Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@15:25:59 GMT

کرونای عادی شده در کمین گردشگری نوروزی گیلان

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۵۹۷۴۷

کرونای عادی شده در کمین گردشگری نوروزی گیلان

به گزارش ایرنا، گیلان با توجه به وضعیت آب و هوای مناسب و داشتن مناطق زیبای جنگلی  و سواحل زیبا، یکی از استانهایی است که همواره در رتبه های نخست گردشگر پذیری قرار دارد. گیلان در شرایط عادی هر ساله شاهد حضور میلیونها مسافر و گردشگر در ایام نوروز بود که این امر نه تنها در رونق معیشت مردم این خطه از کشور تاثیر بسزایی داشت، بلکه بخشی از رونق اقتصادی استان را نیز شامل می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخورداری از حدود سه هزار و یکصد هتل ، هتل آپارتمان ،مجتمع گردشگری مهمانپذیر، خانه مسافر، مجتمع سرگرمی و تفریحی، اقامتگاه بومگردی، اقامتگاه سنتی، بین راهی و اسکله گردشگری و مسافربری گواه بزرگی صنعت گردشگری در گیلان است و اغراث نیست بگوییم گردشگری از گذشته ای دور تا به امروز تمامی ابعاد اقتصادی این خطه در کرانه جنوبی خزر را تحت تاثیر قرار داده است. 

اما طی ۲ سال اخیر با همه گیری ویروس کرونا لطمات و خسارات بسیاری بر پیکر صتعت گردشگری گیلان و اقتصاد مردم این خطه از شمال کشور وارد شد و این مسئله در ایام نوروز به عنوان فصل پیک مسافر خیزی بیش از هر زماندیگری احساس می شود.

گیلان تاکنون بخاطر ویروس منحوس کرونا ۲ نوروز را از دست داد که بر اساس براوردهای رسمی بیش از ۲ هزار میلیارد تومان خسارت به پیکر گردشگری استان وارد کرد. البته این امار فقط مختص به واحدهای گردشگری رسمی هستند و با احتساب فعالیت های خصوصی، روستایی و همچنین ارتزاق غیررسمی جمعیت بسیاری از کنار گردشگری، خسارت کرونا شاید چندین برابر آمارهای رسمی باشد.

اما از اواخر تابستان امسال با آغاز واکسیناسیون عمومی در سراسر کشور و گیلان که با احتمام دولت سیزدهم در تهیه بی وقفه واکسن انجام شد، بارقه های امید برای نوروزی پر رونق در این استان روشن شد. کاهش مار مبتلایان و بستری های بیمارستانی بیماری کووید۱۹ به همراه فعالیت عادی بسیاری از مجموعه های تفریحی این بارقه امید را شعله‌ورتر از هر زمان طی ۲ سال اخیر کرد. 

اما با این وجود بار دیگر عادی انگاری، پرهیز از پروتکل های بهداشتیف عبور بی تفاوت از ماسک زنی، مهمانی های پُرتعداد به همراه هجوم سویه جدید اُمیکرون بار دیگر سایه سیاهی بر گردشگری گیلان افتاد. از اواخر دیماه امسال که کمترین میزان بیماران بستری در استان ازابتدای شیوع کرونا ثبت شد، بار دیگر شاهد روند افزایشی مبتلایان هستیم که حتی وضعیت استان را تا قرمزی کامل رنگ بندی نیز کشاند. 

البته طی آخرین گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش بهداشتی در حال حاضر فقط ۶ شهرستان استان در وضعیت قرمز قرار دارند و ۱۱ شهرستان دیگر در شرایط نارنجی به سر می‌برند که خود نشان از کاهشی شدن یا احداقل ثبات وضعیت همه گیری در این استان دارد. اما تداوم عادی انگاری ها می تواند بار دیگر نه تنها جان بسیاری از مردم را به خطر بیاندازد، بلکه شاید برای سومین سال نوروز گردشگری استان را به تعطیلی بکشاند؛ مسئله ای که حتی مسئولان استان نیز نسبت به ان هشدار داده اند. 

محدودیتهای کرونایی ماحصل عادی انگاری 

پس از پشت سر گذاشتن هر پیک از کرونا، تا حدی رعایت توصیه های بهداشتی در جامعه کاهش می یابد اما با پابان یافتن موج پنجم ، این سهل انگاری افزایش چشمگیری در جامعه داشته که این امر موجب شده تا در موج ششم، روند صعودی مبتلایان و افرادی که از این بیماری جان خود را از دست می‌دهند، در جامعه افزایش یابد.

این در حالی است که با افزایش مناسب و اصولی توصیه های بهداشتی، شاهد فروکش کردن این بیماری در جامعه به خصوص در استان گیلان بودیم که این امر موجب شد تا رنگ آبی کرونایی در اکثر شهرهای گیلان خودنمایی کند و میزان مرگ و میر و حتی میزان مبتلایان به شدت کاهش یابد.

اما اکثر مردم با تفکر اینکه این بیماری را پشت سر گذاشته و سویه جدید کرونا (اُمیکرون) قدرت چنداین ندارد، به رعایت دستورات بهد اشتی اهمیت چندانی ندادند که این امر باعث افزایش چشمگبر مبتلایان در پیک ششم شده است.

از سوی دیگر با نزدیک شدن به روزهای پایان سال، سفرهای نورورزی آغاز می شود که اگر بیماری کرونا فروکش نکند ، به طور حتم تعداد مبتلایان به این بیماری در ایام نوروز افزایش چشمگیری خواهد یافت.

همچنین در صورت تشدید این بیماری ، مسئولان باید چاره‌ای در خصوص تعطیلات آخر سال و همچنین تعطبلات نوروز داشته باشند تا جلوی افزایش این بیماری گرفته شود و اُمیکرون که همه گیری زیادی دارد، تنزل و کاهش یابد.

هم اینک نیز ۱۶ شهرستان گیلان به رنگ قرمز در آمده و فقط شهرستان رضوائشهر نارنجی است تا تمام شهرهای گیلان از رنگ آبی فاصله گرفته و وضعیت قرمز در گیلان به صدا درآید که از نظر کارشناسان، مهمترین عامل این روند صعودی بیمکاری، عدم رعایت توصیه های بهداشتی است.

البته استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از تهویه در اماکن عمومی از نکات بهداشتی قابل توجه برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و جلوگیری از ابتلا است که رعایت این موارد مورد تاکید کارشناسان بهداشتی توسط مردم در همه مکان ها به ویژه در اجتماعات است.

سفر ایمن و مسئولانه خواست گیلان برای نوروز ۱۴۰۱ 

افزایش تعداد مبتلایان و همچنین افزایش تعداد مرک و میر از سویه جدید کرونا باعث شده تا مسئولان ارشد استان گیلان نیز در این خصوص حساس شوند که در این راستا استاندار گیلان نیز از این وضعیت و همچنین نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی واکنش نشان داد.

اسدالله عباسی در جلسات متعدد به خصوص ستاد کرونا با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌ها در ایام سفرهای نوروزی، مطابق با تصمیمات ستاد ملی کرونا باشد، گفت که لازمست رعایت کامل توصیه‌های بهداشتی به ویژه در آستانه تعطیلات پایان سال ، مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی افزود: در صورت بهتر شدن وضعیت کرونایی استان، برنامه ریزی های انجام شده با رویکرد مدیریت و برنامه ریزی سفرهای ایمن و مسئولانه، حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده، ایجاد نشاط اجتماعی با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و تامین آرامش روانی جامعه را ادامه می دهیم و برای هریک از این تصمیم گیری ها، دستگاه ها باید هماهنگی لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه اکنون شرایط خوبی از نظر شیوع کرونا و سویه امیکرون در استان گیلان نداریم و منحنی همه‌گیری رو به بالاست، اظهار داشت: باید پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم برای پذیرایی احتمالی از مهمامان، مطابق با تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا باشد.

از سوی دیگر بر اساس اظهارات کارشناسان بهداشتی برای کنترل یا حداقل مدیریت کرونا رعایت ۹۵ درصدی استفاده از ماسک الزامی است در حالی که سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان اعلام کرد که بر اساس ارزیابی ها "هفته سوم دی ماه" میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی ۶۹.۷ درصد بود.

فردین مهرابیان ، رعایت فاصله فیزیکی را ۷۳.۶ درصد عنوان کرد و اظهار داشت: ۲۰.۵ درصد از اماکن عمومی نیز فاقد تهویه مناسب گزارش شده است که برای پیشگیری از انتشار ویروس کافی نیست.

وی با اشاره به بازدیدهای مداوم از اماکن عمومی به منظور چگونگی و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی خاطر نشان کرد: انتظار این است که رعایت پروتکل های بهداشتی به بالای ۹۰ درصد برسد لذا از مردم و اصناف درخواست می‌شود که در رعایت توصیه‌های بهداشتی توجه جدی داشته باشند.

به هر حال مردم باید به این امر توجه داشته باشند که برای داشتن تعطیلات نوروزی خوب، باید از همین امروز توصیه ها و نکات بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند تا این بیماری فروکش کند و با آغاز سال جدید، تعداد مبتلایان و همچنین تعداد مرگ و میرهای ناشی از کرونا در کشور کاهش چشمگیری یابد.

از سوی دیگر در آستانه نوروز ، صنعت گردشگری گیلان پس از طی یک دوره خسارت ، در صورت رعایت نکات بهداشتی و تغیبر رنگ قرمز کرونایی به وضعیت آبی ، شاهد رونق مجدد صنعت گردشگری در این استان خواهیم بود.

برچسب‌ها ویروس کرونا اومیکرون رشت سلامت روان گیلان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اومیکرون رشت ویروس کرونا اومیکرون رشت سلامت روان گیلان پروتکل های بهداشتی توصیه های بهداشتی داشته باشند اماکن عمومی برنامه ریزی توصیه ها بار دیگر همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۹۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت

 مهدی زنگنه گفت: دستاوردهای بزرگ جهانی مثل ریشه‌کنی ویروس‌های آبله در سال ۱۹۸۰، ویروس وحشی فلج اطفال تیپ دو در سال ۲۰۱۵ و ویروس وحشی فلج اطفال تیپ سه در سال ۲۰۱۹، حذف کشوری بیماری‌هایی مانند سرخک، سندروم سرخجه مادرزادی و کزاز نوزادی و همچنین عاری شدن کشور از فلج اطفال و کنترل بیماری‌های دیفتری، سیاه‌سرفه و سل نیز از دیگر نتایج آن به شمار می‌روند.
 
 
 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: همه ساله باهدف اطلاع‌رسانی، حمایت‌طلبی و جلب مشارکت مردمی، از طرف سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان هفته جهانی ایمن‌سازی نام‌گذاری می‌گردد.
 
 
 وی گفت داد: امسال نیز پویشی با شعار جهانی نجات زندگی با ایمن‌سازی جهت آگاهی‌بخشی جامعه و ارتقا پوشش واکسیناسیون کودکان برگزار شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • ایران جزء ۱۰ کشور اول دنیا در درمان بیماری‌های اورولوژی
  • عادی‌سازی بی‌حجابی؛ شبیخون فرهنگی
  • بهداشت حرفه ‌ای عمر مفید کارگران را افزایش می‌دهد
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • مرگ ۳ میلیون کارگر در جهان در پی حوادث و امراض/ ۵ شغل پرخطر
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت