Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@22:22:34 GMT

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1401

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۵۹۳۰۶

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1401

این موضوع حتی گاها باعث ناامیدی عده‌ای برای خرید خانه شده و این مسئله که صاحب خانه‌ای شوند را آرزویی محال و دست نیافتنی می‌دانند. چرا که خرید ملک نیاز به سرمایه، برنامه ریزی و هدف گذاری داشته و زمانی که شخص موفق به جمع آوری بودجه مورد نیاز خود می‌شود، ناگهان با افزایش تصاعدی قیمت مسکن مواجه می‌گردد.

از این رو سوالی که مطرح می‌گردد این است که چه عواملی باعث عدم ثبات قیمت خانه می‌شود؟ در راستای پاسخ به این سوال باید بگوییم که به طور کلی برخی از عوامل همواره باعث نوسان قیمت در بازار مسکن شده و از این رو می‌توان آنها را از جمله دلایل اصلی همیشگی تغییر در قیمت ملک بشمار آورد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عدم آگاهی نسبت به این موارد تاثیرگذار باعث شده که در طول سالیان گذشته بسیاری از افراد در خصوص خرید ملک به مشکل بر بخورند. چرا که عده‌ای از افراد همواره سردرگم بودند که چه دوره‌ای از طول سال برای خرید خانه مناسب بوده و برخی دیگر با اقدامات حساب نشده خود ملکی را در گرانترین بازه سال خریداری کرده و طبیعتا متحمل ضرر مالی در این مورد شدند.

به همین خاطر شناختن عواملی که باعث بالا و پایین شدن قیمت خانه می‌شوند، به شما کمک می‌کند تا زمان مناسبی را برای خرید خانه در نظر گرفته و مهم‌تر از آن می‌توانید که قیمت مسکن در سال آینده را تا حدودی با تحلیل این مسائل پیش بینی نمایید.

عوامل تاثیرگذار در نوسانات بازار مسکن

به طور کلی عوامل بسیاری هستند که در این زمینه دخیل بوده و قیمت نهایی مسکن را تحت الشعاع قرار می‌دهند. در ادامه به برخی از این عوامل اشاره خواهیم کرد.

زمین

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که منجر به تغییر قیمت مسکن در بازه‌های مختلف زمانی می‌شود، زمین می‌باشد. چرا که در هر زمینی امکان ساخت ساختمان وجود نداشته و طبیعتا هنگامی که با کمبود زمین برای ساخت و عرضه ملک مواجه باشیم، بر ارزش آن افزوده می‌شود.

رکود اقتصادی

رکود اقتصادی پیامدهای مختلفی را به دنبال دارد. به عنوان مثال یکی از پیامدهای رکود اقتصادی این است که فرصت شغل یابی کاهش یافته و از رونق برخی کسب و کارها نیز کاسته می‌شود.

به دنبال چنین وضعیتی بسیاری از افراد به قصد پیدا کردن شغل جدید و یا بهبود موقعیت شغلی خود به شهرهای دیگر مهاجرت می‌کنند به این امید که فرصت‌های بیشتری برای زندگی بهتر بدست آورند. زمانی که جمعیت شهری بنا به دلایل مختلف از جمله مهاجرت افزایش می‌یابد، متعاقبا تقاضا برای ملک نیز افزایش می‌یابد. نتیجه افزایش تقاضا برای ملک چیزی جز افزایش نرخ مسکن نخواهد بود.

قیمت مصالح و نیروی کار

از جمله عوامل تاثیرگذار در این زمینه می‌توان به هزینه‌های مربوط به خرید مصالح و دستمزد کارگران اشاره کرد. هر چه قیمت مصالحی نظیر سیمان، تیرآهن و... بیشتر باشد، هزینه‌های تمام شده کار نیز افزایش می‌یابد.

در کنار این مورد باید هزینه‌های مربوط به دستمزد کارگران را نیز در نظر گرفت. طبیعتا اگر ساخت و سازها سمت و سوی صنعتی شدن پیدا کنند، بخشی از این هزینه‌ها کاهش خواهد یافت. همچنین اگر سازندگان این توانایی را داشته باشند که از بخشی از تورم‌های رایج در این کار چشم پوشی کنند، تا حدودی هزینه‌های اینچنینی کاهش می‌یابد.

نبود بافت قدیمی در شهر

واضح و روشن است که مناطقی با بافت قدیمی مستعد ساخت و ساز بوده تا در نهایت به منطقه‌ای نوساز و امروزی تبدیل شوند. حال منطقه‌ای را تصور کنید که علاوه بر نوساز بودن، فاقد خانه‌های کلنگی نیز می‌باشد. در چنین حالتی چه اتفاقی می‌افتد؟ بدیهی است که روز به روز بر ارزش املاک موجود در آن منطقه افزوده می‌گردد.

عدم تغییر قیمت مسکن پس از رفع بحران

در بسیاری از اوقات قیمت مسکن تحت تاثیر عوامل اقتصادی و سیاسی قرار گرفته و با ایجاد هر چالش و بحرانی شاهد تغییر نرخ مسکن در بازار هستیم. همانطور که می‌دانید تمام مشکلات سیاسی و اقتصادی با گذشت زمان حل شده و در نهایت از بین می‌روند؛ ولی این موضوع در حالی است که با بازگشت شرایط بحرانی به وضعیت عادی قیمت مسکن تغییر نمی‌کند.

