Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتحادیه دفتر تحکیم وحدت خطاب به نمایندگان مجلس طی بیانیه ای از عدم رسیدگی به طرح شفافیت آرا گلایه کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، متن بیانیه به شرح زیر است:

باسمه تعالی
" بدانید حقی که شما بر عهده من دارید این است که چیزی را از شما مخفی ندارم، جز اسرار جنگ را و کاری را بی مشورت شما نکنم جز اجرای حکم خدا" امام علی (ع)

نمایندگان محترم مجلس شورا اسلامی
سلام علیکم
شفافیت یکی از پایه‌های اصلی مردم سالاری و ملازم با «حقِ دانستن» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درمیان نهاد‌های گوناگون، مجلس به حیث موضوع کاری آن که تقنین بوده و همه چیز در بستر این ریل گذاری صورت می‌پذیرد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. عمده صلاح کشور به صلاح این نهاد بستگی دارد و عمده فساد کشور نیز به فساد این نهاد ارتباط دارد و شفافیت یا عدم شفافیت آرا نه تنها نقش کلیدی در فساد و صلاح این نهاد که تاثیر عمده‌ای در فساد و صلاح عمومی جامعه دارد؛ چراکه دسترسی آزادانه به اطلاعات و علنی بودن آن شرط مقدم مقابله با فساد می‌باشد.
عده عدیدی از نمایندگان این دوره مجلس شورای اسلامی در زمان انتخابات مجلس با شعار شفافیت به جلب رای مردم پرداخته و با تاکید بر آن وارد مجلس شدند؛ اما مع الاسف با وجود گذشت ۲ سال از شروع به کار مجلس یازدهم، همچنان شاهد چشم انتظاری مردم در تحقق این شعار هستیم. رهبر انقلاب با اعتماد به شما، این دوره مجلس را انقلابی خواندند، در حالی که مجلس انقلابی مطالبه ایشان در بحث شفافیت را که "مسئول در جمهوری اسلامی عملکرد خودش را به طور واضح در اختیار مردم قرار بدهد" بر زمین گذاشته است.
چه می‌شود که شعار شفافیت به خصوص شفافیت آرا پس از انتخابات، با، اما و اگر‌ها مواجه می‌گردد؟ با کدام منطق مشروح مذاکرات صحن مجلس باید علنی باشد و پایان زنجیره یعنی رای گیری غیر علنی؟ صراحتا می‌گوییم مردم به شما رای ندادند که بدون تبیین مسائل و جلب نظر آنان برایشان تصمیمی گرفته شود.
نتیجه عملکرد اشتباه شما در مسئله شفافیت، آسیب جدی به سرمایه اجتماعی است. نگاه مردم به این دوره مجلس تاکنون، نگاه خوشبینانه‌ای نیست. وعده‌های محقق نشده، برداشت اجتماعی را به این سمت هدایت می‌کند که تاکید بر شعار شفافیت جز برای رسیدن به جایگاه نمایندگی مجلس نبود.
اکنون در فرصت باقی مانده، طرح شفافیت آرا در دو راهی "دروغ ملی یا تحقق ساختار مردم سالار" قرار دارد. در این تصمیم سرنوشت ساز، تصویب و اجرای درست شفافیت آرا به گونه‌ای که صدق گفتار در عملتان عینبت یابد، می‌تواند مجلس را در مسیر پیشروی به سوی ساختاری مردم سالار هدایت کند که با فراهم آوردن بستری برای مشارکت مردم، افزایش کارآمدی را به همراه خواهد داشت.
نامحرم دانستن مردم و فاصله گرفتن از آنان تنها عاملی بر ایجاد سوء ظن مردم نسبت به مسئولان است. در واقع مهمترین آفت و آسیب عدم شفافیت، کاهش اعتماد مردم به حکومت و تضعیف این سرمایه اجتماعی بزرگ است از همین رو امید می‌رود در ادامه شاهد تغییر مسیر از ذبح اعتماد ملی به جلب اعتماد عمومی باشیم؛ و من الله توفیق

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شفافیت آرا شفافیت آرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی شفافیت آرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۳۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه مجلس دوازدهم خارج از باندها و جناح‌های سیاسی است

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«حسنعلی اخلاقی امیری» از حوزه انتخابیه مشهد و کلات به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

*در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

به نظر من مجلس شورای اسلامی به سمت گرایش‌های مستقل پیش می‌رود و از جناح‌های سیاسی کم کم فاصله می‌گیرد؛ در دوره دوازدهم احساس می‌کنم هر چند لیست‌های متعدد توانستند رأی مردم را به دست بیاورند اما برآیند مجلس دوازدهم به نظر من، نگاه خارج از باندها و جناح‌های سیاسی است.

*مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

در مجلس آینده به نظر من برای رفع مشکلات متعدد در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی، نیازمند به باور مردم هستیم؛ نماینده باید به ظرفیت و توانمندی مردم در قانون گذاری باور داشته باشد. اینکه رهبر انقلاب در شعار سال می‌فرمایند جهش تولید با مشارکت مردم، یعنی مردم در همه عرصه‌ها اگر خود ورود کنند مشکلات را برطرف خواهند کرد، مجلس شورای اسلامی به عنوان عصاره ملت، باید زمینه مشارکت مردم را در زمینه‌های مختلف ایجاد کند.

*اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

اولویت من کمیسیون فرهنگی با شعار محوریت فرهنگ در همه عرصه‌ها، کمیسیون اجتماعی با شعار تقویت نهاد خانواده پیشران رفع آسیب‌های اجتماعی و کمیسیون آموزش با شعار اهمیت و جایگاه والای آموزش پرورش و آموزش عالی است.

*مهمترین چالش استان خود را چه می‌دانید و برای حل آنچه راه‌کاری دارید؟

استان در حوزه زیر ساخت‌ها و بودجه عمرانی ضعف شدیدی دارد که باید جبران شود؛ ظرفیت خراسان در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، معدن و گردشگری بسیار بالاست که متأسفانه نگاه جامع ملی به این ظرفیت‌ها نشده است، اگر چنین نگاهی را نماینده مجلس بتواند در بین مدیران با وجود آورد به نظرم استان می‌تواند جهش در رشد و ارتقا و ثروت آفرینی پیدا کند.

کد خبر 6080723

دیگر خبرها

  • ضرورت گفتمان سازی و تبیین راهبرد جامع برای تحقق شعار سال
  • راهکارهای دانشگاهی برای تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • نقش شوراها در تحقق شعار سال انکار ناپذیر است
  • تقویت بنیه تولید داخلی کشور لازمه توسعه اقتصادی است
  • دور دوم انتخابات بسیار تعیین‌کننده است/ لزوم اصلاح ساختار بودجه
  • «شفافیت» یکی از مهمترین موضوعات مورد نیاز در مجلس آینده است
  • نگاه مجلس دوازدهم خارج از باندها و جناح‌های سیاسی است
  • خود را مکلف به دفاع از حقوق عامه کسانی می‌دانیم که زبان شکایت ندارند
  • اعطای مشوق‌های مالیاتی به تولید در راستای تحقق شعار سال
  • جهش تولید با فعالیت کارگران معنا و مفهوم می‌یابد