Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@04:25:47 GMT

اسکواش اصفهان در مسیر بازیکن‌سازی

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۵۳۰۶۰

اسکواش اصفهان در مسیر بازیکن‌سازی

ایسنا/اصفهان رئیس هیئت اسکواش استان اصفهان گفت: اولویت و کمبود این هیئت در موضوع استعدادیابی و بازیکن‌سازی است که باید آن را تقویت کنیم.

اسکواش یکی از ورزش‌های خانواده رشته‌های راکتی است که ورزشکاران در دو بخش انفرادی و گروهی به رقابت می‌پردازند. این رشته نسبتا مظلوم واقع شده، این روزها به دلیل شرایط کرونایی کشور و کاهش حمایت‌های اسپانسری، هوادارانش کمتر شده‌، اما همچنان جز رشته‌های با پتانسیل بالا برای حضور در رقابت‌های جهانی و داوری در سطح بین‌المللی است که حمایت و اقدامات بیشتری را طلب می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسکواش، پدل و راکتبال از رشته‌های راکتی جذاب زیرمجوعه فدراسیون اسکواش هستند که با وجود گذشت چندسال از شروع فعالیت آن‌ها باز هم ناشناخته مانده و کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

با واکسیناسیون جمعی و کاهش آمار ابتلا به کرونا، مسئولان هیئت اسکواش استان به فکر برگزاری دوره‌های آموزشی مربیگری و داوری به منظور ساماندهی و پرورش در این دو حوزه افتادند که تنها دوره مربیگری انجام شد و با به صدا درآمدن زنگ هشدار موج ششم کرونا، برگزاری دوره داوری به سال آینده موکول شد.

 اسکواش سابقه حضور در بازی‌های آسیایی جاکارتا - اندونزی را دارد، فعالیت‌های خوب فدراسیون در بخش بانوان توانسته رضایت مسئولان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش را برای حضور دوباره در مسابقات آسیایی جلب کند. پدل نیز جهش فوق‌العاده‌ای در سال‌های اخیر داشته است.

برگزاری  کلاس‌های آموزشی حرفه‌ای به ویژه در بخش مربیگری و بانوان سبب تقدیر فدراسیون جهانی از ایران شده است.

همچنین در بخش داوری بین‌المللی نیز ایران خوب عمل کرده و داوران بسیار خوبی همچون مهدی مختاری، الهام رمضانی، الهه مولادوست، بهاره کاراگاه، صوفیا نواده، پوریا عیسی پور و... را به مسابقات مختلفی اعزام کرده است. مربیان ایرانی نیز امسال سال موفق داشتند، مسعود قره ضیاالدینی و محسن غلام نژاد به‌عنوان مربیان لژیونر راهی کشورهای قطر و عمان شدند.

ایسنا در خصوص شرایط اسکواش استان اصفهان و موانع موجود بر سر راه آن‌ها گفت‌وگویی با رئیس هیئت اسکواش استان اصفهان داشته که در ادامه می‌خوانید:

اقدامات امسال هیئت اسکواش برای گسترش و رشد سطح کیفی اسکواش در استان چه بود؟

هیئت اسکواش استان اصفهان موضوع استعدادیابی را از ابتدای سال در دستور کار خود قرار داد که تاکنون طی دو دوره برگزاری حدود ۷۰ نفر استعدادیابی انجام شدند در ادامه ۱۶ نفر استعداد کشف شده و اکنون به‌طور خاص تحت نظر هیئت در حال تمرین هستند.

مهرماه سال جاری نیز در بخش آقایان مسابقات بین‌المللی PSA با رنکینگ جهانی و جایزه ۲۵ میلیونی برگزار کردیم. این مسابقات یکی از بزرگ‌ترین مسابقات اسکواش در سطح بین‌المللی است.

کلاس سطح یک مربیگری به منظور تربیت مربی مورد نیاز استان با ظرفیت ۲۵ نفر و در سطح بسیار خوبی برگزار شد، همچنین کلاس‌هایی برای آموزش مربیان استعدادیابی در اصفهان برگزار شد که مورد توجه علاقمندان قرار گرفت.

