Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@12:23:07 GMT

مردم روسیه برای خرید دلار صف کشیدند

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۶۸۰۹۹

مردم روسیه برای خرید دلار صف کشیدند

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، نوسانات گسترده پول روسی در مقابل سایر ارزها، نااطمینانی نسبت به آینده جنگ روسیه با اوکراین و افزایش ریسک در اقتصاد روسیه باعث شده است که مردم این کشور برای خرید ارزهای خارجی برای حفظ ارزش دارایی صف بکشند.

 پس از حمله روسیه به اوکراین، کشورهای غربی اقدامات اقتصادی متعددی را علیه روسیه در پیش گرفته و تحریم‌های متفاوتی را بر این کشور اعمال کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شرایط بانک مرکزی این کشور مجبور شد که میلیون‌ها روبل را از سطح بازار خریداری کند تا از افت ارزش بیشتر آن جلوگیری کند. آغاز نبرد اوکراین موجب شد بازار سهام این کشور صدها میلیون دلار از ارزش خود را از دست بدهد و همچنین اوراق بدهی این کشور یک سوم از ارزش خود را از دست دادند.

روبل روسیه هم به‌شدت ارزش خود را در مقابل دلار از دست داد و هر دلار آمریکا در بازار پول برابر با ۸۳ روبل معامله می‌شود. این موضوع باعث شد بسیاری از مردم روسیه نیز برای خرید ارزهای خارجی در مسکو، صف بکشند.

روبل، پول ملی کشور روسیه روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. با توجه به جنگ پیش‌آمده و تحریم‌های اعمالی از سوی دولت‌های غربی، مردم روسیه برای جلوگیری از از دست دادن ارزش دارایی‌های خود، به صرافی‌ها هجوم آورده و درحال خرید ارزهای خارجی هستند. قیمت دلار آمریکا در ابتدای فوریه در روسیه حدود ۷۶ روبل بود. اما پس از آغاز جنگ، ارزش هر دلار آمریکا در روسیه تا ۸۹ روبل نیز رسید.

بازار سهام روسیه در نخستین روزهای آغاز جنگ حدود ۳۳ درصد از ارزش خود را از دست داد که این میزان بیشترین افت ارزش بازار سهام روسیه در طول تاریخ و سومین ریزش بزرگ یک‌روزه یک بازار سهام در تاریخ است. سهام بانک Sberbank که بزرگ‌ترین بانک وام‌دهنده روسیه است، ۴۲ درصد افت را تجربه کرد.

سهام شرکت Gazprom، غول گاز طبیعی روسیه با فشار فروش معامله‌گران ۳۵ درصد از ارزش خود را از دست داد.  شاخص ۱۰روبلی روسیه که یک شاخص ارائه شده از سوی بلومبرگ است نشان‌دهنده بدهی‌های دولت روسیه به موجب انتشار اوراق بدهی بر مبنای واحد پول رسمی این کشور است.

بر اساس این شاخص اوراق بدهی دولت روسیه رقمی حدود ۹ میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داده است. بانک مرکزی روسیه حرفی از افزایش نرخ بهره‌ها نزده است، اما در راستای عملیات بازار باز خود، در یک عملیات ریپو شبانه، یک تریلیون روبل را به بازار تزریق خواهد کرد تا بانک‌های روسیه با کمبود منابع روبه‌رو نشوند. سیاست‌های کنونی بانک مرکزی روسیه برای مقابله با بحران به وجود آمده کمی متفاوت از نبرد سال ۲۰۱۴ با اوکراین است.

در سال ۲۰۱۴ سیاستگذاران اقتصادی روسیه در نخستین روز کاری پس از حمله، نرخ بهره را افزایش دادند.

در ادامه آن سال، قیمت نفت افت کرد و این درحالی بود که بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را تا ۱۷ درصد بالا برده بود تا با بحران پولی مقابله کند.

درحال حاضر با توجه به رفتار سیاستگذاران روسی، فعلا گزینه افزایش نرخ بهره از گزینه‌های روی میز نیست و قرارگرفتن این گزینه روی میز بانک مرکزی روسیه به رفتار روبل در آینده بستگی دارد.

لحظه به لحظه با آخرین گزارش‌ها و تصاویر جنگ روسیه - اوکراین

در نهایت آنچه عاقبت اقتصاد روسیه و تصمیم پوتین مبنی بر حمله به اوکراین را مشخص خواهد کرد، شدت تحریم‌هایی خواهد بود که کشورهای غربی علیه روسیه وضع خواهند کرد. البته سرنوشت جنگ نیز بسیار تاثیرگذار است.

دورخیز آلمان برای بستن حریم هوایی به روی روسیه | کدام کشورها حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روس بستند؟ هشدار تحلیلگران درباره قیمت طلا بعد از حمله روسیه به اوکراین | ریزش سنگین در راه است؟ کد خبر 660378 برچسب‌ها روسیه - اوکراین روسیه جنگ دلار آمريكا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: روسیه اوکراین روسیه جنگ دلار آمريكا ارزش خود را از دست بانک مرکزی روسیه بازار سهام نرخ بهره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۸۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، فرهاد رمضان معتقد است که روند کاهش قیمت دلار ادامه‌دار است و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد بود.

بیشتر بخوانید: نزول سنگین قیمت طلا و ارز

قیمت دلار در بازار آزاد که در روزهای اخیر روند کاهشی داشت، طبق مشاهدات میدانی از بازار با تغییر جهتی کوتاه، معامله شد.

براساس گزارش‌های میدانی، دلار دوباره به کریدور ۶۰ هزار تومان برگشت و با نرخ ۶۰ هزار تومان خرید می‌شد. البته این شرایط بازار در حالی بود که در روز یک‌شنبه هفته جاری قیمت دلار به کانال ۵۹ هزار تومان هم برگشته بود.

با وجود اینکه معامله‌گران روند عرضه و تقاضا را در تعادل عنوان می‌کنند، اما با توجه به آرامش سیاسی و نبود سیگنال افزایشی در بازار ارز، رشد تقاضا را می‌توان دلیل افزایش قیمت دلار دانست. به نظر می‌رسد قیمت دلار در مقابل برگشت به کریدور ۵۰ هزار تومانی مقاومت دارد و به‌راحتی از کریدور ششم دست نمی‌کشد.

خبرهای جدید ارزی در راه است

اما در میانه وضعیت نوسانی بازار، از بانک مرکزی خبر آمد که گشایش‌های جدید ارزی در راه است. کریمی، معاون بین الملل بانک مرکزی اعلام کرد: خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش‌هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده ما در برخی کشورها که سال‌ها بود به کار گرفته نشده بود صورت پذیرفت که در آینده خبررسانی می‌شود.

معاون بین الملل بانک مرکزی همچنین گفت: بانک مرکزی در طی ماه‌های گذشته ۴۴۵ میلیون یورو از بدهی‌های سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی را از محل منابع مسدود شده تامین کرد که این باعث شد فرصت‌های جدیدی برای تامین مالی‌های جدید این بانک صورت پذیرد. چون تا زمانی که ایران بدهی داشت عملا تامین مالی جدیدی صورت نمی‌گرفت.

قیمت دلار تا کجا تغییر می‌کند؟

در این شرایط، دبیرکل جامعه صرافان ایران معتقد است که روند کاهش قیمت دلار ادامه‌دار است و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد بود.

فرهاد رمضان با تاکید بر نقش موثر سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل بازار ارز در داخل کشور، گفت: بعد از اجرای سیاست‌هایی که بانک مرکزی با شروع سال جدید در پی گرفته بود، از روز چهارشنبه هفته گذشته شاهد این بودیم که قیمت ارز در بازار غیررسمی و آزاد شروع به ریزش کرد.

رمضان ادامه داد: در حالی که در روزهای اخیر ما کاهش چشمگیری را در قیمت‌های بازار غیررسمی کشور شاهد بودیم هر برگ اسکناس دلار، درهم و یورو به عنوان ارزهای پرتقاضا هر روزه توسط مرکز مبادله ارز و طلا مورد مبادله قرار می‌گیرد و همچنین در بازار حوالجات ارزی یا همان بازار نیما همین شرایط را شاهد هستیم به طوری که کماکان نرخ ارز تخصیصی بانک مرکزی برای واردات انواع کالاها تقریبا در محدوده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان دارد.

دبیرکل جامعه صرافان ایران در مورد دلایل ریزش قیمت دلار در روزهای گذشته تصریح کرد: با سیاست‌هایی که بانک مرکزی در حوزه اطلاع‌رسانی و همچنین سیاستگذاری‌هایی که از دی‌ماه و بهمن‌ماه سال گذشته در پیش گرفته بود و با ورود مرکز مبادله ارز و طلای ایران در زمینه تامین اسکناس بازار و عرضه ارزهای حواله‌ای بانک مرکزی که منشا آن شرکت‌های صادرات‌محور بودند، قیمت در بازار غیررسمی دلار با کاهش مواجه شد که چشمگیر هم بود و تحلیل تحلیلگران و فعالان بازار ارز بر این است که این رویه ادامه دارد.

رمضان یادآور شد: از آنجا که بازار ارز و طلا تقریبا یکدیگر را همپوشانی می‌کنند و تاثیرگذاری آن‌ها بر یکدیگر دوطرفه است، مزایده‌های هفتگی‌ای که در مرکز مبادله در خصوص عرضه سکه و شمش طلا انجام می‌شود می‌تواند به میزان بسیار موثری جلوی التهابات و انتظارات تورمی در بازار ارز را بگیرد. از طرفی همانطور که اشاره شد در بازار نیما هم میانگین قیمتی ارزها تخصیصی بانک مرکزی به شرکت‌های واردکننده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان است بنابراین قاعدتا باید قیمت کالا و خدمات نشأت گرفته از این قیمت باشد در نتیجه این عوامل قیمت‌های بالاتر از این نمی‌تواند پذیرفته باشد و قاعدتا قیمت‌ها خود را با نرخ‌های بانک مرکزی هماهنگ می‌کند لذا پیش‌بینی می‌شودتا پایان سال آهنگ کاهش قیمت ارز و خروج از التهابات هیجانی را شاهد باشیم.

منبع: خبرآنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1228972 برچسب‌ها دلار

دیگر خبرها

  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند
  • کمک تسلیحاتی آمریکا به ارتش اوکراین با خرید جنگنده‌های قزاقستان
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • مدودف خواستار مصادره دارایی‌های شهروندان کشور‌های غیردوست شد
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • گردش مالی اوراسیا از مرز ۸.۷ میلیارد دلار عبور کرد