Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@22:54:15 GMT

هفته‌ای که گذشت و حواشی معافیت مالیاتی هنرمندان

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۵۶۳۷۴

هفته‌ای که گذشت و حواشی معافیت مالیاتی هنرمندان

در هفته‌ای که گذشت در بین اخبار فرهنگی هنری کشور موضوع مالیات هنرمندان بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده بود. بسیاری از هنرمندان به خصوص هنرمندان هنرهای تجسمی(نقاشی، عکاسی، مجسه سازی، گرفیک و...)  و موسیقی که به نسبت هنرمندان حوزه سینما( با تاکید بر سلبریتی‌ها) از درآمد کمتری برخوردار هستند در فضای مجازی به آن واکنش نشان دادند و تبدیل به یکی از پر بحث‌ترین موضوعات فرهنگی کشور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 افزودن بند حذف معافیت مالیاتی هنرمندان به لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجلس باعث ایجاد کارزاری هم با همکاری هفت انجمن تجسمی کشور شد. خانه موسیقی ایران و انجمن صنفی ناشران موسیقی ایران نیز با ارسال نامه‌هایی جداگانه به محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی خواهان عدم تصویب حذف معافیت مالیاتی فعالان عرصه فرهنگ و هنر شدند.

در اعتراض به این موضوع هیئت مدیره خانه‌ هنرمندان سه شنبه(۳ اسفند) نشست رسانه‌ای برگزار کرد، و کار به جایی رسید که معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(سیدمحمد هاشمی) نسبت به آن اعتراض کرد و... .

 این اعتراض‌ها ادامه پیدا کرد تا در نهایت روز چهارشنبه(۴ اسفند) نمایندگان مجلس شورای اسلامی ابقاء معافیت مالیاتی هنرمندان را تصویب کردند.

در بررسی های این موضوع بسیاری از نمایندگان بر حذف بخش فعالیت‌های هنری در این بند اصرار کردند.

برای مثال مجتبی توانگر در این خصوص گفت: حضرت آقا در سخنان اخیر خود بارها بر جهاد تبیین و جنگ روایت ها تأکید داشتند. ایشان در دیدار اخیر خود با دست اندرکاران همایش حضرت حمزه (ع) وظیفه ایجاد شناخت را بر عهده هنرمندان دانستند.

وی افزود: مجلس یازدهم به هوش باشد که برای اخذ مالیات از چند سلبریتی هنجارشکن مفت خور که تعداد آنها به کمتر از ۵۰ نفر هم نمی رسد قانونی تصویب نکنند که هنرمندانی همچون نقاشان، طراحان، خوشنویسان، فعالان قرآنی و فعالان حوزه تئاتر و سینما از این معافیت محروم شوند. از یک سو برای تأمین معیشت این قشر بودجه تصویب می‌کنیم و از سوی دیگر قصد داریم مالیات در نظر بگیریم؟ افسران جهاد تبیین و جنگ روایت های مورد نظر آقا مگر غیر از این هنرمندان متعهد هستند؟ این موضوع در صورت تصویب برای نهادهای فرهنگی و هنری و برای دولت و وزارت ارشاد بار مالی به دنبال خواهد داشت. با این کار بخش خصوصی متعهد به فرامین رهبری را از این فضا دور می کنیم.

توانگر همچنین گفت: برای مثال سینمادارانی که چند ده میلیارد تومان سرمایه گذاری کردند و در طول سال ۱۵ درصد درآمد دارند را چگونه شامل مالیات ۲۵ درصدی کنیم؟ برای جهاد تبیین و جنگ روایت ها ظرفیت سینماگران متعهد در کجا باید منعکس شود؟

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین تأکید کرد: بدانیم با در نظر گرفتن مالیات برای فعالیت های هنری سدی بر سر راه فرمان مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت توجه به جهاد تبیین و جنگ رسانه ها و فعالیت های هنرمندان قرار داده ایم. دود این موضوع نیز بر چشم نظام و تمام فعالیت های فرهنگی و هنری خواهد رفت.

وی همچنین تأکید کرد: مگر نه اینکه با مطرح شدن این موضوع مالیات برای هنرمندان چند سلبریتی به جای عقد قرارداد ریالی بیت کوین و انتقال پول در خارج از کشور را تقاضا کرده اند.

در ادامه نیز مهدی طغیانی عنوان کرد: آنچنان درآمدی شامل حال هنرمندان نمی‌شود که بخواهیم معافیت مالیاتی آن ها را لغو کنیم. پس فعالیت های هنری باید در این قسمت حذف شود، اما انتشارات کمک درسی که درآمدهای نجومی دارند باید مالیات بپردازند.

دشتی اردکانی نیز در این خصوص گفت: با این کار و با در نظر گرفتن مالیات برای فعالیت‌های هنری هیچ کس دیگر اعتباری برای این فعالیت هنری قائل نخواهد شد. پس خواهش می کنم واژه فعالیت‌های هنری از این بند حذف شود.

در ادامه نیز عباس مقتدایی نیز عنوان کرد: یک موضوع را چنان پیچیده کرده ایم که ممکن است موجب نگرانی هنرمندان شود و فکر کنند قرار است چه اتفاقی برای آن ها بیفتد. قبلا در قانون مالیاتی های مستقیم فعالیت های انتشاراتی و قرآنی دارای مجوز از وزارت ارشاد را مشمول معافیت مالیاتی کردیم. حالا دولت می گوید به دلیل اینکه انتشاراتی های کتاب های کمک درسی سود زیادی می برند مشمول معافیت مالیاتی نشوند اما طبق همین قانون قبلی هنرمندان مشمول معافیت مالیاتی هستند. اکنون هم حمایت از هنرمندان توسط مجلس یازدهم شکل گرفته و ما به هنرمندان می گوییم که ما در مجلس شورای اسلامی حامی هنرمندان هستیم.

