Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@01:43:59 GMT

پايان قرائت کيفرخواست حبيب اسيود در دادگاه

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۷۱۷۲۱

خبرگزاری آریا-پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده حبیب فرج الله چعب معروف به حبیب اسیود به ریاست قاضی افشاری در شعبه 26 دادگاه انقلاب برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، در ابتدای جلسه امروز، وزیری نماینده دادستان با قرار گرفتن در جایگاه به اتهامات متهم اشاره کرد و گفت: اتهامات متهم، افسادفی‌الارض از طریق تشکیل، اداره و سرکردگی گروهک حرکة‌النضال، طراحی و اجرای عملیات‌های تروریستی در خوزستان و تخریب اموال عمومی به قصد مقابله با نظام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: متهم در بخشی از اقرار‌های خود به ربایش تکنسین چینی شرکت نفت اذعان کرده است.
وزیری گفت: متهم همچنین اقرار کرده که پس از شکل‌گیری بیداری اسلامی، تحت فشار سرویس اطلاعاتی عربستان موظف شده است تا برای مقابله با ایران، تمامی گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب را با یکدیگر متحد و فعالیت‌های خود را تحت تشکیلاتی خاص و متحد، ساماندهی کند.
وزیری با اشاره به را‌ه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای بیان کرد: هدف از را‌ه‌اندازی این شبکه ماهواره‌ای توسط سرویس اطلاعاتی عربستان، سازماندهی گروه‌هایی برای تجزیه ایران بوده است.
وی ادامه داد: در این شبکه ماهواره‌ای، فیلم‌ها و تصاویر مختلف به صورت 24 ساعته برای ترویج خشونت پخش می‌شده است.
نماینده دادستان گفت: متهم اقرار کرده است که در کنار کشتار‌های دهه 80 و فاجعه 31 شهریور سال 97، هدایت بسیاری از اقدامات خونین دیگر را هم بر عهده داشته و مسئول جذب کل تشکیلات هم بوده است.
وی ادامه داد: متهم تمام اقدامات تروریستی که انجام داده را قبول دارد. همچنین اذعان دارد که لیست کردن تمام جنایت‌هایش امری غیرممکن است.
وزیری تصریح کرد: با نگاهی گذرا به آمار مجروحان و کشته شدگان می‌توان متوجه شد که عناصر این گروهک تروریستی، جنایتکار بوده‌اند.
نماینده دادستان با اشاره به پولشویی‌های متهم بیان کرد: متهم اقرار کرده که توسط 9 شرکت خود در کشور‌های دانمارک، کانادا، آلمان، بلژیک، هلند، استرالیا، تونس و سوئد پولشویی‌هایی را با اهداف مختلف انجام داده است.
وزیری درباره اقدامات متهم در حوزه گسترش و ترویج وهابیت، گفت: بر اساس اقرار‌های متهم، او برای شکل‌گیری وهابیت در خوزستان؛ اقدامات متعددی را انجام داده و عناصر گروه حرکةالنضال از سال 75 بدنبال جذب مردم منطقه به این فرقه تکفیری بوده‌اند. بر اساس گفته‌های متهم، آن‌ها به دنبال ترویج تفکرات تکفیری در بین مردم خوزستان بوده اند و گروه حرکةالنضال در شرایطی تأسیس شده است که سرکردگان آن، خود اعتقاد کاملی به تفکرات تکفیری داشته اند.
نماینده دادستان ادامه داد: با هدایت عربستان و امارات در دهه 70، ترویج تفکرات تکفیری در خوزستان آغاز شد و گروهک حرکةالنضال مولود و ادامه دهنده همین افکار تکفیری است.
وزیری افزود: متهم صراحتا اقرار کرده است که ترویج تفکرات تکفیری، ناشی از تصمیم اتاق فکر آن‌ها در عربستان بوده است.
