Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۸ اسفندماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۵۲۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۶۸۲ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۴۰ هزار و ۴۶۷ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۴۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۶ هزار و ۶۳۱ نفر رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۲ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر دُز اول، ۵۵ میلیون و ۴۱۸ هزار و ۲۰ نفر دُز دوم و ۲۲ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۷۵۷ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده اند.

به این ترتیب مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۱ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۴۱۲ دُز رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته ۱۴۴ هزار و ۴۱۲ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

هشدار توکلی درباره فساد شبکه‌ای

احمد توکلی، رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در مورد چیستی فساد سیستمی به آفتاب یزد گفت: ما با یک حلقه‌ فساد سیستمی و شبکه‌ای مواجه هستیم. گاهی قوانین از آغاز طوری می‌نویسند که اگر آن قانون اجرا شود، فساد شود و منابع به سمت خاصی برود.

دکتر احمد توکلی با بیان اینکه فساد مقوله‌ای است که اگر هرچه سریعتر به آن نپردازیم، همه‌گیر می‌شود، گفت: فساد در ابتدا به صورت پراکنده عمل می‌کند و ممکن است بخش اندکی از پرونده‌های قضائی را شامل شود. براساس علم اقتصاد در یک تقسیم‌بندی اگر تقریباً ۱۰ درصد پرونده‌ها در خصوص رشوه باشد از آن به عنوان فساد اطلاق می‌شود. من الان دقیقا نمی‌دانم در ایران چقدر است اما حس می‌کنم بیشتر است.

رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت، بیان داشت: در حال حاضر گستردگی فساد به این دلیل است که مدیران اجرایی کشور امر به معروف و نهی از منکر را نسبت به خودشان کنار گذاشتند و فقط از موقعیت بالا به مردم دستور می‌دهند که این امر موجب شده است تا به تعبیر حضرت علی (ع) کم کم اشرار بر سر کار آیند.

رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت خاطرنشان کرد: فساد انواع مختلفی دارد اما ممکن است به تعبیر دیگری سیستمی نباشد. اما به این تعبیر که من می‌گویم قطعاً فساد سیستمی خواهد بود زیرا وقتی ما فساد شخصی در اداره‌ای را آشکار می‌کنیم از چند جای دیگر صدای آن در می‌آید. رهبر انقلاب نیز بارها و بارها فرمودند که با فساد مبارزه کنید اما مسولان آن را جدی نگرفتند به طوری که هم اکنون با فساد شبکه‌ای مواجه هستیم.

وی در تشریح فساد قانونی گفت: از این مرحله حادتر، وقتی است که فساد قانونی شود. بدین معنا که اگر مفسدین به مجاری تدوین قانون، دستگاههای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر نفوذ کنند آنگاه قانون متناسب با حوایج آنان نوشته می‌شود و نه حوایج مردم و آن موقع است که قانونگرایی فساد می‌آورد.

توکلی ادامه داد: مرحله‌ی دیگر آن State Capture، Elite Capture به معنی سلطه بر نخبگان و سلطه بر دولت است بدین ترتیب که کسانی موقعی در میان مقامات دولت نفوذ می‌کردند اما هم اکنون یک سطح بالاتر رفته‌اند و دولت را در دست می‌گیرند و آن موقع است که باید فاتحه‌ی همه چیز را خواند.متاسفانه ما به این مرحله‌ از فساد قانونی رسیده ایم؛ یعنی نفوذ کردن در مجاری تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و شکل دادن به قانون که وقتی قانون اجرا می‌‌شود منابع یک طرفه به سود افراد خاصی می‌رود.

***

توضیحات قالیباف درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین

احمد علیرضا‌بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، از جلسه غیر علنی صبح امروز مجلس  پیش از آغاز جلسه علنی خبر داد و گفت: در این جلسه آقای قالیباف رئیس مجلس گزارش از آخرین وضعیت مذاکرات وین به نمایندگان ارائه کرد.

وی افزود: آقای قالیباف در این جلسه غیرعلنی عنوان کرد دیگر این سوال که در مذاکرات بمانیم یا نمانیم مطرح نیست، ما باید در مذاکرات بمانیم و آن را پیش ببریم.