در بخش آموزش همگانی و برنامه‌های فرهنگی و همگانی برای افزایش محبوبیت این ورزش، هیئت چه عملکردی داشت؟

در حوزه آموزش همگانی توانستیم یک تور دو روزه پدل خیابانی برای اولین بار در اصفهان به منظور شناساندن ورزش پدل در میدان نقش جهان برگزار کنیم که بازتاب بسیار خوب و گسترده‌ای حتی از سوی فدراسیون جهانی پدل در پی داشت. همچنین برنامه‌های فرهنگی زیادی از جمله، مسابقات به مناسب هفته دفاع مقدس و روز جهانی اسکواش برگزار شد که به نوعی اقدامات موثری برای گسترش این رشته و زیرمجموعه‌های آن بود.

هیئت اسکواش استان اصفهان برای سال پیش‌رو چه برنامه‌هایی در نظر دارد؟

برای سال آینده کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی مختلفی مانند داوری، مربیگری، پدل در سطح عمومی را در دستور کار داریم. برای همگانی شدن اسکواش نیز صحبت‌های اولیه را با معاونت ورزشی شهرداری انجام دادیم تا اگر بتوانیم اسکواش سه دیواره را در پارک‌های شهر راه‌اندازی کنیم.

اولویت‌های اصلی هیئت برای عملکرد بهتر در سال آینده چیست؟

قاعده خاص دستور کار برای هیئت اسکواش استان اصفهان، باید مطابق با سرفصلی باشد که فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان ارائه می‌دهند، اما اولویت  و کمبود هیئت در موضوع استعدادیابی و بازیکن‌سازی است که باید آن را تقویت کنیم. در بخش آموزش همگانی در سال جاری برنامه‌های خوبی انجام شد و برنامه‌های دیگری نیز برای سال آینده در نظر داریم.

حضور بازیکنان اصفهانی در لیگ اسکواش کشور را چظور ارزیابی می‌کنید؟

خدا را شکر توانستیم دو نماینده از استان صفهان در لیگ اسکواش داشته باشیم. شرایط لیگ بد نیست. در بخش بانوان توانستیم در دور اول مقام دوم را کسب کنیم و منتظر نتایج دور برگشت هستیم.

به منظور بالارفتن سطح کیفی لیگ اسکواش چه پیشنهادی دارید؟

لیگ اسکواش ما نیاز به استعدادیابی و بازیکن‌سازی دارد. این موضوع ضعف اصلی استان اصفهان است که این روزها گریبان‌گیر ما شده است. متاسفانه بازیکن شاخص برای تشکیل یک تیم قوی نداریم. در حال حاضر تلاش می کنیم که این موضوع را از پایه با کشف استعدادها و پرورش آن‌ها حل کنیم.

حمایت و پشتیبانی از تیم‌ها، ورزشکاران و دغدغه‌های مالی هیئت برطرف شده است؟

متاسفانه در ۲ سال کرونایی اخیر بحث اسپانسرینگ و حمایتی بسیار ضعیف بوده و اسپانسرها رغبتی برای حضور ندارند. موضوع حمایت‌های مالی یکی از مشکلات اساسی ما بوده که البته گریبان‌گیر اغلب هیئت‌های ورزشی شده است.

مربیان داخلی در چه سطحی هستند؟ احتیاجی به مربی خارجی برای رشد و ارتقا سطح کمی و کیفی اسکواش بازان حس می‌شود؟

تقریبا ۱۰۰درصد مربیان تیم‌ها، ایرانی هستند. سطح مربیان داخلی نسبتاً بالا است و چند نفر از آن‌ها در کشورهای خارجی مانند قطر، عمان و حتی آمریکا مربیگری می‌کنند. نیازی به مربیان خارجی نداریم. اما باید زیرساخت‌ها تقویت شده و حمایت‌های لازم برای بازیکن‌سازی انجام شود.

در حال حاظر چه تعداد داور سازمان یافته و رده بالا در استان داریم؟

در بخش داوران سطح بالای بین‌المللی در بانوان تنها الهه مولادوست و در آقایان نیز حدود سه نفر نماینده از اصفهان داریم.

چه اقداماتی از سوی هیئت در بخش داوری برای توسعه این حوزه لازم است؟

دوره تخصصی داوری برای سازماندهی داوران، بازآموزی داوران جدید را در نظر داشتیم که اسفندماه برگزار شود، اما به سبب شرایط بیماری و پیک ششم شیوع ویروس کرونا زمان آن به اردیبهشت ماه منتقل شد.

شرایط فعلی تیم ملی و اسکواش کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به رده‌بندی سنی در تیم ملی، برای هر رده سرمربی اختصاص داده شد تا به‌صورت مستقل کار کنند، روند بسیار خوبی انجام‌شد و در چند سال اخیر سیر رو به رشدی در فدراسیون شاهد بودیم. امسال نیز در بازی‌های آسیایی چین، نماینده بانوان حضور خواهند داشت و امیدوارم نتیجه خوبی کسب کنند.

رشد قیمت دلار چه تاثیری بر فراگیری اسکواش داشته است؟

رشد قیمت دلار و افزایش تورم داخلی ۱۰۰درصد بر حوزه ورزش تاثیرگذار بوده و تقریبا ورزش درحال حذف شدن از سبد خانوار است، زیرا به نوعی خانواده اغلب هزینه‌ها را صرف سبد مصرفی و تامین نیاز اولیه خود می‌کند و چیزی برای ورزش باقی نمی‌ماند که این موضوع یکی از موانع جدی سر راه ورزش کشور است.

نکته پایانی؟

باید از اسکواش حمایت بیشتر و جدی‌تری به خصوص به‌صورت مالی شود، زیرا این موضوع تنها دغدغه ما است و امیدوارم با حل این موضوع بتوانیم به بحث‌های ورزشی بپردازیم. اگر حمایت‌های لازم انجام و دغدغه‌های مالی برطرف شوند، خود به خود بازیکن به سمت اسکواش سوق داده می‌شود. این درحالی است که اگر موضوعات مالی حل نشود، از هیچ یک از پتانسیل‌های موجود نیز نمی‌توان استفاده کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی ورزشی هفته دفاع مقدس استان اصفهان کمیته ملی المپیک فدراسیون جهانی قطر چين عمان فدراسیون اسکواش شهرداری اصفهان هیئت اسکواش استان اصفهان بازیکن سازی بین المللی لیگ اسکواش سال آینده انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۳۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیر آبشار لوه مسدود شد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گالیکش گفت: در پی فوت ۲ مسافر در کمتر از ۱۰ روز در آبشار لوه، مسیر دسترسی به این آبشار مسدود شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، به نقل از روابط عمومی دادگستری گلستان، سیدسعید جباری اظهارداشت: شهرداری صادق آباد و اداره منابع طبیعی این شهرستان 10 روز فرصت دارند این مسیر و نقاط حادثه خیز  آن را ایمن سازی کنند و تا زمانی که کارشناسان ایمنی مسیر را تایید نکردند ، ورود به این منطقه ممنوع است.

دادستان گالیکش افزود: در صورتی که تغییری در وضعیت امکانات و ایمنی این منطقه گردشگری ایجاد نشود و در اثر کوتاهی متولیان، مسافران صدمه ببینند، با مدیران دستگاه های متولی از باب ترک فعل، برخورد قانونی خواهد شد.

سال گذشته با دستور دادستان گالیکش مسیر دسترسی به آبشار اول در لوه ایمن سازی شده لود و از امروز هم ایمن‌سازی مسیر دسترسی به آبشار دوم که مرتفع‌تر است، آغاز شد.

انتهای پیام/581

 

دیگر خبرها

  • تیم ملی اسکواش در مشهد برای آسیا آماده می شود
  • فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ارتباط بین‌المللی خود را گسترش می‌دهد
  • عقب ماندگی بزرگ در هیات موتورسواری و اتومبیلرانی اصفهان
  • انتخاب رئیس هیئت اتومبیل رانی و موتورسواری استان اصفهان
  • نظم‌بخشی به تردد موتورسیکلت‌ها نخستین اقدام موثر هیئت امنای بازار اصفهان است
  • حسینی آذرخوارانی سکان‌دار هیئت اتومبیل‌رانی و موتورسواری استان اصفهان شد
  • حسینی آذرخوارانی سکان دار هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری استان اصفهان شد
  • مسیر آبشار لوه مسدود شد
  • اجرای طرح بانو توانا در رشته‌های آبی وشنا در کشور
  • در مسیر نهضت مسکن سازی برای محرومان دهاقانی