Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: یکی از مهم‌ترین مطالباتی که همه گیلانی‌ها از دولتمردان دارند توجه به وضعیت پسماند و زباله در این استان سرسبز است که بارها مطرح‌شده اما تا به امروز تغییری در وضعیت آن داده نشده است.

در جریان سفر حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی نیز این معضل توسط متولیان امر مطرح شد و مصوباتی در این خصوص نیز نهایی شد اما همچنان مردم منتظر اقدام عملیاتی در این خصوص هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولید روزانه بیش از دو هزار و ۲۰۰ تن زباله در گیلان

افزایش مکان‌های انباشت زباله و پراکندگی آن‌ها و همچنین نبود آموزش مناسب برای کاهش زباله با تفکیک از مبدأ از یک‌سو موجب افزایش تولید زباله و به‌تبع آن رشد روزافزون انباشت زباله‌ها در مکان‌های دپوی پسماندها در گیلان شده است.

همچنین از سوی دیگر به دلیل بالا بودن سطح آب زیرزمینی و کمبود فضا و زمین به خاطر حاصلخیز بودن زمین‌ها برای کشاورزی، مشکلات زیادی را در خصوص یافتن مکان مناسب برای دفن بهداشتی زباله به وجود آورده است.

در حالی روزانه بیش از دو هزار و ۲۰۰ تن زباله در گیلان تولید می‌شود که علاوه بر ورود مستقیم این زباله‌ها به مراکز دفن به دلیل عدم مدیریت صحیح، میزان خروجی شیرابه‌ها و ورود آن به رودخانه‌ها و تالاب انزلی تنها از سایت سراوان رشت ۱۵ لیتر بر ثانیه است.

استاندار گیلان: تاکنون اقدام عملی برای حل مشکل پسماند انجام‌نشده است

اسدالله عباسی استاندار گیلان عصر یکشنبه در ششمین جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان، با اشاره به اینکه تاکنون هیچ اقدام عملی برای حل مشکل پسماند گیلان انجام‌نشده است، افزود: در جلسه شورای اداری استان در حضور حجت‌الاسلام رئیسی این مسئله مهم را به‌عنوان ابر چالش گیلان عنوان کردم و هم‌اکنون لازم است اقدام عملی برای حل مشکل پسماند را از شهرستان رشت آغاز کنیم.

وی اظهار کرد: شهرهای مختلف استان گیلان در زباله غرق‌شده و در این خصوص فرمانداران و شهرداران را مسئول چهره زشت شهرهای استان می‌دانم.

استاندار گیلان بیان کرد: مدیریت جهادی و انقلابی باید تحول مثبت در شهر، استان و کشور ایجاد کند، درحالی‌که ما از مدیران در زمینهٔ مدیریت پسماند اقدامات جهادی ندیده‌ایم.

فرمانداران و شهرداران گیلان تا پایان هفته مهلت‌دارند

عباسی تأکید کرد: فرمانداران و شهرداران گیلان از امروز تا پایان هفته مهلت‌دارند اقدامات عملی و برنامه‌های عملیاتی برای مدیریت مشکل زباله و پسماند را انجام دهند، در غیر این صورت تصمیمات دیگری می‌گیرم.

وی ادامه داد: چطور ممکن است برای حل معضل پسماند در شهرستان لنگرود دستگاهی خریداری شود، ولی یک سال است که در انبار خاک می‌خورد و تاکنون هیچ استفاده‌ای از آن نشده است؟!

استاندار گیلان افزود: در کنار این اقدامات برای شهرهایی که در زمینهٔ مدیریت و ساماندهی پسماند خوب عمل کرده‌اند، اقدامات تشویقی در نظر گرفته می‌شود و تخصیص اعتبارات برای پسماند بر اساس اقدامات مثبت شهرداران و فرمانداران صورت می‌گیرد.

جلسه بعدی در محل دفن زباله!

نماینده عالی دولت در گیلان بابیان اینکه بزرگ‌ترین چالش استان که در سفر اخیر رئیس‌جمهوری نیز مطرح شد، موضوع پسماند است، گفت: جلسه‌ای هفته آینده در زمینهٔ مدیریت عملیاتی پسماند در محل انباشت و دفن زباله سراوان رشت برگزار می‌شود.

بنابراین گزارش، در این جلسه که فرمانداران شهرستان‌های گیلان به‌صورت ویدئو کنفرانس شرکت داشتند، تعدادی از اعضای کارگروه مدیریت پسماند استان و فرمانداران شهرستان‌های رشت، رودسر، لنگرود و تالش گزارشی از طرح‌های عملیاتی نظارت و اجرا بر پروژه‌های در دست اقدام ارائه کردند.