وی در مورد جذب نیرو برای تشکیلات گروهک حرکةالنضال توسط متهم، گفت: متهم اقرار کرده است که که برای جذب نیرو با پناهندگان تجزیه طلب در خارج از کشور ارتباط می‌گرفته و برای آموزش نیرو‌ها، 6 ماه الی یک سال زمان صرف می‌کرده است.
نماینده دادستان درباره حمله و تجاوز نظامیان عربستان به یمن و به وجود آمدن شرایط خاص برای گروهک تروریستی حرکةالنضال، گفت: به گفته متهم، علت شادی همه گروه‌های تجزیه‌طلب از حمله عربستان به یمن این بود که پیروزی عربستان می‌توانست به تجزیه ایران کمک کند.
وی گفت: بر اساس اقرار‌های متهم، پس از تشکیل گروهک حرکةالنضال؛ اتاق فکر این گروهک به مدت یک دهه زیر نظر حبیب نبگان، حبیب اسیود و احمد نیسی هدایت شده است.
نماینده دادستان ادامه داد: پس از ضربه خوردن تشکیلات گروهک در سال 84، آن‌ها پس از سه سال موفق به بازسازی تشکیلات شدند و سپس با یکی از افراد سرویس اطلاعاتی عربستان ارتباط برقرار کرده و از سال 2008 تاکنون ارتباطشان با این کشور به صورت مرتب برقرار بوده است.
وزیری با اشاره به اقرار‌های متهم در خصوص چگونگی خرید سلاح و مواد منفجره گفت: بر اساس قرار متهم، او سلاح و مهمات و مواد منفجره را از طریق دزدی از بانکها، طلافروشی‌ها و سیلو‌های گندم تهیه کرده است و از انبار‌ها و خانه‌های تیمی این گروهک، چندین قبضه آر‌پی‌جی، خمپاره، نارنجک صوتی و تی‌ان‌تی کشف شده است.
وی ادامه داد: متهم با هدف برنامه‌ریزی عملیات تروریستی در کشور با گروهک پژاک و همچنین گروهک موسوم به جیش العدل نیز همکاری داشته است.
نماینده دادستان گفت: حمایت‌های مالی حرکةالنضال از جیش العدل از طریق عربستان سعودی انجام گرفته است و برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران جلسات متعددی میان گروه‌های تجزیه طلب برگزار شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به اقرار متهم نزد بازپرس پرونده، اسناد و مدارک به دست آمده از فعالیت‌های مجرمانه متهم از سال 84 تا 99، تحقیقات، گزارش‌ها و سایر قرائن، بزه انتسابی به وی محرز است و به عنوان مدعی‌العموم تقاضای کیفر وی را دارم.
در پایان دادگاه، قاضی افشاری ضمن ختم جلسه، ادامه رسیدگی به پرونده را به زمانی دیگر موکول کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: دادگاه نماینده دادستان تفکرات تکفیری اقرار کرده تجزیه طلب بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۱۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدئو| روایتی تلخ از عملیات‌های تروریستی گروهک انصارالفرقان

ویدئو| روایتی تلخ از عملیات‌های تروریستی گروهک انصارالفرقان

دیگر خبرها

  • اعترافات عضو بازداشت شده گروهک تروریستی انصارالفرقان
  • ویدئو| روایتی تلخ از عملیات‌های تروریستی گروهک انصارالفرقان
  • ماجرای عجیب قتل حسین به دست «ع» گدا
  • افشاگری‌های عضو جدا شده از منافقین در دادگاه درباره همکاری های نظامی این گروهک با ارتش صدام
  • صدور کیفرخواست برای باند جعل اسناد سازمان یافته املاک در قم
  • کدام نمایندگان جلسه مجلس را تعطیل کردند؟
  • دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه را به موقع به مجلس داده است
  • دیوان محاسبات گزارش «تفریغ بودجه» را به موقع به مجلس داده است
  • کیفرخواست پرونده گروه (ش) با بیش از هزار شاکی در دادسرای تهران صادر شد
  • طنین شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسراییل» در دانشگاه لرستان