نماینده تبریز در مجلس ادامه داد: رئیس مجلس گفت این موضوع مطرح است که ما باید چگونه مذاکرات را پیش ببریم تا برای ما انتفاع اقتصادی داشته باشد، البته در این انتفاع اقتصادی حفظ ساختار هسته‌ای ایران بر هر چیز دیگری تقدم دارد یعنی این‌طور نیست که ما بگوییم سود اقتصادی ببریم و از سوی دیگر ساختار هسته‌ایمان را از بین ببریم.

علیرضابیگی اضافه کرد: آقای قالیباف اظهار کرد که در مذاکرات بخشی از خواسته‌های ما برآورده شده اما هنوز موضوعات حل‌نشده‌ای وجود دارد که بیشتر به تضمین‌ها باز می‌گردد، ما هم متوجه هستیم که این موضوع مستلزم زمان است و ما هم خودمان را ملزم می‌دانیم که تعهدات‌مان پایاپای و متعادل انجام شود.

وی اظهار کرد: آقای قالیباف در این نشست همچنین عنوان کرد که یکی دیگر از موضوعاتی که ما بر روی آن تاکید داریم بحث پادمان است که باید حل و فصل شود و علامت سوال‌هایی که بر روی فناوری هسته‌ای ما وجود دارد برطرف شود و تحریم‌ها به‌خصوص تحریم‌های هسته‌ای برداشته شود.

مسائل پادمانی، یکی از نقاط اختلاف در وین

اکنون در مرحله پایانی مذاکرات وین تعیین‌تکلیف وضعیت سانتریفیوژهای نسل جدید ایران تبدیل شده است به یکی از موارد مهم اختلافی میان تیم مذاکره کشورمان و طرف‌های غربی. در همین راستا در ابتدای مذاکرات وین کشورهای غربی با زیاده‌خواهی خواستار نابودی کامل این سانتریفیوژها بوده‌اند که این زیاده‌خواهی با مخالفت طرف ایرانی مواجه شد.

آن‌گونه که طی روزهای گذشته خبرنگار «فرهیختگان» کسب اطلاع کرده است، گویا در آخرین دور از مذاکرات وین کشورهای غربی پذیرفته‌اند تضمین بدهند در صورت رسیدن به توافق، سانتریفیوژهای نسل جدید به جای نابودی کامل، زیرنظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران پلمب شوند.

این مساله اگرچه تامین‌کننده اهداف ایران از «تضمین عینی» به‌طور کامل نیست اما تا حد قابل‌توجهی می‌تواند برخی از نگرانی‌های کشورمان را برطرف کند زیرا درصورت رسیدن به توافق اگر در آینده آمریکا مانند تجربه 2018 با بدعهدی از بار تعهدات خود شانه خالی کرد، ایران می‌تواند بلافاصله پلمب سانتریفیوژهای نسل جدید خود را شکسته و در کمترین زمان ممکن به سطح کنونی در غنی‌سازی اورانیوم برسد.

اما درمورد مسائل پادمانی آن‌گونه که «فرهیختگان» کسب اطلاع کرده است هنوز اختلافات میان ایران و طرف‌های غربی برطرف نشده است، مسائل پادمانی مربوط می‌شود به اتهامات رژیم‌صهیونیستی و طرف‌های غربی به ایران مبنی‌بر انجام فعالیت مخفی هسته‌ای در اطراف تهران و اصفهان...

بازماندن پرونده ایران در این رابطه در آینده می‌تواند منافع کشورمان از احیای برجام را به حداقل برساند، زیرا این احتمال می‌رود که با مفتوح ماندن این پروندها ذیل pmd فرصت برای ایجاد فشار علیه ایران و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای به طرق دیگر فراهم شود. به همین دلیل تا زمانی که به‌طور کامل طرف‌های غربی و آژانس بین‌الملل انرژی اتمی حاضر به مختومه کردن این پرونده‌ها نشده‌اند پذیرش توافق از سوی ایران امری منطقی به نظر نمی‌رسد.

باقری برای پیگیری مذاکرات عازم وین می شود

نور نیوز نوشت: شورای عالی امنیت ملی در آخرین جلسه خود با بررسی روند و نتایجی که تاکنون از مذاکرات وین حاصل شده بر ضرورت تحقق مطالبات قانونی و منطقی ایران که در محدوده خطوط قرمز کشورمان قرار دارد تاکید کرده است.

علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران امشب(یکشنبه) با دستور کار مشخص برای پیگیری مذاکرات با هدف حل مشکلات باقی مانده که حصول توافق را با چالشهای مهمی مواجه نموده عازم وین خواهد شد.

تداوم رویکرد غیر قابل قبول طرفهای غربی برای حل مسائل باقی مانده، موجب طولانی شدن بی دلیل مذاکرات و ایجاد شرایط غیر قابل پیش بینی شده است.

در جلسه شورای عالی امنیت ملی بر ضرورت حل سریع مسائل باقی مانده که مذاکرات را در "مرز توافق یا بن بست" قرار داده،تاکید و پذیرش هرگونه توافق منوط به تعیین تکلیف این موضوعات شده است.

از نظر ایران هیچگونه قید زمانی نمی تواند مانع ادامه مذاکرات تا حصول نتیجه و دستیابی به توافق خوب شود و فضا سازی های رسانه ای در مورد به پایان رسیدن زمان مذاکرات و... نباید مورد اعتنا قرار بگیرد.

احتمال برگزاری جلسه فوق العاده مجلس برای بررسی مذاکرات

به گزارش ایرنا، «سید غنی نظری خانقاه»، نماینده خلخال در نشست علنی امروز در روند بررسی لایحه بودجه در اخطار قانون اساسی گفت:بر اساس اصل ۸۴ قانون اساسی هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر کند. ما به عنوان نمایندگان مردم در مجلس باید از مشروح  و جریان مذاکرات و  اینکه در وین چه می گذرد و از حقوق ملت چگونه دفاع می شود مطلع باشیم .

نماینده مردم خلخال خطاب به رییس جلسه گفت: وزیر امور خارجه باید برای تشریح روند مذاکرات در مجلس حضور یابد و به  نمایندگان گزارش دهد، زیرا نمایندگان باید در مقابل ملت پاسخگو باشند.

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را بر عهده داشت و در واکنش به اظهارات نظری گفت: امروز قبل از شروع جلسه علنی این بحث در مجلس انجام شد  کمیسیون امنیت ملی از امیر عبداللهیان دعوت کرده است که آخرین وضعیت مذاکرات را  توضیح دهد.

نایب رییس مجلس گفت: نمایندگان می‌توانند در روز سه شنبه برای بررسی مذاکرات در مجلس حضور یابند اما طبق آیین نامه نمی‌توانیم در مورد بودجه بحثی داشته باشیم.

سید نظام موسوی نیز در جمع خبرنگاران گفت: احتمال دارد روز سه شنبه جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی مذاکرات وین برگزار شود.

***

توضیحات رئیس مرکز پژوهشها درباره مخالفت با طرح صیانت

به گزارش فارس، «بابک نگاهداری» رییس مرکز پژوهش ها در جمع خبرنگاران درباره «طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» گفت: مرکز پژوهش ها به عنوان بازوی مشورتی مجلس، پیشنهادها و مشورت های خود را در قالب گزارش تخصصی تحویل نمایندگان مجلس داده است. مرکز پژوهش به اصل قانون گذاری در حوزه فضای مجازی تاکید ویژه دارد زیرا تمام کشور ها در حوزه فضای مجازی قانونمند عمل می‌کنند.

وی در ادامه گفت: قانون گذاری در فضای مجازی باید با کارشناسی دقیق و رعایت وجوه مختلف مسئله انجام گیرد و مغایرت با قانون اساسی نداشته باشد، همچنین نباید به کسب و کار تعدادی از مردم که در فضای مجازی معیشت خود را تامین می‌کنند آسیب وارد شود. مجلس نباید به شئونات رهبری که به شورای عالی فضای مجازی تفویض شده مداخله کند، رهبری تکالیف و وظایفی را صریحا به شورای عالی فضای مجازی ابلاغ کرده است که مجلس حق دخالت و ورود به آن را ندارد. 

رییس مرکز پژوهش های مجلس تاکید کرد: عدم مغایرت با قانون اساسی، عدم مغایرت با شئونات‌ تفویضی رهبری به شورای عالی فضای مجازی و پیشگیری از لطمه به فضای معیشتی مردم از جمله دغدغه های مرکز پژوهش هاست. اگر این موارد مد نظر نمایندگان قرار گیرد هیچ گونه مخالفتی با قانونمند کردن فضای مجازی نداریم و بر ضرورت قانون گذاری صحیح تاکید داریم.

وی تصریح کرد: ساماندهی در فضای مجازی به منظور ایجاد محدودیت نیست، قانون گذاری باید با بحث های مفصل کارشناسی انجام شود ، نباید با عجله این کار صورت گیرد، باید پیش نویس به گونه ای تنظیم شود که در عین ساماندهی و قانون مند کردن فضای کسب و کار در فضای مجازی از ایجاد محدودیت های غیر ضروری پرهیز شود و مصالح کشور و منافع مردم را تامین کند.

***

تاکید مخبر بر امنیت سرمایه‌گذاری در بورس

به گزارش ایرنا، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در جلسه نهضت احیای واحدهای اقتصادی با اشاره به اقدامات انجام شده برای احیای واحدهای اقتصادی اظهار داشت: راه‌اندازی جریان احیاگری مسیری میان‌بر برای رسیدن به اهدافی نظیر رشد اقتصاد ۸ درصدی، مدیریت نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید و نیز توسعه صادرات خواهد بود.

وی تصریح کرد: یکی از مهم ترین موضوعات برای راه‌اندازی نهضت احیای واحدهای تولیدی و اقتصادی طراحی مدل‌های تأمین مالی است که می‌توان با استفاده از مدل‌های موجود و نیز مدل‌های جدید در این زمینه فعالیت کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های بازار سرمایه و بورس گفت: متأسفانه به دلیل برخی سیاست‌های غلط اعمال شده در سال‌های اخیر، شاهد مشکلاتی در بورس هستیم و این در حالی است که بورس و بازار سرمایه باید یکی از امن‌ترین بخش‌ها برای سرمایه‌گذاری در کشور باشد.

مخبر با تأکید بر اینکه باید تحولاتی در بورس ایجاد شود تا بتوان از این بازار مهم برای نهضت احیای واحدهای تولیدی و اقتصادی استفاده کرد، افزود: مشارکت صندوق‌های بین المللی، فاینانس خارجی و استفاده از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نیز می‌تواند نقش موثری در پیشبرد برنامه‌های نهضت احیا ایفا کند.

وی با تأکید بر لزوم اولویت‌بندی دقیق در برنامه‌های نهضت احیای واحدهای اقتصادی خاطر نشان کرد: باید بنگاه‌هایی در اولویت قرار گیرند که هم ارزش افزوده برای سرمایه‌گذاران و هم توسعه صادرات به همراه داشته باشند.

***

توضیحات کوثری درباره موضع ایران در قبال جنگ اوکراین

سردار محمد اسماعیل کوثری در گفت و گو با جماران، در باب جنگ میان روسیه‌ و اوکراین گفت: مناقشه این موضوع به چندین سال قبل برمی‌گردد. رییس جمهور اوکراین با تفکر و کمک غرب‌ روی کار آمد تا به ناتو بپیوندند، در این صورت ناتو به پشت مرزهای روسیه می‌رسید و مشکلاتی برای روسیه ایجاد میکرد. این مناقشه با تحریک آمریکا و کشورهای عضو ناتو صورت گرفت. مذاکرات بسیاری میان کشورها انجام شد اما به نتیجه نرسید. در نهایت روسیه به منظور نشان دادن اقتدار خود این جنگ را به راه انداخت و تا امروز هم این درگیری ادامه دارد.

نماینده تهران در مجلس در پاسخ به این پرسش که «با توجه موضع ایران در جنگ میان روسیه‌ و اوکراین، آیا تماس ابراهیم رییسی با پوتین در روز نخست زودهنگام نبود؟»، بیان کرد: تماس رییسی با پوتین به چند منظور صورت گرفت؛ یک، سفر اخیر ایشان به روسیه و ادامه توافقاتی که صورت گرفته بود. دو، بحث مذاکرات هسته‌ای و سوم موضوع جنگ. لذا نمی‌توان گفت تنها مختص به این موضوع بوده است و طی صحبتی که داشتند سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران را مشخص کردند، مبنی بر اینکه اتفاقات امروز ماحصل تحریک غرب بوده است. موضع ایران هم اعلام شده که غرب عامل این جنگ است و ما به این جنگ راضی نیستیم که مردم بی‌گناه در کشوری آسیب ببینند.