انتظار چندین ساله اهالی پایان داده شود

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیش‌ازاین محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورای شهر رشت به محل دفن زباله سراوان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات مردم رشت اشاره کرد و گفت: شیرابه‌های زباله سراوان آسیب شدیدی به محیط‌زیست وارد کرده و احداث زباله‌سوز در این منطقه در مرحله تأمین اعتبار قرار دارد و نگاه ویژه دولت در این زمینه را می‌طلبد.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس هم در جریان بازدید وزیر کشور با بیان اینکه مردم سروان طی ۳۰ سال گذشته از وضعیت انباشت زباله در این منطقه دچار آسیب و خسارت فراوان شده‌اند، افزود: از وزیر کشور درخواست داریم با رفع معضل پسماند در منطقه سراوان به انتظار چندین ساله اهالی پایان بخشند.

محمدرضا احمدی با اشاره بر اینکه وضعیت جغرافیایی منطقه سراوان رشت برای دفع پسماند مناسب نیست، اظهار کرد: این منطقه به علت شرایط آب و هوایی خاص بسیار رطوبت خیز بوده و نگهداری این حجم از زباله ازنظر علمی نیز مورد تأیید قرار نمی‌گیرد.

وزیر کشور: بزرگ‌ترین معضل گیلان مسئله پسماند است

وی مطالبه اصلی اهالی سراوان رشت را پایان بخشی به ورود زباله به این منطقه عنوان کرد و اظهار داشت: امیدواریم دیگر شاهد ورود زباله به این منطقه نباشیم.

احمد وحیدی وزیر کشور هم با بیان اینکه برای رفع مشکلات عمده استان گیلان به یک فراخوان و حرکت جدی نیازمند است، گفت: بزرگ‌ترین معضل این استان مسئله پسماند در منطقه سراوان رشت است که باید پیش‌ازاین موردتوجه قرار می‌گرفت.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه باید برای حل مشکلات گیلان به‌ویژه شهرستان رشت باید از نیروهای جهادی کمک گرفت، اضافه کرد: از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای رفع مشکلات موجود استفاده شود.

به‌هرروی باید دید با توجه به مصوبات سفر دولت، تأکیدات رئیس‌جمهور و وزیر کشور و همچنین پیگیری و ضرب‌الاجل استاندار گیلان در میدان عمل اتفاق مؤثر و مثبتی برای رفع این مشکل و چالش دیرینه خواهد افتاد.

کد خبر 5435236

منبع: مهر

کلیدواژه: مدیریت پسماند استانداری گیلان اسدالله عباسی شهرداری رشت شورای شهر رشت زباله ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه آمار کرونا خطبه های نماز جمعه شیوع کرونا همدان لیگ برتر فوتبال ایران اردبیل واکسن کرونا عکس استانها خراسان رضوی گرگان جهاد تبیین استاندار گیلان برای حل مشکل اقدام عملی سراوان رشت وزیر کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۳۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی برای تولید سوخت حاصل از زباله در شهر تبریز

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: حبیبه هراتی با اشاره به سرانه ۶۳۰ کیلوگرمی تولید زباله در تبریز، اظهار کرد: روزانه به صورت متوسط یکهزار تن زباله از سطح شهر تبریز جمع‌آوری می‌شود .

وی افزود: در طرح جدید سازمان مدیریت پسماند، به صورت آزمونه در ۲ منطقه زعفرانیه و رشدیه، جمع اوری پسماند خانگی به صورت شبانه از ساعت ۲۱ آغاز شده است و در ادامه به سایر مناطق شهر تسری می‌یابد.

هراتی با اشاره به خلع ید پیمانکار کارخانه تولید کمپوست در سال گذشته افزود: پس از خلع ید پیمانکار کارخانه تولید کمپوست، تفکیک پسماند و تولیدات این کارخانه افزایش یافته است.

وی با اشاره به فعالیت ۲ خط ۲۵۰ تنی تولید کمپوست در این کارخانه اعلام کرد: خط سوم تولید کمپوست با ظرفیت ۳۰۰ تن در روز در سال جاری راه‌اندازی می‌شود که در مجموع ظرفیت تولید کمپوست در سازمان مدیریت پسماند به ۸۰۰ تن در روز می‌رسد.

دیگر خبرها

  • کاهش ۵ تنی پسماند روزانه اسالم با تفکیک از مبدا
  • سند جامع مدیریت پسماند ایلام تهیه می‌شود
  • بررسی روند امحا و دفن زباله در ۴ شهر فارس
  • برنامه ریزی برای تولید سوخت حاصل از زباله در شهر تبریز
  • از لزوم جدیت در تفکیک زباله، تا سهم فاضلاب خانگی در آلودگی رودخانه های رشت
  • هر ثانیه ۲۰ کیلو گرم پسماند در مشهد تولید می‌شود
  • به کارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد
  • موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد/ حقوق پاکبانان افزایش یافته است
  • توضیح مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره قیمت خرید زباله در «نوماند»
  • واکنش شهرداری تهران به ارقام خرید پسماند خشک در قالب نوماند