Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@14:42:25 GMT

بیماری یبوست در کودکان روش درمان آن چیست؟

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۶۸۲۰۳

بیماری یبوست در کودکان روش درمان آن چیست؟

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، در ادامه این مقاله سعی کرده‌ایم تا اطلاعات مفیدی را در مورد بیماری یبوست کودکان در اختیار والدین، پرستار کودک و یا هر فرد دیگری که وظیفه پرستار کودک در منزل را برعهده دارد قرار دهیم. با ما همراه شوید تا روش درمان این بیماری را شرح دهیم سپید گستر علاوه بر نگهداری از کودک در منزل خدماتی دیگر مثل نگهداری از سالمند، پرستاری در منزل را نیز انجام می دهد که شما می توایند با توجه به خدماتی که می خواهید با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا از مشاوره رایگان بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیماری یبوست چیست؟

یبوست یکی از رایج‌ترین مشکلات در بین کودکان است. بافت مدفوع در کودکان مبتلا به یبوست بسیار سفت و خشک است و دفع آن دردناک است. برخی از کودکان مبتلا به یبوست به ندرت اجابت مزاج دارند. اگرچه یبوست می‌تواند باعث ناراحتی و درد شود؛ اما معمولا موقتی است و با اقدامات ساده قابل درمان می‌باشد. با این وجود در صورت عدم درمان، علائم کودک ممکن است بدتر شوند.

علائم یبوست در کودکان

علائمی که نشان می‌دهد کودک یبوست دارد عبارتند از:

داشتن اجابت مزاج کمتر از حد معمول. یبوست اغلب زمانی تشخیص داده می‌شود که کودک کمتر از ۳ بار در هفته اجابت مزاج داشته باشد. تعداد دفعات دفع مدفوع ممکن است برای هر کودک متفاوت باشد. اما تغییر در روالی که قبلا برای فرزند شما طبیعی بوده؛ ممکن است به معنای وجود مشکل در سیستم گوارشی او باشد.

دفع مدفوع سفت و گاهی بزرگ

احساس درد و دشواری در زمان حرکت کردن روده برای دفع

نفخ شکم یا گرفتگی عضلات

عدم احساس گرسنگی

فشردن دندان‌ها روی هم و قرمز شدن صورت که نشانه زور زدن بیش از حد است

آثاری از مدفوع روی لباس زیر کودک

روش‌های تشخیص بیماری یبوست

برای تشخیص علت این بیماری ممکن است از روش‌های تشخیصی زیر استفاده شود:

بررسی پرونده پزشکی

معاینه فیزیکی

آزمایش خون

آزمایشات تصویربرداری

عوارض یبوست چیست و چگونه از آن پیشگیری کنیم؟

سفت شدن بافت مدفوع می‌تواند باعث تحریک یا پاره شدن پوشش مقعد شود که به آن شقاق مقعد می‌گویند. این بیماری باعث دردناک‌تر شدن اجابت مزاج شده و کودک ممکن است به دلیل ترس از درد بیشتر از اجابت مزاج اجتناب کند. در این شرایط یبوست تشدید شده و ممکن است به درمان‌های خانگی پاسخ ندهد. حالا سوال اصلی این است که آیا می‌توان از یبوست پیشگیری کرد؟

بله می‌توان با تعیین زمان مناسب برای استفاده از سرویس بهداشتی و ایجاد تغییراتی مناسب در سبک زندگی از یبوست پیشگیری کرد. به عنوان مثال، هنگامی که کودک هنوز نوزاد است و تازه شروع به خوردن غذای جامد کرده است؛ یبوست شایع‌تر می‌شود. این به این دلیل است که اغلب فیبر کافی در رژیم غذایی جدید نوزاد وجود ندارند. در این شرایط می‌توانید با گنجاندن سبزیجات و میوه‌های پوره شده در رژیم غذایی او، فیبر بیشتری به بدن نوزاد وارد کنید. البته می‌توانید از غلات سبوس‌دار یا دانه‌ها و مغزها نیز برای این کار استفاده کنید.

یبوست گاهی در دوره‌ای که قرار است کودک را از پوشک بگیرید رخ می‌دهد. معمولا بچه‌ها دوست ندارند از توالت معمولی استفاده کنند. بنابراین ممکن است با گرفتن پوشک از آنها، مدفوع خود را نگه دارند. این رفتار باعث یبوست می‌شود. در این شرایط نیز باید مقدار مناسبی از فیبر و مایعات را در طول روز وارد رژیم غذایی او کنید تا از ایجاد یبوست پیشگیری شود. سایر اقدامات پیشگیرانه که شانس ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهند عبارتند از:

استفاده منظم از سرویس بهداشتی

در اختیار قرار دادن زمان کافی به کودک برای استفاده از توالت

فعالیت بدنی منظم

روش های درمان بیماری یبوست

درمان این عارضه به علائم، سن و سلامت عمومی بدن کودک شما بستگی دارد. همچنین شدت این وضعیت نیز روی شیوه درمانی موثر است و بسیاری از کسانی که پرستار کودک هستند روش درمان یبوست نوزادان و کودکان را می دانند. درمان یبوست کودکان ممکن است شامل تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی باشد. منظور از این تغییرات عبارتند از:

اضافه کردن میوه و سبزیجات بیشتر به رژیم غذایی کودک مانند چغندر، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم پیچ، هویج، ذرت، لوبیا سبز، نخود سبز، کدو حلوایی، اسفناج، سیب زمینی با پوست، آووکادو، سیب درختی با پوست، خرما، پاپایا، انبه، شلیل، پرتقال، گلابی، کیوی، توت فرنگی، تمشک، شاه توت و کشمش

استفاده از غلات کامل و نان سبوس‌دار در برنامه غذایی خانواده. مطالعه برچسب غذایی درج شده روی بسته‌بندی مواد غذایی می‌تواند به شما در یافتن میزان فیبر موجود در آنها کمک کند.

مصرف بیشتر مایعات به خصوص آب در طول روز

محدود کردن مصرف فست فودها و غذاهای ناسالم که اغلب سرشار از چربی هستند. به جای آنها سعی کنید از وعده‌ها و میان وعده‌های متعادل‌تری استفاده کنید.

محدود کردن مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند نوشابه و چای

محدود کردن مصرف شیر کامل طبق دستور پزشک

فعالیت بدنی بیشتر

آموزش عادات سالم مانند نحوه و زمان استفاده از سرویس بهداشتی

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر کودک شما درد شدید شکم یا رکتوم دارد؛ فورا و در هر ساعتی از شبانه روز که هستید؛ با پزشک یا پرستار کودک خود تماس بگیرید. علاوه بر این، در صورت بروز هر یک از موارد زیر حتما با یک مرکز درمانی در تماس باشید:

کودک چند هفته است که کمتر از سه بار در هفته اجابت مزاج دارد. اگر کودکتان هنوز نوزاد است و علائم دیگری مانند استفراغ یا گریه بیش از حد داشت؛ باید زودتر با اورژانس تماس بگیرید.

بافت مدفوع به جای نرم و خمیری بودن سفت است و با افتادن روی سرامیک صدا می‌دهد.

نوزاد یا کودک شما به دلیل یبوست تمایلی به غذا خوردن ندارد یا وزن کم می‌کند.

شیرخوارتان دچار تورم شکم یا استفراغ شده است.

هنگام خروج مدفوع خون از مقعد خارج می‌شود.

کودک مکررا به یبوست مبتلا می‌شود.

هر میزان از اجابت مزاج موجب درد می‌شود.

در نحوه آموزش استفاده از توالت به کودکتان مشکل دارید یا کودکتان از نشستن روی توالت امتناع می‌کند یا به نظر می رسد از اجابت مزاج می‌ترسد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5434709

منبع: مهر

کلیدواژه: یبوست کودکان خدمات درمانی کسب و کار خرید آنلاین گروه خودروسازی سایپا کسب و کارهای اینترنتی میلگرد ساختمان سازی اپلیکیشن موبایل اسباب بازی ایرانی سرگرمی طراحی سایت رژیم غذایی مترو فولاد لیزر بیماری یبوست پرستار کودک رژیم غذایی اجابت مزاج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۸۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان

به گزارش خبرنگار مهر، «بهرام عین اللهی» وزیر بهداشت امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هر حادثه یا بیماری در هفت سال زندگی بچه ها رخ دهد، در بقیه عمر او باقی می ماند و می‌تواند سلامت او را مختل کند و به همین خاطر و بنابر پیشنهاد وزارت بهداشت، در هیات دولت طرحی به تصویب رسید که خدمات رایگان به کودکان در مراکز دولتی داده شود تا سلامت کودکان تامین شود و این مصوبه، به همه بیمارستان های وزارت بهداشت ابلاغ شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: بنا داریم با تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان، داروی مورد نیاز را تامین کنیم؛ لذا در زمینه داروی بیماری تالاسمی، افزایش تولید داشته‌ایم اما تمایلی برای استفاده از داروی خارجی وجود دارد که این را باید پزشک تشخیص بدهد.

وی ادامه داد: کمبودها را در داخل با اولویت شرکت‌های دانش‌بنیان تامین می‌کنیم.

در حال تکمیل…

کد خبر 6093984

دیگر خبرها

  • درمان بیماری‌های صرع و تشنج کودکان در ایران
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • درمان کودکان زیر ۷ سال رایگان می‌شود
  • توضیحات وزیر بهداشت درمورد رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال
  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان
  • رایگان شدن درمان کودکان تا ۷ سال سرمایه‌گذاری برای آینده است
  • یک گیاه ضد باکتری برای درمان برخی بیماری‌های عفونی
  • نشانه‌ها و علائم بیماری کبد
  • آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در استان