Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@19:49:44 GMT

آشنایی با اکسیژن ساز، سی پپ و بای پپ

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۶۹۰۵۶

آشنایی با اکسیژن ساز، سی پپ و بای پپ

بیماری های تنفسی به شکل های مختلف و در سنین مختلف رایج هستند اما در سنین بالا، شایع تر بوده و باید به موقع پیگیری شوند. انواع بیماری های تنفسی می توانند ریه یا بخشی از آن را درگیر کنند و به فرد آسیب بزنند. بنابراین لازم است در صورت بروز مشکلات تنفسی به سرعت برای درمان اقدام شده و در صورت لزوم از تجهیزات تنفسی کمک گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مقاله سه دستگاه تنفسی مهم اکسیژن ساز، سی پپ و بای پپ را بررسی می کنیم و کاربردهای هر یک را توضیح می دهیم.

 

دستگاه اکسیژن ساز:

اکسیژن خون در شرایط طبیعی بیش از 95% است. اما در اثر بیماری های مختلف مانند کرونا، سرطان ریه، عفونت های ریوی و آسم کاهش پیدا می کند و در صورت رسیدن به 92% یا کمتر از آن، هیپوکسمی رخ می دهد که بسیار خطرناک بوده و در صورت عدم درمان می تواند منجر به مرگ بیمار شود. هیپوکسمی علائمی مانند کبودی لب ها، تنگی نفس و درد قفسه سینه دارد. در چنین شرایطی برای اکسیژن رسانی به بیمار از دستگاه اکسیژن ساز استفاده می شود. این دستگاه در حجم های مختلف 3، 5، 7، 8 و 10 لیتری ساخته می شود و اکسیژن با خلوص بالا را به صورت 24 ساعته به ریه های بیمار می رساند. علاوه بر این دارای مدل های پرتابل و ثابت است که مدل ثابت در در منزل و محیط های درمانی و مدل پرتابل در خارج از منزل استفاده می شود. اکسیژن ساز پرتابل قابلیت عملکرد با باتری دارد.

عملکرد دستگاه اکسیژن ساز:

دستگاه اکسیژن ساز هوای محیط را به درون خود می کشد. این هوا در ورودی دستگاه از فیلترهایی عبور کرده و آلودگی آن حذف می شود. سپس در یک محفظه دارای پودر زئولیت، اکسیژن از سایر ترکیبات هوا جدا شده و تغلیظ می شود. این اکسیژن با فشار بالا در فلومتر به فشار و جریان مطلوب می رسد و پس از عبور از مانومتر و مرطوب شدن، از طریق نازال یا ماسک اکسیژن ساز به ریه بیمار می رشد. اکسیژن این دستگاه باید خلوص بالای 90 تا 95% داشته باشد. استفاده از دستگاه اکسیژن ساز دارای مزایای زیر می باشد:

جلوگیری از آسم
تنظیم گردش خون
پیشگیری از بیماری های قلبی
خون رسانی مناسب به بافت ها
بهبود عملکرد ریه ها
بهبود حافظه

دستگاه سی پپ:

یکی از مشکلات شایع تنفسی در بیماران مختلف به خصوص در سنین بالا آپنه تنفسی است. آپنه که به آن قطع تنفس در حین خواب نیز گفته می شود به مرور اکسیژن رسانی به مغز را مختل کرده و باعث سرگیجه و عدم هوشیاری بیمار در طول روز می شود. هم چنین در صورت عدم درمان می تواند موجب بیماری هایی مانند فشار خون بالا، سکته قلبی و سکته مغزی شود. به منظور درمان آپنه، پس از گرفتن تست خواب از بیمار، از دستگاه سی پپ یا بای پپ استفاده می شود. سی پپ در شرایطی استفاده می شود که آپنه چندان حاد نیست. این دستگاه یک فشار مثبت به ریه فرد وارد کرده و باعث باز ماندن راه هوایی می شود. در واقع این دستگاه به عمل دم بیمار کمک می کند.

