیب قرار داد.

به گزارش ایرنا از اسپوتنیک،‌ در پایگاه اطلاعاتی افراد تحت تعقیب و مورد پیگرد وزارت کشور فدراسیون روسیه آمده است: ولودیمیر الکساندرویچ زلنسکی، متولد 25 ژانویه 1978 تحت یکی از مواد قانون کیفری تحت تعقیب است.

بنا بر گزارش این رسانه روس، در این پایگاه اطلاعاتی به جرمی که زلنسکی بر اساس تحت تعقیب است، اشاره نشده است.

پایگاه داده وزارت کشور روسیه همچنین محل تولد افراد تحت تعقیب را درج کرده و شهر کریووی روگ واقع در استان دنیپروپتروفسک اوکراین زادگاه زلنسکی ذکر شده است.

وزارت کشور روسیه همچنین پوروشنکو رئیس جمهور سابق اوکراین را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داد.

بنا بر این گزارش، پوروشنکو متولد 26 سپتامبر 1965 در شهر بُلگراد استان اودسا است. وی از سال 2014 تا 2019 رئیس‌جمهوری اوکراین بود.

پیش‌تر وزارت کشور روسیه بامداد جمعه اعلام کرد که اولکساندر لیتویننکو دبیر شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داده است.

وزارت کشور روسیه به اتهاماتی که به لیتویننکو وارد شده است تا در این فهرست قرار بگیرد، اشاره‌ای نکرد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین چندی پیش آلکسی دانیلوف را از ریاست شورای امنیتی و دفاع ملی این کشور برکنار و لیتویننکو را جایگزین وی کرد. لیتویننکو پیشتر رئیس سرویس اطلاعات خارجی اوکراین بود.

وزارت کشور روسیه پنجشنبه شب همچنین «والنتین نالیوایچنکو» قانونگذار اوکراین را نیز در فهرست تحت تعقیب قرار داد.

وی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ و از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ رئیس رئیس امنیت اوکراین بود. نالیوایچنکو به فراخوان برای خشونت علیه نیروهای نظامی روسیه متهم شده است.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آماده شدن ناتو برای جنگ با روسیه/ افشای طرح بزرگ ترامپ برای پایان جنگ اوکراین
  • وزارت کشور روسیه، زلنسکی را در فهرست افراد تحت‌تعقیب قرار داد
  • هشدار درباره شکست کی‌یف بدون کمک نظامی غرب
  • نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو
  • تحولات اوکراین|هشدار درباره شکست کی‌یف بدون کمک نظامی غرب
  • مجارستان: درگیری مستقیم ناتو با روسیه یعنی جنگ جهانی سوم
  • ناتو زنگ خطر را به صدا درآورد
  • ژنرال آمریکایی: پوتین با تجربه‌ترین دولتمرد جهان است
  • اینسایدر: برنامه پوتین جنگ همه‌جانبه با ناتو نیست، تضعیف درونی است
  • تصاویر تجهیزات چهارده کشور در روسیه