Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان قم -آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در دیدار جمعی از مسئولان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری که در آستانه هفته منابع طبیعی در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، با بیان اینکه بدون تردید منابع طبیعی اثرگذار در سلامت فرد و جامعه است،گفت: دنیای امروز با همه پیشرفت‌هایی که داشته است در مقوله عدالت اجتماعی و توازن در بهره‌مندی از نعمت‌ها با چالش‌های مهمی روبرو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت الله اعرافی یکی دیگر از چالش‌های پیش‌روی بشر را آب، خاک، جنگل‌ها، فضای سبز و موضوعات پیرامون همانند منابع طبیعی است، گفت: کشور ایران نیز همانند دیگر کشور‌ها با این چالش دست و پنجه نرم می‌کند و پرداختن به مباحث این حوزه وظیفه‌ای انقلابی، ملی، اخلاقی، شرعی و دینی است و همه باید در غلبه بر این چالش همکاری و همراهی کنند که در این موضوع هیچ تردیدی نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه در موضوع منابع طبیعی در کنار مردم و دستگاه‌ها قرار می‌گیرد و نقش مؤثری ایفا خواهد کرد،گفت: دانشگاه‌ها باید در حوزه پژوهش‌های منابع طبیعی ورود کنند و به این مباحث بپردازند، اما از منظر مباحث فقهی، تاریخی، تمدنی، فلسفی وظیفه مهمی بر دوش حوزه قرار دارد.

او گفت: وظیفه دانشگاه‌ها تامین بعد فنی و علمی و وظیفه حوزه نیز تامین نظریات مرتبط از منظر فقهی، کلامی، حدیثی تفسیری و اخلاقی در حوزه منابع طبیعی است

امام جمعه قم گفت: حوزه باید در قلمرو آموزش به مباحث مربوطه به منابع طبیعی از منظر اسلامی و دینی بپردازد که این خط پایه‌ریزی شده و با مشاوره مسئولان منابع طبیعی می‌تواند تکمیل‌تر شود.

آیت الله اعرافی با اعلام آمادگی حوزه برای مشارکت در عرصه فرهنگ‌سازی منابع طبیعی گفت: برای افزایش همکاری‌ها آماده هستیم تا برنامه‌ای پنج ساله دقیق با عدد و رقم مشخص و دبیرخانه مشترک تشکیل شود که این برنامه پیوست برنامه ۵ ساله حوزه است و معطوف به خروجی و نتیجه خواهد بود.

او گفت: سال آینده به سمت تدوین برنامه هفتم توسعه می‌رویم هر چند متاسفانه با یک گسستی در حوزه برنامه روبرو هستیم، اما تاکید داریم که مباحث منابع طبیعی بیشتر در برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد و در این راستا باید وزارت جهاد کشاورزی کار گسترده‌تری را دنبال کند.

آیت الله اعرافی گفت: قم درحال حرکت به سمت بحران است و وضعیت دریاچه نمک و مناطق بیابانی قم بحرانی است و باید در برنامه هفتم توجه بیشتری به موضوع منابع طبیعی شود و احکام و تکالیف جدی درنظر گرفته شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه کار بدون اینکه مردم بخواهند، بدانند و مشارکت کنند به جایی نمی‌رسد،گفت: موضوع آموزش همگانی و همچنین استفاده از ظرفیت خیرین موضوعاتی است که نباید در این موضوعات به کم قانع باشیم.

انتهای پیام/ح

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری حوزه علمیه قم منابع طبیعی آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۰۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند

به گزارش خبرنگار مهر، سعید جاوید بخت پیش از ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: کهگیلویه و بویراحمد سرانه نخست جنگل در کشور را دارد و ۸۷ درصد مساحت استان در عرصه‌های ملی است.

وی با بیان اینکه دوهزار و ۱۰۰ گونه گیاهی و ۴۵۰ گونه گیاه دارویی در استان رشد می‌کنند، گفت: ریشه کنی و برداشت بی رویه سبب شده که گیاهانی همچون، «بن سرخ»، «بیلهر»، «تره»، «جاشیر» خوراکی، «کرفس» کوهی، «آنغوزه» و «باریجه» در خطر انقراض قرار بگیرند.

جاوید بخت تصریح کرد: جریمه ریشه کنی هر بوته بر اساس قانون یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال است اما همچنان ریشه کنی گیاهان در استان ادامه دارد.

وی افزود: مسدود کردن جاده‌های فرعی منتهی به مراتع، فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌های جمعی و سازماندهی نیروها به سمت مناطق بحرانی که خطر تخریب گیاهان مرتعی دارند از مهمترین اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ریشه کنی گیاهان کوهی و در حال انقراض استان است.

مدیرکل منابع طبیعی استان با بیان اینکه در سال گذشته ۶۵ هزار بوته کرفس در منطقه دیمشوک با مشارکت شهروندان طبیعت دوست در عرصه‌های منابع طبیعی کشت شد، گفت: استفاده از ظرفیت مرتع‌داران دارای پروانه به صورت بهینه از منطقه «گُرگو»، «دلی گردو» و «میان تنگان» و همچنین برخورد قانونی لازم برای عبرت آموزی دیگران از اقدامات انجام شده در راستای کاهش بوته کنی هستند.

جاوید بخت تصریح کرد: فرهنگ سازی اساسی و اصولی مرتبط با بقای منابع طبیعی برای آیندگان، آموزش مردم و جوامع محلی درباره زمان و میزان بهره‌برداری از گیاهان مرتعی و اطلاع رسانی عواقب قانونی و میزان جرایم ریشه‌کنی گیاهان مراتع، می‌تواند به کاهش بوته کنی در استان و جلوگیری از انقراض گونه‌های گیاهی کمک کند.

کد خبر 6094110

دیگر خبرها

  • هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند
  • رفع تصرف و خلع ید ۱۰۲۹۷ مترمربع اراضی ملی در شهرستان ساری
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • ۱۵ طرح جهاد دانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • روح تمدنی انقلاب اسلامی در مباحث علمی جاری شود
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت