Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرگزاری فارس از خنج،تقریبأ یک دهه ای از نخستین باری که آلوئه ورا به سبد مصرف مردم ایران وارد شد می گذرد اکنون همه به خوبی این گیاه با  برگ‌های ضخیم، بزرگ و نیزه‌ای تیغ دارش را می‌شناسند.

آلوئه‌ورا جدای از خواص درمانی، دارویی و صنعتی که دارد در زمره یکی از  گیاهان زینتی با گل‌های قرمز، نارنجی و یا زرد رنگش محسوب و محبوب شده است؛ این محصول خواص درمانی بسیاری دارد و در طب سنتی ایران با اسامی مثل صبر زرد طبی، شبیان یا شاخ بزی  استفاده می شود و اخیرأ با نام  آلوئه ورا و با مشخصات جدید وارد بازار‌های جهانی شده و مصارف بسیار زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آلوئه ورا در تولید دارو‌های مختلف استفاده می‌شود و آن را به عنوان یک گیاه دارویی در بازار‌های جهانی می‌شناسند،آلوئه ورا فرآورده‌های بسیاری دارد و برای تولید انواع محصولات آرایشی و بهداشتی از قبیل کرم ها، ژل‌های مختلف، شامپو، صابون از آن استفاده می‌شود، آلوئه ورا همچنین مصارف پزشکی خیلی بالایی دارد، از این گیاه  برای پاکیزگی و سلامت پوست، تسکین بثورات پوستی و سوختگی استفاده می شود.

کاشت آلوئه ورا در مناطق گرمسیری و کم آب مانند شهرستان خنج

آلوئه ورا گیاهی آبدار و دارای برگ‌های سبز ضخیمی است که در شرایط گرمسیری بهترین شرایط رشد را دارد چرا که طبع مورد نیاز آلوئه ورا گرماست و سرما دشمن آن است، از سوی دیگر نیاز کمی که این گیاه به آب دارد باعث شده است مناطق گرمسیری برای کشت این نوع گیاه دارویی مناسب شناخته شود، این گیاه مقاوم همچنین به کود، سموم کشاورزی و تجهیزات مدرن برداشت و کاشت هم نیاز ندارد و با یک بار کاشت تا سال‌های زیادی میتوانیم برداشتی پر منفعت از آن داشته باشیم.

مسلمأ کاشت این گیاه دارویی یکی از بهترین فرصت‌های سرمایه گذاری در مناطق خشک و کم بارش مانند شهرستان خنج است چراکه مهم‌ترین ویژگی این کشت نیاز اندک آن به آب است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: شرایط اقلیمی این شهرستان فرصت مناسبی برای کاشت آلوئه ورا است و از حدود ده سال گذشته کشت این گیاه در خنج رواج داشته است اما متأسفانه بازار فروش نامناسب و مشکلات آن سبب شد که کشت آلوئه ورا با وقفه روبه رو گردد و تعدادی از کشاورزان نیز از کاشت آن دلسرد شوند.

آلوئه ورا در خنج در انتظار بازار فروش و صادرات

علی علی پور اظهار داشت: در حال حاضر پنج هکتار از اراضی این شهرستان به کاشت آلوئه ورا اختصاص دارد و در هر هکتار حدود سی هزار بوته کاشته می شود و طی دو تا سه نوبت در سال برگ های آن برداشت می شود که به صورت کلی سالانه حدود 70 تن برداشت داریم.

مدیر جهاد کشاورزی خنج عمده مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد را مربوط به بازار فروش دانست و گفت: آلوئه ورا گیاهی است که  کاشت و برداشت آن بدون نیاز به امکانات و تجهیزات خاصی صورت می گیرد اما از عمده مشکلاتی که  کشاورزان ما با آن روبه رو هستند نبود بازار فروش مناسب و فراهم نشدن زمینه صادرات این گیاه  است.


وی افزود: اگر با وجود صنایع تبدیلی زمینه فرآوری و صادرات این محصولات فراهم شود می توان گفت که شهرستان خنج با توجه به مراوداتی که میان این شهرستان و کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد یکی از صادر کنندگان مهم این محصول شناخته خواهد شد.


علی پور در خصوص مصارف گیاه آلوئه ورا بیان داشت: از این گیاه به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد   در درمان بیماری هایی از جمله درمان بسیاری از زخم‌ها، سوختگی‌ها، اگزما، تاول، گزیدگی زنبور و نیش حشرات، بریدگی، کوفتگی، آفتاب سوختگی و آکنه، درمان یبوست، آسم، سوء هاضمه، صرع و تصفیه خون استفاده می شود.

وی ادامه داد: در صنعت مواد غذایی و بهداشتی در تهیه نوشیدنی ها و کمپوت های مختلف، مواد آرایشی و بهداشتی مختلف استفاده می گردد.

انتهای پیام/ف

منبع: فارس

کلیدواژه: آلوئه ورا صادرات فروش صنایع تبدیلی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج علی علیپور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۴۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سودآوری ۴۸ هزار میلیاردی ایمیدرو در یک سال

بررسی سودآوری برخی شرکتهای بزرگ دولتی نشان می‌دهد در حالی که در سال ۱۴۰۱ بانک مرکزی بیش از ۲۰ همت درآمد داشته سودآوری شرکت ایمیدرو به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ فهرست سودآورترین شرکتهای دولتی در عملکرد سال 1401 نشان میدهد ایمیدرو نزدیک 50 هزار میلیارد تومان در یک سال سود کسب کرده است.

بانک مرکزی نیز در سال مذکور حدود 23 همت سود کسب کرده است. ملی پتروشیمی کمتر از 20 همت سودآوری داشته است. تهیه و تولید مواد معدنی و ملی نفت نیز در رده های بعدی قرار گرفته اند.

لازم به ذکر است با تغییرات صورت گرفته در تغییر ساختار سازمان اموال تملیکی، این سازمان  نیز به جمع 10 شرکت سودآور دولتی اضافه شده است.

این شرکتهای دولتی در یک سال حدود 100 هزار میلیارد تومان سود کسب کرده اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جوانه زدن ۷۵ درصد محصول باغات دیم زمین‌های شیب دار شهرستان اردل
  • حیله غیراخلاقی تولیدکنندگان معروف تنقلات برای فروش بیشتر
  • کشت ۳۵۰ هکتار گیاه دارویی در شهرستان نهاوند
  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • کمبودی در عرضه چای نداریم
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • پلمب ۱۰ داروخانه گیاه پزشکی متخلف در داراب
  • مرکز غیرمجاز زیبایی در خمینی‌شهر پلمب شد
  • سودآوری ۴۸ هزار میلیاردی ایمیدرو در یک سال