Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@08:15:16 GMT

نشستی برای بررسی 2 مصوبه جنجالی شورای شهر کرمانشاه

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۶۱۱۱۳

نشستی برای بررسی 2 مصوبه جنجالی شورای شهر کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه شورای شهر کرمانشاه در روزهای اخیر دو مصوبه جنجالی داشته، مصوبه هایی که با اعتراض از سوی اصناف و نیز فعالان حوزه ساخت و ساز استان مواجه شده است.

بر اساس مصوبه شورا عوارض کسب و پیشه برای سال آینده افزایش 70 درصدی داشته است، افزایشی که با مخالفت شدید اصناف مواجه و نهایتا این مصوبه راهی هیات تطبیق شد و اصلاحاتی بر روی آن صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصوبه دیگر شورای شهر کرمانشاه مربوط به افزایش جرائم ماده 100 است، مصوبه ای که به نظر می رسد برای جلوگیری از تخلفات ساخت و ساز راهگشا باشد، اما موانع و مشکلاتی بر سر راه اجرای آن وجود دارد که همین امر اعتراض فعالان این حوزه  را به دنبال داشته است.

به گزارش ایسنا، برای بررسی این دو مصوبه امروز (هفتم اسفند) جلسه ای با حضور مسئولان استانداری، شهرداری، شورای شهر، اصناف و فعالان حوزه ساخت و ساز استان در استانداری کرمانشاه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مصوبه افزایش عوارض کسب و پیشه مورد بررسی قرار گرفت و موسی سلیمی نایب رییس اتاق اصناف کرمانشاه با اعتراض شدید به این مصوبه، گفت: کسبه و اصناف در دو سال اخیر به علت شیوع کرونا ضرر و زیان بسیاری متحمل شده و بسیاری از مواقع سال تعطیل بوده اند.

وی افزود: اینکه یکباره عوارض کسب و پیشه تا حدود 70 درصد افزایش پیدا کند قابل تحمل نیست و هرچند با اصلاح صورت گرفته تا حداکثر 30 درصد پیشنهاد شده اما این میزان هم باز برای کسبه و اصناف رقم بالایی است.

بهزاد جلیلیان رییس اداره امور شعب بانک ملی استان کرمانشاه هم در اعتراض به این مصوبه گفت: متاسفانه ایراد اصلی در این مصوبه این است که بانک ها از سایر اصناف جدا شده اند و رقم تعیین شده برای آنها افزایش حدود 1400 درصدی را نشان می دهد!

وی تاکید کرد: برای خود ما سوال است که بانک ها چه فرقی با دیگر صنوف دارند. ما در بانک پول چاپ نمی کنیم و قطعا این افزایش 1400 تا 1600 درصدی عوارض کسب و پیشه برای ما غیرقابل تحمل است.

جلیلیان گفت: مطمئنا این مصوبه را حتی شده از طریق دیوان عدالت پیگیری می کنیم تا زمانی که باطل شده و رقم افزایش منطقی شود.

پس از شنیدن این صحبت ها نوبت به توضیحات شهرداری و شورای شهر رسید و در ابتدا محمد علی یارتبار مدیرکل امور مالی شهرداری کرمانشاه گفت: از سال 99 به سال 1400 افزایشی در عوارض کسب و پیشه نداشته ایم و عملا این 30 درصد افزایش عوارض مربوط به دو سال گذشته است.

وی افزود: شهرداری نهادی است که از محل درآمدهای خود شهر را مدیریت می کند و با توجه به تورم موجود و افزایش قیمت ها باید سالانه افزایش درآمد داشته باشیم.

یارتبار گفت: این افزایش عوارض یک تا 30 درصد هم برای برخی صنوف متفاوت است و حدود هفت تا هشت صنف با توجه به وضعیت درآمدی از پرداخت عوارض کلا معاف هستند.

پیمان موسوی عضو شورای شهر کرمانشاه هم در این جلسه با دفاع از این مصوبه گفت: ما طی دو سال گذشته عوارض را برای اصناف افزایش نداده ایم و حتی سال گذشته، 20 درصد تخفیف اعمال کردیم.

موسوی گفت: در حال حاضر هم رقم مد نظر ما 70 درصد بود که آن را به حداکثر حدود 30 درصد رسانده ایم که واقعا رقم منطقی است.

عضو شورای شهر کرمانشاه در خصوص اعتراض بانک های استان هم گفت: بانک های استان از سال 93 تاکنون هیچ گونه عوارضی پرداخت نکرده اند و این میزان رشد بر اساس آن تعیین شده که حدود هشت سال است بانک ها عوارضی به شهرداری پرداخت نکرده اند.

پس از شنیدن این صحبت ها فضل الله رنجبر به عنوان نماینده هیات تطبیق در این جلسه با وارد دانستن اعتراض به مصوبه شورای شهر گفت: در ابتدا رقم مصوب حدود 70 تا 80 درصد بود که نسبت به آن اعتراض صورت گرفت و در نهایت هیات تطبیق خواستار این شد که شیب این افزایش کند شود.

وی افزود: مجددا مصوبه شورا با افزایش عوارض تا 30 درصد به تصویب رسید که در آن بانک ها مستثنی شده اند.

فرماندار کرمانشاه گفت: امروز در جلسه هیات تطبیق این مصوبه جدید هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت و به احتمال زیاد افزایش حداکثر 30 درصدی عوارض کسب و پیشه برای تمام صنوف از جمله دولتی و خصوصی و از جمله بانک ها اعمال می‌شود.

تخلفات ساز و ساز در کرمانشاه "ارزان" است/ بنجل ترین طرح تفصیلی را در کشور داریم

در ادامه این جلسه نوبت به بررسی مصوبه افزایش تعرفه جرائم ماده 100 رسید که در ابتدا بهزاد مسعودی اصل معاون فنی و شهرسازی شهرداری کرمانشاه به تشریح چرایی این مصوبه پرداخت.

مسعودی گفت: وقتی در خصوص ماده 100 صحبت می کنیم یعنی در خصوص تخلفات ساخت و ساز صحبت می کنیم، نه خود ساخت و ساز و متاسفانه در حال حاضر تخلفات در این حوزه به حدی رسیده که عملا هیچ پرونده ساخت و سازی در کرمانشاه نیست که راهی ماده 100 نشود.

وی افزود: یکی از دلایل عمده این افزایش تخلف، ارزان بودن تخلف در کرمانشاه است، طوری که طرف با تخلف انجام شده حتی با پرداخت جریمه به سودخوبی می رسد.

مسعودی خاطرنشان کرد: در تهران رقم جرائم ماده 100 به حدی است که فردی که تخلف کرده نه تنها سود نکرده بلکه باید از جیب خود هم مبلغی پرداخت کند و چون به صرفه نیست کسی سراغ این دست تخلفات نمی رود.

وی به تخلفات صورت گرفته در حوزه تامین پارکینگ اشاره کرد و افزود: در حال حاضر یکی از ابربحران های شهر بحث پارکینگ است و بیش از 50 درصد ساختمان های احداث شده در این زمینه تخلف دارند که واقعا نمی توان ساده از کنار آن گذشت.

این مسئول تاکید کرد: من هم موافق رونق ساخت و ساز هستم، اما نه ساخت و سازی که با تخلف همراه باشد و در نهایت به تمام مردم شهر آسیب برساند.

مسعودی گفت: قطعا ناکارآمدی طرح تفصیلی در زمینه افزایش تخلفات ماده 100 موثر است، اما نمی توان تا زمان اصلاح آن طرح بر روی تخلفات چشم بست و بی خیال از کنار آنها رد شد و اگر ساختمانی تخلف کرد باید جریمه سنگین پرداخت کند.

وی تاکید کرد: قبول داریم که بنجل ترین و ناکارآمدترین طرح تفصیلی را در کشور داریم، اما برای تدوین و اصلاح آن باید اول طرح جامع که متولی آن راه و شهرسازی است مصوب شود که تاکنون این کار صورت نگرفته است. با این وجود ما بازهم مشاور گرفته ایم تا بخش هایی از طرح تفصیلی را اصلاح کنیم.

اول طرح تفصیلی را اصلاح کنید، بعد جرائم ماده 100 را افزایش دهید

منوچهر فخری معاون عمرانی استانداری کرمانشاه هم در این جلسه پس از شنیدن این صحبت ها گفت: اول باید این نکته مهم را مدنظر قرار دهیم و این مسئله را ریشه یابی کنیم که چرا در کرمانشاه نسبت به سایر کلانشهرها تخلفات ماده 100 انقدر زیاد است.

وی افزود: این مسئله در وهله اول ریشه در عدم اصلاح طرح تفصیلی شهر دارد. از طرح تفصیلی کرمانشاه 17 سال می گذرد و قطعا فعالان حوزه ساخت و ساز مسکن و انبوه سازان نمی توانند با قوانین 17 سال پیش جلو بروند و نیاز است که این طرح هرچه سریعتر اصلاح شود.

فخری گفت: با اصلاح طرح تفصیلی زمانی که مقرر کنیم در محله ای افراد تا پنج طبقه مجاز به ساخت و ساز هستند و سازنده به سود خود می رسد، آن زمان می توانیم برای ساخت ششمین طبقه حتی به اندازه قیمت کل ساختمان جریمه تعیین کنیم.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: موافق افزایش جریمه تخلفات هستیم، اما باید پیش از آن طرح تفصیلی بازنگری شود

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: ایراد دومی که به این مصوبه وارد است این است که قانون از زمان تصویب باید ا جرایی شود، نه اینکه برای تخلفات ماه های گذشته اکنون جریمه تعیین کنیم!

وی افزود: اینکه رقم جریمه را افزایش داده و ماه های گذشته را هم مشمول آن کنیم دور از منطق است و زمانی که قانونی تصویب شده باید از همان لحظه اجرایی شده نه اینکه این افزایش تخلفات صورت گرفته در ماه های گذشته را هم شامل شود.

نباید کرمانشاه را بفروشیم/ نمی توانیم تا زمان اصلاح طرح تفصیلی دست روی دست بگذاریم

پیمان موسوی عضو شورای شهر کرمانشاه در پاسخ به این صحبت ها عنوان کرد: ما هم اعتقاد داریم باید طرح تفصیلی اصلاح شود اما تا آن زمان نمی توانیم به راحتی برخورد با تخلفات را کنار بگذاریم.

وی افزود: آنچه مسلم است در حال حاضر طرح جامع و طرح تفصیلی بازنگری نشده و تا آن زمان نمی توان دست روی دست گذاشته و اجازه دهیم هرکس هرتخلفی در ساخت و ساز خواست انجام دهد.

موسوی گفت: جریمه تخلفات ماده 100 باید به حدی بالا برود که کسی دنبال این دست تخلفات نرود.

وی افزود: همه ما معتقدیم نباید شهر را بفروشیم و برای مقابله با این کار تمام توان خود را به کار میگیریم.

این عضو شورای شهر کرمانشاه گفت: تمام شهر حق تمام مردم کرمانشاه است و تخلفات ساخت و ساز تنها تضییع حقوق عامه است و باید به طور جد با آن برخورد شود.

وی خاطرنشان کرد: البته در جرائم ماده 100 درصد افزایش برای جرائم کوچک پایین است و ما رقم تخلفات قابل توجه را افزایش داده ایم.

موسوی گفت: در خصوص تخلفات حوزه پارکینگ واقعا نمی توان به راحتی از کنار موضوع گذشت و در این زمینه سخت گیری بسیاری داریم چون شهر و مردم در آینده با مشکل مواجه می شوند.

شهرداری از ابتدا جلوی تخلفات ساخت و ساز را بگیرد، نه پایان کار!/ تمام ساختمان ها راهی ماده 100 می شوند!

سید حجت الله موسوی اجاق دیگر عضو شورای شهر کرمانشاه هم در این جلسه گفت: همه موافق برخورد با تخلفات هستند اما مشکل اینجاست که باید پیشگیری کرد، نه اینکه اجازه دهیم کار به جریمه بکشد.

وی افزود: اگر ساخت و سازی تخلف دارد شهرداری باید از همان ابتدا  جلوی آن را بگیرد، نه اینکه اجازه دهد به مرحله ماده 100 و جریمه برسد.

این عضو شورای شهر کرمانشاه گفت: متاسفانه شهرداری برای کسب درآمد اجازه تخلف را می دهد و بعد سازنده را راهی ماده 100 می کند و این مسیر در وهله اول باید اصلاح شود.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 100 درصد پرونده های ساخت و ساز شهر راهی ماده 100 می شود.

موسوی اجاق گفت: از طرفی زمان اجرای این مصوبه افزایش جرائم هم باید اصلاح شود و از زمانی که تصویب می شود مصوبه باید اجرایی شود، نه اینکه تخلفات یازده ماه گذشته را هم مشمول این افزایش کنیم!

منوچهر فخری معاون عمرانی استانداری کرمانشاه در پایان این جلسه به جمع بندی صحبت های مطرح شده در این جلسه پرداخت و افزود: در خصوص افزایش عوارض کسب و پیشه که پیش از این شورا افزایش حدود 70 درصدی را مصوب کرده بود، کمیسیون تطبیق امروز افزایش یک تا 30 درصدی را برای تمام صنوف لحاظ می کند.

 وی افزود: این رقم افزایش به لحاظ ریالی مبلغی نیست، اما تنها درصد افزایش آن بار روانی برای صنوف و جامعه دارد.

فخری گفت: همچنین در جلسه امروز مقرر می شود این افزایش برای تمام صنوف چه دولتی و چه خصوصی لحاظ می شود و هیچ تبعیضی میان صنوف نیست.

قانون افزایش جرائم ماده 100 نباید تخلفات گذشته را هم شامل شود

فخری گفت: در خصوص ماده 100 هم معتقدیم اول طرح تفصیلی باید بازنگری و اصلاح شود تا شرایط برای این افزایش رقم جرائم فراهم شود.

این مسئول گفت: همه می دانیم که هر ساختمانی که ساخته می شود اشتغال به همراه داشته و صنعت ساختمان استان را رونق می دهد و در حقیقت یک انبوه ساز حکم یک بانک را برای شهر دارد.

فخری گفت: از طرفی هم همه با تخلف مخالف هستیم و معتقدیم باید به طور جد با آن برخورد شود، اما باید شرایط این برخورد فراهم شود.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: از طرفی معتقدیم که زمان اجرای هر قانون از زمان تصویب آن است و نباید تخلفات گذشته را با نرخ جرائم امروز محاسبه کرد.

فخری تاکید کرد: در میان تخلفات ماده 100، پارکینگ خط قرمز ماست، چرا که واقعا برای زندگی مردم مشکل ساز است و در این زمینه نباید از هیچ تخلفی چشم پوشی کرد.

وی تاکید کرد: در خصوص بررسی بیشتر این موضوع یک کارگروه با حضور اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری، شورای شهر و فعالان بخش خصوصی صنعت ساخت و ساز تشکیل می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی كرمانشاه منطقه کرمانشاه شوراي شهر شهرداري کمیسیون ماده100 معاون عمرانی استانداری کرمانشاه عضو شورای شهر کرمانشاه تخلفات ساخت و ساز عوارض کسب و پیشه کرمانشاه هم تخلفات ماده 100 طرح تفصیلی جرائم ماده 100 افزایش عوارض کرمانشاه گفت راهی ماده 100 درصد افزایش گذشته را هم صحبت ها حال حاضر هیات تطبیق اصلاح شود فخری گفت بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۱۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۱۱۱۴ مصوبه در شورای شهر علی آباد کتول

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی شکی عصر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز شوراها برگزار شد، اظهار کرد: به واسطه همدلی‌هایی که تا کنون بین اعضا شورا و مردم این شهرستان رخ داده است شاهد اتفاق‌های مثبتی در شهرستان علی آباد کتول بودیم.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم برای مردم گام‌های مثبتی برداریم و اتفاقات خوبی رقم بزنیم در برخی از اوقات از حقوق اجتماعی خود گذشتیم.

رئیس شورای شهر علی آباد کتول ضمن بر شمردن جایگاه مهم رسانه گفت: امروز نقش و جایگاه رسانه بر همگان آشکار است و با قرار گرفتن در کنار رسانه می‌توان اتفاق‌های بزرگی در شهر خلق کرد.

وی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته ۷۰ جلسه در شورای اسلامی شهر علی آباد کتول برگزار شد، افزود: در این مدت هزار و ۱۱۴ مصوبه در چهار بخش انجام شد که از این تعداد ۲۹۴ مصوبه که حدود ۳۹ درصد مجموع مصوبات است مربوط به حوزه فرهنگی است.

شکی اظهار کرد: ۲۵۹ مصوبه که حدود ۲۵ درصد از مصوبات را شامل می‌شود مربوط به حوزه شهرسازی است که شهرستان علی آباد کتول در این حوزه ظوابط بسیار سخت گیرانه دارد.

وی یادآور شد :۱۱۵ مصوبه در حوزه قرار دا های عمرانی داشتیم که ۱۱ درصد مصوبات شورا را شمال می‌شود.

شکی اصلاح و بازبینی بافت فرسوده را از موضوعات رفع موانع و مانع زدایی در حوزه شهر سازی اعلام کرد و گفت: اکنون بافت فرسوده این شهرستان از ۹۰ هکتار به ۱۵۰ هکتار افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۷۰۰ تن قیر رایگان در سطح شهرستان علی آباد کتول استفاده شده است، ادامه داد: پیش بینی می‌شود امسال این رقم به هزار و ۱۰۰ تن برسد.

وی در ادامه در خصوص تله کابین هم گفت: در سال ۱۴۰۱ سازمان شورای عالی ملی جنگل‌ها و میراث فرهنگی رضایت خود را برای اجرای این پروژه اعلام کردند و در آبان ماه سال ۱۴۰۱ مجوزهای لازم اخذ شد.

رئیس شورای شهر علی آباد کتول گفت: طی سال ۹۵ در دوره شورای چهارم مزایده‌ای برگزار شد که یکی از شرکت‌ها توانست برنده مزایده شود اما آیتم‌هایی که در آن زمان برای شرکت مورد نظر مشخص شده بود اکنون دیگر قابل پذیرش نیست و این باعث شد تا تغییراتی ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: طی دو هفته قبل کار انعقاد قرار داد تله کابین به پایان رسیده بود اما اشکالاتی از سوی دادستانی اعلام شد که منتظریم اشکالی که بر پروژه تله کابین گرفته شد مشخص شود تداوم خواهد داشت یا خیر که اگر تداوم داشته باشد بلافاصله به سمت فراخوان جدید خواهیم رفت و اگر غیر از این باشد حتماً در کوتاه‌ترین زمان ممکن با همین شرکت کلنگ تله کابین زده خواهد شد.

کد خبر 6091476

دیگر خبرها

  • تعارض منافع مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی وجود دارد؟
  • بازبینی مصوبه افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی شورایعالی انقلاب فرهنگی
  • وحیدی: تقسیم استانی تهران نیازمند مصوبه مجلس است
  • دیوان‌عدالت، رای به ابطال مصوبه افزایش حقوق کارگران می‌دهد؟/ میرغفاری: مزد ۱۴۰۳ مشروعیت خود را بین جامعه کارگری از دست داده است
  • تشکیل سه پرونده برای بررسی امکان ابطال مصوبه حقوق و دستمزد کارگری ۱۴۰۳ / تبدیل حکم اعدام بابک زنجانی به ۲۰ سال حبس
  • شهرداری سنندج برابر قانون با تخلفات ساختمانی برخورد کند
  • تعداد سامانه‌های ثبت تخلفات در جاده‌های زنجان به ۴۱ دستگاه افزایش می‌یابد
  • مبلغ گواهی اسقاط خودروهای مونتاژی افزایش یافت
  • بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه در پیچ و خم شورای شهر
  • انجام ۱۱۱۴ مصوبه در شورای شهر علی آباد کتول