Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-30@03:56:02 GMT

کشاورزان به الگوی کشت کم‌آب‌ روی بیاورند

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۶۹۳۹۵

کشاورزان به الگوی کشت کم‌آب‌ روی بیاورند

سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه استان با وجود بارش های خوب زمستانی، همچنان با کم آبی روبروست و هنوز این مشکل برطرف نشده، گفت: ناچار هستیم تا کشاورزی استان را به سمت الگوی کشت کم آب طلب سوق دهیم و این امر باید از هم اکنون برنامه ریزی شود.

به گزارش مملکت آنلاین، یاسر رهبردین در نشست شورای حفاظت از منابع آبی آذربایجان غربی افزود: به طور ویژه در جنوب استان و حوزه سد بوکان باید کشت چغندرقند ممنوع و آب فقط برای گندم، کلزا و غلات مصرف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: ما از طریق قطع برق، کنترل های لازم را در خصوص مصرف آب در بخش کشاورزی در این منطقه اعمال می کنیم.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری آذربایجان غربی بیان کرد: فقط باید برای حفظ باغات موجود تلاش شود و توسعه باغ ها نیز باید از دستور کار خارج شود.

رهبردین با اشاره به اینکه باید برای استفاده بهینه از آب در آذربایجان غربی سرمایه گذاری اساسی صورت گیرد، ادامه داد: ۱۳ روش تامین اعتبار در این خصوص وجود دارد ولی مدیران فقط به اعتبارات استانی توجه دارند و ۱۲ روش دیگر را رها کرده اند.

وی با بیان اینکه در شرایط حدی آب و هوایی هستیم، گفت: امسال هم احتمال خشکسالی داریم و باید اقدامات مناسب این وضعیت را در دستور کار قرار دهیم و پیگیر دریافت اعتبارات ویژه در این خصوص از مرکز نیز باشیم.

وی با اعلام ضرب الاجل تا ۲۵ اسفندماه جاری برای تمهید برنامه های ویژه حوزه های مختلف برای مقابله با کم آبی افزود: این برنامه ها باید برپایه تامین آب شرب پایدار و تامین حداقل آب کشاورزی با لحاظ آب زیرزمینی تمهید شود.

سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی گفت: یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در استان با بخش کشاورزی در ارتباط هستند و معیشت آنها از این طریق تامین می شود که این آمار، نشان دهنده لزوم برنامه ریزی دقیق در این حوزه است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آذربایجان غربی بخش کشاورزی سرمایه گذاری خشکسالی کشاورزی کشاورزی الگوی کشت کشاورزی آذربایجان غربی محصولات کم آب بر سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۹۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر با بیان این که بخش کشاورزی از ظرفیت‌های خوبی برای مشارکت اختیاری در طرح‌های تشویقی صنعت برق برخوردار است، افزود: امسال برای نخستین بار با موافقت هیات وزیران مقرر شده تا در کنار اختصاص برق رایگان به مشترکان کشاورزی که ٥ ساعت با طرح‌های مدیریت مصرف همکاری کنند، امکان قرار گرفتن در لیست پاداش مشارکت نیز فراهم شده است.

به گزارش تسنیم، وی افزود: براساس مصوبه هیات وزیران، برق مشترکان کشاورزی که ٥ ساعت در طرح‌های مدیریت مصرف مشارکت کنند، رایگان خواهد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این در صورتی که کشاورزان ۸۰ درصد دیماند مصرفی خود را که معادل ١٥ درصد از مصرف روزانه آنهاست، از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین کنند، از برنامه‌های مدیریت مصرف معاف خواهند شد.

مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان کرد: علاوه بر این اگر کشاورزان بیش از ٥ ساعت نیز در طرح‌های مدیریت بار مشارکت داشته باشند، تا ٤ برابر هزینه‌های تامین برق از پاداش‌های صنعت برق برخوردار خواهند شد.

رجبی مشهدی با اشاره به این که این میزان بیش از ۲۵۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است، گفت: در حقیقت این پاداش، متناسب با ساعاتی که در این طرح مشارکت می‌کنند از ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان متغیر است.

وی اضافه کرد: در واقع مشترکان کشاورزی این فرصت را دارند که با بهینه سازی فناوری مورد استفاده در موتور‌های پمپاژ آب، استفاده از تجدیدپدیر‌ها و... از این پاداش‌ها بهره‌مند شوند.

دیگر خبرها

  • ۵۵۰ هزارهکتار اراضی زراعی آذربایجان غربی دارای سند تک برگ شده اند
  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان
  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • انتقاد از رفیق بازی مدیران ورزشی در اصفهان/ وزیر ورزش به این بازی مار و پله خاتمه دهد
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • ارایه خدمات درمانی به بیش از ۲۷۰۰ نفر در سطح استان 
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • مدیران استان بوشهر برای رفع مشکلات کشاورزان پای کار باشند