در ادامه گفت و گو این موضوع مطرح شد که « در چند روز اخیر، حمله روسیه به اوکراین با واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری در داخل کشور روبرو بودیم، عده‌ای طرف مقابل را غرب‌گرا و دیگری شرق‌گرا نامید، به نظر شما دلیل این واکنش‌ها چیست؟» و کوثری در پاسخ گفت: شرق با آن تفکر مارکسیستی به زباله‌دان تاریخ سپرده شده است. اما بحث غرب با توجه به اقتدار ایران، از آمریکا تنها یک اسم مانده است و بحث غرب و شرق دیگر معنا ندارد. بلکه برای ما منافع ملی و ملت در اولویت قرار دارد و بر این اساس هر جا که منافع ملی ما اقتضا کند بر همان اساس کار را دنبال می‌کنیم اما بعضی‌ها تفکراتشان هنوز در گذشته مانده است.

 

منبع: الف

کلیدواژه: نهضت احیای واحدهای مرکز پژوهش ها فضای مجازی آقای قالیباف طرف های غربی قانون گذاری مذاکرات وین قانون اساسی موضع ایران شورای عالی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۳۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد

سخنگوی کرملین گفت مراحل اولیه امضای توافق میان مسکو و کی‌یف طی شده بود اما لندن مانع آن شد.

به گزارش ایسنا، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت با وجود فشارهای غرب، چین می‌تواند از منافع ملی خود حفاظت کند و روسیه به تقویت همکاری خود با این کشور ادامه خواهد داد.

در روز جمعه «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفت چین نمی‌تواند به دنبال تقویت همکاری خود با اروپا باشد و درعین‌حال از بزرگ‌ترین تهدیدی که امنیت اروپا را نشان رفته (روسیه) ‌حمایت کند.

پسکوف در واکنش به تلاش‌های آمریکا برای قطع ارتباط پکن و مسکو گفت: «چین یک کشور کاملا مستقل است، کشوری قدرتمند که توان دفاع و حفاظت از منافع خود را دارد. چین شریک نزدیک ماست و همکاری‌های خود را افزایش خواهیم داد.»

او همچنین گفت مخالفت کی‌یف با ادامه‌دادن مذاکرات صلح در استانبول به‌دلیل فشارهای مستقیم انگلیس صورت گرفته است.

پسکوف در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا مسکو پس از نشست صلح استانبول در ۲۰۲۲ خواسته‌های جدیدی از اوکراین داشت، گفت: «به‌خوبی می‌دانیم که مراحل اولیه امضای توافق طی شده بود. همچنین همه به‌خوبی می‌دانند چه چیزی باعث شد اوکراینی‌ها به مذاکره ادامه نداده و امضای توافق را نهایی نکنند. به گفته نمایندگان اوکراین که در مذاکرات حضور داشتند، این اتفاق در نتیجه فشار مستقیم لندن افتاد.»

سخنگوی کرملین همچنین با بیان اینکه روسیه از حفظ ارتباطات میان ایروان و باکو استقبال می‌کند، گفت این گفت‌وگوها برای حل‌وفصل کامل مناقشات میان طرفین ضروری هستند.

او در پاسخ به اعتراضاتی که برخی شهروندان ارمنستان در مخالفت با امتیاز ارضی اخیر این کشور به جمهوری آذربایجان برگزار کرده‌اند، گفت: «نمی‌خواهیم دراین‌باره اظهارنظر کنیم. می‌دانید که ما طرفدار تداوم تماس‌های باکو و ایروان هستیم. ما معتقدیم این گفت‌وگوها برای تنش‌زدایی و حل‌وفصل نهایی مناقشات و حصول توافق بر سر معاهده صلح، ضروری هستند.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • توضیحات وزیر کار درباره حق مسکن کارگران
  • توضیحات وزیر تعاون درباره حق مسکن کارگران
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • سردار کوثری: کار آمریکا به جایی رسیده که دانشجو سرکوب می‌کند
  • جدیدترین موضع‌گیری مقاومت فلسطین درباره مذاکرات آتش‌بس
  • تاکید ایران و گرجستان بر اهمیت تحکیم صلح و امنیت منطقه
  • مقامات اوکراینی تسلیحات غرب را می‌دزدند
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد