Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@02:20:32 GMT

ماه‌های طلایی ‌بارش استان خوزستان از دست رفت

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۵۸۲۵۷

ماه‌های طلایی ‌بارش استان خوزستان از دست رفت

گروه استان‌ها ـ مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت:بارش‌های امسال ۵۰ درصد کاهش نسبت به دراز مدت را نشان می‌دهد؛ همچنین بارش در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۶.۵ درصد کاهش یافته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، محمد سبزه زاری شامگاه جمعه در حاشیه دهمین نمایشگاه کشاورزی، نهاده‌ها، تجهیزات آبیاری، لوازم باغبانی و گلخانه‌ای، دام، طیور،  آبزیان، داروهای دامپزشکی و صنایع وابسته در خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از سال 98 تاکنون بارش خوبی داشتیم، این بارش‌ها در منطقه‌ای با اقلیم خشک و نیمه‌خشک بوده برهمین اساس باید انتظار سال‌های پر بارشی داشته باشیم اما این به معنای خروج از خشکسالی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل هواشناسی خوزستان با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی برای این مناطق عنوان داشت: برنامه‌ریزی این منطقه باید با سایر مناطق کشور متفاوت باشد تا با صرفه جویی در مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی و صنعت بتوانیم در بهترین حالت در کمترین میزان بارش نیز از کیان این سرزمین دفاع کنیم.

سبزه‌زاری افزود: در سال جاری 45 درصد بارش کل سال را دریافت کردیم و 155.6 میلی‌متر بارش داشتیم.

14 درصد محصولات کشاورزی کشور در خوزستان تولید می‌شودخط و نشان تعزیرات برای گرانفروشان؛ نظارت بر بازار شب عید خوزستان تشدید می‌شودتفاهم اولیه با چین برای فاینانس طرح کشاورزی 550 هزارهکتاری خوزستان و ایلام

وی ادامه داد: بارش دراز مدت در استان بیشتر از 240 میلی‌متر بود، بارش‌های امسال 50 درصد کاهش نسبت به دراز مدت را نشان می‌دهد؛ همچنین بارش در سال جاری نسبت به سال گذشته 26.5 درصد کاهش یافته است.

مدیر کل هواشناسی خوزستان تصریح کرد: استان‌هایی که آب سدهای استان را تأمین می‌کنند مانند لرستان 48 درصد بارش را کل سال دریافت کرده است، همچنین  ایلام 31 درصد، چهار محال 58 درصد و کهگیلویه و بویر احمد 68.8 درصد باران دریافت کرده‌اند؛ معضل ما دو استان ایلام و لرستان است که تامین کننده کرخه و دز هستند؛ اگر بارش‌ها در این دو استان به همین منوال پیش برود در تابستان سال آینده وضعیت خوبی در کرخه نخواهیم داشت.

سبزه زاری ابراز داشت: در بارش بهاره، مدل‌های میان مدت نشان می‌دهند که کمی فراتر از نرمال خواهد بود اما ذات بارش‌های بهاره رگباری است و گستردگی ندارد این بارش‌ها ممکن است در نقطه‌ای سیل ایجاد کند و در نقطه دیگر هیچ بارشی نباشد.

وی گفت: ارزش بارش رگباری نقطه ای نسبت به بارشی که پهنه ای است بسیار کمتر است به گونه‌ای که 20 میلی‌متر بارش پهنه‌ای از 100 میلی‌متر بارش منطقه‌ای بسیار ارزشمندتر است.

مدیر کل هواشناسی خوزستان اظهار داشت: بیشترین بارش‌ها در آذر و دی وجود دارد و پس از آن کمتر می‌شود از هفته 4 فروردین بارش در خوزستان 2 میلی‌متر می‌شود و دیگر ارزشی ندارد؛ ماه‌های طلایی تامین بارش استان را از دست دادیم، برای تابستان سال آینده باید شرایط ویژه در بخش کشاورزی اعلام شود که بتوانیم آب شرب مردم را تأمین کنیم.

انتهای پیام/331/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کل هواشناسی خوزستان درصد کاهش میلی متر بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۸۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدول میزان بارش در فارس تا ساعت ۱۵:۳۰

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، سامانه بارشی اخیر که از اواخر چهارشنبه وارد فارس شد، بیشتر مناطق استان را تا امروز بهره‌مند از رحمت الهی کرد.
در این سامانه تا عصر امروز، شهرستان فیروز آباد با ۱۰۴ میلی متر رکورد دار بود و نور آباد ممسنی هم با ۹۲ میلی متر مکان دوم را به خود اختصاص داد در میمند هم ۸۳، قیروکارزین ۶۹، جهرم ۶۳ خنج و کازرون ۵۹، کوار ۴۷، زرین دشت ۴۶، اردکان ۴۰، فسا و داراب ۳۸ و رستم ۳۶ میلی متر باران بارید.
میزان بارش در شیراز هم ۲۵ میلی متر اعلام شده است و جمع بارندگی سال زراعی جاری در این کلانشهر به ۲۵۰ میلی متر رسید.

دیگر خبرها

  • ۵.۷ میلی‌متر باران در لرستان بارید
  • استان های غرب، شمال غرب، شمال و شمال شرق کشور بارانی می شوند
  • میزان بارش‌های روز گذشته در خراسان شمالی اعلام شد
  • آبگیری ۸۱ درصد کل مخازن سدهای خوزستان
  • خسارت بارش شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان
  • خسارت بارش‌های شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان
  • جدول میزان بارش در فارس تا ساعت ۱۵:۳۰
  • جدول بارش‌های فارس تا ساعت ۸:۳۰ امروز
  • خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی فارس
  • هشدار مهم هواشناسی پس از پر شدن ۸۱ درصد مخازن سد‌های خوزستان