در پایان نیز پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: آنچه که در لایحه دولت قید شده بود این بود که فقط انتشاراتی های کتاب های کمک درسی مالیات بدهند اما در کمیسیون تلفیق یکی از نمایندگان محترم در خصوص لغو معافیت مالیاتی هنرمندان پیشنهادی ارائه داده بود اما دولت با جدیت به دنبال حمایت از هنرمندان است. دولت بر معافیت مالیاتی هنرمندان اصرار دارد.

در تحلیل‌نهایی با اینکه این معافیت همچنان پا برجا ماند و هنرمندان قرار نیست مالیاتی پرداخت کنند، اما  سوال اصلی این است که حدود این طرح تا کجاست؟ درست است که هنرمندان هنرهای تجسمی(عکاس، نقاش، حجم ساز، تصویرساز، گرافیست، خوشنویس، کارتونیست و...) و برخی از دیگر رشته‌های هنری را نباید درگیر مالیات و موضوعاتی از این قبیل کرد اما به روشنی لازم است که فعالیت اقتصادی برخی از گالری‌ها(حتی اگر شده 5گالری مطرح و پر درآمد کشور)  سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها رصد شود، در آمد میلیاردی برخی از ناشران کتاب‌های کنکور بررسی شود و...  تا این طیف با سواستفاده از موقعیت هنرمندان از معافیت مالیاتی برخوردار نشوند. البته که دولت باید نوع باز توزیع درآمد حاصل از این مالیات را روشن و تلاش کند مالیات اخذ شده را در عرصه‌های کمتربرخوردار فرهنگ و هنر هزینه نماید.

 در آخر اینکه به نظر می‌رسد در موقعیت اکنون تصمیم مجلس تصمیم درستی بوده است و موضوع معافیت مالیاتی هنرمندان نیاز به مطالعه و کار پژوهشی دقیق‌تری دارد(این مطالعه و پژوهش باید با همکاری خود هنرمندان عرصه‌های مختلف هنری صورت گیرد). عدالت مالیاتی یک خواسته عمومی است و مردم مطالبه‌گر شفافیت مالیاتی هستند. 

اینکه شخص یا نهادی درآمدهای کلانی کسب کند، بعد با پنهان شدن در پس پشت نام محترم "هنر"، "هنرمند" و "کار فرهنگی" از پرداخت مالیات بگریزند به هیچ وجه قابل قبول نیست و از این رو است که مطالعه ابعاد دقیق موضوع می‌تواند برای تصمیم‌گیری در سال‌های پیش رو راهگشا باشد.

در سال‌های بعد از انقلاب همواره تاکید بر رشد عرصه فرهنگ و هنر، حمایت از هنرمندان کم‌برخودار، کمک به توسعه فضاهای هنری و...در دستور کار دولت‌ها بوده است، و امروزه نیز با اخذ مالیات از بخش های پر درآمد هنر مثل سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها می‌توان به سمت عدالت اجتماعی گام‌های محکمی برداشت. اینفلوئنسرها در سال‌های اخیر با توجه به محبوبیت شبکه‌های اجتماعی درآمدهای بسیار زیادی – بیشتر از طریق تبلیغ محصولات و کالاهای مختلف- کسب کرده‌اند. برآوردهای یک مرکز پژوهشی نشان می‌دهد درآمد حاصل از تبلیغ و اطلاع‌رسانی توسط اینفلوئنسرهای اینستاگرامی در سال، مبلغی در حدود ۷۰۰ تا هزار میلیارد تومان است.

 به زعم برخی از منتقدان اگر به شکل دقیقی به این حوزه ورود نشود، معافیت مالیاتی هنرمندان نتیجه‌ای جز افزایش شکاف طبقاتی و فقیرتر شدن اقشار کم درآمد عرصه هنر نخواهد داشت و سود هنگفتش مستقیماً به جیب صاحبان دستمزدهای میلیاردی و سرمایه‌های ناسالم موجود در این حوزه خواهد رفت. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: معافیت مالیاتی هنرمندان اینفلوئنسرها شکاف طبقاتی معافیت مالیاتی هنرمندان جهاد تبیین و جنگ فعالیت های هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۶۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی بزرگترین مالیات دهنده در بین شرکتهای دولتی

بررسی بودجه امسال نشان میدهد بانک مرکزی بیشترین سهم مالیاتی در بین شرکتهای دولتی را به خود اختصاص داده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم‌، سهم مالیاتی شرکتهای دولتی نشان میدهد در بودجه 1403 بانک مرکزی 17 درصد از کل مالیات شرکتهای دولتی را پرداخت خواهد کرد.

شرکت ملی نفت 13 درصد و شرکت ملی گاز 4 درصد از درامدهای مالیاتی 1403 شرکتهای دولتی را به خود اختصاص خواهند داد.

ایمیدرو نیز یکی از بزرگترین شرکتهای دولتی مالیات دهنده در سال 1403 است که 10 درصد از درامدهای مالیاتی دولت از محل مالیات شرکتهای دولتی را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اقساط مالیاتی اصناف بلندمدت‌تر می‌شود
  • بانک مرکزی بزرگترین مالیات دهنده در بین شرکتهای دولتی
  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد
  • لزوم ایجاد یک سایت فرهنگی و هنری در استان البرز
  • مالیات بر سوداگری، صیاد دلالان نه مردم عادی
  • معافیت‌های خودرو در طرح مالیات بر عایدی سرمایه
  • چه کسانی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف شدند؟
  • شروط مجلس برای معافیت مالیات بر سرمایه در انتقال املاک
  • اشخاص غیرتجاری مشمول معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه شدند
  • شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد