Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@21:38:19 GMT

سلبریتی سازی در عصر دیجیتال*

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۶۵۴۵۵

سلبریتی سازی در عصر دیجیتال*

امروزه  شاخ‌های شبکه های اجتماعی  با هدف دستیابی به منافع اقتصادی و جذب فالوورهای بیشتر بدون در نظر گرفتن آسیب‌های سلبریتی سازی در دیجیتال ،فضای مجازی را جولان  گاهی برای معرفی افراد بعنوان سلبریتی با عناوین و القاب جعلی کرده است که تخریب هویت‌ها و ارزش‌های سلبریتی‌های واقعی را در جامعه بدنبال داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کانال‌های مجازی اعم از اینستاگرام، تلگرام، واتساب و..  پر شده از اظهار نظرهای غیر واقعی  و معرفی چهره‌ها با القاب و عناوین جعلی به گونه ای که فرد با نوشتن یک پاراگراف خبر بعنوان خبرنگار حرفه ای،با استوری یک عکس عکاس برتر و بین المللی،با انتشار یک شماره نشریه روزنامه نگار برتر،با چاپ یک کتاب و استوری آن در اینستاگرام کتاب نویس برتر،با گفتن یک بیت شعر  شاعر برجسته،با بازنشر یک خبر سیاسی از سایت ها در فضای مجازی بعنوان تحلیلگر سیاسی ،با گذراندن یک ترم  از واحد درسی دانشگاه بعنوان استاد دانشگاه آینده و دانشجوی نخبه،با بازی فوتبال در محله و آپلود آن در فضای مجازی بعنوان فوتبالیست نام آور به کاربران معرفی می شوند تا عنوان سلبریتی(چهره معروف ) به خود بگیرند.

اطلاق این همه عناوین جعلی از قبیل  دکتر،مهندس،پروفسور،نویسنده بین المللی ،بازیگر بین المللی ،روزنامه نگار حرفه ای،خواننده مشهور ،موسیقیدان،ریاضیدان فیزیکدان،تحلیلگر مسائل سیاسی و پژوهشگر به افراد مورد نظر چنان در فضای مجازی شیوع یافته که در محافل عمومی هم افراد به یقین با این عنوان شناخته می شود.

نمونه بارز این همه عناوین جعلی در پروفایل برخی از اشخاص هم دیده می‌شود که رزومه بلند پایه‌ای را برای خود تعریف کرده و هر روز هم در همه مسائل اظهار نظر کرده و دوستان خود را برای بازنشر این اظهار نظرها بسیج می‌کند.

همه این بلبشو ی مجازی ناشی از شیفتگی فرد یا کاربر برای دیده شدن است، دیده شدن به هر قیمتی ،دیده شدن با تحریف تاریخ،دیده شدن با اخبار کذب ،دیده شدن با شایعه و تهمت ،دیده شدن با تظاهر و ریا،دیده شدن با عناوین جعلی ،دیده شدن با مهندس و پزشک قلابی و در مجموع سلبریتی‌سازی با هر عنوان و القاب جعلی برای رسیدن به منافع شخصی و گروهی.

این دیده شدن‌ها با عناوین جعلی نوعی سرخوردگی در بین جامعه دانشگاهی،رسانه ای،پزشکی و مهندسی ایجاد کرده به طوریکه افراد با رزومه واقعی حاضر به معرفی خود در محافل عمومی ،رسانه ای و مجازی نمی شوند، در این فضا کتاب نویس  واقعی انگیزه‌ای برای قلم فرسایی و تحلیل گر واقعی هم تمایلی برای اظهار نظر در مسائل مختلف ندارد .

بارها در فضای مجازی مشاهده می‌شود که  به محض تحلیل و اظهار نظر واقعی از سوی یک تحلیل گر بنام و معروف هزاران تحلیل در فضای مجازی از سوی  تحلیل گر نما ها  باز نشر می شود که به جرات می توان تحلیل گر های واقعی وغیر واقعی  را از هم تشخیص داد.

علاوه بر فضای مجازی به کاربردن  عناوین جعلی مهندس، دکتر ،هنرمند،فوتبالیست و فعال سیاسی برای اشخاص به محافل عمومی جامعه هم کشیده شده،  فرد ی براحتی یک راننده تاکسی و یا فروشنده را مهندس خطاب می‌کند و یا شخصی به خود این اجازه را می‌دهد که در یک مجلس ختم و یا اعلامیه ای نه تنها خود متوفی بلکه بستگان مرحوم  را هم با عناوین جعلی به مردم معرفی کند که  همه اینها ناشی از آشفتگی و در هم ریختگی عناوین و چهره‌های واقعی در جامعه بوِیژه فضای مجازی می‌باشد.

از دیدگاه جامعه شناسان، سلبریتی چهره جذاب و شناخته شده‌ای است که یا با اتکا به ویژگی‌ها، توانمندی‌ها و خصوصیات خاص خود یا حتی بر مبنای یک حادثه اجتماعی، مورد توجه خاص رسانه‌ای، به موفقیت‌هایی در عرصه‌های مختلف ورزش، هنر و موسیقی، دانش و اندیشه دست پیدا کرده و از همه لحاظ، مورد توجه مردم است، شخصیت‌هایی کاریزماتیک که از قدیم الایام در جوامع وجود داشتند و تاثیرشان بر سبک زندگی آدم‌های یک جامعه، غیرقابل انکار است.

سلبریتی واژه ای است که معمولا برای افراد معروف به کار می‌رود، افرادی که طرفداران زیادی دارند، آنها می‌توانند خواننده، بازیگر، فوتبالیست، ورزشکار ،خبرنگار و مجری تلویزیون باشند.

امروزه در جهان بسیاری از کشورها سعی در جهانی سازی سلبریتی‌های ملی خود را دارند و گاهی هم سلبریتی‌های کشورهای دیگر را به اشکال مختلف جذب خود می‌کنند. مثلا فرانسه با جوایز مختلف سلبریتی ها را جذب خود می کند و آمریکا با اعطای تابعیت سلبریتی را از آن خود می‌کند.

در حال حاضر یکی از چالش‌های اصلی شبکه های اجتماعی اخبار کذب و دروغ و ترویج عناوین دروغ به اشخاص  است که دلایل آن جذابیت،افشاگری  و دیده شدن است و راهکارهای مقابله با آنها رشد تفکر انتقادی،باور مخاطره آمیز بودن اخبار جعلی ،پرهیز از هرگونه اخبار دروغ در رسانه‌های رسمی،معرفی منابع جعلی و شناساندن منابع تولید کنندگان اخبار جعلی ،گسترش آموزش برای شناسایی اخبار جعلی و تقویت سواد رسانه ای در بین اقشار مختلف جامعه می باشد.

به یقین با تقویت سواد رسانه ای کاربران شناخت کافی از رسانه‌ها و کانال های مجازی پیدا کرده و در برابر هجمه های رسانه ای منفعل نمی شوند همچنین با تقویت سواد رسانه ای کاربر ان می توانند هوشمندانه از  رسانه های اجتماعی استفاده کرده و فریب سلبریتی سازها،سوئیت هو های مجازی ،مد بلاگرها و اینفلوئنسرها  و یا شاخ‌های شبکه‌های اجتماعی نمی شوند.

یعقوب شاددل:خبرنگار ایرنا

برچسب‌ها رسانه سلبریتی اردبیل فضای مجازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رسانه سلبریتی اردبیل رسانه سلبریتی اردبیل فضای مجازی فضای مجازی عناوین جعلی دیده شدن سلبریتی ها اظهار نظر رسانه ای تحلیل گر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۵۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۸ اردیبهشت؛ آخرین مهلت آماده‌سازی پنل مجازی‌ نمایشگاه سی‌وپنجم کتاب

ناشران برای حضور در بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۱۸ اردیبهشت ماه فرصت دارند نسبت به آماده‌سازی پنل مجازی‌، ویرایش قیمت کتاب‌ها و تعداد کتاب‌های موجود خود اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ناشران برای حضور در بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۱۸ اردیبهشت ماه فرصت دارند با مراجعه به سامانه book.icfi.ir نسبت به آماده‌سازی پنل مجازی‌، ویرایش قیمت کتاب‌ها، تعداد کتاب‌های موجود، آماده‌سازی پنل پست کتاب و… خود اقدام کنند.

همچنین ناشران می‌توانند شماره تماس‌های مورد نیاز خریداران کتاب برای دریافت مشاوره یا برقراری ارتباط را در بخش تنظیمات پنل کاربری خود قرار دهند.

ناشران برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با مرکز پاسخگویی بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شماره ۰۲۱۹۱۰۰۹۸۹۸ تماس بگیرند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ماه امسال در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

کد خبر 750349

دیگر خبرها

  • شهروندان مراقب پیامک های جعلی باشند
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران موجب رشد پایدار اقتصاد دیجیتال است
  • دشمن برای جوانان فضای مجازی آلوده را تدارک دیده است
  • تشکیل کمیته‌های مشترک ایران و عراق برای مقابله با اخبار دروغ و جعلی
  • تحول ساختاری در فرایند حمل‌ و نقل کالا در استان یزد
  • جای خالی معلمان ماهر مجازی
  • شیعه باید منطق و استدلال را فراگیرد
  • اعلام فرصت ناشران بخش مجازی نمایشگاه کتاب برای آماده‌سازی پنل
  • ۱۸ اردیبهشت؛ آخرین مهلت آماده‌سازی پنل مجازی‌ نمایشگاه سی‌وپنجم کتاب
  • زبان طنز نیشدار است