Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@06:02:23 GMT

ضرورت انجام کار فرهنگی برای مقابله با ایران‌هراسی

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۷۲۶۴۰

ضرورت انجام کار فرهنگی برای مقابله با ایران‌هراسی

تعدادی از مسئولان در حوزه سیاست خارجی و آموزش زبان فارسی در نشستی با عنوان «بررسی ظرفیت‌های کلان بین‌المللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان» که در ادامه هشتمین گردهمایی سالانه مؤسسه‌های فعال در زمینه آموزش زبان فارسی در جهان برگزار شد به ارائه نظرات خود در این حوزه پرداختند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، در ابتدای نشست «بررسی ظرفیت‌های کلان بین‌المللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان» در هشتمین گردهمایی سالانه مؤسسه‌های فعال در زمینه آموزش زبان فارسی در جهان که روز یکشنبه (هشتم اسفندماه ۱۴۰۰) به میزبانی دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه در محل دفتر مرکز مطالعات این وزارتخانه برگزار شد، علیرضا دلخوش، معاون همکاری‌های فرهنگی و سمن‌های مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه بیان کرد: باید گفت زبان فارسی و آموزش آن صرفاً یک موضوع آموزشی و فرهنگی است که به این منظور از سال ۹۶ در وزارت امور خارجه اداره مستقلی با عنوان زبان فارسی و زبان‌شناسی داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اصول سیاست خارجی افزایش قدرت ارتباط‌گیری به عنوان یکی از مصادیق قدرت نرم در دستور کار سیاست خارجی قرار دارد. در برابر جهان‌ستیزی و ایران‌ستیزی، زبان فارسی شاه‌راهی است که در اولویت‌های وزارت امور خارجه قرار دارد و به عنوان تسهیل‌سازی برای این منظور شناخته می‌شود.

معاون همکاری‌های فرهنگی و سمن‌های مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه سپس تصریح کرد: همچنین در رابطه با آسیب‌شناسی‌های موجود در این رابطه با توجه به ارتباطات وسیعی که با کشورهای مختلف داریم، بازخورد آموزش‌های زبان فارسی در خارج از کشور را بررسی می‌کنیم و نتایج این بازخوردها را به نهادهای مختلف ارائه می‌کنیم.

دلخوش در ادامه با بیان این‌که اولین آسیب یا تهدید در خصوص آموزش زبان فارسی این است که آموزش فارسی با موضوع اشتغال و اقتصاد زبان آموزان ارتباط دارد، گفت: مهم‌ترین آسیب برای گسترش زبان فارسی، نبود محصولاتی است که انگیزه اقتصادی و فرهنگی برای آموختن این زبان را ایجاد می‌کند. موضوع دیگر زبان‌های رقیب هستند. مثلاً زبان ترکی در رقابت با زبان فارسی دارد از داوطلبان آموختن زبان فارسی به نفع خود بهره‌برداری می‌کند.

معاون همکاری‌های فرهنگی و سمن‌های مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در پایان سخنان خود از فعالیت‌های بنیاد سعدی در حوزه آموزش زبان فارسی گفت.

در ادامه این نشست، حسین روزبه، معاون امور بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی زبان فارسی را یکی از نقاط کانونی تمدن نوین اسلامی دانست و با بیان این‌که رویه‌ها و رویکردهای کنونی هرچند قابل ستایش، اما کافی نیست، به فعالیت در حوزه شبکه‌سازی اشاره کرد و گفت: در حوزه آموزشی توجه به فضای مجازی به عنوان ابزار باید مورد مداقه قرار گیرد و البته در این دوران کرونا این حوزه آزمون خود را به خوبی انجام داده است. اما آن‌چه به عنوان خلاء در این حوزه با آن مواجه هستیم، این است که زبان‌آموزان بعد از آموزش رها می‌شوند که در این رابطه باید اقدامات موثری در حوزه پشتیبانی و حمایت از آن‌ها صورت گیرد و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آماده استفاده از تمام توان خود در خصوص گسترش زبان فارسی در دنیا است.

مهدی فیاضی، رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت امور خارجه نیز یکی دیگر از سخنرانان این نشست تخصصی بود و با بیان این‌که ما می‌توانیم گروه‌هایی از زبان‌آموزان یا ایران‌دوستان مقیم خارج را ترغیب کنیم و دولت نیز موظف شود به این افراد زبان فارسی بیاموزد که در این رابطه رایزنان فرهنگی می‌توانند تلاش کنند، اظهار کرد: در حال حاضر مدارس بین‌المللی مستقر در تهران برای این ظرفیت‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند تا در نقاطی از جهان که کثرت جعیتی ایرانیان یا ایران‌دوستان هستند، کلاس‌های زبان‌آموزی، مولوی‌شناسی و… از طریق فضای مجازی شروع به آموزش کنند، چرا که پتانسیل بالقوه‌ای در این رابطه دارند. اگر بنیاد سعدی در این رابطه آمادگی داشته باشد می‌توانیم از این ظرفیت عظیم استفاده کنیم.

او در عین حال بیان کرد: نکته بعدی دانش‌آموزان و ایران‌دوستانی مقیم خارج از کشور هستند که خانواده‌های آن‌ها تمایل دارند زبان دوم اسلامی، یعنی فارسی را بیاموزند و با کتاب‌هایی که در رابطه با وحدت اسلامی وجود دارد، آشنا شوند. این موضوع انگیزه است برای خانواده‌هایی که نگرانی هویتی در خارج از کشور دارند. همچنین از ظرفیت‌های دیگر کشورهای حوزه شبه قاره هند به ویژه کشور افغانستان است که زبان فارسی را زبان علم می‌دانند و باید توجه ویژه به این ظرفیت نهفته داشته باشیم.

در ادامه این نشست، هاشمی، سرپرست شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور موضوع ایرانیان خارج از کشور را موضوع پیچیده‌ای دانست که برای مواجه شدن با آن باید مهندسی داشت و جامعه هدف را در نظر گرفت و برای آن برنامه‌ریزی کرد و از این‌که در دولت سیزدهم، رئیس جمهور کار ویژه‌ای برای دستگاه‌های مختلف در این رابطه تعیین کرده گفت و افزود: هدف گذاری ما این است که نسل‌های دوم و سوم ایرانی خارج از کشور بتوانند به راحتی به کشور رفت و آمد داشته باشند. در نشست دی‌ماه رئیس جمهور با ایرانیان خارج از کشور آیت‌الله رئیسی به این موضوع اشاره کردند که کارهای فرهنگی برای مقابله با ایران‌هراسی باید در خارج از کشور مورد توجه قرار گیرد و در این راستا بنیاد سعدی پذیرفته شد.

او همچنین از این گفت که جلسه‌ای توسط شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در خردادماه سال ۱۴۰۱ با حضور رئیس جمهور برگزار خواهد شد.

سرپرست شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با بیان این‌که در حوزه جوانان و نوجوانان در حوزه زبان‌آموزی برنامه‌هایی داریم، تاکید کرد: توسعه زبان فارسی، توسعه قدرت نرم ایران به ایرانیان و ایران‌دوستان خارج از کشور است و از بنیاد سعدی تشکر می‌کنیم که در تدوین زیرساخت‌های این موضوع و تامین معلمین آموزش زبان فارسی اعلام آمادگی کردند.

امیرسعید کرمی، معاون امور بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز از دیگر سخنرانان این نشست حفظ زبان فارسی را از وظایف تاریخی ما عنوان و بیان کرد: علاوه‌بر تکلیف، قوانینی داریم که در رابطه با گسترش زبان فارسی ارائه شده است. سازمان و ادارات ما در ۴۰ سال گذشته اقدامات بسیاری برای گسترش زبان فارسی در دنیا داشته‌اند که از جمله آن، ارسال اساتید به نقاط مختلف دنیا برای آموزش زبان فارسی بوده است. با شیوع بیماری کرونا نیز بخش آموزش‌های مجازی را فعال کردیم، اما در بحث بسیج امکانات محدودیت‌های ارزی و ریالی داریم. همچنین از دیگر اقدامات ما بسیج امکانات و بیش از سه‌هزار دانشجوی دوره‌های تحصیلات تکمیلی و دکترا برای آموزش زبان فارسی در حوزه‌های مختلف است.

سرپرست شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور همچنین گفت: در رابطه با اعزام‌های ثابت مشکل داریم ولی با کشورهایی مانند هند در ارتباط هستیم چرا که علاقه‌مندان بسیاری برای آموختن زبان فارسی در آنجا داریم. همچنین در کشور اردن ۴۰۰ دانشجوی زبان فارسی داریم و در ایالت بلوچستان پاکستان دانشجویان زیادی داریم که علاقه‌مند به آموزش زبان فارسی هستند. اما شرایط هر کشور با کشور دیگر متفاوت است.

در پایان این نشست روزبه فلاحت‌پیشه، معاون امور بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در جمع‌بندی از موضوعات مطرح‌شده در این نشست گفت: بحث ارتباطات زبان فارسی به عنوان یک نیاز است و برای ترغیب به آموزش زبان فارسی بنیاد سعدی به عنوان وظیفه خود تلاش کرده که مسیر را برای کسانی که می‌خواهند زبان فارسی را یاد بگیرند، فراهم کند. این امر نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف و مرتبط با این موضوع است که چگونه علاقه‌مندان وارد این حوزه شوند.

معاون امور بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در موضوع شبکه‌سازی برای گسترش زبان فارسی خاطرنشان کرد: اقداماتی از سوی بنیاد سعدی در این خصوص انجام شده و باید از سوی دستگاه‌های دیگر نیز این اقدامات صورت گیرد و این اقدامات را یکی کنیم که می‌تواند به شبکه‌سازی کمک کند.

او در پایان گفت: باید بسترها در طرف مقابل را آماه کنیم که این موضوع به توسعه زبان دوم در کشورهای دیگر کمک خواهد کرد.

در پایان این نشست نیز جلسه پرسش و پاسخ در رابطه با موضوعات مطرح‌شده برگزار شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زبان فارسی شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور آموزش زبان فارسی وزارت امور خارجه گسترش زبان فارسی زبان فارسی زبان فارسی بنیاد سعدی ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۲۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا،  وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس شانگهای در آستانه قزاقستان با دبیر کل وزارت دفاع هند دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیر آشتیانی در دیدار با دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اشتراکات تمدنی، تاریخی و فرهنگی بر ضرورت رایزنی در خصوص موضوعات دو جانبه، منطقه ای و بین المللی میان دو کشور تاکید کرد.

وزیر دفاع ایران با اشاره به واقع شدن دو کشور در یک منطقه راهبردی اظهار داشت: ظرفیتهای متعدد همکاری تهران و دهلی نو می‌تواند در برقراری صلح و امنیت در منطقه حساس غرب آسیا و شبه قاره هند به کار گرفته شود.

وزیر دفاع ایران با توجه به تحرکات داعش در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت پیشگیری از قدرت گیری این گروه تروریستی و نیز رایزنی در خصوص تحولات منطقه افغانستان تاکید کرد.

امیر آشتیانی با اشاره به اهمیت همکاری‌های دفاعی و نظامی دو کشور در برقراری ثبات و امنیت در منطقه آمادگی خود را جهت توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی میان دو کشور با طرف هندی در حوزه های مختلف اعلام کرد.

دبیر کل وزارت دفاع هند نیز در این دیدار ضمن ابراز همدردی و تسلیت شهادت مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه بر ضرورت برقراری امنیت و وآرامش منطقه تاکید کرد.

وی با اشاره به حوزه تمدنی مشترک دو کشور بر ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی و زیر ساختی به ویژه مشارکت دهلی نو در پروژه بندر چابهار تاکید کرد.

دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اهمیت همکاری های دفاعی دو کشور بر ضرورت توسعه هرچه بیشتر مناسبات فیمابین در حوزه های دریایی، شرکت در رزمایش دریایی،  تحقیقات دفاعی، آموزشی و  تبادل دانشجو تاکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (ویدئو) دردسرهای فریدون زندی برای صحبت به زبان فارسی
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه تاکید کرد
  • تأکید وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه
  • تاکید وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه
  • ضرورت پاسداشت زبان فارسی در انتخاب نام واحد‌های صنفی
  • شاعری که مایه افتخار ایرانیان است