Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بحران کرونا از جنبه‌های مختلف سبک زندگی و مهمتر از همه خلق و خو و روان ما را تحت تاثیر قرارداده است.

تحقیقات علمی حاکی از آن است که مشکلات مربوط به روان افراد در دروان کرونا افزایش چشمگیری داشته یعنی بسیاری از مقاله‌ها در دنیا نشان می‌دهد اختلالاتی مانند افسردگی و مشکلات مربوط به استرس و اضطراب بیش از ۲۵ بیش درصد بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبیعتا این موضوع در مورد مردها هم صدق می‌کند و با توجه به اینکه اغلب آنها بسیاری از مسوولیت‌های خاص زندگی اجتماعی و ‌اقتصادی را بر ‌عهده دارند، موضوعی مانند شیوع بیماری کرونا به دلیل آسیب‌هایی که به مسائل اقتصادی، درآمد و مدیریت اقتصادی زندگی وارد آورد و همچنین مشکلات مربوط به تورم‌ و هزینه‌های سرسام‌آور باعث شد مردان فشار روانی زیادی را متقبل شوند.

از سوی دیگر مردان درگیر با هنجارهای سنتی مردانه در دوره کرونا، رفتارهای ناسازگاری در سلامت خود بروز می‌دهند و کمتر به سلامت خود توجه دارند و بیشتر آسیب پذیری خود را پنهان کرده و مراقبت از خود را نادیده می‌گیرند.

 رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به چالش‌های سلامت روان مردان در دوران کرونا اظهار کرد: رفتارهای پرخطر، عوامل خطرناک شغلی، خشونت، سوانح، حوادث ترافیکی، شغلی، شیوع و بروز بیشتر بیماری‌های مزمن مانند سکته قلبی و مغزی در مردان از مهمترین دلایل مرگ و میر بالاتر و عمر کوتاه‌تر آنان است که این امر را به یک بحران مهم سلامتی در همه دنیا تبدیل کرده است.

کاوه قادری با بیان اینکه خودمراقبتی مردان در تمام دنیا نسبت به زنان کمتر است، ادامه داد: به عبارتی زنان بیشتر به پزشک مراجعه می‌کنند و به سلامت خود حساس هستند ولی مردان، با بی‌توجهی به سلامت خود دیرتر متوجه بیماری خود می‌شوند و برای همین احتمال فشار خون بالا و سکته قلبی در آنها بالاتر است.

کرونا و چالش روانی مردان

طبق اظهارات وی، دوران کرونا نیز چالش‌های سلامت روان ویژه‌ای را برای مردان به همراه داشته است.

 رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: شیوع ویروس کویید19، موجی از پیامدهای مستقیم و غیر مستقیم را بر جنبه‌های روانی افراد همچون مشکلات اضطرابی، خلق غمگین و پریشانی، تحریک‌پذیری، انزوا، پرخاشگری، اختلال در رفاه عمومی مردم در سراسر جهان و بسیاری از مشکلات در روابط خانوادگی را به همراه داشته است. 

قادری ضمن بیان اینکه روابط زوجین یکی از مهمترین حیطه‌هایی است که در دوره کرونا تحت تأثیر قرار گرفته است، افزود: دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی همچون وضعیت کار، خرید و تهیه غذا و خوراک برای خانواده، مدرسه دانش آموزان، رفت و آمد و معاشرت با اقوام نزدیک، ضد عفونی کردن منزل، بیرون رفتن از منزل، رعایت نکردن مسائل بهداشتی و ... از جمله مسائلی است که باعث ایجاد استرس و هراس در اعضای خانواده شده و بر روابط بین اعضای خانواده نیز تاثیر گذاشته است. 

وی با ذکر اینکه در دوران کرونا مردان چندین چالش ویژه را تجربه کرده‌اند، گفت: چون از مردان انتظار می‌رود تامین کننده بخش زیادی از دغدغه‌های اقتصادی خانواده باشند، شغل‌های پر ریسک‌تری دارند و کمتر به سلامت خود اهمیت می‌دهند، از سوی دیگر کلیشه‌های جنسیتی مردانه مانند اینکه مردان گریه نمی‌کنند و مردان باید قوی باشند سبب می‌شود تا این قشر در دوران کرونا کمتر بخواهند با استرس‌هایشان به شکل مساله‌محور رو به رو شده و ضمن پردازش، راهکارهایی برای کاهش آن اتخاذ کنند اما معمولا این نشانه‌ها را نادیده می‌گیرند و این یک عامل خطر جدی برای سلامت روان آنان است.

 رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: از سوی دیگر برخی از تحقیقات حاکی از آن است که خودمراقبتی افراد در برابر ویروس کرونا و پیروی از توصیه‌ها می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله تفاوت‌های فردی و جنسیتی باشد به این معنا که مردان وضعیت بدتری از منظر سلامت روان و سلامت جسمانی تجربه می‌کنند. 

قادری اظهار داشت: چندین مطالعه در زمینه تفاوت‌های جنسیتی در رفتارهای پیشگیرانه، دریافت واکسن و خودمراقبتی گزارش نموده‌اند و در بیشتر آن‌ها مرد بودن به عنوان یک عامل خطر ارزیابی شده است و مردان از منظر این مولفه‌ها وضعیت نامساعدتری دارند.

قادری اذعان کرد: از سوی دیگر مشکلات کاری مردان در دوران کرونا مانند مشکلات اقتصادی و ساعات کاری زیاد و پرتنش می‌تواند زمینه‌ساز فرسودگی شغلی در مردان باشد که در چندین مطالعه این مهم به خوبی نشان داده شده است. 

علائم افسردگی در مردان

وی نشانه‌های فرسودگی در مردان را  احساس خستگی فراگیر، احساس کمبود انرژی و تهی بودن، از دست دادن اشتیاق قبلی به کار، حس بدبینی و بی‌اعتمادی به خود و دیگران، پرخاشگری و حساسیت درروابط بین فردی،کاهش فرمان پذیری، احساس بی‌کفایتی درمحیط کار، افزایش غیبت‌ها و تمایل به مرگ عنوان کرد. 
 
وی یادآور شد: در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که ترکیبی از کلیشه‌های جنسیتی مردانه، پذیرش کمتر مشکلات روانشناختی در میان مردان، تمایل کمتر به انجام اقدامات پیشگیرانه و درمانی، اجتناب از حل استرس‌ها، فرسودگی شغلی و ... سبب شده تا به این نتیجه برسیم که کرونا بر روی سلامت روان مردان تبعات بدتری بر جای گذاشته است. 

 رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: برای کاهش این مخاطرات اگر چه نیاز به برنامه‌های جدی و اساسی است اما به شکل کلی می‌توان به مردان توصیه نمود تا با توجه بیشتر به هیجانات و احوالات درونی‌شان و اجتناب نکردن از آن‌ها توان خودنگری و پذیرش هیجانات را در خود بالا ببرند، از سوی دیگر با رعایت دستورات پیشگیرانه و درمانی از خطر ابتلا و مشکلات جسمانی و روانشناختی ناشی از کرونا بکاهند و سعی کنند به شکل فعالانه‌تری در جست و جوی خدمات درمانی سلامت جسمانی و روانی باشند. 

حفظ تعادل میان کار و زندگی

قادری برای مدیریت فرسودگی شغلی در مردان چند راهکار کلی پیشنهاد داد و گفت:  تعادل بین کار و زندگی خارج ازمحیط کار و اختصاص دادن زمان هایی برای فراغت و استراحت، تعیین عوامل تنش زا و حل سازگارانه آنها،‌ درخواست کمک از دیگران به این دلیل که این حمایت اجتماعی می‌تواند با سهیم کردن دیگران در هیجانات منفی و یافتن کمک‌های اطلاعاتی و ابزاری از بار مخرب این هیجانات بکاهد.

انتهای پیام/ ۲۳۳۰/۷۷

منبع: فارس

کلیدواژه: استرس مردان تاثیرگذاری سلامت مردان دوران کرونا سلامت خود سوی دیگر سلامت روان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۸۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامزد انتخابات مجلس : چرا دختران در مدارس روسری‌شان را برندارند؟

نامزد انتخابات مجلس دوازدهم گفت: در موضوع زنان همیشه گفته‌ام که در طول تمام این سال‌ها می‌شود ادعا کرد که درباره زنان، مردان تصمیم گرفته‌اند.

حسن خجسته باقرزاده، مدیر اسبق رادیو و برادر همسر رهبر انقلاب، در گفتگو با نسیم آنلاین، با اشاره تلویحی به بحث قانون حجاب و تصمیم گیری برای زنان پرداخته است. بخشی از گفتگوی او را در ادامه می خوانید.

* در موضوع زنان همیشه گفته‌ام که در طول تمام این سال‌ها می‌شود ادعا کرد که درباره زنان، مردان تصمیم گرفته‌اند. یک مثال ساده بزنم. مثلا در آن زمان که مدرسه راهنمایی بود و دبیرستان، دخترها باید روسری‌شان را برنمی‌داشتند. خوب در مدرسه همه خانم بودند. چرا برندارند؟ این یک تصمیم مردانه است.

* اگر خانم‌ها هم در تصمیم‌گیری‌ها باشند حرف‌های دیگری دارند. پیشنهادم این است که هر قانونی در حوزه فرهنگ می‌خواهیم بنویسیم، از داخل خانواده به قانون نگاه کنیم. از خانواده نگاه کنیم.

* خوب شما جامعه شناسی خواندید دیگر. ما چند تا نهاد داریم؟ حکومت است. دولت است. آموزش است. اقتصاد است. این چهار نهادهای اولیه است. درست است؟ حالا دین هم گاهی می‌گویم صریحا. یعنی به هر حال یک اعتقادی است. نهادهای بعدی نهادهای ثانویه هستند. نهادهای ثانویه. نهادهایی که برای رفع نیاز پیش می‌آیند. پس نهاد خانواده، نهاد اولیه است.

* خدا رحمت کند یکی از اساتید ما در دانشگاه تهران می‌فرمودند که همان کومون‌های اولیه جامعه اولیه بشری که پیدا شد، دو تا قانون به ناچار پیدا شد. یک قانون تقسیم شکار بود. که بالاخره جگرش را که بخورد. حالا به تعبیر ما. قانون دوم رابطه با زنان بود. بعد ایشان می‌فرمودند که قانون دوم را زن‌ها وضع کردند. حالا ایشان ادله داشت. پس معلوم می‌شود موضوع مهمی است. یعنی موضوعی که در فطرت زن خدا گذاشته که می‌گوید در این مسایل تسلیم هر چیزی نباش. این مال چه زمانی است؟ مال کومون‌های اولیه. پس معلوم می‌شود یک هستی دارد.

* خدا آیت الله جوادی آملی را حفظ کند. کتاب زن در آینه جمال و جلال را بخوانید و ببینید مثلا ایشان به استناد آیات قرآن درباره زن چه چیزهایی آورده است. کراماتی که زن دارد. توصیه‌هایی که به مردان درباره زنان شده است. من فکر کنم مثلا ما اگر زن را با آن هستی که اینجا است تفسیر کنیم یک معنای دیگر دارد. قوانین هم یک شکل دیگر می‌شود. نوع رابطه اجتماعی با زن هم همینطور. ما بعضی از حوزه‌ها را «فرآوری» نکردیم و یکی از حوزه‌های خیلی خیلی مهم، حوزه زنان است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: امام جمعه یزد : دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان : لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید، همین «طرح نور» کافی است / نگرانم این لایحه مثل برجام شود ایراد شورای نگهبان به سامانه چهره نگاری در لایحه عفاف و حجاب از زبان عضو کمیسیون ویژه

دیگر خبرها

  • چرا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند؟
  • نامزد انتخابات مجلس : چرا دختران در مدارس روسری‌شان را برندارند؟
  • ضرورت توجه به روان‌سازی ترافیک معابر در مراغه
  • خجسته: درباره زنان، مردان تصمیم گرفته‌اند / چرا دختران در مدارس روسری‌شان را برندارند؟
  • چلسی ۲ - ۰ تاتنهام/ زنبق‌ها سهمیه لیگ قهرمانان را پس زدند + فیلم
  • ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم برخوردار در زاهدان
  • با این ویتامین از پوکی استخوان در امان بمانید
  • گنجی که فقط کچل‌ها دارند
  • ثبت فوت مردان ‌در استان زنجان بیشتر از زنان بوده است‌
  • برنامه جام‌جهانی تیراندازی اعلام شد