Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر نشست رسانه‌ای دومین رویداد ملی «سینما حماسه» روز یکشنبه هشتم اسفند ماه با حضور حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی سوره، مجید عسگری مدیر حوزه هنری استان خراسان رضوی، سجاد انتظاری دبیر رویداد در سالن صفارزاده حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

از دبیرخانه «هنر حماسی» به رویداد «سینما حماسه»

مجید عسگری رییس حوزه هنری استان خراسان رضوی در ابتدای این نشست رسانه‌ای ضمن ارائه گزارشی از تشکیل دبیرخانه «هنر حماسی» در مشهد مقدس توسط حوزه هنری بیان کرد: استان خراسان رضوی به دلیل قرار گرفتن مضجع شریف امام رضا (ع) دربرگیرنده ظرفیت های بسیار مهم فرهنگی هنری برای تولید آثار فرهنگی هنری در حوزه های مختلف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین شرایط به دلیل پیشینه بسیار ارزشمندی که در حوزه های فرهنگی هنری این منطقه از کشور قرار دارد، موجب ظهور و بروز آثاری شده‌اند که توانسته در حوزه ادبیات حماسی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. به هر حال خراسان مهد ادبیات کهن فارسی و ادبیات حماسی به واسطه گنجینه بزرگی به نام شاهنامه است که می‌تواند ظرفیت مناسبی برای تشکیل دبیرخانه «هنر حماسی» باشد. در این راستا نیز فعالیت‌هایی آغاز شد که بحث رویداد «سینما حماسه» با تمرکز بر ساخت فیلم کوتاه داستانی با محوریت هنر و ادبیات یکی از این فعالیت‌هاست. فعالیتی که دوره اول آن به صورت استانی و دوره دوم نیز به صورت ملی برگزار خواهد شد.

رییس حوزه هنری خراسان رضوی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا برای به جای برگزاری این رویداد به فکر احیای دوباره جشنواره ارزشمندی چون جشنواره فیلم «رویش» نیستید؟ گفت: همان گونه که می‌بینید ما برای برگزاری رویداد «سینما حماسه» از کلیدواژه رویداد استفاده کردیم، چرا که برای رسیدن به یک جشنواره نیازمند فراهم سازی امکاناتی هستیم که باید برای تحقق آن اقدامات لازم صورت گیرد. البته درباره جشنواره فیلم رویش هم باید بگویم، تا آنجا که بنده اطلاع دارم، گویا دوستان و همکاران ما در حوزه هنری به این نتیجه رسیده‌اند که جشنواره فیلم رویش در استان یزد برگزار شده و ما شاهد احیای این رویداد در آینده‌ای نزدیک خواهیم بود.

روایت رویدادی که از استانی به ملی تبدیل شد

سجاد انتظاری دبیر رویداد «سینما حماسه» نیز ضمن ارائه توضیحاتی درباره اهداف برگزاری رویداد «سینما حماسه» گفت: «برداشت روزآمد از داستان‌ها و شخصیت‌های حماسی شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی»، «روایت شخصیت‌ها و حماسه‌های بومی ایران‌زمین از دیرباز تاکنون»، «وقایع و شخصیت‌های حماسی معاصر ایران» و «ایران آینده» موضوعات تولید برای ارائه طرح های هنرمندان جهت شرکت در این رویداد است.

وی افزود: آنچه در دوره اول این رویداد سینمایی انجام گرفت، برگزاری به‌صورت منطقه ای در سطح استان بود، اما خوشبختانه با استقبالی که از سوی فیلمسازان انجام گرفت ما تصمیم گرفتیم با حمایت سازمان سینمایی سوره و سایر همکاران حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی این برنامه را در قالب کشوری برگزار کنیم که امیدوارم بتواند سرمنشا برای رسیدن به تولیدات مهم سینمایی شود. در این چارچوب آنچه انجام گرفته اینکه ما تا پایان فروردین ماه سال آینده آخرین مهلت ارسال طرح‌ها را خواهیم داشت و پس از اعلام اسامی طرح‌های منتخب مرحله اول که ۱۵ اردیبهشت ماه اعلام شده، بین روزهای ۲۴ تا ۲۷ اردیبهشت ماه با حضور برگزیدگان مرحله اول رویداد «سینما حماسه» را در مشهد برگزار خواهیم کرد. این در حالی است که آخرین مهلت ارسال فیلم نامه بر اساس طرح‌های منتخب مرحله اول ۱۵ تیرماه میزبان شرکت‌کنندگان و اعلام برگزیدگان نهایی ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۱ خواهد بود.

دبیر رویداد «سینما حماسه» در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: انچه در حوزه حمایتی این رویداد سینمایی می‌توان به آن اشاره کرد، مبتنی‌بر این نکته است که بعد از بررسی نهایی سه تا چهار فیلمنامه برای تولید حمایت می‌شوند و ۱۰ فیلمنامه نیز خریداری شده و در کتابی منتشر می‌شود. در این کتاب با نویسندگان مصاحبه‌ای درباره صفر تا ۱۰۰ تولید فیلمنامه انجام می‌شود که جنبه آموزشی هم داشته باشد.

رسیدن به سینمای «قهرمان محور» وطنی

حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی سوره نیز در این نشست رسانه‌ای ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران رویداد «سینما حماسه» گفت: آنچه در سازمان سینمایی سوره برای برگزاری این رویداد سینمایی صورت گرفته، حضور سازمان سینمایی سوره در نقش حامی و پشتیبان بوده که امیدوارن شرایطی فراهم شود تا بتوانیم از آثار برگزیده حمایت‌های لازم را انجام دهد. البته اساس حمایت ما به این صورت است که در قالب این کار سینمای قهرمان‌محور و حماسی رشد پیدا کند و مقدمه‌ای برای رشد سینمای ایران باشد. ما از فرایند تولید چند اثر منتخب حمایت کرده و روی آثار سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

در پایان این نشست از پوستر دومین رویداد «سینما حماسه» در حضور مدیران برگزاری این رویداد رونمایی شد.

کد خبر 5434517 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: نشست خبری حوزه هنری حوزه هنری خراسان شمالی حوزه هنری خراسان جنوبی محمدمهدی دادمان فیلم سینمایی تئاتر ایران فیلم کوتاه فیلم سینمایی سریال ایرانی هنرمندان تئاتر کارگردان تئاتر شبکه سه سیما اکران نوروزی جشنواره فیلم فجر جشن تصویر سال موسیقی ایرانی چهلمین جشنواره فیلم فجر معافیت مالیاتی هنرمندان سینمای مستند سازمان سینمایی سوره سینما حماسه خراسان رضوی حوزه هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۸۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باغ هنر با دو رویداد آغاز شد

به همت مرکز رشد کودک و نوجوان حوزه هنری انقلاب اسلامی نخستین سری از رویدادهای باغ هنر در سال ۱۴۰۳ با ۲ برنامه «امید فردا» و «تصویر یک پایان» آغاز شد.

به گزارش مشرق، نخستین رویداد از سلسله رویدادهای باغ هنر با عنوان «امید فردا» و «تصویر یک پایان» امروز ۱۰ اردیبهشت ماه در تالار سوره،‌ تماشاخانه مهر و ساختمان مرکز رشد حوزه هنری کار خود را آغاز کرد.

چهل و دومین جشنواره فرهنگی هنری «امید فردا» رویدادی از مرکز رشد کودک و نوجوان حوزه هنری است که روزهای ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت ویژه دانش‌ آموزان پسر و روزهای ۱۲، ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت ویژه دانش آموزان دختر، برگزار می‌شود.

در جشنواره «امید فردا» حوزه هنری انقلاب اسلامی میزبان بیش از ۵ هزار دانش آموز خواهد بود و دانش آموزان در سالن‌های سوره (بخش سرود)، سالن ماه (تئاتر عروسکی)، سالن مهر (تئاتر صحنه ای)، پلاتو رشد (نقالی و قصه گویی)، ساختمان امیرحسین فردی (نمایش نامه‌خوانی) به اجرا و رقابت می‌پردازند.

این جشنواره فرهنگی، هنری به سنت هر ساله، با هدف ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی و شناسایی استعدادها و توانمندی های هنری دانش‌آموزان سراسر کشور، در رشته‌های گوناگون فرهنگی هنری در ۲ بخش حضوری و مجازی در تمامی مدارس کشور برگزار می‌شود.

رویداد «امید فردا» با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران (معاونت پرورشی و فرهنگی) برگزار می‌شود و داوری بخش استانی این جشنواره در حوزه هنرهای نمایشی (تئاتر صحنه‌ای و عروسکی، نمایشنامه خوانی، ‌سرود، ‌نقالی، قصه‌گویی و لالایی) را نیز بر عهده دارد.

در رویداد دیگر یعنی «تصویر یک پایان» نیز جمعی از هنرمندان و تصویرگران نوجوان با موضوع پیروزی فلسطین، قدرت پوشالی اسراییل و ایران مقتدر به تولید اثر می پردازند. این رویداد نیز با حضور جمعی از علاقه مندان به حوزه گرافیک و تصویرسازی در قالب تصویرسازی با هوش مصنوعی، پوستر و تولید داستان مصور کار خود را آغاز کردند.

شرکت کنندگان این رویداد دانش آموزان متوسطه اول و دوم از رشته های مختلف هستند که تجربه تولید اثر هنری در قالب های گفته شده را داشته و حداقل یک تا سه اثر را در سامانه رویداد، ثبت کرده اند.

رویداد «تصویر یک پایان» روزهای ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت ویژه نوجوانان پسر و ۱۲، ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت ویژه نوجوانان دختر در رده سنی ۱۴ تا ۱۸ سال در مرکز رشد حوزه هنری کودک و نوجوان برگزار می‌شود.

آثار این دانش آموزان پس از فرآیند شناسایی و استعدادیابی توسط کارشناسان به رویداد راه پیدا می‌کنند و بعد از تولید محتوا در ۲ روز ضمن توانمند شدن در حوزه های مورد نظر و بهره گیری از راهنمایی مربی های متخصص و حضور در کارگاه های محتوایی به رقابت خواهند پرداخت و در پایان رویداد به آثار هنری منتخب اعتبار می‌بخشند.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • محمدحسین لطیفی فیلمی درباره امام رضا(ع) می سازد
  • باغ هنر با دو رویداد آغاز شد
  • باغ هنر با ۲ رویداد «امید فردا» و «تصویر یک پایان» آغاز شد
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • رایزن فرهنگی پشت‌ِ میزنشین نمی‌خواهیم / سرانجام ساخت فیلم سینمایی درباره اقبال لاهوری
  • ساخت فیلم سینمایی اقتباسی درباره فرهنگ رضوی
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
  • سینما اسیر سندرم فتوشاپ