به بیان واضح‌تر چنانچه مشکلی منجر به افزایش ارزش ملک گردد، پس از حل مشکل مذکور طبق قاعده قیمت مسکن نیز باید به نرخ سابق خود بازگردد ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده و قیمت جدید آن حفظ می‌شود.

کاهش عرضه

به طور کلی کاهش عرضه افزایش تقاضا را به دنبال دارد. از این رو زمانی که بخشی از سرمایه و بودجه مربوط به مسکن به سایر بخش‌های اقتصادی که در محدوده زمانی کوتاه‌تری به سرانجام و سودآوری می‌رسند، اختصاص داده شود، با کاهش عرضه مسکن مواجه می‌شویم. باید در نظر داشت که افزایش تقاضا افزایش نرخ مسکن را در پی خواهد داشت.

وضعیت قیمت مسکن در سال 1401

در سال 1400 شاهد رکود اقتصادی در بازار مسکن بودیم که دلیل آن را می‌توان بی‌ثباتی سیاسی در نظر گرفت. در صورتی که ثبات اقتصادی رخ دهد، برآورد می‌شود که بازار مسکن نیز دچار رشد و سیر صعودی گردد.

علاوه بر اینها همانطور که در بالا گفته شد، نوسانات مربوط به قیمت ملک به عواملی چون قیمت مصالح، هزینه‌های جانبی و... بستگی دارد. چنانچه در جهت حل و رفع این عوامل کوشش به عمل آید، وضعیت بی ثباتی و نوسانات دائمی قیمت مسکن نیز تا حدود زیادی بهبود خواهد یافت.

از این رو باید منتظر بمانیم تا در نهایت بفهمیم که در سال 1401 ارزش مصالح و نرخ‌های مختلف در حوزه ساختمان سازی تا چه اندازه تغییر می‌کنند.

کلام آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت ملک آشنا کنیم تا از این طریق بتوان قیمت مسکن در سال 1401 را برآورد نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت ملک و اخبار مرتبط با بازار مسکن به شما پیشنهاد می‌دهیم که وارد سایت چی ملک شده و از مطالب کاربردی این سایت استفاده کنید.

با چی ملک هم می‌توانید خانه مورد نظر خود را با توجه به بودجه و سلیقه‌ای که دارید برای خرید یا رهن و اجاره در سریعترین زمان ممکن پیدا کنید و هم اینکه اطلاعات شخصی خود را در رابطه با بازار مسکن ارتقا بخشید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید با شماره موجود در سایت تماس حاصل کرده و سوالات خود را در این حوزه بپرسید. کارشناسان چی ملک همواره آماده ارائه خدمات و مشاوره‌های لازم به شما هستند.

منبع: فارس

کلیدواژه: قیمت مسکن نرخ ملک قیمت مسکن در سال رکود اقتصادی بازار مسکن برای خرید سال 1401 قیمت ملک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۹۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستاجران بخوانند؛ پیش‌بینی تازه از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳

رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت اجاره در سال جاری توضیح داد.

کیانوش گودرزی، رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که قیمت‌ها در سال ۱۴۰۳ افزایشی است یا کاهشی؟ افزود: ما همیشه یک افزایش قیمتی را خواهیم داشت، اما امیدواریم در سال جدید با یک سیاست درست و آینده‌نگری در حوزه مسکن، شرایط متفاوت شود.

وی تصریح کرد: ببینید، به طور معمول هر ساله ۲۵ درصد نسبت به سال قبل اجاره‌ها افزایش پیدا می‌کند. این موضوعی است که مجلس به دولت اجازه داده است که برحسب موضوعات تورمی ورود پیدا کند و عدد و رقمی اعلام شود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که تعیین این اعداد و ارقام کار بدی نیست، در همه جای دنیا هم این اتفاق می‌افتد، ولی در ایران بستر آن هنوز فراهم نبوده و ابزار لازم برای این کار مهیا نیست، متذکر شد: پارسال اگر این اتفاق می‌افتاد، می‌توانستیم به مشاوران املاک بگوییم قیمت‌ها را رعایت نکردید، یعنی موضوع قابل رصد و کنترل بود.

گوردزی تصریح کرد: نکته این‌جاست که الان با سامانه خودنویسی که راه افتاده و متعامل آن می‌توانند خودشان قرارداد بنویسند، دیگر رصد و نظارت و کنترلی در سطح جامعه باقی نمی‌ماند. یعنی متعاملین، چه مستاجر و چه موجر، خودشان با هر افزایش قیمتی می‌توانند قرارداد بنویسند.

وی تاکید کرد: اصل موضوع همین‌جاست که دولت در حالی که باید نظارت و کنترل داشته باشد، در واقع با سامانه‌ای که ایجاد کرده، نظارت و کنترل از دست دولت خارج خواهد شد. این سامانه تبعات خاص خود را دارد.

دیگر خبرها

  • پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سکه امامی به کانال ۴۱ میلیونی صعود کرد
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403 / سکه امامی میلیونی رشد کرد
  • شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها
  • اراضی نهضت ملی مسکن برای ۴۰ هزار متقاضی در شهر پرند هنوز تامین نشده است
  • قرارگاه تولید مسکن ارزان‌قیمت در برنامه صندوق ذخیره فرهنگیان است
  • پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • پیش‌بینی قیمت طلا/ نگاه سرمایه‌گذاران به فلز زرد
  • مستاجران بخوانند؛ پیش‌بینی تازه از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳
  • قالیباف به بانک مرکزی اولتیماتوم داد