عملکرد دستگاه سی پپ:

دستگاه هوای محیط را به درون خود کشیده و فشار آن را تا میزان تعیین شده بر اساس تست خواب بیمار بالا می برد. سپس این هوای دارای فشار بالا را از طریق یک ماسک مخصوص به ریه فرد وارد می کند. در بخش ورودی آن فیلترهایی وجود دارند که آلودگی های هوا را جدا می کنند. هم چنین دستگاه دارای یک رطوبت ساز است که به منظور حس بهتر بیمار، هوای مرطوب را وارد ریه ها می کند. در سیستم دستگاه، اطلاعات بیمار و روند خواب وی ثبت می شود تا پزشک بر اساس آن در صورت لزوم فشار دستگاه را تغییر دهد. این دستگاه دارای یک مدل اتوماتیک به نام اتو سی پپ است که نیاز به تست خواب ندارد و به صورت خودکار سیستم تنفسی بیمار را بررسی کرده و فشار لازم را وارد می کند.

بیماران پس از استفاده از دستگاه سی پپ تغییرات بسیاری را در روند خواب خود مشاهده می کنند. استفاده از سی پپ علاوه بر بهبود آپنه، خروپف را نیز درمان کرده و باعث افزایش هوشیاری فرد می شود. زیرا با استفاده از سی پپ دیگر وقفه تنفسی رخ نمی دهد و اکسیژن به خوبی به ریه و سایر اندام های بدن می رسد.

دستگاه بای پپ:

در شرایطی که آپنه تنفسی شدیدتر باشد لازم است از دستگاه بای پپ استفاده شود. این دستگاه فشار مناسب برای دم و بازدم بیمار را تامین می کند. دستگاه بای پپ در دو سطح فشار هوا تنظیم می شود. در حین دم یک فشار مثبت ایجاد شده که راه هوایی بیمار را باز می کند. سپس با بازدم، فشار هوا کاهش پیدا کرده و به این فشار منفی به عمل بازدم کمک می کند. این دستگاه نیز دارای فیلترهای ورودی است که آلودگی و گرد و غبار را حذف می کنند. سپس همانند سی پپ، هوای دارای فشار مناسب، مرطوب شده و از طریق ماسک بای پپ به ریه بیمار می رسد. ماسک بای پپ و سی پپ دارای مدل ها و اندازه های مختلف است که باید بسته به مدل صورت بیمار و نیاز وی تهیه شود تا راحتی کافی را ایجاد نماید.

دستگاه بای پپ دارای سیستم هشدار صوتی است که در صورت بروز مشکلاتی مانند کاهش فشار هوا یا قطعی اتصالات دستگاه فعال می شود. اطلاعات بیمار در سیستم دستگاه ذخیره می شوند و در ویزیت های پزشک، برای تغییر فشار و تنظیمات دستگاه مورد استفاده قرار می گیرند. دستگاه سی پپ به جز آپنه تنفسی برای درمان بیماری های زیر نیز استفاده می شود:

ALS
آسم
پنومونی
بیماری های قلبی- عروقی
سندروم هیپوونتیلاسیون ناشی از چاقی
ضعف تنفسی پس از عمل جراحی
خروپف
انسداد مزمن ریوی
ادم حاد ریوی ناشی از نارسایی قلبی

جمع بندی:

تجهیزات تنفسی ذکر شده در این متن بسیار حساس هستند و به دلیل ارتباطی که با سلامتی بدن دارند باید به دقت ساخته شده و در انتخاب و خرید آن ها نیز نهایت دقت و ظرافت رعایت شود. علاوه بر این، این تجهیزات هزینه بالایی دارند و هنگام خرید باید از مشاوره مناسب در این زمینه استفاده شود. شرکت تجهیز سلامت نیکان دارای تیم فروش حرفه ای و کادر پزشکی و مهندسی پزشکی است که اطلاعات کامل و به روز را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند و آن ها را در خرید بهترین برند و مدل اکسیژن ساز و بای پپ و سی پپ راهنمایی می کنند.

منبع: فارس

کلیدواژه: اکسیژن ساز سی بای پپ تجهیزات دستگاه اکسیژن ساز استفاده می شود دستگاه بای پپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۹۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوارض نامشخص قلیان اکسیژن

عرضه «قلیان اکسیژن» در برخی کافی شاپ‌ها و قهوه‌خانه‌ها به موضوع داغ فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی در این روز‌ها تبدیل شده، موضوعی که ظاهرا طرحی مطالعاتی از سوی وزارت بهداشت به منظور جایگزینی قلیان اکسیژن با قلیان دخانی است.

هرچند بنابر اظهار دکتر غلامرضا حیدری، مجری طرح مطالعاتی بررسی «قلیان اکسیژن»؛ این دستگاه هنوز تایید نهایی را نگرفته و نتایج مطالعات، ملاک تصمیم‌گیری درباره آن خواهد بود، اما این طرح واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشته و متخصصان بویژه نسبت به آنچه که «گاز خنده» (اکسید نیتروژن) نام دارد، هشدار داده‌اند و از بابت سوءمصرف و تاثیرات مخرب آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

در همین راستا دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، درباره طرح تحقیقاتی قلیان اکسیژن می‌گوید: قلیان‌ها محل رشد میکروب و قارچ‌ها هستند و هر پک سبب می‌شود مقدار زیادی قارچ و میکروب به قفسه صدری وارد شود. در همین راستا هم ورود هرگونه جسم یا ماده خارجی به ریه سبب آزار و اذیت می‌شود. 

وی با بیان اینکه ورود هرگونه ماده شیمیایی به بدن می‌تواند سبب بروز مشکلاتی شود، افزود: هر ترکیبی از مواد شیمیایی که از طریق سیگار، قلیان و حتی هوای آلوده وارد بدن می‌شود، ممکن است در آینده موجب سرطان یا سایر بیماری‌ها شود. معتقدم، وزارت بهداشت نباید به موضوع طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن ورود داشته باشد.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی درباره استفاده از نمونه انسانی در طرح‌های مطالعاتی گفت: هر کار تحقیقاتی باید با رضایت افراد انجام شود و در وهله نخست روی نمونه حیوانی استفاده شده باشد. پس از اینکه مطالعات روی نمونه حیوانی انجام شد و مضر نبودن مورد آزمایش شده به اثبات رسید، می‌تواند طرح مطالعاتی روی نمونه انسانی انجام شود. انجام یک کار تحقیقاتی به طور مستقیم روی نمونه انسانی از منظر اخلاقی درست نیست.

خسرونیا گفت: هنگامی که نسبت به انجام یک طرح تحقیقاتی اقدام می‌کنیم باید اخلاق پزشکی را در کانون توجه قرار دهیم. عوارض استفاده از قلیان اکسیژن هنوز مشخص نیست و این احتمال وجود دارد که عوارض ناشی از استعمال این قلیان طی یک ماه یا حتی چند سال آینده بروز کند. با توجه به اینکه عوارض استفاده از این قلیان نامشخص است اجرای این طرح مطالعاتی در ۱۰ استان یک کار اشتباه است.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • قلیان اکسیژن چیست و چه خطراتی می‌تواند داشته باشد؟
  • «قلیان اکسیژن» عوارض نامشخصی دارد
  • آتش‌ سوزی ۲ فروند لنج در چابهار؛ یک نفر فوت کرد
  • فیلم/ وضعیت خطرناک تنفسی در سه شهر خوزستان
  • آتش‌سوزی در لنج صیادی چابهار
  • آشنایی با انواع لیبل زن صنعتی و مدل‌های مختلف آن
  • مراجعه بیش از ۱۰۰۰ بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • آیا همه خون‌ها قرمز هستند؟
  • عوارض نامشخص قلیان اکسیژن
  • مراجعه بیش از یک هزار بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان