Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - از زمان ارائه طرح مسکن مهر و اجرای پرچالش آن، سال‌ها است می‌گذرد، مسکن مهر که با هدف ساخت خانه برای اقشار ضعیف جامعه و خانه دار کردن آنان ارائه و اجرا شد خوشبختانه در این امر موفق بود و افراد زیادی را صاحب خانه کرد، اما توسط باند‌های سازمان یافته و تعاونی‌هایی که در سایه قانون و عدم نظارت‌های دستگاه‌های اجرایی فعالیت می‌کنند، باعث فساد‌های بی شمار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زمان ارائه طرح مسکن مهر، دولت اقدام به تشکیل شرکت‌های تعاونی نمود و سرمایه‌های تجمیعی مردم به تعاونی ها واگذار و برای آنان اساسنامه ای تنظیم گردید همچنین مسئولیت نظارت و مدیریت تعاونی‌ها را به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و ادارات استانی آن طبق قانون واگذار گردید و برای جلوگیری از فساد و خرید و فروش زمین دولتی، شرطی را بیان نمود: (هر ایرانی تنها یکبار می‌تواند از این زمین استفاده کند) و فرمی را به عنوان فرم جیم تعریف کرد تا درصورت استفاده از این تسهیلات فرصت سواستفاده از سودجویان و دلالان حوزه مسکن گرفته شود.

اما پس از گذشت ۱۶ سال، بررسی‌ها میدانی پروژه‌های مسکن مهر گلبهار نشان از عمق فاجعه است تا جایی که هیچ یک از مساکن مهر گلبهار پایانکار ندارند و از سوی نظام مهندسی مورد تایید نمی‌باشند.

برخی از تخلفات صورت گرفته در حوزه مسکن مهر از سوی تعاونی ها داشتن اضافه بنا یا ساخت واحد‌های غیرمجاز، عدم استفاده از مصالح مرغوب و مقاوم در ساخت و سازها، عدم انجام وظایف قانونی توسط بازرسان تعاونی‌ها مسکن مهر، عدم اجرای اساسنامه تعاونی‌های مساکن مهر و بی توجه‌ای به آن بوده است.

با بررسی مدارک اعضای تعاونی‌ها تعریف فرم جیم برای واحد‌های غیرمجاز که در زمین دولتی بودند توسط شرکت عمران گلبهار ثبت شده که از آن برای این ساخت و ساز‌های غیرمجاز تسهیلات دولتی نیز از بانک مسکن با مبالغ غیر متعارف ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان برای هر واحد غیر مجاز گرفته شده بود.

کمیسیون ماده ۱۰۰ میتواند در مورد تخلفات تنها دو رای صادر کند:
۱-تخریب "حکم تخریب مستفاد از صدور تبصره یک ماده ۱۰۰ ق. ش در صورتی صادر می‌شود که مخالف اصول شهرسازی، فنی، بهداشتی باشد"
۲- جریمه "برای مسکونی، اخذ جریمه نباید از حداقل یک دوم کمتر و از سه برابر ارزش معاملاتی ساختمان برای هر متر مربع بنای اضافی بیشتر باشد"

قیمت گذاری دستوری و خلاف قوانین توسط مسئولان شهری گلبهار

برآورد قیمت واحد مسکونی بر اساس پیش بینی قیمت تمام شده برای هر واحد و میزان سهم هر واحد از خدمات عمومی، مشاعات (با توجه به متراژ) و هزینه‌های جاری شرکت توسط هیئت مدیره صورت می‌گیرد. در صورت نیاز هیئت مدیره می‌تواند جهت تعیین برآورد هزینه از وجود کارشناسان رسمی دادگستری استفاده نماید.

پیگیری از مسئولان شهری گلبهار در خصوص مساکن مهر

علیزاده دادستان گلبهار گفت: مشکلات گلبهار بسیار است، مسئولان به وظایف خود عمل نکرده اند و اولویت ما رفع آنان است، هر دستگاهی یک وظیفه دارد براساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی دادستان وظیفه نظارت بر حسن اجرای وظایف تعیین شده دستگاه‌ها دارد و نیز ماده ۲۲ آئین دادرسی احیا و حفظ حقوق عامه هم از وظایف دادستان است.

نظارت بر اجرای قوانین و مقررات مربوط به بخش تعاونی در سطح خراسان رضوی، انجام اقدامات لازم جهت انحلال تعـاونی‌های متخلف،پیگیری و سلب مزایـا از تعاونی‌های متخلف نسبت به قوانین و مقررات بخش تعاونـی و اساسنامه مصوب و جلوگیری از فعالیت سو استفاده کنندگان از عناوین تعاونی در چارچوب قوانین موضوعه از وظایف مدیریت تعاونی‌ها است.

وظایف فوق وظایفی بود که قانون گذار برعهده وزارت تعاون و ادارات کل آن گذاشته است اما تاکنون از سوی اداره کل تعاون خراسان رضوی درخصوص مساکن مهر گلبهار هیچ نظارتی صورت نگرفته است، زیرا شواهد و تخلفات در مسکن مهر غیرقابل شمارش است.

امید است تا مسئولان انقلابی دولت سیزدهم و قوه قضاییه، مشکلات را حل و سواستفاده کنندگان را مجازات کنند، حال باید دید مسئولان جدید گلبهار، خراسان رضوی و کشور برای این مشکلات چه می‌کنند؟ تا امید مردم زنده شود.

انتهای پیام//ا.د.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مسکن مهر شرکت تعاونی تخلفات ساختمانی تعاونی ها مساکن مهر مسکن مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۷۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم

ایسنا/گیلان شبکه باران با برنامه تلویزیونی «پاسخ» پاسخگویی شفاف مسئولین به مطالبات مردم را به طور زنده منعکس می‌کند.

در راستای اجرای  جهاد تبیین و پاسخگو بودن مسئولان به پیشگاه مردم شریف و اجرای اصل مطالبه گری رسانه ملی در دوره تحول، صدا و سیمای گیلان در صدد تهیه برنامه‌ای با عنوان «پاسخ» بر آمد که با محوریت مطالبه گری، شفاف و بدون تعارف دغدغه‌های مردم را پیگیری می‌کند.

ماهیت اصلی این برنامه طرح خواسته‌های مردم و پیگیری پاسخ آن از مدیران استان است؛ همچنین شفاف‌سازی، ترویج و افزایش ظرفیت پاسخگویی مدیران و پیگیری مشکلات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی استان با حضور مسئولان ارشد استان، مدیران کل، رؤسای سازمان‌ها و نهادهای مختلف استان از دیگر اهداف این برنامه است.

برنامه «پاسخ» با بخش گفتگو با مهمان، گزارش مردمی، تصاویر ارسالی مردم و سوالات مردمی همراه با مشاوره اساتید دانشگاه، کارشناسان و نخبگان استان ساعت ۲۱:۳۰ روزهای چهارشنبه هر هفته به مدت ۶۰ دقیقه به صورت پخش زنده از سیمای گیلان به روی آنتن می‌رود.

نخستین قسمت این برنامه شامگاه گذشته، ۵ اردیبهشت‌ماه با حضور اسدالله عباسی، استاندار گیلان تهیه و پخش شد که با برقراری ارتباط تلفنی با محمدرضا رستمی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز سوالاتی مطرح شد.

ویژه‌برنامه پاسخ به تهیه‌کنندگی محمود رحمتی و اجرای مهدی لطفی از شبکه باران پخش می‌شود؛ بخش پیام‌های دریافتی مخاطبان نیز با اجرای شهریار سروری روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معاونان و مدیران فرهنگی سفیران دانشگاه در معرفی دستاورد‌ها هستند
  • ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی به کجا رسید؟
  • شرکت‌های تعاونی روستایی برای تحقق شعار سال، برنامه ارائه دهند
  • لزوم ارائه برنامه از سمت شرکت‌های تعاونی روستایی برای تحقق شعار سال
  • روند سرمایه‌گذاری در سیستان‌وبلوچستان تسهیل شود
  • «پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم
  • دلیل عرضه طلای تقلبی در بازار چیست؟
  • عدم صدور کد رهگیری و گرانفروشی؛ بیشترین تخلفات مشاوران املاک
  • عدم صدور کد رهگیری و گرانفروشی؛ بیشترین تخلفات مشاوران املاک اردبیل
  • شبکه‌ای واحد برای کمک‌های خیرین ایجاد شود